Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Generelt sett bør folk drikke mest vann.

Melk er designet for å få kalver raskt opp i vekt. Her snakker man om en komposisjon av melk som har nok næring til at kalven vokser 500-600 kg. Dette er ikke helt optimalt for mennesker. Sammenlign det gjerne med brystmelk fra menneske.

Problemet med brus og juice er at det inneholder store mengder lett tilgjengelig sukker. Helt greit å drikke av og til, men ikke noe bra valg for noe daglig.

For min del drikker jeg litt Mylk (plantebasert) som faktisk smaker greit kanskje en gang i uka til müsli p.g.a melkeallergi som gir betydelig utslag.

Ellers går det i vann, grønn Farris og karbonert vann fra SodaStream. Begge de to sistnevne gir bobler uten kalorier og kunstig sukker (som har sine egne problemer fordi det roter til bakteriefloraen i tamen).

En trenger ikke ruinere seg på drikke bare man gjør høvelig smarte valg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (6 timer siden):

Melk er designet for å få kalver raskt opp i vekt. Her snakker man om en komposisjon av melk som har nok næring til at kalven vokser 500-600 kg. Dette er ikke helt optimalt for mennesker. Sammenlign det gjerne med brystmelk fra menneske.

Melk på butikken er fettredusert. 

56 kalorier i brus per 100g 

37 kalorier i lett melk per 100g.

58 kalorier i Mylk per 100g.

353 kalorier i fløte per 100g, så en ser jo hvor fettet havner. 

Brystmelk er omtrent 70 kalorier per 100g. 

Endret av Dubious
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (9 timer siden):

Coca Cola i stedet for melk, dog kanskje enda mindre helsefrembringende.

det er ganske mange mennesker der ute har jeg inntrykk av, som tyller i seg en halvannen liter cola eller mer pr. dag. Og også såkalte energi-drikker er mange avhengige av. (sistnevnte, f.eks. Monster, koster noen ganger bare 8,30 for boksen over grensa)

De samme personene klager gjerne over hodepine/migrene, men er det overraskende, med tanke på inntaket?

Men, nå er jo ikke dette en helse-tråd, men pris-tråd/diskusjon, så vi er vel litt utenfor tema.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor frossen-laksen eller frossen-ørreten er billigst nå?

500 g ørretfilet m/skinn av merket First Price var skiltet med 42 kr på Kiwi, men prisen var 79,20 kr i kassa. Da koster fisken like mye på Kiwi som på MenyKiwi er nettopp kåret til landets billigste matvarebutikk.

 First Price har fått ny emballasje.

Spoiler

IMG_0132.thumb.jpeg.db76edc50947303c73f818df923a489c.jpeg

 

Lenke til kommentar

Det som er merkelig for tiden, er at snusen har gått ned i pris. Fra over 80 kroner boksen til 76-77 kroner boksen, det varierer til og med mellom merkene og typen snus, hvertfall der jeg handler. Vekten er den samme 15,4 gram per boks.

Det med vekt fikk meg til å fundere, da alle snusmerkene gikk ned i vekt per boks i fjor på nøyaktig samme tid. Kan ikke det kalles for et samarbeid? Hvordan stiller loven seg til dette egentlig? 

Lenke til kommentar
Sidekick skrev (12 minutter siden):

Det som er merkelig for tiden, er at snusen har gått ned i pris. Fra over 80 kroner boksen til 76-77 kroner boksen, det varierer til og med mellom merkene og typen snus, hvertfall der jeg handler. Vekten er den samme 15,4 gram per boks.

Det med vekt fikk meg til å fundere, da alle snusmerkene gikk ned i vekt per boks i fjor på nøyaktig samme tid. Kan ikke det kalles for et samarbeid? Hvordan stiller loven seg til dette egentlig? 

Det er afgiftskrigen til Staten mot svenskehandel etter covidkrisen. Alkohol og tobakk avgiften går ned.

Alkohol er derimot kraftig rammet av inflasjon så der går prisene fra produsent ofte opp.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 minutter siden):

avgiftene på de to varene gikk vel opp fra nyttår?

Nei ned Ap og Sp godtok FrPs krav mht handelslekkasje som ble veldig plagsomt tydelig under covid.

Samme med sukkeravgiften brus på plastflasker er ofte pakkevis billigere i Norge nå jfr Sverige.

 

Tollreglene derimot ble skjerpet iallefall på tobakk og snus, og taxfree ordningen er til forhandling om skal fjernes helt.

Men det tror jeg er altfor upopulært blant folket og dessuten enormt tap for flyplasser og ferger og dermed også infrastruktur som er vitalt for Norge.

 

Edit er ikke mye % alkohol avgiften gikk ned, men før har alltid regelen vært at den går opp… Snus prisene har derimot falt drastisk og det er pga avgiftskutt.

Det har også blitt mye enklere å fortolle feks alkohol med toll appen. Var ikke mye det kostet å ha med ekstra øl, vin og brennevin på 2 personer når vi dro på fjellet i vinterferien.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
12 hours ago, 0laf said:


Det er gratis vann i springen, så å doble inntaket av dyr melk høres ut som en dårlig ide, både økonomisk, og kanskje også helsemessig, dersom inntaket blir 4 liter daglig, men jeg forstår poenget ditt, det er billigere å kjøpe større forpakninger.

Helt urelatert, så koster mineralvann gjerne rundt 9 kroner per liter i Sverige, så her kunne det blitt både vaskemaskin, kjøleskap og mere til, ved å drikke Coca Cola i stedet for melk, dog kanskje enda mindre helsefrembringende.

Tilgang på kommunevann er underlagt kommunale avgifter. Gratis? Neppe. I det hele tatt å kjøpe 1 liters kartonger er et tapsprosjekt og det blir fort kroner og ører av slikt enten den ene eller andre veien. Jeg sluttet å nyte sprudlevann for mange måner siden. Alt for mye søtstoffer og penger spart...tannlegeregninger etc etc.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

jeg vet ikke hvor du har dette fra, men "alle andre" sier avgiftene gikk opp

https://www.nettavisen.no/okonomi/sa-mye-dyrere-blir-alkohol-tobakk-og-drivstoff-i-2023/s/5-95-686336

Jeg tror det er inflasjon i avgifter. Det jeg mener er at den alkohol og tobakk politiske avgifter har vært negativt i det siste.

Det har vært masse om det, men mulig det var prat, var mye om det i media like etter Covid.

Ellers er jeg veldig interessert i å vite hvorfor snus har blitt billigere i Norge med inflasjon og økte avgifter.

Lenke til kommentar
21 hours ago, Gouldfan said:

Tollreglene derimot ble skjerpet iallefall på tobakk og snus, og taxfree ordningen er til forhandling om skal fjernes helt.

Men det tror jeg er altfor upopulært blant folket og dessuten enormt tap for flyplasser og ferger og dermed også infrastruktur som er vitalt for Norge.

Taxfree alkohol som sådan angår ikke handel i Systembolaget. Der selger man ikke noe taxfree - taxfree er kun flyreise og ferjer.

Likevel er kvotene det samme. Om disse skulle reduseres må man regne med bråk med EU som i praksis ikke har nevneverdige kvoter i det hele tatt for alle praktiske forhold: svensk alkohol er ikke mer farlig enn norsk alkohol

Lenke til kommentar
trikola skrev (46 minutter siden):

Taxfree alkohol som sådan angår ikke handel i Systembolaget. Der selger man ikke noe taxfree - taxfree er kun flyreise og ferjer.

Likevel er kvotene det samme. Om disse skulle reduseres må man regne med bråk med EU som i praksis ikke har nevneverdige kvoter i det hele tatt for alle praktiske forhold: svensk alkohol er ikke mer farlig enn norsk alkohol

Eu har kvoter på Norge Dvs fordi vi er utenfor EU. Dvs at svenskene har også kvote inn til Sverige om de av en årsak skulle handle i Norge.

Taxfree ordningen er på høring eller hva de kaller det, men det er ikke første gangen.

Synd at de ikke ser elefanten i rommet mht vital infrastruktur for landet vs miljø, helsepolitisk og avgifter.

Alternativet til at nordmenn betaler flyplasser og ferjer via taxfree og får billig alkohol, snop og tobakk er at staten kraftig subsidier fly og ferjer for å ha de gående..

Vi gjør jo det med tog, og buss, men det blir sykt dyrt om vi også skal fore flyplasser og ferger med skattepenger.

 

 

Det jeg mente var tobakk, dvs snus som har gått ned til 5 bokser posjon.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (17 minutter siden):

Eu har kvoter på Norge Dvs fordi vi er utenfor EU. Dvs at svenskene har også kvote inn til Sverige om de av en årsak skulle handle i Norge.

Taxfree ordningen er på høring eller hva de kaller det, men det er ikke første gangen.

Synd at de ikke ser elefanten i rommet mht vital infrastruktur for landet vs miljø, helsepolitisk og avgifter.

Alternativet til at nordmenn betaler flyplasser og ferjer via taxfree og får billig alkohol, snop og tobakk er at staten kraftig subsidier fly og ferjer for å ha de gående..

Vi gjør jo det med tog, og buss, men det blir sykt dyrt om vi også skal fore flyplasser og ferger med skattepenger.

Det jeg mente var tobakk, dvs snus som har gått ned til 5 bokser posjon

Det er vel nettopp elefanten i rommet som holder igjen at dette går igjennom. Å avvikle ordningen vil være dyrt, og man kunne subsidiert det med de økte summene fordi folk må kjøpe alkohol og snus i Norge til høyere avgifter, men det som kommer til å skje er jo at folk kjøper med seg kvota i utlandet istedenfor på Gardermoen. Å avvikle ordningen uten å også avvikle muligheten for å ta med kvote inn, vil gjøre at flyplassene må subsidieres over skatteseddel, eller med veldig mye dyrere flyreiser. 

Så kan man jo si at rent etisk, så er det bedre om flyplassene ikke subsidieres pga folks usunne vaner, men med dyrere flyreiser som er win-win for miljøet og folkehelsen. 

Lenke til kommentar
58 minutes ago, Gouldfan said:

Eu har kvoter på Norge Dvs fordi vi er utenfor EU. Dvs at svenskene har også kvote inn til Sverige om de av en årsak skulle handle i Norge.

Jeg er rimelig sikker på at det ikke er fordi "vi er utenfor EU". Med EØS er vi innenfor når det gjelder slike ting - egentlig.

Men Norge har - ikke overraskende - forhandlet frem en særordning der (mye lavere kvoter enn ellers mellom EU-land) og da svarer EU selvfølgelig med samme mynt. Hvem ville gjort noe annet?

Best kjent på dette område er jo begrensninger på landbruksprodukter inn til Norge. Da har EU svart med begrensninger på fisk fra Norge til EU: kun ikke-foredlete fiskeprodukter. Men også der finnes det jo mindre unntak som f. eks. de nylig ifm matkjedenes makt diskuterte importkvoter som man finner i form av dansk/svensk salami i kjedebutikkene.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Jeg er rimelig sikker på at det ikke er fordi "vi er utenfor EU". Med EØS er vi innenfor når det gjelder slike ting - egentlig.

Men Norge har - ikke overraskende - forhandlet frem en særordning der (mye lavere kvoter enn ellers mellom EU-land) og da svarer EU selvfølgelig med samme mynt. Hvem ville gjort noe annet?

Best kjent på dette område er jo begrensninger på landbruksprodukter inn til Norge. Da har EU svart med begrensninger på fisk fra Norge til EU: kun ikke-foredlete fiskeprodukter. Men også der finnes det jo mindre unntak som f. eks. de nylig ifm matkjedenes makt diskuterte importkvoter som man finner i form av dansk/svensk salami i kjedebutikkene.

Den EU kvota tror jeg gjelder alle land utenfor EU. Er det det står i svenske reglene på tollsidene, det står IKKE EU land, dvs feks Island, Norge, sweitz? og tror Ukraina.

Poenget er jo at det er frihandel for private i Eu. Utenfor EU for private er det kvoter.

Men det er rause kvoter iforhold til den norske.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Er det noen som kan gi en god forklaring på den politiske situasjonen som går nå rundt EMV (egne merkevarer)? På stortinget finnes det en næringskomite, ledet av en SP-politiker. De har bedt regjeringen finne tiltak for å begrense eller fjerne kjedenes egne merkevarer. Dette er varer som er alternativer til "monopolistene" sine varer, og er vanligvis rimeligere. Nå når alle priser går i taket så kjøper flere og flere disse alternativene istedenfor "monopolistene" sine merkevarer. For meg ser det ut som leverandør-monopolistene og SP i lag skal prøve å tvinge folk til å kjøpe deres dyrere varer, og stenge ute de rimeligere alternativene. Logikken eller argumentasjonen de gjemmer seg bak klarer ikke jeg å forstå. De mener det er uheldig for både utvalg og pris med EMV og at det derfor må begrenses eller fjernes. Hvis de klarer å få dette til så ser det for meg ut som eneste konsekvens blir at rimelige alternativer blir borte, man får redusert valgfrihet og i praksis så får da dagligvareprisene nok et dramatisk prishopp. Hva er det jeg ikke forstår?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 8.3.2023 den 13.10):

Å avvikle ordningen vil være dyrt, og man kunne subsidiert det med de økte summene fordi folk må kjøpe alkohol og snus i Norge til høyere avgifter, men det som kommer til å skje er jo at folk kjøper med seg kvota i utlandet istedenfor på Gardermoen. Å avvikle ordningen uten å også avvikle muligheten for å ta med kvote inn, vil gjøre at flyplassene må subsidieres over skatteseddel, eller med veldig mye dyrere flyreiser. 

Jeg forstår ikke hvorfor vi har kvoter i det hele tatt. Jeg mener, personlig har jeg stor nytte av det. En liten jobbreise så får jeg noen flasker vin med noe avslag. Men det er ikke noe naturlov at det må være slik.

Å finansiere landets flyplasser med vin-tørste 40-åringer som klirrer på Gardemoen og å finansiere fotballhaller med spilleavhengige Lotto-kunder som tvangsfores med Lotto-rekka på nasjonal TV hver lørdag er virkelig rare utslag av sosialdemokratiet.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

God forklaring tror jeg ikke finnes. Det letteste er vel å forklare hva SP er. SP er det politiske partiet som i dag direkte representerer Norsk Landbrukssamvirke, som igjen representerer:
TINE SA (TINE-gruppen)
Nortura SA
Norges Skogeierforbund
Gartnerhallen
HOFF SA
Norges Pelsdyralslag
Honningcentralen
Felleskjøpet
Geno SA
Norsvin
TYR (tidl. Norsk Kjøttfeavlslag)
Norsk Sau og Geit
Landkreditt
Gjensidige

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...