Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
del_diablo skrev (3 timer siden):

Med Lambi så betaler du for konsistensen av papiret. Som føles "mykt", men det tåler ikke å brukes eller å bløtlegges.
Det beste du får på det norske markedet blir nok änglamark eller Serla, men Serla har faktisk ganske greie meter per rull noe ânglamark ikke har.

Jeg liker Lambi toalettpapir fordi det er mykt.

Ofte har de rimeligste rullene 2 lag istedenfor 3. Lambi kunne nok klart seg med 2 lag og vært like bra. Lurer på om det er First Price? som på tross av billig også er behagelig, men det bør ikke tette igjen kloakken. Har ikke merket at Lambi gjør det.

Serla er et hardere toalettpapir for de som er opptatt av komfort.

Når det gjelder tørkeruller man bruker til mat, synes jeg det er greit med kvalitet for å vite at det ikke inneholder skadelige kjemikalier. Ev. å bruke det billigste toalettpapiret til å tørke av med istedenfor tørkerull.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/sjokkokning/78315223

Oj, det var jeg ikke klar over!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

et lite tips, Jula selger 9V batterier for 10 kr.stk.

016285b.jpg?width=458&height=458&scale=b

var innom å kjøpte fire stk. Best før dato 2028 og i følge fyr'n i kassa, gjaldt tilbudet butikker over hele landet.

Alltid "irritert" meg når jeg er nødt å kjøpe slike 9V til brannvarsler etc. pga. generelt er rådyre, så dette var et lyspunkt.

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/hjemmeelektronikk/husholdningsbatterier/alkaliske-batterier/9-v-batteri-016285/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (41 minutter siden):

3 stk = 116 per stykk som skal vare i omtrent 10 år.

er jo greit/god deal hvis man MÅ ha nye brannvarslere, men hvis de man har fra før er ok, så blir det vel en "ekstrautgift" å gå til innkjøp av nye.

Men, brannvarslere skal byttes ut hvert tiende år. Mange har kanskje ikke lagt merke til det, men inne i varsleren er det stemplet årstall hvor lenge den kan brukes (altså, uavhengig av batteri-bytter, så har selve optiken/innmaten en begrenset livslengde) Tror nok det finnes både 15 og 20 år gamle varslere rundt i de tusen hjem, som er på overtid.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (22 minutter siden):

er jo greit/god deal hvis man MÅ ha nye brannvarslere, men hvis de man har fra før er ok, så blir det vel en "ekstrautgift" å gå til innkjøp av nye.

Iogmed at de varer i 10 år, og koster det samme, eller mindre enn 10 batterier, så vil det ikke være en ekstraugift. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 minutter siden):

Iogmed at de varer i 10 år, og koster det samme, eller mindre enn 10 batterier, så vil det ikke være en ekstraugift.

forsåvidt sant, men kan vi stole på at Li-ion batteriene faktisk varer i 10 år?

men, kan være verdt å prøve, og man slipper styret med gardintrapp og batteribytte hvert år.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (På 18.2.2023 den 8.25):

meter per rull

det sier jo egentlig ingen ting? Hvis papiret er tynt eller smalt, så får de mer meter på en rull.

Slik jeg ser det, er kunnskap om vekt pr. rull det eneste sikre mht. hva man får for pengene. Dog, hvis man også inkluderer ting som parfymert, mykt, dekorert, etc. så kan man i grunn gi opp å få klarhet i "beste kjøp", det blir for innviklet. Dessuten forvanskes det hele ytterligere ved at produsentene har ulik antall ruller i pakkene, jeg har sett Lambi med 4, 6, 8, 18 ruller etc. med forskjellig layout & farger på forpakningene, og da er man neimen ikke sikker på om det er samme type papir lengre heller.

Jeg hadde en intensjon om å lage en egen tråd for "vitenskapelig å avsløre" hva som lønner seg å kjøpe, men har kastet inn håndkle. Det er rett og slett for mange parametre, og er vel grenser for hvor mye folk gidder engasjere seg bare for å få tørket røven :p eller tørket opp kaffesøl. Greit nok, man tar med seg en Big-pack hvis det lyser "TILBUD"med store bokstaver, og det er vel det som folk gidder engasjere seg. Å styre med digital-vekt og sammenligninger blir for mye (i alle fall på generell basis)

Et siste bidrag dog, har fått Serla tørk og toa. i hus

Varenavn Serla Smart

6 pk. tørkerull  196 gram pr.rull

18 pk. toalettpapir  176 gram pr.rull

har ikke fått regnet på hvordan dette står seg i forhold til andre merker, altså vekt vs. pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (39 minutter siden):

det sier jo egentlig ingen ting? Hvis papiret er tynt eller smalt, så får de mer meter på en rull.

Slik jeg ser det, er kunnskap om vekt pr. rull det eneste sikre mht. hva man får for pengene. Dog, hvis man også inkluderer ting som parfymert, mykt, dekorert, etc. så kan man i grunn gi opp å få klarhet i "beste kjøp", det blir for innviklet. Dessuten forvanskes det hele ytterligere ved at produsentene har ulik antall ruller i pakkene, jeg har sett Lambi med 4, 6, 8, 18 ruller etc. med forskjellig layout & farger på forpakningene, og da er man neimen ikke sikker på om det er samme type papir lengre heller.

Jeg hadde en intensjon om å lage en egen tråd for "vitenskapelig å avsløre" hva som lønner seg å kjøpe, men har kastet inn håndkle. Det er rett og slett for mange parametre, og er vel grenser for hvor mye folk gidder engasjere seg bare for å få tørket røven :p eller tørket opp kaffesøl. Greit nok, man tar med seg en Big-pack hvis det lyser "TILBUD"med store bokstaver, og det er vel det som folk gidder engasjere seg. Å styre med digital-vekt og sammenligninger blir for mye (i alle fall på generell basis)

Et siste bidrag dog, har fått Serla tørk og toa. i hus

Varenavn Serla Smart

6 pk. tørkerull  196 gram pr.rull

18 pk. toalettpapir  176 gram pr.rull

har ikke fått regnet på hvordan dette står seg i forhold til andre merker, altså vekt vs. pris.

Serla er mye bedre enn Lambi.

Serla er mer kompakt.

Lambi loesner og fester seg, baade her og der

Lenke til kommentar

Enig at smaken er som baken.

Etter å ha prøvd Lambi er det ingen vei tilbake for min del. Jeg er opptatt av komfort. Men det er skikkelig sløsing å bruke 3 lags toalettpapir, og rullen blir fort brukt opp hvis man ikke passer på. Ellers har Lambi Family 20 pk. "bare" gått opp med 20,2% fra oktober 2020 til januar 2023 i følge Dagbladet.

Jeg trengte paprika og tok turen til Kiwi. De har 15% bonus på grønnsaker denne uken, så det var tomt. Jeg gikk inn på Coop Mega. Kiloprisen der for vanlig paprika er 99,90 kr pr. kilo!

Før kunne jeg sukke over kvaliteten på billigmerkene i frukt- og grønnsaksdisken. For det er stor forskjell på smaken. Det kjennes spesielt godt på tomatene.

Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Jeg trengte paprika og tok turen til Kiwi. De har 15% bonus på grønnsaker denne uken, så det var tomt. Jeg gikk inn på Coop Mega. Kiloprisen der for vanlig paprika er 99,90 kr pr. kilo!

Og hva koster paprikaen på Kiwi, før rabatter?

Mega og Prix er dyreste i Coop-kjeden. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 minutter siden):

Og hva koster paprikaen på Kiwi, før rabatter?

Mega og Prix er dyreste i Coop-kjeden. 

Jeg skrev det ikke, fordi jeg har fortrengt/glemt prisen.

Jeg gikk utenom grønnsakshyllen på Coop Mega, da jeg visste at paprikaen er dyrere der enn på Kiwi. Men vi var to på handleturen, og vedkommende hadde sjekket prisen.

Jeg husker at paprika kostet ca. 59 kr. pr kilo for ikke så lenge siden. Jeg er avhengig av paprika på brødskiven.

Merket Extra fører litt billigere paprika.

Lenke til kommentar

Jeg trodde Rema 1000 var rimeligere enn Coop Mega og Meny, men paprika koster 99 kr pr kilo her også.

Denne uken 30% på utvalgte grønnsaker med Æ, bla. spisspaprika. Normalt gir Æ 10% på frukt og grønt. Ordinær pris for spisspaprika 2 stk. 34,90,- 

Barna vil bli gode på prosentregning.

Lenke til kommentar
Subara skrev (På 25.2.2023 den 12.05):

Jeg trodde Rema 1000 var rimeligere enn Coop Mega og Meny, men paprika koster 99 kr pr kilo her også.

Denne uken 30% på utvalgte grønnsaker med Æ, bla. spisspaprika. Normalt gir Æ 10% på frukt og grønt. Ordinær pris for spisspaprika 2 stk. 34,90,- 

Barna vil bli gode på prosentregning.

Grønnsaker på innvandrerbutikker. Så det at ingefær var gått opp fra 79 90 til 119 90 på dagligvarebutikkene. Vet ikke førpris, men samme ingefæren koster 79 90 pr kg på innvandrerbutikken. Jeg handler også 5 kg løk-poser til 79. Oppbevarer det som regel i garasjen. Ender som regel opp med at minst 1 kg råtner, men selv om jeg kaster 1 kg og bare bruker 4, så er det fremdeles langt billigere enn å kjøpe på Coop/kiwi. Billigste var vel firstprice løk som var 18 kr kg sist jeg sjekket (og der er kvaliteten rævva kontra 5 kg-sekkene). Samme med urter. Hiver alltid masse urter fordi det visner hvis jeg kjøper på meny. Løsvekt er mye greiere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Må gi ros til Kiwi for lave priser. Nå koster 1 liter Tine sjokomelk kun 20 kroner. Disse har pleid å koste opp mot 30 kroner ihvertfall på de dyreste butikkene. 10 kroner spart er faktisk mye penger hvis man er flink å se ting i perspektiv. Var innom innvandrerbutikken og kjøpte agurk til 20 kroner. Kanskje ikke råbillig men likefullt noen kroner spart. Som min bestemor sa "har du ikke øret, har du ikke krona"              

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...