Gå til innhold

Kommer du til å ta en chip?


Anbefalte innlegg

Nerdrage skrev (13 minutter siden):

Hvis ditt og hvis datt, the beast, bibel osv...kan ikke ta disse argumentene seriøst når det er snakk om datachiper. henger jo ikke på grep.

"Du skal vite at i de siste dager skal det komme vanskelige tider"

folk har alltid hatt det vanskelig. det kan argumenteres for at samfunnet vi lever i nå er lettere for mange flere enn det var før

"For da vil menneskene være egoistiske"

har alltid vært egoister. men det fins vel flere type veldedige organisasjoner og slikt nå enn før.

"glade i penger"

intet nytt...når ble den første valutaen oppfunnet? 

"fare med skryt"

kan ikke se for meg noe annet enn at huleboere for 200 000 år siden også kunne skryte over å ha den største klubba

"være overmodige"

jegere for 200 000 år siden var sikkert også overmodige og fikk betale for det.

"snakke stygt om andre"

bibelen snakker jo også stygt om andre.

"være ulydige mot foreldre"

barn er barn og barn har alltid vært barn

"utakknemlige"

uff så fælt

"uten respekt for det hellige"

hva som er hellig for det ene trenger ikke være det for den andre. og visa versa. så ergo er gud uten respekt for dem som tilber andre. men da er det vel greit?

"ukjærlige og uforsonlige, fare med sladder, mangle selvbeherskelse, være rå, likegyldige for det gode, svikefulle, oppfarende, innbilske"

Når startet egentlig disse siste dager? Må vel ha pågått ganske lenge da vil jeg si.

"De elsker lystene høyere enn Gud"

du har meg der da...

 

Men så tilbake til disse skrekkelige innbilte data chipene som vil bli tvunget på oss...i ett helt innbilt scenario med det du beskriver av egenskaper disse chippene har. Så nei ville selvsagt ikke funnet på å ha noe med det å gjøre.

I den virkelige verden derimot, hvor vi har styrende organer og de som holder orden på det etiske med vitenskap, er ikke dette noe tema en gang. 

Før vi kommer til noe slikt som en realitet har nok AI robotene tatt over jorda uansett og har lastet opp menneskenes bevissthet i " the cloud" for å ta vare på hjernekraften vår.

«Først og fremst må dere vite at det i de siste dager skal komme folk som farer med spott og følger sine egne lyster. Hånlig sier de: «Hva med løftet om hans gjenkomst? Våre fedre er døde, men alt er som det har vært fra skapelsen av.» De som sier slikt, glemmer at det fra eldgammel tid var himler og en jord som steg fram av vann og består ved vann, i kraft av Guds ord. Og ved vann gikk den første verden under da den ble oversvømt av vann. Men de himler og den jord som nå er, har dette Guds ord spart til ilden; de holdes oppe inntil dommens dag da de ugudelige skal gå fortapt. Men én ting, mine kjære, må dere ikke glemme: For Herren er én dag som tusen år og tusen år som én dag. Det er ikke slik at Herren er sen med å oppfylle sitt løfte, som noen mener. Nei, han er tålmodig med dere, for han vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal nå fram til omvendelse. Herrens dag skal komme som en tyv. Da skal himmelen forgå med et drønn, elementene skal komme i brann og oppløses, og jorden og alle gjerninger som er gjort på jorden, skal komme fram i lyset.»
‭‭2. Peter‬ ‭3‬:‭3‬-‭10‬ ‭N78BM‬‬

 

Du har nettopp bevist selv at du er en del av det som er nevnt i Bibelen. 
Vitenskap er ikke annet enn kjøpt og betalt av private aktører - som helst ikke vil deg noe som helst godt. Men du tror vel på evolusjonsteorien? Bra indoktrinering der hvertfall. AI er demoner/falne engler. Ingenting annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jesuserkonge skrev (18 minutter siden):

Herrens dag skal komme som en tyv. Da skal himmelen forgå med et drønn, elementene skal komme i brann og oppløses, og jorden og alle gjerninger som er gjort på jorden, skal komme fram i lyset.

Forhåpentligvis. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Jesuserkonge said:

Du har nettopp bevist selv at du er en del av det som er nevnt i Bibelen. 
Vitenskap er ikke annet enn kjøpt og betalt av private aktører - som helst ikke vil deg noe som helst godt. Men du tror vel på evolusjonsteorien? Bra indoktrinering der hvertfall. AI er demoner/falne engler. Ingenting annet.

Og bibel pushere er ikke annet enn kjøpt og betalt av kirken som bare vil seg selv godt så de ikke havner i helvete.

Evolusjonsforsking er noe som interesserer meg ja. Nye oppdagelser hele tiden som gjør at kunnskapen min er i stadig utvikling. Tenk det at en ny oppdagelse gjør at man faktisk kan gå tilbake og oppdatere det man hadde fra før. Fremskritt heter det.

Jeg aksepterer at en stor del av den kristne befolkningen ser seg nødt til å innlemme meg inn i det bibelen nevner. Men jeg vet jo at kristne ikke skal dømme andre så da vet jeg at dere eeeeegentlig ikke mener det. så det er fint da.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nerdrage skrev (8 minutter siden):

Og bibel pushere er ikke annet enn kjøpt og betalt av kirken som bare vil seg selv godt så de ikke havner i helvete.

Evolusjonsforsking er noe som interesserer meg ja. Nye oppdagelser hele tiden som gjør at kunnskapen min er i stadig utvikling. Tenk det at en ny oppdagelse gjør at man faktisk kan gå tilbake og oppdatere det man hadde fra før. Fremskritt heter det.

Jeg aksepterer at en stor del av den kristne befolkningen ser seg nødt til å innlemme meg inn i det bibelen nevner. Men jeg vet jo at kristne ikke skal dømme andre så da vet jeg at dere eeeeegentlig ikke mener det. så det er fint da.

Jesus fant meg uten hjelp av noe kirke. Jesus kom fremdeles* ikke til jorden for å skape en religion- Han kom for å vise oss veien hjem.

Evolusjonsforskning er ikke noe annet enn kjøpt og betalt. Til og med «forskerene» vet ikke hva de prater om engang.

Denne gir et koselig innblikk på «evolusjonsteoriens» idioti. 
 

Det er ikke kristne som dømmer. Det er Gud som dømmer. Men en kristen skal selvfølgelig peke ut en SYND. Det er en grunn for at det står i Bibelen at synd leder til død.

Lenke til kommentar
Jesuserkonge skrev (6 timer siden):

Vitenskap er ikke annet enn kjøpt og betalt av private aktører - som helst ikke vil deg noe som helst godt.

Ja, jøss! Der traff du godt. Den svei. 😂

Vitenskap har gitt deg fantastiske muligheter du ellers bare kunne drømme om. Ingen religion ville klart å løfte menneskeheten frem der vi er nå. Kun vitenskap. 

  •  Medisinsk forskning og vitenskap kurerer en rekke sykdommer, som for få generasjoner siden var svært dødlige
  • På grunn av vitenskap og forståelse av hvordan universet egentlig henger sammen, har vi klart å sende opp en drøss med satellitter som svever i perfekt høyde og bane rundt jordkloden. Dette gir oss GPS-navigasjon til vanns og til lands, TV, radio, internett og fantastiske bilder fra hele kloden. Og mye mer. 
  • Dagens jordbruk er syyyykt mer effektivt, og en åkerlapp kan i dag mette langt flere munner, enn hva som var mulig for 100 år siden. How? Vitenskap!
  • Dette frigjør igjen tenkende kapital, slik at enda flere mennesker kan gjøre andre ting enn å slave for maten. 😊
  • Vi har klart (takket være vitenskap) å konstruere et verdensomspennende felles nettverk, hvor mennesker kan kommunisere sammen. (Samt korrigere hverandres holdninger og meninger?) 
  • Dagens biler, fly, kjøleskap, air-conditioning, etc: Kun pga forskning!
  • ... og jeg kunne fortsatt i det uendelige!

 

Men forskning gir også negative aspekter. Vi mennesker kan tross alt velge å brukt forskning til noe bra, og/eller til noe dårlig. Atombomber og annen krigsindustri er eksempler på dette. Mulighet for å opprette trollfabrikker og få uærlige hensikter spredd ut på internett, på alle verdens språk, og påvirke folk i enhver krik og krok av kloden, en annen. Denne listen kunne også vært mye lenger. 

Men kjøpt og betalt? Nuvel ... Den er hvertfall reell!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jesuserkonge skrev (10 timer siden):

«Du skal vite at i de siste dager skal det komme vanskelige tider. For da vil menneskene være egoistiske, glade i penger, fare med skryt, være overmodige, snakke stygt om andre, være ulydige mot foreldre, utakknemlige, uten respekt for det hellige, ukjærlige og uforsonlige, fare med sladder, mangle selvbeherskelse, være rå, likegyldige for det gode, svikefulle, oppfarende, innbilske. De elsker lystene høyere enn Gud.»
‭‭2. Timoteus‬ ‭3‬:‭1‬-‭4‬ ‭N78BM‬‬

Kan du nevne ett år, tiår eller århundre der dette IKKE har vært gjeldende? 


Jeg kan feks sitere Sokrates: 


«Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere» - Sokrates (470 f.Kr. - 399 f.Kr.=)

Tyder på at de siste dager allerede har vært

 

Endret av Baranladion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
cuberen skrev (10 timer siden):

Regner med argumentet har noe med ut i fra NT'lig tekstkritikk arbeid,

Ut fra slik argumentet var skrevet, så regner jeg med at @Jesuserkonge (sukk!) bare har kopiert tall hen har sett et sted, uten å reflektere hva de betyr.

Sitat

da er vel mer data og med megen spenn i tid og forskjellige geografiske steder å foretrekke for å leke detektiv om hva sannsynelig er den orginale teksten, evnt hva som mulig er korrupt, lagt til, osv. 

Absolutt. Hvis to kopier er svært like og man har grunn til å tro at felleskilden for disse to er langt tilbake i tid, gir det grunnlag for å si at det har skjedd få endringer siden tidspunktet til felleskilden.

Men for kopier fra mer enn tusen år etter Jesu død er det lite eller ingenting disse tilfører til troverdighet til originalen. 

Det er også viktig å huske på at dette bare sier noe om hva tidlige utgaver sa, det forteller oss ingenting om det som sto i originalen var sant eller ikke. Jeg har en kone som har jobbet med tekstkritiske utgaver av Henrik Ibsens verker, hvor man prøver å finne ut hva som faktisk sto i originalen, men dette leder ikke på noen måte til at trollene i Dovregubbens Hall eksisterte.

Jeg er helt klar over at det er en forskjell i at Henrik Ibsen ikke hevdet at det var en sann fortelling, mens forfatterne av bøkene i NT i stor grad gjorde det, men jeg antar du ser poenget:

En ting er å etablere med stor grad av sikkerhet hva originalen sa, en annen ting er å etablere om det originalen sa var sant eller ikke.

Sitat

Hadde NT dataen feks bare 10 manuskript og noen deler ikke komplett i det hele tatt, feks om Romerbrevet hadde bare 2 manuskript, hvor brevet kun var komplett hvis en brukte begge osv, og kun datert til feks 13 og 17 århundre eller noe, så ville vi vel være langt mer skeptiske til hva orginal teksten sa?

Absolutt. Men da er det viktig å vite at de eldste komplette kopiene av enkeltbøker fra NT er fra rundt år 200, og de eldste fragmentene fra etter år 150. For noen av enkeltbøkene i NT, er de eldste fragmentene så sene som fra 300-tallet. 

Dette er selvsagt mye bedre enn om de eldste fragmentene var fra etter 1000-tallet, men det gjør allikevel at det er stor usikkerhet rundt mange av dem. Det er jo f.eks. god vitenskapelig grunn til å hevde at ingen av evangeliene ble skrevet av personene de har blitt oppkalt etter, at mange av de såkalte Paulus-brevene ikke var skrevet av Paulus, at de siste delene av Johannes-evangeliet er lagt til senere av en annen forfatter, at Peter-brevene ikke er skrevet av disippelen Peter, osv.

At vi i de fleste tilfellene ikke vet hvem som skrev originalene, og at det er god grunn til å hevde at de ikke ble skrevet av øyevitner, betyr selvsagt ikke at de ikke kan være sanne, men det gjør i hvert fall at antallet kopier fra 1000 år senere blir en elendig indikasjon på om det som står er sant.

Sitat

Om derimot vi har mange deler og flere komplette brev fra flere tider og evnt geografiske områder og de stemmer generelt bra overens, dog visse forskjeller i noen vers osv, så får man mer kjøtt på beinet og kan lettere komme med en eller annen konklusjon om hva som Paulus sannsynlig ba sin "sekretær" skrive..

Ja, når det gjelder de av Paulus-brevene som Paulus sannsynlig står bak, så har du helt rett i det. Og det er ikke grunn til å tvile på at Paulus har levd, vært overbevist om Jesu oppstandelse osv. og skrevet brev om dette, hvorav noen av dem er godt kjent i dag.

Sitat

Mye data kan nok gjøre det på sett og vis vanskligere også, men det ser ut for meg å være foretrukket. 

Ja, helt enig der.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

Jeg kan feks sitere Sokrates: 

Jean-Jacques Rousseau
«Skal vi anta at historien om Jesu liv er rent oppspinn?

Nei, min venn, den bærer ikke preg av å være oppspinn.
Tvert imot, beretningen om Sokrates, som ingen synes å betvile, er ikke så godt dokumentert som beretningen om Jesus.

https://snl.no/Jean-Jacques_Rousseau

Endret av HvemFormetMeningeneDine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (7 minutter siden):

Jean-Jacques Rousseau
«Skal vi anta at historien om Jesu liv er rent oppspinn?

Nei, min venn, den bærer ikke preg av å være oppspinn.
Tvert imot, beretningen om Sokrates, som ingen synes å betvile, er ikke så godt dokumentert som beretningen om Jesus.

https://snl.no/Jean-Jacques_Rousseau

Jeg er helt enig i at det er god grunn til å tro at Jesus var en historisk person, og var en viktig predikant som ble korsfestet av romerne.

At han var født av en jomfru i byen Betlehem, gjorde undere, gjenoppsto fra de døde og var guds sønn derimot, handler om tro, og er ikke dokumentert av noen kjente øyevitner eller samtidige historikere.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Joda, å ta en liten pustepause og spørre seg selv om absolutt alt av teknologisk utvikling er utelukkende positivt, er slettes ikke så dumt.

Men når jeg hører meget religiøse mennesker messe om hvordan teknologi kan slavebinde mennesker, kan jeg desverre ikke unngå å høre den velkjente setningen i hodet mitt: "Enhver beskyldning er en innrømmelse for en senere handling".

Nå kan jeg ikke fastslå om TS ønsker et hardbarka religiøst styre/teokrati, men historien og ikke minst nåtid viser at teokrater/fundamentalt religiøse DIGGER teknologi, hvis det kan hjelpe dem med å bringe et samfunn nærmere et religiøst styre. Hva som helst som er pro-kontroll, pro-makt, noe som teknologi ofte viser seg å være et nyttig instrument for.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (2 timer siden):

Men når jeg hører meget religiøse mennesker messe om hvordan teknologi kan slavebinde mennesker

How we’re becoming slaves to technology, explained by an MIT sociologist
https://www.vox.com/science-and-health/2018/3/27/17085282/technology-facebook-social-media-sherry-

Jeg kan sikkert pøse på med lenker som viser til samme konklusjon, av «ikkereligiøse» mennesker.

Er det noe historien viser så er det at mennesker ikke klarer å styre skrittene sine uten å skape enorme lidelser. Ta en titt på nyhetsbildet 2023.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (4 timer siden):

Men når jeg hører meget religiøse mennesker messe om hvordan teknologi kan slavebinde mennesker, kan jeg desverre ikke unngå å høre den velkjente setningen i hodet mitt: "Enhver beskyldning er en innrømmelse for en senere handling".

 

Tviler på at ordtaket ditt vil slå an noe særlig, siden det åpenbart er feilaktig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis det blir sånn at jeg ikke lenger kan delta i samfunnet, eller være sammen med vennene mine, og sånt, hvis jeg ikke tar chippen, så må jeg nok... etter litt betenkningstid... akseptere at jeg må vel ta alle de rette avgjørelsene for å unngå at noen greier å lure meg, presse meg, true med å utstøte meg, etc, til at jeg skal bli chippet. Og kjempe alt jeg kan mot dette hvis det fremdeles er ytringsfrihet i samfunnet.

Men hvis jeg innser at slaget er iferd med å bli tapt. At det ikke lenger er noen utvei, så innrømmer jeg at jeg vil nok komme til å... etter litt vurdering... ta til fornuften og bare dra vekk fra det vestlige samfunnet til en eller annen stamme i en jungel ett sted.

 

"Hva er greia di? Det er bare en chip for å betale enklere i butikken og ett register over dine sårbarheter helsemessig og allergier... Altså alt blir enklere og bedre for deg!"

Det kommer til å bli mer og mer og mer, og alt det blir utnyttet til å få alle på en linje, (Se: 2021-2022). Kan ta en del år, og de kommer ikke til å legge inn begrensninger i livet før mange nok har blitt chippa, men til slutt så har maktsyke personer i verden automatisk indirekte nok makt over alle til å oppfylle sine drømmer fantastisk mye enklere.

I en slik situasjon så hadde alle chippa personer måtte ha tatt ut chippen sin i protest hvis de skulle ha noe håp om å snu trenden, og det er svært usannsynlig pågrunn av alle de 'privilegiene' de har med den. og det faktum at kontrollerte media repeterer mange ganger i uken hvor farlig, uvitende, misinformert, hjernevasket, klimabøllete, demokratiforstyrrende, utilgivelig og egoistisk ovenfor alle andre de som vurderer å ta ut chippen er. Eller det som enda verre er. En av de.

For vi har de som er i en helt egen kategori. De Uchippa. Man kan ikke komme lenger ned på den sosiale rangstigen. Forumtråder kommer til å debatere temaet om hvem som er verst. De Uchippa, eller pedofile. Og de Uchippa kommer kortest ut der pågrunn av at de blir ansett som å regelrett gi f i samfunnet når de skal gå rundt å være så trassig bare for en enkel og trygg liten operasjon. Gå, siden de ikke har lov til å kjøre bil, da man ikke kan vite hvor mye de bidrar til å stoppe golfstrømmen. Og ei heller bruke offentlig transport, fordi det blir mye unødvendig styr å vite hvor mange nødvendige reiser de har gjort, og de må bidra med å betale for ekstra reiser akkurat som alle andre. Alle andre har godtatt en sydentur hvert fjerde år f.eks (NB: var hvert tredje år, men ble endret til hvert fjerde, og du har ingenting du skulle ha sagt om det, fordi klima.)

Hvorfor skulle de Uchippa få fly når de ikke bryr seg om andre eller jorda i det hele tatt? Akkurat, derfor er det selvfølgelig bare vanlige folk, (altså de chippa), som kan fly innenfor de rammene som er fastsatt av FN og verdens helseorganisasjon.

 

I en tenkt dystopisk fremtid der de fleste lever med en chip, etter at alt har blitt akseptert og 'gått med på' flere tiår i forveien, så vet folk instinktivt hvor lite eller ingen makt de har. Og skulle gjerne ønske at noen hadde stått opp mot dette i fortiden. Så hvis du leser dette i 2033 og dere er godt igang med å chippe hele befolkningen, så er det kanskje ikke for sent å snu! De fra 2043 og 2053 hadde vært veldig takknemlig hvis dere snur om nå!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å ha en chip i hånda for å betale og lagre informasjon er helt mulig, og flere har det i dag. Chippen har ingen teknologisk mulighet til å overstyre deg. 

Frykten for en chip er ikke rasjonell. Vi kan fint unngå å bruke chip, man kan bare registere tilstrekkelig med biomarkører, så har man full kontroll på hvor alle er. En chip er bare en enklere måte å gjøre det på, som samtidig kan gi brukeren noen fordeler, som betaling osv. En chip har også det enorme fordelen av at den kan fjernes uten at det er vanskelig, hvis man vil. Registrerte biomarkører derimot, er en opplisting av alt som gjør det til deg selv. Det er mye vanskeligere å fjerne. 

Et avansert neuroimplantat, altså en hjelper til hjernen er også mulig på et teoretisk plan. Her finnes muligheter for skumlere ting, men det kan være mulig å kurere mange sykdommer og gjøre menneske enormt mye mer avansert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man bruker allerede hjerneceller fra mennesker i databrikker, og brikken brukte kun 5 minutter på å lære seg å spille dataspillet Pong (selv om brikken nok ikke var klar over at det var dette den gjorde).

Hvor lenge går det før vi kan utvikle en form for nano-roboter som består av levende celler som da fungerer som en rekke brytere som sammen kan utføre enkle funksjoner?

Kanskje noen av fremtidens datamaskiner kommer i sprøyteform hvor strømforsyningen da er din egen kropp?

'The developers of Dishbrain said: “Nothing like this has ever existed before … It is an entirely new mode of being. A fusion of silicon and neuron.”'

https://theconversation.com/tech-firms-are-making-computer-chips-with-human-cells-is-it-ethical-183394

Lenke til kommentar

Funksjonaliteten per i dag kan vel muligens sammenlignes med ting de fleste av oss går med uansett, som kredittkort og mobil. Hvilken funksjonalitet som vil bli mulig i framtida er en annen sak. Sikkert masse som virker flott og praktisk. 

En viss skepsis til alt som er nytt mener jeg er sunt. Det er ikke vanskelig å argumentere for at kloden hadde vært på et bedre sted, med litt mer skepsis og forsiktighet til ny teknologi de siste 100 åra.

Med endel AI-eksperter som varsler om at AI kan bli skummelt i nær framtid, tenker jeg ikke at chip skal under huden min noen gang, enkel funksjonalitet eller ei.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Klarer ikke helt å se hva en chip skal kunne begrense eller stoppe som ikke er teknisk mulig å stoppe i dag.
Helsevesenet har f.eks alle dine helseopplysninger knyttet til deg, teknisk sett er det ingenting som hindrer staten i å legge inn begrensninger på reiser inn og ut av landet med pass/fly.
Det samme gjelder innenlands flyvninger.
De kan nekte hvem de vil å kjøre, chip eller ikke.

Staten kan rett og slett begrense vår frihet ganske ekstremt om de ønsker med allerede eksisterende systemer eller med minimal tilpasning. Ser ikke helt at en chip skal endre noe som helst her.

Merkelig hvordan religiøse skal ha så ekstremt liten tro på sine medmennesker og at djevelen skal ha så uendelig mye mer makt enn sin "allmektige" gud :hmm:

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...