Gå til innhold

2029 kan det bli innført en veibruksavgift på elbiler


Trestein

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Matsemann skrev (23 minutter siden):

Som jeg skrev: Selv om jeg eier bil håper jeg det blir dyrt, 

Så dyrt at du ikke får råd til å kjøpe en bil du føler du trenger?

Matsemann skrev (24 minutter siden):

At jeg nå fikk 100 000 kroner subsidiert av staten for å kjøpe en bil, men 0 kr da jeg kjøpte en sykkel i sommer, er for meg helt bak mål.

Betaler du mye bompenger og veiavgift for å benytte deg av sykkelveier?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (3 timer siden):

Hvis kloakkhåndtering harnoe for seg så vil det utkonkurrere avløp direkte til sjø/bekk likevel.

Hvis avfallsanlegg har noe for seg så vil det utkonkurrere private avfallshauger/nedgraving likevel. 

Ikke noe behov for å tvinge dette på folk med avgifter eller bøter.

Synes du virkelig at det var gode sammenligninger? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (17 minutter siden):

Nei.
Det er fravær av avgift.

En avgift alle andre produkter har. Det er i praksis ingen forskjell på dette, og på å ta 25% i moms og så gi momsen tilbake i subsidie. Kveruler gjerne mer på det, men endrer ikke det faktum at bileiere får mange goder og ikke betaler reell pris, da ville det vært enda dyrere å kjøre bil.

Forøvrig, elbil-subsidiene i fjor mtp moms/engangsavgift var av Finansdep estimert til 26 milliarder. Mange sykehus, veier, skoler og annet man kunne brukt de pengene på, i stedet for å gi rabatter til oss som har råd til fancy bil.

uname -i skrev (4 minutter siden):

Betaler du mye bompenger og veiavgift for å benytte deg av sykkelveier?

Koster sykkelbruk samfunnet like mye som bilbruk? Nei, faktisk sparer samfunnet 26 kroner i fremtidige helseutgifter for hver syklet kilometer. Vs hver kjørte kilometer som koster samfunnet masse. https://www.nrk.no/osloogviken/delte-ut-hundrelapper-1.11933602

Så lite relevant, og ikke noe særlig "gotcha" :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, PgUp said:

De som skader veiene og miljøet mest og som krever mest reparasjon og opprydning må såklart betale for dette. Noe annet ville vært grovt urettferdig. Selv barn i barnehage forstår dette. 

Så tungtransport og brøytebiler burde betale mest da? Brøytebilene gjør mye skade på veiene i Nord iallefall..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (1 minutt siden):

Koster sykkelbruk samfunnet like mye som bilbruk?

Nei... men koster strikkemaskinene samfunnet like mye som fergene?
Du prøver å sammenligne to transportformer som tjener helt forskjellig hensikter, mil transportert, og samfunnsnytte.
Er målet ditt å få all transport over på sykkel?
Eller litt enklere; all persontransport over på sykkel?

Ingen av dem hadde fungert fordi sykkelen tar for lang tid, og kommer til kort, bokstavelig talt.
Strikkemaskiner er bra til deres formål, sykkel likeså. Men de har ingenting med bilen å gjøre.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (Akkurat nå):

Du prøver å sammenligne to transportformer som tjener helt forskjellig hensikter

Det var ikke jeg som dro inn sykling, det var uname ;)

ozone skrev (1 minutt siden):

Er målet ditt å få all transport over på sykkel?

Nei, men 25% i bynære strøk er målet til mange, inkl. meg. Men ikke så relevant for elbil-tråden.

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (8 minutter siden):

Koster sykkelbruk samfunnet like mye som bilbruk? Nei, faktisk sparer samfunnet 26 kroner i fremtidige helseutgifter for hver syklet kilometer. Vs hver kjørte kilometer som koster samfunnet masse. https://www.nrk.no/osloogviken/delte-ut-hundrelapper-1.11933602

Så lite relevant, og ikke noe særlig "gotcha" :)

Det der er selvføllgelig bare tull med mindre du kan dokumentere at syklister dør av noe billigere enn andre mennesker. Brorparten av helseutgiftene blir brukt i siste fase av livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva kosta sykkelveien i Stavanger? Mener å huske den var drøyt kostbar. Men det er bilistene som betaler dette, ikke syklistene.

Hva skjer om bilistene forsvinner? Mest sannsynlig forsvinner arbeidsplasser for syklistene i samme slengen.  Og for de som fremdeles har en jobb å sykle til, de må vel da begynne å betale bompenger for å finansiere veien.

Nei, som du ser, går ikke å sette trafikantgruppene opp mot hverandre, for vi er alle avhengig av hverandre. Alle har behov for veiene, om ikke nødvendigvis hver eneste meter, men mange er avhengig av at trafikken får komme seg frem.

Manglende satsning på buss/trikk/t-bane/tog og pendlerparkering, må ikke få skylda for at folk foretrekker bilen for å komme seg frem og få hverdagen til å gå opp.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

...går ikke å sette trafikantgruppene opp mot hverandre, for vi er alle avhengig av hverandre. Alle har behov for veiene, om ikke nødvendigvis hver eneste meter...

Sant; og selv de som utelukkende sykler, skal i butikken å handle varer som er levert med lastebil, og det samme med pakker på Posten, rørlegger, elektriker, akupunktøren, osv...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (2 minutter siden):

Sant; og selv de som utelukkende sykler, skal i butikken å handle varer som er levert med lastebil, og det samme med pakker på Posten, rørlegger, elektriker, akupunktøren, osv...

Dessverre mange som glemmer det. Selv min mor som er "låst" på sykehjemmet hun bor på, pga helsesituasjonen, er avhengig av at mat, medisiner og annet blir transportert til hjemmet, og at de ansatte kommer seg både på jobb, og hjem igjen etter endt skift, gjerne med en tur innom butikker/kjøpesenter på veien til/fra av og til.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (36 minutter siden):

Det der er selvføllgelig bare tull med mindre du kan dokumentere at syklister dør av noe billigere enn andre mennesker. Brorparten av helseutgiftene blir brukt i siste fase av livet.

At du mener Helsedirektoratet sine tall er "bare tull" og så mener jeg skal legge frem dokumentasjon blir for dumt. Jeg kom med dokumentasjon. Fra Helsedirektoratet. Du kan jo heller selv komme med bedre dokumentasjon om du mener det er så feil..

uname -i skrev (36 minutter siden):

Innen 2025 visstnok. Oslo har brukt enorme summer og har fått sykkelandelen opp fra 5.8 til 5.9% på 8 år. En fiasko.

Det kommer an på hvilke tall man ser på. Høyresiden liker å peke på RVU, mens sykkeltellerne sin indeks derimot er opp 40% mange strekninger, i tillegg til at økningen nok også skjer de plassene det har kommet nye sykkelveier, som da ikke treffer de gamle eksisterende tellerne. Så de gamle veiene økt med 40%, i tillegg til alle som sykler de nye.

Snowleopard skrev (35 minutter siden):

Hva skjer om bilistene forsvinner?

Ingen har sagt bilistene "forsvinner". Bare at de skal betale ørlite mer. Derav er hele scenarioet du skisserer så klart bare fri fantasi. Snakk om å krisemaksimere.

Men jeg legger sykkeldiskusjonen død her. Det er en elbil-tråd. Vet ikke hvorfor dere synes det er så relevant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (11 minutter siden):

At du mener Helsedirektoratet sine tall er "bare tull" og så mener jeg skal legge frem dokumentasjon blir for dumt. Jeg kom med dokumentasjon. Fra Helsedirektoratet. Du kan jo heller selv komme med bedre dokumentasjon om du mener det er så feil..

Det stemmer. Jeg mener det er tull. For eksempel så er det andre måter å mosjonere på enn å sykle.  

Matsemann skrev (11 minutter siden):

Det kommer an på hvilke tall man ser på. Høyresiden liker å peke på RVU, mens sykkeltellerne sin indeks derimot er opp 40% mange strekninger, i tillegg til at økningen nok også skjer de plassene det har kommet nye sykkelveier, som da ikke treffer de gamle eksisterende tellerne. Så de gamle veiene økt med 40%, i tillegg til alle som sykler de nye.

RVU var vel også noe tråsykkelpartiet brukte helt til statistikken ikke talte deres sak. Kanskje det at normale mennesker ikke gidder å tråkke rundt på holka i 10 minus har mer med at det er holke og 10 minus enn mangel på sykkelstier.

Matsemann skrev (11 minutter siden):

Men jeg legger sykkeldiskusjonen død her. Det er en elbil-tråd. Vet ikke hvorfor dere synes det er så relevant.

Frisk uttalelse fra den som selv dro sykkel inn i debatten.,

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (1 time siden):

Synes du virkelig at det var gode sammenligninger? 

Ganske gode ja, alle tre er eksempler på at det som er enkelt for en selv rammer andre kollektivt, og at man må lage regler som gjelder for alle for at alle skal få det bedre. Det er jo bare få tiår siden det var vanlig å kaste søpla på sjøen eller i elva, og fremdeles er det boligområder der kloakken går rett i sjøen. Og det kjører fremdeles dieselbiler som tar inn "frisk" luft foran for sjåføren og blåser ut eksosen bak til de andre som kommer etter, for ingen vil jo kjøpe en bil som slipper ut eksos foran slik at man må puste den inn selv...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (12 minutter siden):

Ganske gode ja, alle tre er eksempler på at det som er enkelt for en selv rammer andre kollektivt, og at man må lage regler som gjelder for alle for at alle skal få det bedre. Det er jo bare få tiår siden det var vanlig å kaste søpla på sjøen eller i elva, og fremdeles er det boligområder der kloakken går rett i sjøen. Og det kjører fremdeles dieselbiler som tar inn "frisk" luft foran for sjåføren og blåser ut eksosen bak til de andre som kommer etter, for ingen vil jo kjøpe en bil som slipper ut eksos foran slik at man må puste den inn selv...

Dieselbil = kaster plastpose i sjøen

Elbil = kaster resirkulert plastpose i sjøen

 

Om du er opptatt av miljø så slutt å kjør bil, evt bruk opp den du har.

Som om eksos er det eneste bilen slipper ut

 

Edit; har jo ikke noe med miljø og gjøre uansett, mente egentlig "om du er fanatiker" 

Endret av Valmeth
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...