Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

10 hours ago, Mr.M said:

... uansett så smaker ikke iskrem lengre slik det gjorde en gang i tiden synes jeg (for lenge siden :grin2:)

Det tar industrien alt for lang tid med for dyre ingredienser å lage iskrem på gammelmåten, så det aller meste er billige greier laget kjapt.

Iskrem inneholder forresten ekstremt mye sukker og en god del fett, så ikke akkurat noe man bør proppe i seg ukritisk ansett.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 4/25/2023 at 4:00 AM, Ekspertkommentator said:

Rema vil at handleturen din skal koste mer. Folk skal narres til å skanne varer via sin egen app som i utgangspunktet kanskje høres forlokkende ut for kundene.

Alle butikkjeder gjør det de kan for at du skal legge igjen mest mulig penger når du er innom. Ser ikke noe poeng å single ut REMA som noen stor stygg ulv her. Folk får en mulighet som de kan velge å bruke om de ser seg tjent med det. Som regel setter de fleste pris på å få spesial-tilbud så lenge det ikke blir superkynisk eller spekulativt, men det er jo det meste av lokketilbudene nesten alle har uansett som f.eks sukkervarer som brus, godteri og snacks.

Det er bare en dagligvarebutikk jeg pleier å handle i som ikke tilbyr selvadministrert handel, alle andre tilbyr dette, selv den lille Coop-butikken.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (4 timer siden):

Iskrem inneholder forresten ekstremt mye sukker og en god del fett, så ikke akkurat noe man bør proppe i seg ukritisk ansett.

enig.

billigsalg med slike 6-pk krone-is havner vel brått i samme kategori som farsotten med 4(5) plater melkesjokolade for kr. 100

mange har vært (er) helt hektet på dette, og man legger jo merke til at folk (i alle aldre i grunn) kommer ens ærend for å kjøpe sin stabel med disse. Neppe bra for folkehelsen eller utbredelsen av diabetes type 2.

Er en av disse sjokolade-slavene sjøl, men har greid å trappe ned forbruket ganske mye. Derfor var jeg faktisk litt ambivalent med å "promotere" dette Krone-is tilbudet på forrige side, siden det kan bli et like avhengighetsskapende søt-dop.

En skal kose seg, men ikke la det ta overhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liten handletur på nærmeste Kiwi i går. First price hvitløksbaguetter lå plutselig på 18kr, som har pleid å ligge rundt 10-11kr. Samme hos Meny ser jeg.

https://meny.no/varer/bakeri/rundstykker-og-smabrod/hvitloksbaguetter/hvitloksbaguetter-7311041025406

Fant også ut at mye av det jeg visste hadde grei kg-pris og normalt kjøper var det tomt for i varehyllene (kjøttpålegg osv). Mange som sikrer seg/hamstrer litt nå kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 22.4.2023 den 9.38):

Eg forstår ikkje korleis ein klarar å kaste 1 av 4 eller 1 av 5 handleposar. Då går eg ut frå at det er snakk om mat du kunne ete, ikkje skrell osv.

Prisauken kan kanskje få mange til å skjerpe inn kastinga.

Små barn skal ha matpakke på skole/i barnehage. 1 av 2 ganger kommer den i retur med tørt brød og svett gulost.

Halvspiste middagsporsjoner er vanskelig å gjøre noe med.

Fiskerester er vanskeligere enn kjøtt å gjenbruke.

Noen typer karbohydrater kan utvikle farlige bakterier etter kort tid i romtemperatur.

Grovt brød er forholdsvis holdbart, men om det blir tørt eller muggent er det vanskelig å få brukt.

Grønn salat har kort holdbarhet etter at pakken er åpnet.

Hund/katt/kanin og kompost er antagelig bedre enn søppelkassen. Avhengig av hva alternativet er.

Men ja, vi burde bli flinkere til å ikke kaste. Det å vri over mentaliteten fra «alltid nok mat» til «litt for lite, og så heller spe på med en brødskive» er nok sentral.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Krone-isene i 6-pakningene er mindre enn de som selges enkeltvis.

 

Jeg er ikke glad i norsk matpakkekultur. Der andre land har billige fortauskafeer, og kantine på skole og arbeidsplasser, skal vi nordmenn pakke kneippskiver med margarin og Norvegia, som vi kaster fordi det er uapetittelig når det endelig er lunchtid. Flere timer i ryggsekken bidrar ikke til at det smaker bedre.

Jeg var på utveksling i Sverige i 2001, de fikk taco på skolen. Hva får vi? Skolemelk for å skylle ned brødskiva?

Som samfunn får vi stordriftsfordeler ved at kantina lager sunn mat for hundre personer, kontra hundre ekle smørbrød i brødposer som havner i søpla. Mye plastavfall blir det også.

 

Ang. 40% rabatt på varer som går ut veldig snart, synes jeg det er latterlig lite avslag. Klarer de ikke halv pris, som hadde vært logisk og er rundt tall?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
vidor skrev (8 timer siden):

Det tar industrien alt for lang tid med for dyre ingredienser å lage iskrem på gammelmåten, så det aller meste er billige greier laget kjapt.

Iskrem inneholder forresten ekstremt mye sukker og en god del fett, så ikke akkurat noe man bør proppe i seg ukritisk ansett.

Det er mulig å lage veldig god is med fløte, sukker, eggeplommer og litt tålmodighet inn/ut av fryser. Det blir naturligvis enda enklere med en ismaskin til rundt 2000,-

Nå bør man kanskje ikke lage så mye is at en sånn maskin betaler seg ned kontra å kjøpe billig is på butikken, men det skaper veldig god stemning med egne og andres barn å dra fram en sånn en, og isen blir veldig god.

-k

Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 22.4.2023 den 9.38):

Eg forstår ikkje korleis ein klarar å kaste 1 av 4 eller 1 av 5 handleposar. Då går eg ut frå at det er snakk om mat du kunne ete, ikkje skrell osv.

Prisauken kan kanskje få mange til å skjerpe inn kastinga.

 

knutinh skrev (10 timer siden):

Små barn skal ha matpakke på skole/i barnehage. 1 av 2 ganger kommer den i retur med tørt brød og svett gulost.

Halvspiste middagsporsjoner er vanskelig å gjøre noe med.

Fiskerester er vanskeligere enn kjøtt å gjenbruke.

Noen typer karbohydrater kan utvikle farlige bakterier etter kort tid i romtemperatur.

Grovt brød er forholdsvis holdbart, men om det blir tørt eller muggent er det vanskelig å få brukt.

Grønn salat har kort holdbarhet etter at pakken er åpnet.

Hund/katt/kanin og kompost er antagelig bedre enn søppelkassen. Avhengig av hva alternativet er.

Men ja, vi burde bli flinkere til å ikke kaste. Det å vri over mentaliteten fra «alltid nok mat» til «litt for lite, og så heller spe på med en brødskive» er nok sentral.

-k

jeg lurer på om ikke staten/helsedirektoratet har en del skyld i at det kastes mye mat og matvarer har fått kortere holdbarhet.? Jeg sikter da til handlingsplanen de innførte for noen år siden om å redusere saltinntaket i befolkningen, ved å instruere næringsmiddelindustrien å redusere bruken av salt i produksjon.

Man vet jo fra eldgamle tider at salt gjør at mat holder lengre. Og en konsekvens med mindre saltinnhold burde da logisk sett bety kortere holdbarhet.

Jeg synes man la veldig godt merke til reduksjonen, i brødvarer. Ved et tidspunkt for 3-4 år (?) siden, begynte brød generelt å smake søtere og ble mer "flatt" i smaken. Har også opplevd muggent brød i løpet av ca. 1 uke.

Motivet for saltreduksjon i mat var folkehelsen visstnok, men kan det ha gått på bekostning av markant kortere holdbarhet?

En annen ting de kanskje ikke tok med i regnestykket, er at folk flest har salt og pepperbøsse på bordet. -Den brukes nok flittig hvis maten blir for tam, så spørs om de får full uttelling med tiltaket sitt. :hm:

Lenke til kommentar

Ja, salt hjelper på holdbarheten. Problemet er at melindustrien gjør det de kan for å få lagre ting lengst mulig i for dårlige miljø, slik at råvaren blir mer utsatt for muggsporer, noe som igjen blir bakerens og kundenes problem til slutt, spesielt når en blir pålagt å redusere saltbruk.

Reduksjonen av salt er bra, men en må også følge hele verdikjeden og gjøre de endringer som er nødvendige.

Lenke til kommentar
vidor skrev (52 minutter siden):

Problemet er at melindustrien gjør det de kan for å få lagre ting lengst mulig i for dårlige miljø, slik at råvaren blir mer utsatt for muggsporer, noe som igjen blir bakerens og kundenes problem til slutt, spesielt når en blir pålagt å redusere saltbruk.

disse muggsporene overlever i bakeovnen?

Lenke til kommentar

Jeg er mer opptatt av sukkerinnholdet i matvarene. Forbrukerrådet har fokus på saltinnhold i brødtesten, ikke sukkeret.

Jeg pleier å kjøpe Kiwis Kornbrød. Det inneholder sirup: 2,2 g sukkerarter pr. 100 gram. Det er visst ikke mye, men dog.

I dag kostet Kornbrød kr 35,90,- Det må ha gått opp med i hvert fall 1 krone siden sist jeg var ute og handlet. Før kjøpte jeg Solsikkebrød på Rema 1000, som krympet i takt med prisøkingen.

"Gi oss i dag vårt daglige brød..."

Lenke til kommentar

Vi anbefales å følge Middelhavsdietten, med mye olivenolje, oliven og annet grøntfor. Den er sikkert grei (bortsett fra at den disrespekterer norske bønder, altså kjøttprodusenter). Men hvor dyr er den nå for tida...  Kan sikkert få oliven og grønnsaker billig på en innvandrerbutikk. Men ikke alle som har slike i nærheten. 

https://www.nrk.no/trondelag/er-middelhavsdietten-svaret-pa-alt_-skal-vaere-bra-for-a-forebygge-demens_-kreft_-ms-og-hjertesykdom-1.16348946

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nepa skrev (49 minutter siden):

Vi anbefales å følge Middelhavsdietten, med mye olivenolje, oliven og annet grøntfor.

apropos det, hvor viktig er egentlig det grønne innholdet? Altså, det har jo levd eskimoer og inuitter på Grønland og polare strøk i tusenvis av år, og stort sett spist kun sel og fisk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...