Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Subara skrev (20 minutter siden):

"Runar Hollevik er konsernsjef i Norgesgruppen som eier blant annet Kiwi. Han hadde lønn og bonus på nærmere 12 millioner kroner i 2022."

https://www.eurosport.no/fotball/eliteserien/2021/troner-pa-lonnstoppen-dette-tjente-eliteserie-spillerne-i-fjor_sto9262825/story.shtml

"Rosenborgs Markus Henriksen, med en inntekt på hele 10 039 331 kroner. 30-åringen fra Trondheim kom til 2020 fra Hull i England, som gjorde fjorårets sesong til den første hele sesongen tilbake på Lerkendal. Likevel viser listene at han gikk ned flere millioner fra 2020 - da var inntekten på hele 17 millioner."

https://www.nettavisen.no/livsstil/jorgine-massa-vasstrand-er-norges-best-betalte-influenser-for-tredje-ar-pa-rad/s/5-95-793533

"Influenser Jørgine Massa Vasstrand (33) er Norges best betalte innen sin bransje.Dette er tredje året på rad at Vasstrand troner øverst på listen. I 2021 står hun oppført med en inntekt på 7.813.543."

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/VPPXBJ/dette-tjener-de-best-betalte-topplederne-i-statlige-selskaper

"

  • Anders Opedal, Equinor: 17,7 millioner kroner 
  • Sigve Brekke, Telenor: 15,1 millioner kroner 
  • Kjerstin Braathen, DNB: 15 millioner kroner 
  • Svein Tore Holseter, Yara: 14,2 millioner kroner
  • Hilde Merete Aasheim, Norsk Hydro: 12,3 millioner kroner
  • ...

"

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-fikk-topplederne-i-lonn-i-norges-100-storste-selskaper-6.158.763208.c028c4f95e

"Best betalt var daværende leder i laksegiganten Mowi, Alf-Helge Aarskog, som fikk med seg over 19 millioner kroner i lønn og bonus i 2019."

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

"Runar Hollevik er konsernsjef i Norgesgruppen som eier blant annet Kiwi. Han hadde lønn og bonus på nærmere 12 millioner kroner i 2022."

https://www.eurosport.no/fotball/eliteserien/2021/troner-pa-lonnstoppen-dette-tjente-eliteserie-spillerne-i-fjor_sto9262825/story.shtml

"Rosenborgs Markus Henriksen, med en inntekt på hele 10 039 331 kroner. 30-åringen fra Trondheim kom til 2020 fra Hull i England, som gjorde fjorårets sesong til den første hele sesongen tilbake på Lerkendal. Likevel viser listene at han gikk ned flere millioner fra 2020 - da var inntekten på hele 17 millioner."

https://www.nettavisen.no/livsstil/jorgine-massa-vasstrand-er-norges-best-betalte-influenser-for-tredje-ar-pa-rad/s/5-95-793533

"Influenser Jørgine Massa Vasstrand (33) er Norges best betalte innen sin bransje.Dette er tredje året på rad at Vasstrand troner øverst på listen. I 2021 står hun oppført med en inntekt på 7.813.543."

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/VPPXBJ/dette-tjener-de-best-betalte-topplederne-i-statlige-selskaper

"

  • Anders Opedal, Equinor: 17,7 millioner kroner 
  • Sigve Brekke, Telenor: 15,1 millioner kroner 
  • Kjerstin Braathen, DNB: 15 millioner kroner 
  • Svein Tore Holseter, Yara: 14,2 millioner kroner
  • Hilde Merete Aasheim, Norsk Hydro: 12,3 millioner kroner
  • ...

"

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-fikk-topplederne-i-lonn-i-norges-100-storste-selskaper-6.158.763208.c028c4f95e

"Best betalt var daværende leder i laksegiganten Mowi, Alf-Helge Aarskog, som fikk med seg over 19 millioner kroner i lønn og bonus i 2019."

Jeg synes statsministeren burde hatt høyere lønn, selv om han jobber for staten. Telenor mfl. er vel delvis statseiet.

Kiwi-toppenes årslønn ser greie ut når man sammenligner med listen din.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 timer siden):

Hvis det er på en omsetning på f.eks. 100 milliarder så tenker jeg ikke at det nødvendigvis er noe stort problem nei.

nettopp det.

hvis man la sammen alle høye lederlønninger i de forskjellige kjedene og deretter deler summen på antall varer/artikler som selges i løpet av et år, så utgjør det kanskje 0.0001 promille pr. vare eller noe i den duren, dvs. ikke merkbart når vi handler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (53 minutter siden):

Jeg synes statsministeren burde hatt høyere lønn, selv om han jobber for staten. Telenor mfl. er vel delvis statseiet.

Kiwi-toppenes årslønn ser greie ut når man sammenligner med listen din.

Statsministeren tjener "objektivt sett" for lite. Når man ser på ansvar, forventning og (etter alt å dømme) arbeidspress.

Grunnen til at lønna som statsminister er så lav er nok at det skaper veldig mye antipati blant folket hvis statsministeren hadde tjent en mer rimelig sum (10 millioner?). Dessuten er det kanskje en ren markeds-greie hvor jobben er så interessant og givende at de flinke kandidatene vil ha jobben på tross av at det er "dårlig" betalt.

"Dårlig" som at Jonas antagelig kunne ha tjent mer i en annen jobb, en som gav ham mer tid på ski og med familien. Ikke "dårlig" som at han lider noe nød.

 

Det kan tenkes at opinionen kan presse også andre ledere til å akseptere mer moderat lønn uten at det går for mye ut over tilbudet av gode ledere. At også det å lede Equinor eller Elkjøp er så spennende i seg selv at 1 million eller 2 burde være nok som kompensasjon. Det er en interessant tanke. Jeg tror nok at i alle fall Elkjøp må konkurrere med arbeidsgivere i utlandet, og at det ærlig talt er en jobb som tiltaler de som vil ha finere hus enn de fleste, og som vet at deres egenskaper er verdifulle?

Hvis forskjellen mellom meg og en kremmer som leder i Kiwi eller Elkjøp er 1% mer produktive medarbeidere eller 1% større profitt så kan man forsvare å gi vedkommende vesentlig mer lønn enn meg. I en mer saklig sammenligning mellom to _gode_ kremmere så er det vanskeligere å sannsynliggjøre forskjeller i framtidige resultater, men jeg tror nok at de finnes.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Høyre er bekymret for marginene i dagligvarehandelen:  https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/69VRgz/hoeyres-dagligvare-talsperson-lene-westgaard-halle-sier-hun-tror-coop-kan-forsvinne-fra-dagligvaremarkedet-vi-liker-ikke-at-det-bare-er-tre-store-aktoerer-innen-dagligvare-men-det-kan-bli-verre-det-kan-bli-to-sier-hun


Så lenge Høyre forsvarer «dagligvarebaronene» som tar med seg overskuddet til Sveits, fordamper partiets troverdighet i denne saken.

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

De fleste kriser er skapt av politikere eller banker. Hvis bankene stopper utlån vil inflasjonen stoppe. Økt pengemengde = inflasjon.

Det er pga miljøpolitikk som kommer samtidig som krig energikrise, og en post sårbar covid krise...

Covid ettervirkninger i bla Kina og utland vi får frukt av er også medvirkende..

En perfekt storm, og nordmenn syter fælt iforhold till fattige land og også USA der det er helt krise med boligløse og matmangel/for dyr mat.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (44 minutter siden):

En perfekt storm, og nordmenn syter fælt iforhold till fattige land og også USA der det er helt krise med boligløse og matmangel/for dyr mat.

Jeg syter ikke. Jeg synes fremdeles at livet er ganske bra. Jeg innser at noen har det vanskelig, eller vanskeligere nå enn i 2019, men jeg tar avstand fra at alle «nordmenn syter».

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/28/2023 at 1:32 AM, 0laf said:

Det er kundene som betaler merverdiavgift, ikke kjøpmannen, og denne avgiften er i stor grad lik over hele Europa, dog noe lavere i enkelte land, samt at den går til statskassen, og blir brukt på det norske samfunnet.

Mange skattekroner blir ikke brukt på det norske samfunnet da de går direkte til utlandet. +- 400 milliarder kroner de siste fra 2013. Man får mye mat for en slik sum

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (22 minutter siden):

Jeg også er fornøyd med denne billige laksen. Har kjøpt mange av dem i det siste.

Ja, laksen fra Extra er bra.

Før kjøpte jeg frossen laks fra FirstPrice og var ikke fornøyd. Den siste skiven i pakken bestod av skinn med et tynt lag fisk på.

Håper de opprettholder den gode kvaliteten.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 timer siden):

Høyre er bekymret for marginene i dagligvarehandelen..


Frykter at Coop skal forsvinne. 

Selskapet hadde et resultat før skatt på 2.6 mrd. kroner i 2021, og delte ut 2.5 mrd. til medlemmene i 2022.
De klarer seg nok helt fint, men konseptet bygger på samvirke, hvor medlemmene i all hovedsak skal ha tilbake rekordfortjenestene de har hatt de siste årene.

At en politiker hevder de "kan gå konkurs", tyder på at Lene Westgaard-Halle enten bør bli ny propagandaminister for Høyre, eller få seg en jobb i kassa på McDonalds, da hun tydeligvis ikke har satt seg særlig godt inn i dagligvarebransjen, som hun tross alt er Høyres "talsperson" for, før hun kom med dette våset.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):


Frykter at Coop skal forsvinne. 

Selskapet hadde et resultat før skatt på 2.6 mrd. kroner i 2021, og delte ut 2.5 mrd. til medlemmene i 2022.
De klarer seg nok helt fint, men konseptet bygger på samvirke, hvor medlemmene i all hovedsak skal ha tilbake rekordfortjenestene de har hatt de siste årene.

At en politiker hevder de "kan gå konkurs", tyder på at Lene Westgaard-Halle enten bør bli ny propagandaminister for Høyre, eller få seg en jobb i kassa på McDonalds, da hun tydeligvis ikke har satt seg særlig godt inn i dagligvarebransjen, som hun tross alt er Høyres "talsperson" for, før hun kom med dette våset.

Mulig en del av lagene må skru ned utbytteprosenten neste år. Mye misnøye i blandt Coop Nord sine medeiere når de fortsatte med 1% vs 3% i Coop Midt, men det var kanskje lurt med tanke på prispresset som er nå. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (25 minutter siden):


Frykter at Coop skal forsvinne. 

Selskapet hadde et resultat før skatt på 2.6 mrd. kroner i 2021, og delte ut 2.5 mrd. til medlemmene i 2022.
De klarer seg nok helt fint, men konseptet bygger på samvirke, hvor medlemmene i all hovedsak skal ha tilbake rekordfortjenestene de har hatt de siste årene.

At en politiker hevder de "kan gå konkurs", tyder på at Lene Westgaard-Halle enten bør bli ny propagandaminister for Høyre, eller få seg en jobb i kassa på McDonalds, da hun tydeligvis ikke har satt seg særlig godt inn i dagligvarebransjen, som hun tross alt er Høyres "talsperson" for, før hun kom med dette våset.

Så det du sier er at gjennom historien har det aldri skjedd at en bedrift som tidligere har vært lønnsom, senere har gått konkurs?

Du som har så innsikt kan jo fortelle meg hvor stor marginen var i prosent, og deretter fortelle meg hvor mange prosent prisøkning leverandørene hadde mot dagligvarekjedene 1. februar.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Jeg syter ikke. Jeg synes fremdeles at livet er ganske bra. Jeg innser at noen har det vanskelig, eller vanskeligere nå enn i 2019, men jeg tar avstand fra at alle «nordmenn syter».

-k

Jeg tenkte på kritikk av Regjeringen osv.. Det er veldig klart at det er upopulært å sitte i regjering i krig og krisetid, og veldig populært å sitte i opposisjon og klage..

Det er ikke alt som er politikeres feil, de styrer ikke rente og energikrise som kom uanmeldt... De kan via grep forsøke å mildne faremomenter, spe på med strømstøtte etc, økonomiske grep og Norges Bank.

Men verdens situasjon er mye mer påvirkende nå enn hva politikerne kan gjøre. Beslutningen politisk tar også altfor lang tid i krisesituasjoner. 6 måneder utvalg osv, samme i Sverige der jeg bor.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Jeg tenkte på kritikk av Regjeringen osv.. Det er veldig klart at det er upopulært å sitte i regjering i krig og krisetid, og veldig populært å sitte i opposisjon og klage..

Jeg tar meg friheten å være kritisk til regjeringen til alle tider og uansett hvilken side de står på. Det er selvsagt mer gøyalt å styre skuta når du kan drysse penger på alle gode formål.

Jonas er antagelig en dyktig fyr, men jeg tror at han sitter for usikkert i AP til å ta de takene som trengs. Vedum har ikke imponert i sin nåværende rolle og er nok bedre egnet til å drive valgkamp.

-k

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (2 timer siden):

Så det du sier er at gjennom historien har det aldri skjedd at en bedrift som tidligere har vært lønnsom, senere har gått konkurs?


Jovisst, men de siste årene har Coop gått svært bra, men det kan selvfølgelig være de går konkurs om ti eller femti år, men det er vel neppe noe for dagens politikere å frykte, eller?
 

Sjokolade1 skrev (2 timer siden):

Du som har så innsikt kan jo fortelle meg hvor stor marginen var i prosent, og deretter fortelle meg hvor mange prosent prisøkning leverandørene hadde mot dagligvarekjedene 1. februar.


Hvordan i alle dager skal jeg vite hva marginer og leverandørpriser er i innværende år?
Dersom du mener Coop går med underskudd, så må du gjerne lenge frem dokumentasjon på det?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...