Jump to content

knutinh

Medlemmer
  • Content Count

    6024
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

knutinh last won the day on August 25 2017

knutinh had the most liked content!

Community Reputation

3591 :)

Recent Profile Visitors

13120 profile views
  1. Glyfosfat tas opp primært via blader (grønt) og funker best i full sol. Da dør alle deler av planten hvis den får nok. Frø i jorda påvirkes ikke. -k
  2. Jeg tror at mange av de verste sjåførene er menn på 45 med fast jobb som vet akkurat hva de skal si og gjøre på førerprøven. For så å gjøre forbikjøring før bakketopp med Audien eller Teslaen sin. Det er vanskelig å se for seg regulering av kjæledyr. Hunder og katter får barn, og avkommet gis noen ganger bort til venner og kjente. Hvor skal staten intervenere? Man kan tenke seg obligatorisk chipping, og obligatorisk valpekurs for førstegangskjøpere. Så lenge det er selgers marked pga corona så er mange oppdrettere uansett kresne på kjøper, men det vil selvsagt ebbe ut. -k
  3. Det kan man si, men det vil også være tilfelle for biler. Som for biler så for hunder: gitt fornuftige brukere og litt høflighet så går det stort sett bra. Fordi noen er ufornuftige og fordi man kan ha uflaks så har vi reguleringer. Det eneste som kan garantere oss at vi aldri får tilfeller av hund som skader mennesker er et totalforbud. Det håper og tror jeg ikke vi får. -k
  4. Hvis man ser samfunnet som et nullsumspill mellom etniske klaner (som rasistene og enkelte anti-rasister tenderer til å gjøre) så gir det mening å tenke at mer frihet til andre er et angrep på meg. Løsningen er at man må tenke på det som en mulighet. At en Norsk-Somaler tar utdanning og får seg jobb er ikke en tapt mulighet for meg. Det er en mulighet for flere leger, forskere og skattebetalere. -k
  5. Jeg skal ikke holde det mot noen at de har meninger og at de holder på dem. Vi utveksler argumenter, vrir hjernen for å parere, og ideelt sett så inneholder diskusjonen et fnugg av visdom som man kan lære noe av eller ignorere, som er hakket bedre enn om man fikk en monolog fra en av deltakerne. Enten man deltar aktivt selv eller følger med på sidelinjen. Å få noen til å endre grunnholdninger som er knyttet til identitet er veldig vanskelig. Prøv å overbevis en religiøs/ikke-religiøs person til å «bytte side» og du vil finne at det er vanskelig. Hvis vi klarer å diskutere saklig så kan det hende at man (over lang tid) legger seg i hu de beste argumentene og blir mer og mer åpen for endring. Typisk som en «intern» prosess hvor det ikke innebærer prestisjetap å ombestemme seg (derfor er konfronterende argumentasjon mindre nyttig). Dette vil selvsagt gjelde meg selv like mye som andre. -k
  6. Det et naturlig at når en minoritet vokser så tar fellesskapet mer hensyn til dem. Ikke sånn å forstå at det er greit å tråkke på jøder (som er en pitteliten populasjon i Norge) men når du utgjør 5% av befolkningen så gir det mening at det offentlig bruker endel penger/fokus spesielt tilpasset disse. Noen vil oppfatte slike hensyn som «islamisering». Det er i mine øyne feil. At offentlige institusjoner tilbyr mat fri for gris når en vesentlig minoritet helst ikke vil spise gris er bare rimelig (gitt at volum og infrastruktur åpner for det). Vi ser derimot berøringsangst, redsel og spesialbehandling som skyldes viljen til vold blant en liten minoritet av muslimer. Aktive debattanter og kunstnere vil gjerne kritisere eller harselere med andre religioner men ikke islam. Mange vil gjerne harselere med islam, men det er kanskje ikke «de rette» personene. Det er problematisk men har mer å gjøre med terror og voldskultur enn med innvandring. -k
  7. Vi kan registrere hvordan naturen oppfører seg. Vi kan formulere «lover» som sammenfatter observasjonene i en liten formel. Vi kan bruke lovene til å spå framtidige utfall. Hvis vi er flinke (og naturen oppfører seg konsistent) så kan vi sende mennesker ut i rommet, kurere kreft og sånt. Vi kan tro at dette leder oss inn til «kjernen» i å forstå verden rundt oss. Når det som kan observeres eller betyr noe for oss oppfører seg på måter som kan uttrykkes med enkle modeller så kan man kanskje si at vi har «forstått verden». Å forstår de store spørsmålene. Som «hvorfor er jeg her», «hvor kom alt fra» og «hvordan skal jeg komme overens med naboen» er et litt annet domene hvor religion, vitenskap og mye annet synes å overlappe. -k
  8. Minnesmerker og byster blir reist og ikke reist som følge av litt uforklarlige grunner. Litt som at de pårørende i en flyulykke opplever landesorg og får et team av krisepsykologer flydd inn mens de pårørende i en bilulykke knapt nok får en notis i avisen (?), lidelsen for de som sitter igjen bør være den samme. En fremstående borger får en byste reist til seg i byens gågate, en annen ikke. Grunnen kan være vanskelig å se. Kanskje er det bare en politisk prosess hvor «noen» trengte å påskjønne «en sånn fyr». Jeg tror ikke at minnesmerker eller avisomtale er en god måte å fastslå hvor mye samfunnet sympatiserer med en avdød. De fleste synes at det er fælt om noen blir drept og mener at de fleste mennesker har (lik) verdi. Noen få mener at spesielle mennesker er mer/mindre verdt eller vil utnytte et drap for å få gjennomslag for sine synspunkter. -k
  9. Roundup/glyfosfat, eddik, salt, varmt vann, damp. Avhengig av hva du skal bruke området til etterpå og hvilket fotavtrykk du aksepterer. -k
  10. Jeg tror ikke på himmelske trollmenn, men konsepter som big bang er også veldig vanskelig å ta inn over seg for oss som ikke jobber eller har studert astronomi eller relevant fysikk. -k
  11. Sport handler vel litt om å beundre unge, friske kropper som de færreste av oss kan eller vil få selv. Ikke nødvendigvis (bare) på en seksuell, kjønnslig måte. Helt tilbake til grekerne? Jeg kan se på en mannlig topptrent idrettsutøver og være fascinert av hvor sterk han ser ut, uten at det gir meg noe tenning eller kjønnslig. Personlig så finner jeg all idrett drepende uinteressant, så om jeg skal se på så må det være noe usportslig som interesserer meg. Det sagt så synes jeg at en pen og veltrent kvinne er fin uansett om hun går i truse eller shorts. -k
  12. «Svarte» og «hvite» og «gule» og hva vi nå er utsettes for urett. (Hermetegn utelates videre for lesbarhet). At en hvit fyr hetses av en gul fyr rettferdiggjør selvsagt ikke at jeg som hvit fyr slår ned en helt annen gul fyr. Det forutsetter at alle hvite er med i en klubb som har et budsjett på overtramp og vold mot alle andre grupper. Som kanskje er en presis beskrivelse av situasjonen i Amerikanske fengsler (i alle fall på film), men definitivt ikke beskrivende for samhørigheten jeg føler med Kristian Olsen (39) fra Drammen. Jeg føler en grunnleggende «human» og kanskje «nasjonal» samhørighet med Kristian selv om jeg ikke har møtt ham, men ikke noe større enn den jeg føler med andre Nordmenn uavhengig av hudfarge. -k
  13. Hvis noen dreper en 40 årig tannlege i taxikøen etter julebord så er det tragisk for de berørte. Hvis noen dreper folk _fordi_ de er tannleger så skal det veldig få drap til før man har redusert livskvaliteten til alle tannleger. Så kan man si at jeg som kjønnsmoden mann er overrepresentert som voldsoffer og at noe med kjønnsrollene gjør at vi menn burde se oss over skulderen på lørdagskvelder. Jeg gjør ikke det. -k
  14. Vi kan ikke tvinge alle til å være lykkelige eller veltilpassede. Men vi kan sørge for at fattige får mat, klær, helsetjenester og at barna deres får gå på en god skole. -k
×
×
  • Create New...