Gå til innhold

Norge et av de verste landene å bo i?


Anbefalte innlegg

afterall skrev (1 time siden):

Takk for at du poster denne, da flere i tråden ser ut til å tro at dette handler om misfornøyde innvandrere generelt. 

Synes selv mange av punktene er gyldige. Har reist mye, og kan godt forstå hvordan folk fra andre mer åpne kulturer kan finne flere av disse punktene vanskelige. Dette er også noe jeg kjenner fra tidligere expat-kolleger (høyt utdannede ingeniører).

Særlig tror jeg noe henger sammen med organiseringen av samfunnet og det tydelige skillet mellom jobb og privatliv. Mens det i Norge er slik at folk står og tripper om å komme seg hjem fra jobb kl. 15 (til familie, venner og fritidsaktiviteter), skjer mye av det sosiale i utlandet gjennom jobb. I England tar en gjerne lunsjen på puben, eller en går til puben en tur etter jobb og før en går hjem. Kolleger er også ofte venner, på en annen måte enn i Norge.

Ingen årsak 🙂

Det er kort vei til innvandringsdebatten her på diskusjon.no, oftest med negativt fortegn.

Ja, nordmenn kan være vanskelige å komme inn på. Vi reiser helst på hytta med familien og vår lille krets.

Vi kan bli flinkere på small talk og å vise interesse for andre. Jeg opplevde det som positivt da jeg bodde i Paris og ble møtt med "god morgen", "god ettermiddag" og "god kveld".

En med fransk og en annen med kanadisk bakgrunn blogger og skriver bøker om nordmenn på en humoristisk måte. Tatt på kornet, synes jeg.

https://litteraturhusetitrondheim.no/arrangement/lorelou-desjardins-a-frog-in-the-fjord-one-year-in-norway/

https://www.thesocialguidebook.no/pages/julien-s-bourrelle

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (37 minutter siden):

Ja, nordmenn kan være vanskelige å komme inn på. Vi reiser helst på hytta med familien og vår lille krets.

Vi kan bli flinkere på small talk og å vise interesse for andre. Jeg opplevde det som positivt da jeg bodde i Paris og ble møtt med "god morgen", "god ettermiddag" og "god kveld".

Nå har jeg ikke bodd i Paris, men har besøkt byen. Imøtekommende er ikke et ord jeg personlig ville brukt for å beskrive befolkningen der. Jeg har reist mye rundt i verden, og de stedene jeg har følt at folk har vært mest Imøtekommende er Norge (nord for Dovre) og Skottland. Dette er ingen fasit på hvor Imøtekommende noen er i fra utfra hvilket land man er i. Folk i forskjellige land er forskjellige, og man vil møte forskjellige typer folk. Dermed vil din opplevelse et sted være anderledes enn min. Jeg tar dermed denne undersøkelsen med en klype salt. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

....

 

Ingen som sier at du må gjøre noe med det, bare konstaterer fakta. Det finnes god norsk mat, men hvis du mener at norsk matkultur er like sterk og god som i en del andre land så vil jeg anbefale deg en tur ut i verden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
otnokes skrev (11 timer siden):

Norge er på bunnplass (52 plass av 53) i en expat-undersøkelse om hvordan det er å leve i et annet land. Grunnen er uvennlig sosial kultur, høye levekostnader og dårlig mat. Er vi faktisk så dårlige? På "uvennlig sosial kultur" klager forresten ikke sjelden også vestlendinger og nordlendinger som flytter til Oslo.

Lenke:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/norge-pa-bunnplass/79860758

Rart at ingen(?) har kommentert de metodologiske utfordringene ved denne studien, og ikke minst måten Dagbladet bare blindt slenger seg på uten å undersøke hva det faktisk handler om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slike lister som skal måle ditt og datt blir bare fjollete og på grensen til useriøst - ut fra hvordan media (tabliodene) velger å fremstille disse såkalte undersøkelsene. 

Norsk kultur er sær. Ingen tvil om det. Vi er egosentriske, introverte og reserverte. Det er fordommene folk har med oss, men som også stemmer ganske godt. 

Dersom man kommer fra et lavkostland der fellesskap, solidaritet og tilhørighet er en viktig faktor for å overleve - til et land der individualisme, selvstendighet og uavhengighet står høyt. Der vi ikke har samme kultur for å gå ut å møte hverandre som i andre land. Der vi lever grupperte, "avstengte" lag. Så oppfattes det selvfølgelig som et kultursjokk uten like. Men at det skal være så voldsomt ille og slik kultur blir stemplet som versting. Blir bare fjollete. Blir som å sammenlikne pærer og epler. 

Men nordmenn liker jo å være best i alt. Derfor skaper slike overskrifter sannsynligvis mange klikk - og media vinkler det deretter et "å nei, vi er ikke lengre best i noe... booo". 

Ingen kan være best i alt. Det er også nokså subjektivt på hva som er "best". Norge har et av verdens beste velferdssystemer, og et byråkrati og et demokrati som også er et av de beste i verden. Vi lever i et samfunn der vi har tillitt til hverandre. Svært få land i verden har dette. Så når overskriften blir: "Norge er et av de verste landene å bo i..." så er det så misvisende som det kan bli etter mitt syn.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (6 minutter siden):

Slike lister som skal måle ditt og datt blir bare fjollete og på grensen til useriøst - ut fra hvordan media (tabliodene) velger å fremstille disse såkalte undersøkelsene. 

Norsk kultur er sær. Ingen tvil om det. Vi er egosentriske, introverte og reserverte. Det er fordommene folk har med oss, men som også stemmer ganske godt. 

Dersom man kommer fra et lavkostland der fellesskap, solidaritet og tilhørighet er en viktig faktor for å overleve - til et land der individualisme, selvstendighet og uavhengighet står høyt. Der vi ikke har samme kultur for å gå ut å møte hverandre som i andre land. Der vi lever grupperte, "avstengte" lag. Så oppfattes det selvfølgelig som et kultursjokk uten like. Men at det skal være så voldsomt ille og slik kultur blir stemplet som versting. Blir bare fjollete. Blir som å sammenlikne pærer og epler. 

Men nordmenn liker jo å være best i alt. Derfor skaper slike overskrifter sannsynligvis mange klikk - og media vinkler det deretter et "å nei, vi er ikke lengre best i noe... booo". 

Ingen kan være best i alt. Det er også nokså subjektivt på hva som er "best". Norge har et av verdens beste velferdssystemer, og et byråkrati og et demokrati som også er et av de beste i verden. Vi lever i et samfunn der vi har tillitt til hverandre. Svært få land i verden har dette. Så når overskriften blir: "Norge er et av de verste landene å bo i..." så er det så misvisende som det kan bli etter mitt syn.

Enig at Dagbladet er ute etter flest mulig leserklikk.

Viktig å lese den oppprinnelige undersøkelsen, hva de har målt og etter hvilke kriterier. https://cms.in-cdn.net/cdn/file/cms-media/public/2023-07/Expat-Insider-2023-Survey.pdf Den er på 144 sider, for de som orker å lese.

Noe av det positive med norsk kultur, er at vi går for å være ærlige og har tillitt til hverandre.

Men vi er trege på å ta kontakt. Dette legger utlendinger merke til. Ofte blir det bedre etter noen glass øl eller vin. Denne tegningen synes jeg er veldig morsom.

Spoiler

SG1coverpageShadowHD_1024x1024.thumb.jpeg.ac8b98981802586e4baeb20b682c3bfc.jpeg

Nordmenn på sitt beste finner vi på tur i skogen eller i fjellheimen. Da hilser vi på alle 🙂

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 timer siden):

Enig at Dagbladet er ute etter flest mulig leserklikk.

Viktig å lese den oppprinnelige undersøkelsen, hva de har målt og etter hvilke kriterier. https://cms.in-cdn.net/cdn/file/cms-media/public/2023-07/Expat-Insider-2023-Survey.pdf Den er på 144 sider, for de som orker å lese.

Noe av det positive med norsk kultur, er at vi går for å være ærlige og har tillitt til hverandre.

Men vi er trege på å ta kontakt. Dette legger utlendinger merke til. Ofte blir det bedre etter noen glass øl eller vin. Denne tegningen synes jeg er veldig morsom.

  Skjul innhold

SG1coverpageShadowHD_1024x1024.thumb.jpeg.ac8b98981802586e4baeb20b682c3bfc.jpeg

Nordmenn på sitt beste finner vi på tur i skogen eller i fjellheimen. Da hilser vi på alle 🙂

Hehe, ja!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvkritikk krever folk til å se andre perspektiver enn ens egne.  Det er intersannt at ingen har sagt noe om faktumet at Norge er et lite og ruralt land.  Kosmopolitisk tenker jeg ikke på når det gjelder Norge og mitt inntrykket er at expats, er ofte høytutdannede og mer kosmopolitiske folk.  Liker man å gå på ski, klatre fjell, fiske osv... så er Norge et utrolig bra land, men hvis man ønsker Broadway og Shakespeare eller Premiere League fotball så er Norge ganske kjedelig.

Jeg er veldig glad i Norge selv og jeg kunne godt tenke meg å bo i Norge kanskje 3 eller 4 måneder hvert år, men jeg ville savne det som andre land tilbyr i større grad enn det som tilbys i Norge.  Jeg ser på Nordmenn generellt som veldig gjestfrie og vennlig og er uenig at det er et stort problem for høyutdannet expats.

Endret av jjkoggan
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Norge er ikke et dårlig land i seg selv fordi et land ikke kan være dårlig, det er folkene som er problemet. Problemet med små land som Norge er at de ønsker hele tiden å hevde seg. Når de lager nye lover så forsøker de å hevde seg for verden "Se hvor godt vi gjør landet vårt" mens i Usa er det motsatt, der ønsker de ikke å hevde seg, de har ingenting å bevise og de søker bare å lage så gode lover som overhodet mulig, slanke men milde og frie lover.

I små land som Norge, dessverre, så er folkene der besatt av å bevise for verden hvor flinke de er, og det er denne egenskapen som gjør at lovene våre blir altfor feite, de forsøker ikke å gjøre Norge til et friere og bedre land, men de forsøker å hevde seg.

Dette er et enormt problem for små land som Norge. Vi får aldri lovene vi behøver fordi folkene der som lager de er opptatte av å hevde seg for verden, og ikke å gjøre Norge til et bedre land med milde lover.

Noen kan si at dette er en bagatell men det er en katastrofal egenskap ved folkene i landet, at vi aldri får lovene vi behøver fordi lovene blir laget for å hevde seg, ikke for å gjøre landet bedre.

Når de utformer lovene, så lager de lovene "Er det ikke slik loven burde sett ut dersom den skulle være perfekt" mens i Usa utformer de lovene "Slik skal den være for å faktisk gjøre landet bedre og mildere"

"Se hvor vakker og perfekt denne loven er" men i praksis er loven en plage og en pest. Norske politikere klarer ikke å holde fokuset på nordmenn, de ser hele tiden utover verden når de former ideene sine. De må se innover landet istedet. Det er utrolig viktig at når politikere utformer ideer, at de gleder seg til å vise dem frem til nordmenn og ikke til presidenten i usa.

Endret av DiskuPer
Lenke til kommentar
DiskuPer skrev (35 minutter siden):

Norge er ikke et dårlig land i seg selv fordi et land ikke kan være dårlig, det er folkene som er problemet. Problemet med små land som Norge er at de ønsker hele tiden å hevde seg. Når de lager nye lover så forsøker de å hevde seg for verden "Se hvor godt vi gjør landet vårt" mens i Usa er det motsatt, der ønsker de ikke å hevde seg, de har ingenting å bevise og de søker bare å lage så gode lover som overhodet mulig, slanke men milde og frie lover.

I små land som Norge, dessverre, så er folkene der besatt av å bevise for verden hvor flinke de er, og det er denne egenskapen som gjør at lovene våre blir altfor feite, de forsøker ikke å gjøre Norge til et friere og bedre land, men de forsøker å hevde seg.

Dette er et enormt problem for små land som Norge. Vi får aldri lovene vi behøver fordi folkene der som lager de er opptatte av å hevde seg for verden, og ikke å gjøre Norge til et bedre land med milde lover.

Noen kan si at dette er en bagatell men det er en katastrofal egenskap ved folkene i landet, at vi aldri får lovene vi behøver fordi lovene blir laget for å hevde seg, ikke for å gjøre landet bedre.

Når de utformer lovene, så lager de lovene "Er det ikke slik loven burde sett ut dersom den skulle være perfekt" mens i Usa utformer de lovene "Slik skal den være for å faktisk gjøre landet bedre og mildere"

"Se hvor vakker og perfekt denne loven er" men i praksis er loven en plage og en pest. Norske politikere klarer ikke å holde fokuset på nordmenn, de ser hele tiden utover verden når de former ideene sine. De må se innover landet istedet. Det er utrolig viktig at når politikere utformer ideer, at de gleder seg til å vise dem frem til nordmenn og ikke til presidenten i usa.

Lovene har lite å gjøre med expats meninger om Norge,   de er ikke statsborgere.  

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DiskuPer skrev (26 minutter siden):

Norge er ikke et dårlig land i seg selv fordi et land ikke kan være dårlig, det er folikene som er problemet. Problemet med små land som Norge er at de ønsker hele tiden å hevde seg. Når de lager nye lover så forsøker de å hevde seg for verden "Se hvor godt vi gjør landet vårt" mens i Usa er det motsatt, der ønsker de ikke å hevde seg, de har ingenting å bevise og de søker bare å lage så gode lover som overhodet mulig, slanke men milde og frie lover.

I små land som Norge, dessverre, så er folkene der besatt av å bevise for verden hvor flinke de er, og det er denne egenskapen som gjør at lovene våre blir altfor feite, de forsøker ikke å gjøre Norge til et friere og bedre land, men de forsøker å hevde seg.

Dette er et enormt problem for små land som Norge. Vi får aldri lovene vi behøver fordi folkene der som lager de er opptatte av å hevde seg for verden, og ikke å gjøre Norge til et bedre land med milde lover.

Noen kan si at dette er en bagatell men det er en katastrofal egenskap ved folkene i landet, at vi aldri får lovene vi behøver fordi lovene blir laget for å hevde seg, ikke for å gjøre landet bedre.

Når de utformer lovene, så lager de lovene "Er det ikke slik loven burde sett ut dersom den skulle være perfekt" mens i Usa utformer de lovene "Slik skal den være for å faktisk gjøre landet bedre og mildere"

"Se hvor vakker og perfekt denne loven er" men i praksis er loven en plage og en pest. Norske politikere klarer ikke å holde fokuset på nordmenn, de ser hele tiden utover verden når de former ideene sine. De må se innover landet istedet. Det er utrolig viktig at når politikere utformer ideer, at de gleder seg til å vise dem frem til nordmenn og ikke til presidenten i usa.

Til å være så opphengt i lover, burde du satt deg betydelig bedre inn i hvordan lovteksten utvikles i USA.

Metodikken, premissene bak, etc.

Du tar nemlig radikalt feil hvis du tror at de har brede gode lover, designet til å passe godt. Tvert om! De har tusenvis av sære, svært spissede og ofte utdaterte lover og regler.

Det finnes såklart rare regler og rutiner i Norge også. Absolutt. Jeg er ikke enig i alle lovene våre. Men å bruke Amerika som et eksempel til etterfølgelse?! 🤯

Stort sett ser man kløkt og fornuft i norske rettssaler. Dommerne som til slutt anvender lovene våre er gode på å forstå lovens intensjon, og dømme deretter. Men med unntak! Dessverre! Ikke vrient å grave frem katastrofale saker også. 

Ingen er perfekt! Spesielt ikke en lovbok?

--

Mye bra med Norge har kommet frem i tråden, og noe jeg personlig setter pris på er toleranse. Riktignok har vi janteloven som setter tolerantheten vår på sterk prøve. Hver dag. Men vi er ganske tolerante. 

Folk som stemmer Rødt og FrP kan fint være venner i dette landet. Familier går ikke til grunne pga valg. Vi legger oss ikke bort i naboen tro. Eller om hun tok en abort. Vi plager rett og slett ikke hverandre (stort sett), og vi prøver ikke å slå hverandre i hodet med vår "fasit" på hva som er den eneste riktige levevei.

Dette digger jeg!

Det gir spillerom til at folk kan være seg selv. Leve mer fritt. (Samtidig settes vår frihet hele tiden på prøve – og ingenting er perfekt. Det kan alltid bli enda bedre!)

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (12 minutter siden):

Vi legger oss ikke bort i naboen tro. Eller om hun tok en abort. Vi plager rett og slett ikke hverandre (stort sett), og vi prøver ikke å slå hverandre i hodet med vår "fasit" på hva som er den eneste riktige levevei.

Det at vi ikke "legger oss bort i", ikke er påtrengende, holder litt avstand om vi ikke "inviteres" til å bidra/hjelpe - det tror jeg av mange utlendinger oppfattes som uvennlighet. Vi oppfatter det som å respektere andres "intimsfære", men vår oppfatning av begrepet er bare mye større og viktigere enn det som er normalt i en del andre land ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Selvkritikk krever folk til å se andre perspektiver enn ens egne.  Det er intersannt at ingen har sagt noe om faktumet at Norge er et lite og ruralt land.  Kosmopolitisk tenker jeg ikke på når det gjelder Norge og mitt inntrykket er at expats, er ofte høytutdannede og mer kosmopolitiske folk.  Liker man å gå på ski, klatre fjell, fiske osv... så er Norge et utrolig bra land, men hvis man ønsker Broadway og Shakespeare eller Premiere League fotball så er Norge ganske kjedelig.

Et lite land og et lite språk. Kan det være at de største stjernene ikke kommer til Norge fordi det ikke er med på å bygge karrieren deres?

Jeg synes kulturlivet i Oslo har kommet seg, etter at vi fikk ny Opera, hovedbibliotek, Munchmuseum og Nasjonalmuseum, alt sentralt beliggende nede ved havnen.

Klassisk musikk, kunst og opera blir sett på som finkultur, og moderne kunst er noe bare en liten elite interesserer seg for. Ikke som en del av dannelsen eller samtaleemne under middager med internasjonale forretningsforbindelser el. På den måten er Norge et ruralt land.

Da Det kongelige slott ble pusset opp, virket det som folk flest var i mot, fordi de syntes det ble for dyrt selv om vi er et oljeland.

Det var en periode man bygget kulturhus i kommunene med mange bruksområder. Der jeg bor var de opptatt av at man kunne fått to idrettshaller til den samme summen. Nordmenn er veldig interessert i trening og i å leve sunt.

Lenke til kommentar
11 hours ago, skaftetryne32 said:

den dumme mcd reklamen som mener at råvarene er så gode at det som blir produsert av det umulig kan være junkfood er jo åpenbart ikke til og stole på.

Er i det hele tatt noe av reklame til å stole på?

Men akkurat den reklamen du sikter til er spesielt dustete, da man kan lage dårlig mat og søppelmat av selv de beste råvarer. Gi meg den beste indrefileten du kan finne, og jeg skal klare å forvandle den til en særdeles usunn matrett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, DiskuPer said:

i Usa er det motsatt, der ønsker de ikke å hevde seg, de har ingenting å bevise og de søker bare å lage så gode lover som overhodet mulig, slanke men milde og frie lover.

Beklager, men dette får meg til å le litt. Lovmakere i USA lager gjerne lover som er basert på snevre religiøst motiverte hensyn (for eksempel drakoniske abortlover), det er en innbitt motvilje mot å innføre lover som vil hjelpe hvermannsen (som for eksempel lover om minstelønn, beskyttelse av arbeidstakere, etc), lover blir formulert og vedtatt for å ta vare på lobbyistgrupper som har penger nok til å kjøpe innflytelse fra politikere (eksempel: NRA, våpenlovgivning), osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Flin skrev (14 timer siden):

Ingen som sier at du må gjøre noe med det, bare konstaterer fakta. Det finnes god norsk mat, men hvis du mener at norsk matkultur er like sterk og god som i en del andre land så vil jeg anbefale deg en tur ut i verden. 

Aldri sagt den var best i verden, men den er ikke så svak som du indikerer heller, det er mye matkultur å mange matskatter i dette landet. Jeg har vært verden rundt (Jokke sin tolkning), men kanskje du ikke har sett det som gjemmer seg av delikatesser i Norges mange bergsprekker :thumbup:. Det hjelper ikke å hvert verden rundt om du ikke kjenner innholdet i din egen baklomme. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror som andre er inne på en burde ta tallene med betydelig salt, både fordi utvalget vil være så ulikt land imellom og virker å være lite og mindre representativt. 
 

Eksempelvis virker det rart når emiratene scorer så mye bedre enn Norge, og det tilsier kanskje at en ikke har spurt den jevne fremmedarbeideren, men kanskje samme ligner helt ulike yrkesgrupper. Undersøkelsen sier også at minimumsantallet respondenter for å regnes med er 50, noe som er et relativt lavt tall og dermed sårbart for tilfeldige endringer. 
 

Likevel er det et poeng at nordmenn er mindre åpne for å prate og bli kjent med fremmede, og Norge er åpenbart dyrt. Det minner meg om en sak for et par år siden der en ung student skrev en ytring om at han skulle ønske vi var flinkere til å ta kontakt i det daglige, og feks. si hei på tbanen på en hyggelig og respektfull måte. Responsen ble en relativt aggressiv kampanje mot seksuell trakassering som ikke kunne leses som så mye annet enn at det han foreslo overhodet ikke var greit. Det illustrerer kanskje hvor vanskelig det kan være å etablere et nettverk i Norge. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvor kommer denne reserverte holdningen til normennn fra, er jeg mer interessert i.

Frykten for fremmede feks, det må jo ligge i oss og genene fra gammelt av?

I motsetning til England, Spania og Frankrike feks, Danmark har også noe lignende som Norge og Sverige.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...