Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Gjest Baardsen skrev (28 minutter siden):

Må gi ros til Kiwi for lave priser. Nå koster 1 liter Tine sjokomelk kun 20 kroner. Disse har pleid å koste opp mot 30 kroner ihvertfall på de dyreste butikkene. 10 kroner spart er faktisk mye penger hvis man er flink å se ting i perspektiv. Var innom innvandrerbutikken og kjøpte agurk til 20 kroner. Kanskje ikke råbillig men likefullt noen kroner spart. Som min bestemor sa "har du ikke øret, har du ikke krona"              

Har kostet det samme for sjokomelk på Extra i lang tid.
Vanlig pris er omtrent 24 kroner, men kan ikke garantere at det er rett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Baardsen skrev (På 26.2.2023 den 15.34):

Må gi ros til Kiwi for lave priser.

ja gjerne (ekstra) god deal på "prispressede varer" kategorien. 

Eneste snubletråden med de, er tidsbegrensningen. Man venner seg til å legge en/flere varer i handlekurven, og plutselig en dag oppdager man for sent (når man er kommet hjem) at er blitt gammel/opprinnelig pris igjen.

Brant meg på det når de hadde pris-press på de store kartongene lett-melk (er vel 1,75 liter) som de solgte for kr.24,90 og jeg fortsatte og ta med de helt til jeg oppdaget de kostet 35-36(?) Jeg kjøper vanligvis 1.L kartongene, lettere å håndtere.

Men er jo ikke Kiwi sin feil, man må liksom følge med sjøl da.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (30 minutter siden):

Brant meg på det når de hadde pris-press på de store kartongene lett-melk (er vel 1,75 liter) som de solgte for kr.24,90 og jeg fortsatte og ta med de helt til jeg oppdaget de kostet 35-36(?) Jeg kjøper vanligvis 1.L kartongene, lettere å håndtere.

Tine lett 1,75 liter kostet 30 kroner på Extra i går. Så om de koster 35 kroner så er ikke Kiwi billig.

Lenke til kommentar

Hva med å bruke sjokopulver i stedet for å betale for sjokolademelk? Men sjokolademelk har blitt et etablert produkt, som alle butikker har. Det finnes visst også melk med jordbærsmak. 

Tror det aller billigste er å kjøpe tykkere melkeprodukter som matfløte, naturell yoghurt og vanne disse kraftig ut hjemme. Med tanke på at melk består av en del vann. Spesielt lettmelk, og enda verre skummet melk. Noe å tenke på for toppsjiktet av gjerrige familier 🙂.

Lenke til kommentar
Nepa skrev (4 minutter siden):

Hva med å bruke sjokopulver i stedet for å betale for sjokolademelk? Men sjokolademelk har blitt et etablert produkt, som alle butikker har. Det finnes visst også melk med jordbærsmak. 

Tror det aller billigste er å kjøpe tykkere melkeprodukter som matfløte, naturell yoghurt og vanne disse kraftig ut hjemme. Med tanke på at melk består av en del vann. Spesielt lettmelk, og enda verre skummet melk. Noe å tenke på for toppsjiktet av gjerrige familier 🙂.

Melk inneholder melk.
De tilsetter ikke vann om det var det du tenkte på.
Fløten er fett som er fjernet. 

Sjokomelk er ofte på tilbud, og pulver smaker langt ifra like bra som sjokomelk, og det er ofte tilsatt sukker i pulveret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (7 minutter siden):

Melk er for kalver som skal vokse raskt.

haha :D

jeg kjenner noen som aldri drikker melk (kun saft/brus) og de har hatt diverse helseplager. Kan forsåvidt ikke påstå det er direkte sammenheng, men bare nevner det.

I India drikker de mye melk, det er en gammelt nasjon/kultur som har innsikt i hva naturen/moder jord byr på, så tror det er trygt jeg da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Mr.M said:

 

AhgJfPP.png

Har du regnet på literprisen på melk? Jeg kjøper kun de store kartongene. Kjøper du 1 liters kartongene blir melken dyrere pr. liter. Jeg drikker rett fra kartongen, er dessverre melkemisbruker...ca 2 liter pr. dag. Kjøpte Q melk en periode, men Tine melk smaker bedre så da sluttet jeg med Q melk selv om den er noe billigere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 timer siden):

Melk inneholder melk.
De tilsetter ikke vann om det var det du tenkte på.

Nei, men likevel opereres det med begreper som at agurk inneholder 96% vann, og vannmelon inneholder 93% vann. Strengt tatt bør den gjerrige gå for en frukt som inneholder mindre vann, og gjerne blande den opp med vann. Men det er selvsagt lett å gi etter for fristelser når det gjelder vannmelon. 

Melk er kanskje for kalvene. Men et kosthold uten melk, ost og egg blir ganske redusert? Spesielt uten kjøtt eller fisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 timer siden):

Melk inneholder melk.
De tilsetter ikke vann om det var det du tenkte på.
 

 

Nepa skrev (1 time siden):

Nei, men likevel opereres det med begreper som at agurk inneholder 96% vann, og vannmelon inneholder 93% vann.

 

noen produkter inneholder vel faktisk mer melk enn melken sjøl, hvis man kan uttrykke det slik? :p

f.eks. tørrmelk, det brukes gjerne i blandeforhold 1:4 dvs. 1 dl. pulver til 4 dl. vann for å lage et glass drikkemelk. Jeg antar det har gått med ganske mange liter melk for å produsere 1 kg. tørrmelk. Men om tørrmelk er 4x sunnere aner jeg ikke.

For hvit/gulost, går det 8-9 liter melk å produsere 1 kg. ost.

1 kg. meierismør krever 22 liter melk.

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (På 1.3.2023 den 17.31):

Har du regnet på literprisen på melk? Jeg kjøper kun de store kartongene. Kjøper du 1 liters kartongene blir melken dyrere pr. liter. Jeg drikker rett fra kartongen, er dessverre melkemisbruker...ca 2 liter pr. dag.

hvis stor kartong (1,75 l.) koster 31 kr. så sparer du kr. 4,50 pr. dag, fremfor å kjøpe 2x1 litere.

I løpet av et år har du da spart kr. 1642 kroner.

jo mer du drikker jo mer sparer du! greier du doble inntaket, har du faktisk spart opp til f.eks en ny vaskemaskin :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 3.3.2023 den 15.19):

jo mer du drikker jo mer sparer du! greier du doble inntaket, har du faktisk spart opp til f.eks en ny vaskemaskin :D


Det er gratis vann i springen, så å doble inntaket av dyr melk høres ut som en dårlig ide, både økonomisk, og kanskje også helsemessig, dersom inntaket blir 4 liter daglig, men jeg forstår poenget ditt, det er billigere å kjøpe større forpakninger.

Helt urelatert, så koster mineralvann gjerne rundt 9 kroner per liter i Sverige, så her kunne det blitt både vaskemaskin, kjøleskap og mere til, ved å drikke Coca Cola i stedet for melk, dog kanskje enda mindre helsefrembringende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...