Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Baardsen skrev (1 time siden):

Fantastisk god Dansk Salami fra Nordfjord kjøtt på Rema 1000 til kun 15 kroner. Nå vet ikke jeg om dette selges i hele landet men verdt en titt om du er ute å handler.

er 150 gram pakke også, så røverkjøp i disse tider.

Lenke til kommentar

Trodde folk generelt kjøpte krydder på innvandrerbutikker. Folk merker vel ikke at prisene er så høye fordi enhetene er så små og at prisene derfor virker "fornuftige".

Kverner alltid pepperet mitt selv like før bruk fordi det bevarer de aromatiske oljene.

Sist jeg kjøpte svart pepper betalte jeg vel 99 kr for 1 kg av god kvalitet, og de var selvpakket i plastposer fra sekk, så kjøpes nok i bulk.

Lenke til kommentar

Nå vil prisøkningene komme på rekke og rad:

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/refill-dyrere-enn-originalen/78858586

 

Bare at det vil registreres som ny vare:

Ifølge Kristiansen skal de fleste Prix-butikkene ha fått på plass ny flaske med Jif baderom, og denne har en pris per liter på 79,80 versus 69,90 for refill.

 

Har også bitt meg merke i at enkelte fjordland ferdigretter nå er priset tett oppunder 100kr stykket.

Endret av Musefella
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (12 minutter siden):

Fjordland er bare en salig sørpe med bløte poteter, kjøtt marinert i tynn vannbasert saus og generelt masse salt. Ikke blir en mett heller med mindre du kjøper 2x av en pakke, selv det kan være for lite. Overpriset søppelmat

Helt grei mat når en fikk kjøpt på tilbud, men selv tilbud har blitt dyrt.

Jeg blir mett av 1 pakke, egentlig for stor porsjoner, så jeg har kjøpt de små. 

Jeg blir mett av en brødskive. 
Nei, jeg har ikke hatt fedmeoperasjon, bare blitt sånn. Kunne spise mye mer før. 

Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Folk merker vel ikke at prisene er så høye fordi enhetene er så små og at prisene derfor virker "fornuftige".

ja, selv "enkle" krydder som pepper i små beholdere/glass, koster brått 3-400 kr/kg. omregnet til kilopris.

pizzakrydder, malt paprika, gressløk, etc. koster opptil 1000 kr. osv.

det må være god fortjeneste på dette varespekteret, veier ingen ting, billig frakt osv. Historisk er det vel mange grosserere/kremmere som slo seg opp nettopp på krydder og grunnla store formuer.

Lenke til kommentar
trikola skrev (29 minutter siden):

Pleier å kjøpe fryste "mikro"-ferdigretter i Sverige: 450 g, 30-40 SEK, av og til 3-4 for 100

så på nettsiden at Maximat hadde ferdigretter for 29.95/stk. her for en par-tre uker siden. Dansk produsent, opptil flere forskjellige retter med kjøtt, poteter, erter, etc.

Vet ikke om det var spesielt tilbudspris eller om det veil.pris.  men jeg skal i alle fall kikke etter de neste gang det blir handletur.

Lenke til kommentar

Veldig fornøyd med å ha funnet frossen laks til kr 42 (4 skiver) og dobbel pakke rød paprika til kr 9,90 for 2-3 uker siden på Coop Mega. Begge deler i Extra-serien.

Jeg synes Coop Mega jevnt over holder høyere kvalitet enn Rema 1000 og Kiwi, også på billigmerkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det egentlige problemet er at kjøpmannen får ha 3% margin men må kreve inn 15 og 25% på vegne av staten.

Nå må folk våkne og kreve at eiendomsskatt og formuesskatt avvikles i tillegg til enten inntektsskatten eller mva. Selskapsskatten skal selvsagt bestå.

Vi er mennesker, ikke hamstre i et hjul.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Det egentlige problemet er at kjøpmannen får ha 3% margin men må kreve inn 15 og 25% på vegne av staten.


Okey?

Det er kundene som betaler merverdiavgift, ikke kjøpmannen, og denne avgiften er i stor grad lik over hele Europa, dog noe lavere i enkelte land, samt at den går til statskassen, og blir brukt på det norske samfunnet.

Du tenker ikke at problemet kanskje heller er at "kjøpmannen"; det vil si de som faktisk eier butikkene, tjener 3 milliarder kroner årlig på å selge dopapir og agurker?

https://e24.no/naeringsliv/i/gErav5/kiwi-eier-norgesgruppen-fikk-et-overskudd-paa-29-milliarder-i-fjor

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 timer siden):

Du tenker ikke at problemet kanskje heller er at "kjøpmannen"; det vil si de som faktisk eier butikkene, tjener 3 milliarder kroner årlig på å selge dopapir og agurker?

Hvis det er på en omsetning på f.eks. 100 milliarder så tenker jeg ikke at det nødvendigvis er noe stort problem nei.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...