Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Baranladion skrev (46 minutter siden):

...det jo brød og cirkus til folket, å skylde på milliardærene, og da slipper de kanskje ta tak i noen av de tingene jeg mener er de største bidragsyterne til høye priser, som er tollbarrierer og beskyttelse av bønder.


Jeg er enig i at det også er et problem, og at folk flest ville tjene på å fjerne tollbarrierer slik at andre kunne konkurrere på det norske markedet.

Samtidig så trenger vi bønder, hva skulle vi ellers gjort med alle de store områdene i Norge som består av åkre, skog, beitemark og den slags, som trenger noen som vedlikeholder og drifter gardsbrukene.

Skal norske bønder konkurrere direkte med bønder i gamle sovjetstater hvor lønningene er en brøkdel, eller land i Afrika hvor arbeidskraft er omtrent gratis, og alt koster en slikk og ingenting, så kan man bare legge ned all matproduksjon i Norge, det vil aldri lønne seg.

  

Baranladion skrev (46 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvordan Rema fungerer, men ta Norgesgruppen da, de eier jo produsent, transport og butikken og totalregnskapet viser 4% gevinst, hvordan flytter de fortjenesten, når det da tydeligvis ikke gjør noe forskjell på bunnlinjen? 


Det vet ikke jeg heller, det er mulig det er noe vanskeligere å flytte overskudd i morselskapet på den måten, men for Norgesgruppens del så er det nok heller snakk om at de flytter overskudd fra for eksempel Kiwi, til for eksempel Asko.

Så finnes det nok en hel rekke kreative måter å begrense hvor mye som går tilbake til morskapet, og hvor mye som eventuelt blir igjen på bunnlinjen, for eksempel ved å kjøpe seg et nytt fly eller et "forskningsskip" eller to.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig i at det også er et problem, og at folk flest ville tjene på å fjerne tollbarrierer slik at andre kunne konkurrere på det norske markedet.

Samtidig så trenger vi bønder, hva skulle vi ellers gjort med alle de store områdene i Norge som består av åkre, skog, beitemark og den slags, som trenger noen som vedlikeholder og drifter gardsbrukene.

Skal norske bønder konkurrere direkte med bønder i gamle sovjetstater hvor lønningene er en brøkdel, eller land i Afrika hvor arbeidskraft er omtrent gratis, og alt koster en slikk og ingenting, så kan man bare legge ned all matproduksjon i Norge, det vil aldri lønne seg.

Ja, poenget er at "vårt" system er uhyre komplekst, og det er så mange faktorer som virker inn på prisen kunden må betale i butikk, og da syns jeg det er synd at så mye fokus ligger på akkurat det siste punktet. Jeg forstår at folk blir irritert på matvarebaronene, at de blir styggrike på en livsnødvendighet man må bruke mer og mer penger på, men jeg savner at noen puster litt med magen og gjør en ordentlig jobb rundt å kartlegge hvor pengene faktisk forsvinner hen. Det blir vanskelig, når man på forhånd har bestemt at det er dyrt fordi privatfly må fylles med flybensin. 

Jeg er helt enig, vi trenger bønder, men jeg er usikker på om systemet vårt nå er det beste. Det er vel ganske unikt, og kanskje også en ting man bør se på om kan løses annerledes. Det er en ulempe når staten må betale for at vi skal ha bønder, de burde selvsagt vært konkurransedyktige på egenhånd. 

0laf skrev (6 minutter siden):

Det vet ikke jeg heller, det er mulig det er noe vanskeligere å flytte overskudd i morselskapet på den måten, men for Norgesgruppens del så er det nok heller snakk om at de flytter overskudd fra for eksempel Kiwi, til for eksempel Asko.

Så finnes det nok en hel rekke kreative måter å begrense hvor mye som går tilbake til morskapet, og hvor mye som eventuelt blir igjen på bunnlinjen, for eksempel ved å kjøpe seg et nytt fly eller et "forskningsskip" eller to.

Det er vel akkurat dette regjeringen skal se på, hvor marginene faktisk forsvinner. Alle de store aktørene driver vel også med andre ting en matvarer, så det kan nok tenkes at penger investeres i andre forretningsområder slik at bunnlinjen blir lavere. 

Lenke til kommentar

synes dette var interessant

eue9RA5.png

G6wWMKm.png

First Price 400 gr. iblandet 50% grønnsaker

Folkets 400 gr. uten salt og vann

hvis vi antar at gjengse grønnsaker eks. potet, purreløk etc. koster bare 1/3 (eller kanskje 1/4) av hva storfekjøtt koster som ingrediens, så får man langt mer for pengene ved å kjøpe den edle varen, altså Folkets i det her tilfellet.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
0laf skrev (14 timer siden):


Samtidig så trenger vi bønder, hva skulle vi ellers gjort med alle de store områdene i Norge som består av åkre, skog, beitemark og den slags, som trenger noen som vedlikeholder og drifter gardsbrukene.

Skal norske bønder konkurrere direkte med bønder i gamle sovjetstater hvor lønningene er en brøkdel, eller land i Afrika hvor arbeidskraft er omtrent gratis, og alt koster en slikk og ingenting, så kan man bare legge ned all matproduksjon i Norge, det vil aldri lønne seg.

Jeg kjøper heller Norsk jordbær til 50,- per kurv enn importert bær som smaker plastikk, selv om jeg hadde fått den gratis. Jeg kjøper heller pinnekjøtt til 500,- pr kg enn å ikke spise pinnekjøtt.

Jeg tror at nisjer av produkter med veldig kort holdbarhet eller varer som bare Nordmenn vil ha eller planter som trives best i Norge er relativt trygg. Betalingsvilje og evne finnes.

Det vanskelige er kanskje varer som produseres i stort volum, som konkurrerer på pris og hvor andre deler av verden har naturlig fortrinn med lys, varme og billig arbeidskraft.

Norsk landbrukspolitikk et et sammensurium av selvberging, sysselsetting, kulturlandskap, nasjonalisme, distriktsmidler, miljø og gudene vet hva. Alt som kan brukes som skinn-argument for å støtte bønder. Derfor er også måloppnåelsen lav, og i praksis har vi vel noen som leser Nationen og stemmer SP som krever resten av samfunnet av noen milliarder.

https://www.bi.no/forskning/business-review/articles/2018/05/jordbrukets-tilstand--tallenes-tale/

Sitat

Siden midten av 1970-tallet, samtidig som Norge begynte å pumpe opp olje, er det nå bevilget jordbruksstøtte av et omfang som, om midlene heller hadde vært satt på konto, ville gitt et «Jordbruksfond» på 3000 milliarder kroner, noe som tilsvarer nesten en tredjedel av Oljefondet. Dette gjelder for en næring som utgjør 0,3 prosent av brutto nasjonalprodukt (bnp).

Årlig er støtten på vel 26 milliarder kroner. I tillegg har næringen fordel av redusert moms. Fordelt per bonde har støtten aldri vært høyere enn i dag (600.000 kroner per årsverk).

og:

Sitat

Problemet forsterkes ved at det ikke bare er bøndene, men hele den jordbruksbaserte verdikjeden, som beskyttes.

Tine og Nortura skjuler seg bak skyhøye tollsatser og får utnytte sin dominerende posisjon til å regulere utbud og priser. Orklas virksomhet i dette segmentet foredler ulønnsomme norske råvarer ved hjelp av tollsatser og kompliserte utjevningsordninger.

Merkevarene deres skjermes ved at importvernet gjør det lite attraktivt for utenlandsk butikkjeder, med sine nettverk av leverandører, å etablere seg i Norge. Det er derfor ikke overraskende at den volumbaserte matindustrien snakker varmt om norsk jordbruk.

De skyver bøndene foran seg av hensyn til sin egen syke mor. Det er bekymringsfullt med hensyn til norsk verdiskaping og velferd at den jordbruksbaserte matindustrien kan være blant Norges største fastlandsindustrier.


-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 14.2.2023 den 22.59):

Spisspaprika 2 stk. på Rema 1000 i dag til kr 34, eller var det kr 36?!

I forrige uke var prisen 27 kr på salg. Det er ikke lenge siden spisspaprika kostet 20 kr.

Blir det normalprisen framover, eller setter de opp prisene på paprikaen for å kunne lokke med tilbudene i Æ-appen. "21. januar vant Æ beste kundeprogram i Nettavisen", leser jeg. Den er prisbelønt. 

Nå er det ikke gøy å handle i butikken lenger, selv med en morsom app.

i november kostet det tilsynelatende 9,90 for 2 stk.

T3mKZTq.png

får ikke opp kundeavisen, så er ikke hundre prosent sikker på at det er for 2022, men er vel ikke usannsynlig. I så fall voldsom "generell" økning på den varen.


edit: link (annonse/kundeavis halvveis nede på siden)

https://www.kundeavisogtilbud.no/butikker/rema-1000/tilbud/spisspaprika-rod-2-pk-kampanje-4108074/

Endret av Mr.M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

Som sagt, Coop Midt-Norge har 3% bonus, så om overskuddet er 4%, så sitter de igjen med 1% margin.
Mange som ikke tar ut bonusen sin, så de har mer enn nok penger til å investere. 

Da bør jeg altså ta ut de 2-3000 kr på Coop- kontoen min så ikke butikken deres går med overskudd...

Endret av Subara
Flytter spørsmålet til tråden: Kjøpsutbytte hos Coop.
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 1.2.2023 den 12.53):

Vi vil også sitte med relativt dårlige forhandlingskort ovenfor de som ønsker å selge poteter til oss, når de vet at vi er avhengig av å importere de for å ikke stå uten poteter.  Dersom alle land vet at Norge (verdens rikeste land) er helt avhengig av å importere alt, så er det ikke sikkert vi får så innmari lave priser.

På samme måte som vi utbytter de landene som går i stå uten Norsk olje? Eller selger vi jevnt over til høystbydende?

Hva vil skje med Italiensk landbruk uten drivstoff?

Sitat

Ferske kjøttprodukter er heller ikke så lett å importere siden de har kort holdbarhet, så en del slik produksjon bør foregå i Norge, evt importeres som fryste varer. 

Du vet at Norge sender enorme mengder slakt på frys i et år eller mer? Hvis man uansett innretter seg sånn at kjøttet må fryses så kan det ikke være så nøye om man må flytte litt på kjøttet?

Sitat

Det man kunne gjort, var å la bøndene selv bestemme priser på det de selger, og fjerne feks subsidier, men da ville prisene blitt ekstremt høye. Samtidig ville man sluppet overproduksjon, og kunne heller solgt mer etter forespørsel. En slik løsning ville kanskje ført til et slags "klasseskille" der de velbemidlede kan kjøpe norske produkter, mens de med lavere inntekt må kjøpe importert mat. 

Som er nøyaktig det motsatte klasseskillet som skjer når de velbeslåtte drar til utlandet og spiser god mat og drikker god drikke. Er det noen som forbarmer seg over de stakkars kaksene som sitter i utlandet uten tilgang på <den eneste maten i verden som er etande>(tm)?

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

På samme måte som vi utbytter de landene som går i stå uten Norsk olje? Eller selger vi jevnt over til høystbydende?

Hva vil skje med Italiensk landbruk uten drivstoff?

Dersom vi har produkter som ingen andre har, og som andre MÅ ha, så kan vi forhandle, men det er så vidt jeg vet ikke noe vi besitter? 

 

knutinh skrev (6 minutter siden):

Du vet at Norge sender enorme mengder slakt på frys i et år eller mer? Hvis man uansett innretter seg sånn at kjøttet må fryses så kan det ikke være så nøye om man må flytte litt på kjøttet?

Fullstendig klar over det, og dette ville ikke vært noe stort problem, men det er ofte digg å få tak i ferske produkter, noe som også gjenspeiles ganske godt i salg i butikk. Når det er snakk om ren overlevelse, så kan jeg ta til takke med frossent kjøtt, så lenge jeg ikke må spise det akkurat der og da for å ikke dø, det ville vært problematisk men ikke en situasjon jeg anser for å være særlig sannsynlig. 

 

knutinh skrev (9 minutter siden):

Som er nøyaktig det motsatte klasseskillet som skjer når de velbeslåtte drar til utlandet og spiser god mat og drikker god drikke. Er det noen som forbarmer seg over de stakkars kaksene som sitter i utlandet uten tilgang på <den eneste maten i verden som er etande>(tm)?

Tullete av meg å dra opp dette eksempelet, da dette ikke ville vært noe stort problem. De rike kan feks få tak i Kobe kjøtt uansett. Jeg syns også, at alle burde få ha mulighet til å kjøpe gode norske produkter, ikke nødvendigvis hver eneste dag, og ønsker norsk matproduksjon absolutt velkommen og tilgjengelig for folket. I en situasjon der feks Lidl hadde kommet inn, og maten i norske butikker var så dyr at mange ikke kunne handle der, ville dette "klasseskillet" oppstått, der mange måttet handle Lidl sine produkter,  men det er jo ingen krise. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (36 minutter siden):

Dersom vi har produkter som ingen andre har, og som andre MÅ ha, så kan vi forhandle, men det er så vidt jeg vet ikke noe vi besitter? 

Uten olje stopper verden opp. Norge er også eksportør av fisk, tømmer og mineraler.
 

Ser du for deg at Italienerene vil ønske å la traktorene stå og sulte, eller parkere forsvaret sitt fordi de av prinsipp ikke ønsker å bytte mat mot olje?

Sitat

Fullstendig klar over det, og dette ville ikke vært noe stort problem, men det er ofte digg å få tak i ferske produkter, noe som også gjenspeiles ganske godt i salg i butikk. Når det er snakk om ren overlevelse, så kan jeg ta til takke med frossent kjøtt, så lenge jeg ikke må spise det akkurat der og da for å ikke dø, det ville vært problematisk men ikke en situasjon jeg anser for å være særlig sannsynlig. 

Hvor mye skal folket betale for at jeg og du skal få spise det som er «digg»?

Ferskt vakumpakket ubehandlet helt kjøtt holder seg ca 2 uker. Det er mer enn nok tid til å kjøre det over grensen. Det er mulig at hele slakt holder seg enda lengre (40 døgngrader anbefales typisk for å få det mørt). Og ting som gode skinker (som Norge ikke kan) skal gjerne lagres i årevis.

https://www.matprat.no/artikler/oppbevaring-og-holdbarhet/oppbevaring-i-kjoleskap/

Sitat

De rike kan feks få tak i Kobe kjøtt uansett. Jeg syns også, at alle burde få ha mulighet til å kjøpe gode norske produkter, ikke nødvendigvis hver eneste dag, og ønsker norsk matproduksjon absolutt velkommen og tilgjengelig for folket. I en situasjon der feks Lidl hadde kommet inn, og maten i norske butikker var så dyr at mange ikke kunne handle der, ville dette "klasseskillet" oppstått, der mange måttet handle Lidl sine produkter,  men det er jo ingen krise.

Det er også poenget mitt: det er ingen krise. Å synes synd på Svenskene som må spise Svensk mat eller de utflyttede kaksene i Sveits som må spise Sveitsisk mat faller på sin egen urimelighet. De vil jevnt over ikke bytte ut maten de spiser med Norsk mat. Det er som om en Kristen skulle synes synd på en Muslim fordi Muslimen tror på en falsk Gud og havner i skjærsilden. De er begge falske Guder, akkurat som alle de andre Gudene.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Uten olje stopper verden opp. Norge er også eksportør av fisk, tømmer og mineraler.
 

Ser du for deg at Italienerene vil ønske å la traktorene stå og sulte, eller parkere forsvaret sitt fordi de av prinsipp ikke ønsker å bytte mat mot olje?

Det er riktig, uten olje stopper verden opp, men det er da ikke bare Norge som produserer olje. Vi står for svimlende 2% av verdens råoljeproduksjon. Jeg tror ikke italienske traktorer stopper opp dersom vi nekter å selge olje til de. De kommer sikkert også til å klare seg uten å bygge platting på et par år, eller uten å spise norsk fisk. Det er uansett ekstremt dumt, å gjøre seg helt avhengig av import av mat for å kunne brødfø befolkningen, også av andre grunner enn kun forhandlingskort. 

 

knutinh skrev (10 minutter siden):

Hvor mye skal folket betale for at jeg og du skal få spise det som er «digg»?

Ferskt vakumpakket ubehandlet helt kjøtt holder seg ca 2 uker. Det er mer enn nok tid til å kjøre det over grensen. Det er mulig at hele slakt holder seg enda lengre (40 døgngrader anbefales typisk for å få det mørt). Og ting som gode skinker (som Norge ikke kan) skal gjerne lagres i årevis.

https://www.matprat.no/artikler/oppbevaring-og-holdbarhet/oppbevaring-i-kjoleskap/

Ja, det vil fungere, men man må også finne land og eksporterer som er villig til å produsere nok til å også mette vårt behov. Dette ville også ført til noe dyrere priser. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 timer siden):

Ja, det vil fungere, men man må også finne land og eksporterer som er villig til å produsere nok til å også mette vårt behov. Dette ville også ført til noe dyrere priser. 

Hvis vi fjernet landbrukssubsidiene og tollmurene så ville det ha ført til at Nordmenn betalte mindre for mat, større utvalg og mulighet for bedre kvalitet.

For noen varer - som jordbær ville vi måtte velge mellom dyre og gode Norske, eller billige og dårligere utenlandske.

For Norsk fisk kunne vi høste det vi trengte, og hvis scenariet er at ingen ville handle med oss så kunne vi la resten av fisken kose seg i havet mens Europeerne gikk sultne.

For de 20+ milliardene vi årlig bruker på landbruk (ufattelige 3000 milliarder på 50 år), hvor mange års forbruk av hermetikk og hvetemel kunne samfunnet ha lagret unna i tilfelle krise/krig? 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

betaler vi for luft eller papir?

når det gjelder toalettpapir og tørkerull, så kan man ikke se seg blind på antall ruller. Rett og slett fordi enkelte merker er så luftig rullet-opp at de kun kanskje veier halvparten av andre merker i hyllene osv.

To eksempler med tørkerull.

qFHxzCJ.png

fgWM3rJ.png

Jeg veide disse på den digitale kjøkkenvekta, Maix rull 276 gram, Lambi 153 gram.

Dog, akkurat disse to kandidatene viser ikke spesielt stort skille i forhold til pris vs. vekt. Som man kan se, kan kjøpe x2 med Lambi (40 ruller tørkepapir) for samme beløp som 21 stk. Maxi-ruller koster. (Lambi kommer ut i liten favør, du "sparer" ca. 1 rull totalt på å kjøpe Lambi)

Det finnes sikkert eksempler der ute på mye større avvik pris/vekt, men tar for meg de to produktene jeg har i huset pr. nå.

Jeg har en mistanke om at merket Serla gir mest (vekt/papir) for pengene når det gjelder toalettpapir/tørkerull. Har såvidt vært borte i de, og virker veldig kompakte. Ved neste korsvei/innkjøp blir det å gjøre en "vitenskapelig veiing" av de også.

Sitter man på den kunnskapen, og slår til når det er på tilbud/kundeavis, kan man spare en god del i løpet av et år. 

(btw, hvis noen andre her har ei vekt og ruller av andre merker, så post gjerne vekten på disse. så "databasen" blir større)

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (25 minutter siden):

Serla MaxiMeter har 20% mer på rullen, og er etter mitt syn bedre papirkvalitet enn spesielt Lambi, som bare revner. Jeg kjøper dem i jumbopakning på Europris.

er det denne? (hvor mye kr. sparer man på jumbo-pk.?)

https://www.europris.no/p-torkerull-2-pk-maximeter-serla-195187

må vite vekt på rullen for å sammenligne med andre. Men kan alltids kjøpe men en slik neste gang jeg er innom butikken.

Lenke til kommentar

Der har du tørkerull. Jeg mener dorull.

https://www.europris.no/p-toalettpapir-4-pk-maximeter-serla-195184?channable=023df16964003231383331302a&utm_campaign=googleshopping&utm_content=218310&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc&utm_term=Toalettpapir&gclid=EAIaIQobChMImL-kovuc_QIVswuiAx3JfgjtEAQYAiABEgJLmPD_BwE

Nåværende beste pris vet jeg ikke, men det er det produktet jeg foretrekker av hygieniske årsaker. De skryter av 20% mer på rullen. Vet ikke om de mener i vekt eller lengde, men papiret er kompakt og solid, ikke luftig så rullen går tom med en gang, eller svakt som Lambi. Selges mange andre steder enn Europris, men det var der jeg kjøpte sist. Det var en mangepakning som går rett inn i hylla på badet. Så har jeg sikkert til neste år.

 

 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (24 minutter siden):

Der har du tørkerull. Jeg mener dorull.

Nåværende beste pris vet jeg ikke,

jeg kan ta med en av hver, så får vi se. Jeg har litt troen på at disse kan være match-vinner.

De har Serla på Rusta også, på tilbud med jevne mellomrom.

(og i Sverige, med det faller jo litt utenom norske forhold/priser som er tema her)

Lenke til kommentar
On 2/16/2023 at 10:46 PM, knutinh said:

og mulighet for bedre kvalitet.

Det som setter kvaliteten er i dag at sluttleddet bestemmer hva som er i hyllene. Fjerner vi tollmurene endrer ikke dette seg.
Samtidig setter verdikjeden produksjonen.
Så jeg kommer aldri til å kjøpe kvalitetsargumentet.

Argumentet jeg kan kjøpe er at SA mellomleddene + subsidiene kombinert har spilt sin tid, og ikke fungerer til å sikre matproduksjon eller sysselsettingen. Samtidig  har vi en matkultur hvor folk ikke kjøper inn store mengder råvarer, men det er kanskje en konsekvens av utvalg enn noe som er iboende det Norske folk.

15 hours ago, Mannen med ljåen said:

 

Med Lambi så betaler du for konsistensen av papiret. Som føles "mykt", men det tåler ikke å brukes eller å bløtlegges.
Det beste du får på det norske markedet blir nok änglamark eller Serla, men Serla har faktisk ganske greie meter per rull noe ânglamark ikke har.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...