Jump to content

knutinh

Medlemmer
  • Content Count

    9152
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

knutinh last won the day on July 5

knutinh had the most liked content!

Community Reputation

7289 :)

Recent Profile Visitors

22757 profile views
  1. Det er jeg helt enig i, og jeg mente ikke å antyde at disse ikke er problematiske. Hvis man skal tillate koran-brenning så må man også beskytte den som brenner mot mennesker som vil slå ham eller snu bilen hans på hodet. Alternativet er å overlate maktmonopolet til borgere, og det er ikke noe bra stat. Da er det bedre å gjeninnføre blasfemi-paragrafen. Jeg har inntrykk av at mange er sinte på SIAN fordi de provoserer muslimer med koran-brenning og sånt. Jeg har ikke så stort problem med det, jeg er langt mer kritisk til at SIAN ikke skiller mellom 10 eller 100 muslimer som begår vold, og alle de andre som ikke gjør det. De henger seg på problem-individer som er muslimer og bruker det til å mene noe om alle muslimer. Det synes jeg er langt mer problematisk. De har også et språk og en tendensiøs framstilling som er langt verre enn at de prøver å få noen muslimer med dårlig impulskontroll til å vise det for hele verden. -k
  2. Det er naturlig å vurdere en ytring og evt dele ut straff hvis den brøt loven. Jeg forstår at hvis noen bryter loven gjentatte ganger og villig betaler boten eller soner straffen fordi de har en sterk politisk agenda, heller enn å være en teit tante som forsnakket seg på facebook så kan det være vanskelig. Hvis du foreslår ytringsforbud som en straff for å ha ytret seg straffbart hatefullt så lurer jeg på hvordan du skal få det til i praksis. Kjevelås? -k
  3. Mener du en bimodal fordeling, eller noe annet? https://no.m.wikipedia.org/wiki/Bimodal_fordeling Jeg hadde statistikk på universitetet og bruker endel statistikk daglig, men «bimodal spredning» er ikke et begrep jeg er kjent med og første side med google-treff gjør meg ikke noe klokere. Ordet spektrum kommer vel opprinnelig fra fysikk hvor Newton eller Maxwell eller en av de karene splittet hvitt lys opp i et kontinuum av farger. Brukt i en videre forstand så brukes det vel i dag også om 1-dimensjonale fenomener som best beskrives med en kontinuerlig variabel (så som speedometeret på en bil), og ikke diskrete kategorier (så som «bensin», «diesel»). Jeg er spent på hvordan dette leder til å besvare hvorvidt det finnes flere biologiske kjønn i naturen. Naturen synes å ha ukjønnet formering, og kjønnet (med to kjønn) formering. Noen arter bytter dog ved behov -k
  4. Utslipp per capita virker som en rimeligere fordeling av byrden enn per areal. Det er vel ingen som tenker at befolkningsreduksjon skal være på bordet for å oppnå klimamål? Man kan tenke seg andre faktorer som er mer eller mindre rettferdige: * øk kvoten for kalde land (som trenger mer varme for ikke å fryse) * knytt kvoten til «forbruk» og «produksjon» på en slik måte at råvareproduksjon blir flyttet dit hvor den har minst mulig utslipp, og samtidig forbruket blir redusert. * innfør progressiv «luksusskatt» hvor energi til oppvarming av mat koster mindre enn oppvarming av innkjørsel Hvis målet er en reduksjon i globale CO2-ekvivalenter så må man uansett redusere summen av CO2-ekvivalenter. -k
  5. Jeg ville være skeptisk til svertesopp og insekt på en såpass dyr (?) tv og ville heller ha valgt noe billig brukt fra finn som kan kasseres etter to år i verste fall. -k
  6. Kjenner du kilden? Det høres nesten ut som noen som legger opp til noe. -k
  7. Han har vel rett i at han må bry seg om grunnloven (fram til han evt bidrar til å endre den), og at det ikke er Europas jobb å fikse USA. Resten av utsagnet er unektelig ganske rart. Tenke seg til at Norske utdannings-politikere hevdet at de ikke brydde seg om at Finske barn lærer mer enn Norske? Selvsagt skal vi skue til andre land og prøve å ta til oss det som er bedre og kan overføres til lokale forhold?
  8. Det er vel litt på siden, men ja, vi bør utvise folkeskikk mot hverandre, og det gjelder også måten vi behandler politikere på. -k
  9. Nå er forhåpentligvis disse vaktene topptrent, både i å avverge en situasjon før dødelig makt blir nødvendig, og å bruke dødelig makt på en presis måte som er trygg for alle andre. Det skalerer ikke spesielt godt å skulle trene store deler av befolkningen på samme måte. Men ja, jeg ser det som et nederlag for samfunnet at politikere må ha vakter, og at disse vaktene evt må ha våpen. Det er vel en utvikling som har eskalert etter 2001? Når jeg er i land langt borte og ser vakter eller politifolk sprade langs stranda med et våpen i beltet så opplever jeg det ubehagelig - både som en projeksjon av deres makt, som en illustrasjon på at det er utrygt, og fordi jeg vet at våpentrening av «turist-politi» kan være mangelfull. Jeg tror at bruk av våpen mot mennesker og synlige våpen som en projeksjon av makt er en negativ spiral. Når naboen din har et våpen på innerlommen så er det fort naturlig at du har det også. Hvis du ranet et hus og må regne med at huseieren skyter på deg hvis han kan så er det naturlig å ta med et våpen. Når man først har kommet inn på våpen-kjøret som samfunn så er det ikke gitt at det er lett p reversere det. -k
  10. Det du sier hadde passet ganske godt som beskrivelse av kristendommen også inntil relativt nylig. Man kan alltid spørre seg om conquistadorer drepte og plyndret fordi de ville spre religionen sin, eller om de hadde gjort det uansett og religionen bare var et nyttig verktøy for å få alle til å «gjøre det som må gjøres». Jeg heller til at det siste oftere var beskrivende. Var religionen en primær motivasjon, en «enabler» eller bare en irrelevant samsvarende bevegelse? Og gir det mening å skille mellom politikk og religion for f.eks Spania rundt år 1500? Når alt kommer til alt så er mennesker - ledere, prester, militære, vanlige folk - ofte ute etter å oppnå egne fordeler. Materiell velstand, sosial status, en make. Religion kan hjelpe folk å få orden på følelser og negative impulser, men også rettferdiggjøre grusomme handlinger ovenfor seg selv og andre. -k
  11. Mulig det. Ind øk er vel fundamentalt forskjellig fra andre siv ing studier ved at det står med et bein i økonomi-land og er adskillig bredere (?). Ved et studiested som fokuserer mye på dybdekunnskap og spissing så er det ikke så rart om ind øk blir et sort får. Til trådstarter så vil jeg anbefale å fokusere på hvordan du kan ha det gøy på jobb og hva du kan bli god til. Valget du tar vil potensielt påvirke tungt hva du skal bruke store deler av det våkne livet ditt på i de neste 40 åra. Ikke velg feil fordi du vil ha status, litt mer lønn, litt mer prestisje eller fordi gode karakterer «tvinger» deg til å gå på det studiet som har høyest opptakskrav. -k
  12. Jeg tror at du gikk glipp av poenget mitt. Jeg spør ikke hva Moxness mener. Jeg spør @Red Frostraven om hvorfor Moxness mener ting som jeg er uenig i. Med det som verktøy så prøver jeg å få @Red Frostraven til å innse at hvis man antar at de som er uenige med deg enten er onde eller mangler fri vilje så blir det ikke mye av en diskusjon. Ved å dempe litt på nedlatende konspirasjonsteorier så kunne diskusjonen ha fått mer frukter. -k
  13. Det er hårreisende, men det var vel en ganske utbredt oppfatning i enkelte kretser på 80-tallet? Jeg hadde en som mente at staten Israel rent faktisk ikke kunne gjøre noe galt siden folket jøder var Guds utvalgte. Jeg tror at faget tiltrakk seg endel mennesker som ikke skulle ha hatt ansvaret for opplæring av små mennesker. -k
  14. Ah, et innlegg av Palle «stråmann» hysa. Det sikreste tegnet på at jeg har skrevet et godt innlegg er når du begynner å kaste rundt deg med ord du ikke forstår. -k
  15. Jeg spør igjen: hvis en selverklært muslim skulle vippe bilen til en abortlege på taket og erklære at abort er mot Guds vilje, vil du etterleve kravet hennes og forby abort? Grunnen til at jeg spør slik er ikke fordi det har skjedd eller fordi jeg tror at det vil skje, men jeg prøver å finne terskelen for hva du vil forby om en voldelig minoritet i minoriteten krever det. Vi kritiserer og tuller og harselerer med ateister, kristne, jøder, buddhister*), sikher*), sjamaner, homeopater, og organisasjonpsykologer. Men akkurat islam har vi i stor grad berøringsangst for. De som står fram offentlig med et navn og en karriere og familie. De som har utdanning og leser og skriver og presumptivt har mye å tilføre ordskiftet. På sosiale medier finner vi dog tanter og andre som er krasse så det holder uten at det synes å bringe så mye nytt eller hjelpe oss kollektivt videre. Skal du si at det overhodet ikke har noe å gjøre med at en hel del tegnere, forfattere, forleggere og andre som har gjort det lever på hemmelig adresse, har vært utsatt for plausible trussler, attentatforsøk eller er død? Hva sier det om oss som samfunn at vi er villige til å endre samfunnet vårt som respons på et titalls voldsmenn, og rasjonaliserer det som anti-rasisme? -k *) jeg kommer ikke på noen tilfeller av det, men det er vel fordi vi har lite kontakt med disse, og de er en marginal gruppe i Norge, ikke fordi vi er redd dem eller mener at de er for følsomme/ustabile til å tåle kritikk eller harselas
×
×
  • Create New...