Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

perpyro skrev (16 minutter siden):

Har aldri forstått hva Russland mener er lovlig med dette de holder på med.
En terrororganisasjon slik Russland har blitt har da ingen lovlige krav i det hele tatt.
Alt de har foretatt seg på Ukrainsk side av grensen er ulovlig med tanke på at Russland offisielt ikke er i krig med sitt naboland engang men istedenfor bedriver statlig terror.
Terorister har ingen lovlige krav for å slutte med terrorismen de bedriver.

Kan være en liten jargong-mixup ute og går i oversettelsene. Iblant menes det snarere "juridiske", eller "legitime" krav, sett fra Kremls perspektiv. De mener gjerne at de har legitime juridiske krav. Kan være forsøk på å rasjonalisere hva de gjør, at de har en "sak", uten at det endrer på hva man trenger å mene om det under disse forholdene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
36 minutes ago, iblazeqt said:

Du tror ikke en mulig løsning er å avgi territorium i øst? Har Russland ved tidligere innvasjoner møtt slik heftig motstand mtp sanksjoner og fordømmelse fra vesten/verden? Jeg har jo et lite håp om at dette koster langt mer enn det smaker, og at Putin nå (kanskje) har innsett at man burde roe ned 5 hakk ved framtidige potensielle innvasjoner? Men fordi Putin er Putin, så må han nå gjennomføre en viss form for noe som kan spinnes som en seier, for å ikke totalt tape ansikt innad i Russland, og verden forøvrig? 

Han er kanskje vanskeligere å blidgjøre enn Trump? Med Trump kunne man jo skryte litt av han så ble han smørblid.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, iblazeqt said:

Lavrov med freds-ultimatum

Russlands utenriksminister Sergej Lavrov har i en telefonsamtale med Tyrkias utenriksminister uttalt at fredsforhandlingene med Ukraina helt og holdent avhenger av hvor klar Kyiv er til å ta hensyn til «Russlands lovlige krav». 

Det melder nyhetsbyrået Reuters. 

Det russiske forsvardepartementet melder også at de to utenriksministrene snakket on situasjonen i den ukrainske havnebyen Mariupol.

 

montro hva det ultimatumet går ut på… 

Mmmm, nice, det virker som om at russerne begynner å få kalde føtter i den krigen de har satt i gang. Nå er det Ukraina sin tur å spille vanskelig å blidgjøre kanskje?

Så fort kan ting snu. I starten så var det jo Ukraina som ønsket fred.

Endret av G
Lenke til kommentar

Etter sist nytt er russerne i ferd å arbeide seg gjennom den første forsvarslinjen sør for Izium og nådde Dibrovne, men ettersom det nå er gått lang tid siden de fremskutte styrkene var sendt ut i det åpne, er det åpenbart at de hadde det ikke lett.

Mer og mer tyder på at det mystiske artillerivåpenet fra USA/NATO kan være 155mm M777. Det er mulig at det kan være M198 som erstattes med M777 og har blitt satt i opplag, de hadde 358 kanoner etter sist rapport. (det var mange flere, som leveres til Libanon og Irak siden 2008) M198 og M777 bruker samme ammunisjon, men sistnevnt er mer komplisert og vanskeligere å operere. Om det er M198, har den en rekkevidde på 18,1 til 22,4 km avhengig av ammunisjon uten rakettassistanse som da når 30 km. Hva som ukrainerne ønsker er ikke selve haubitsskytset, men NATO-ammunisjon og ildledelsesassistanse for artilleribesetningen. Da kan man skifte over til det brede utvalget av 155mm skyts fra Vesten i fremtiden. Men det som er høyeste på ønskelisten innenfor artilleri er selvsagt selvdrevne artilleri som M-109A6 og norske M-109A3GNM.

Uansett; det som er høyeste på ønskelisten er BVR-missilteknologi, bedre sensorteknologisk teknologi, bedre kommunikasjonsteknologi og sist selvmordsdroner. Israels Harpy som kan når 500 km og Harop som kan når 200 km er svært ettertraktet for å ta ut artilleri og strategiske mål. Det var en veldig stor feil av Israel å ikke ville selge våpen til Ukraina siden 2014, spesielt siden vinteren 2015-16 da Putin forhandlet fram en avtale med israelerne som fikk lov til å gjøre som de vil så lenge de ikke angripe Assad-regimet. USA er nå dessuten dypt interessant i disse Harpy/Harop droner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Windfarmer said:

Du tar fullstendig feil hvis du tror at "Russland har holdt seg til sitt" med unntak av Molotov - Ribbentrop pakten. Tvert i mot så har Russland vært en ekstrem ekspansjonistisk makt i flere hundre år som har angrepet sine naboer i tide og utide.

Greit, jeg er ingen ekspert på Russland heller, men noe har jeg da lest. Det er kanskje greit å avgrense noe i tid, ellers kan man vel finne eksempler på både det ene og det andre, og faksjonene er noen andre eller en miks. Det er også en viss utvikling selv i de minst utviklende land. Poenget er at det er noen likheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Windfarmer said:

Jeg er enige med nesten alt du skriver, men på vegne av Saddam Hussein føler jeg meg veldig fornærmet. Saddam var et svin, men han var vårt svin. Og Saddam var sekulær så langt en araber kan være sekulær. Bl.a. så endret han kvinners status enormt;

IRAQ: Was Life for Iraqi Women Better Under Saddam? | PeaceWomen

Han utviklet utdanningssystemet, forsøkte å innføre gratis helsehjelp osv. Men etter Irak I raknet jo alt.

I fare for å bli sidestilt med en Saddam beundrer bare markerer jeg at Saddam var omtrent like brutal og hensynsløs som de andre regimene i Midt - Østen, men han var ingen Adolf Hitler eller Putin.

Han var nok ikke mye god å komme på feil kant med. Husk at Saddam hadde torturister. Men, det han skapte for oss i Vesten var litt stabilitet på bekostning av det diktaturer har av negative sider. Det er jo ingen tvil om at den krigen var oljemotivert rett og slett. En skamplett det også. Var jo ikke noe sjakktrekk av han å gå inn i Kuwait da, men..

Iran kan muligens ha vært bedre før i tiden før prestestyret ble innført etter statskupp.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (19 minutter siden):

2000 km tilsvarer omtrent Kragerø - Kirknes

og

omtrent Moskva - Hanover

Tenk så disse lengdene manko i hver retning. Altså 4000 km manko om raketten hadde dobbelt rekkevidde av hva den har. Men siden jorden er nesten kulerund, så holder det jo at du sender en rakett ene retningen med manko 2000 km, og en annen rakett i andre retningen med tilsvarende 2 tusen km i manko.

http://no.avstander.himmera.com/sok/  Kaliningrad-Vladivostok har ca. 7000km mellom seg. Og derifra er det langt mellom yttergrensene i Russland. Tipper ca. 8500-9000km..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Jarmo said:

http://no.avstander.himmera.com/sok/  Kaliningrad-Vladivostok har ca. 7000km mellom seg.

Jo ok, hva er det jeg ikke forstår med tallene. Er ikke 2000 km manko en halv runde rundt jordkloden en god nok beskrivelse, eller? :laugh:

Forresten, jeg så at jeg fikk nokså rette strekk på google maps. Men om du må ha det snorbeint så.. Var for å danne litt inntrykk av avstander å få klasket ned noen stedsnavn da som var hensikten.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Med en rekkevidde på 18.000 kilometer, kan det fra russisk territorium brukes til treffe mål hvor som helst i verden.

= 36000km. 2 motsatte retninger fra samme punkt.

Hvor høyt/lavt kan disse fly? Radius blir større @ høyden for raketter vs. jordkloden.

Endret av Jarmo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (35 minutter siden):

Han var nok ikke mye god å komme på feil kant med. Husk at Saddam hadde torturister. Men, det han skapte for oss i Vesten var litt stabilitet på bekostning av det diktaturer har av negative sider. Det er jo ingen tvil om at den krigen var oljemotivert rett og slett. En skamplett det også. Var jo ikke noe sjakktrekk av han å gå inn i Kuwait da, men..

Iran kan muligens ha vært bedre før i tiden før prestestyret ble innført etter statskupp.

Visst var Saddam en torturist, men jeg minner om at vår allierte - Saudi Arabia - i dag langt på vei styres av en herremann ved navn Mohammed bin Salman, den samme herremann som sørget for at journalisten Jamal Khashoggi ikke bare ble drept, men deretter partert av ca. 14 agenter fra det Saudi Arabiske regimet. Og dette skjedde i Istanbul der Khashoggi ble lurt inn på den Saudiske ambassaden for å søke oppholdstillatelse for sin kone. 

Hvem som er best og hvem som er verst er vel en smakssak. Fra et mer distansert ståsted mener jeg vel at noe av det verste verden har sett ligger rundt gulfen. Og da mener jeg den Persiske Gulf. Noen vil ha det til at det bør hete den Arabiske Gulf, OK for meg så lenge det blir hetende den Arabiske gylf. 

 

Endret av Windfarmer
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

NRK var mer objektiv i dag. "Russland har satt inn sluttoffensiv mot Mariupol og er i ferd med å utslette siste rest av motstand." Donbas neste. Smack-smack.

Russisk økonomi er kun svekket 8% og eksporten blomstrer på grunn av attraktive varer.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (11 minutter siden):

NRK var mer objektiv i dag. "Russland har satt inn sluttoffensiv mot Mariupol og er i ferd med å utslette siste rest av motstand." Donbas neste. Smack-smack.

Russisk økonomi er kun svekket 8% og eksporten blomstrer på grunn av attraktive varer.

Tjaaaa 

 

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/G3LmM9/russland-naermere-teknisk-konkurs-betalte-i-rubler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (2 timer siden):

Jeg påstår ikke at kineserne er ufarlige og bare er snille. Tvert i mot er det nå i ferd med å utvikle seg en nasjonalisme i Kina som absolutt er bekymringsfull og farlig.

Denne nasjonalismen er på mange måter et ekko av den russiske. I tidligere tider var det kommunismen og drømmen om det sosialistiske paradis som var idèalet. Dette tok slutt i Russland for mange tiår siden. Og det er ikke mye sosialisme igjen i Kina heller. Og i mangel av et felles idèologisk mål er nasjonalismen nesten alltid det sikreste kort å spille på.

 Mitt poeng er at Kina må forstås og analyseres på en helt annen måte enn Russland, og med å "analysere" mener jeg vi må vi ta mer hensyn til denne kulturens særtrekk og særegenheter enn det som synes vanlig i dag. Og dette hevder jeg ikke fordi jeg er en Kina stooge, men fordi det vil tjene våre interesser. Vesten og Kina har minst like mye til felles som Vesten og Russland. Det vil si, jeg vet ikke snart hva vi har til felles med Russland annet enn at vi bor på samme kontinent. Jeg er kort og godt veldig skuffet over den vei Russland har utviklet seg, og synes det er dypt tragisk.

Vi kan beskylde både Russland og Kina for å være gammeldagse imperialister, men det gjelder egentlig bare Putins Russland. Kina har i større grad skjønt at moderne imperialisme ikke utføres med væpnede invasjoner. Det utføres med større grad av "mykt diplomati" som å skaffe seg allierte og økonomi til å bygge verdens sterkeste militærmakt så man slipper å bruke militærmakta for å få det som man vil. Men i kjernen ligger likevel imperialisme.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, DDDD said:

Seriøse våpen begynner å rulle inn. Får håpe at UA får nok av dem.

USA: M142, opp mot 300km rekkevidde:

Ser ut som det de har sendt er varianten med seks raketter med 32-70 km rekkevidde, ikke variantene med en enkelt rakett og opp mot 300 km rekkevidde. Det er også ganske sannsynlig at det er snakk om klaseammunisjon. Det er kun den nyeste utgaven av rakettene som har et stort stridshode i stedet for klaseammunisjon.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (22 minutter siden):

NRK var mer objektiv i dag. "Russland har satt inn sluttoffensiv mot Mariupol og er i ferd med å utslette siste rest av motstand." Donbas neste. Smack-smack.

Russisk økonomi er kun svekket 8% og eksporten blomstrer på grunn av attraktive varer.

Gutta til Putin skal ta milevis med underjordiske byggverk som Ukrainerne har barrikadert og kjenner som sin egen bukselomme.
Joda er det helt tomme for ammo kan det blir en relativt kjapp slutt men trenger det ikke.
Jeg har jobba på "verket" i Mo I Rana som har en utbdredning i lengderetning på cirka en kilometer mens valsehallen er litt over en halv kilometer lang.
Azovstaal i Mariupol er i tomt som er 3 ganger så lang med haller på cirka en kilometer hver og ikke bare en hall.
Med de underjordiske labyrintene i Mo I Rana så sier jeg lykke til med å innta noe som er mye større og med stor sansynlig befestet godt.
Kan hende de må inn med gruveutstyr for å få tatt dem alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da har vi en ny milepæl, Oryx melder nå om over 3000 russiske tap av tanks, pansrede personellkjøretøyer etc.:

Russia - 3044, of which: destroyed: 1615, damaged: 48, abandoned: 243, captured: 1138

Dette tallet har jeg fulgt med daglig den siste uken, der har vært et betydelig "hopp" det siste døgnet.

Attack On Europe: Documenting Russian Equipment Losses During The 2022 Russian Invasion Of Ukraine - Oryx (oryxspioenkop.com)

Endret av Windfarmer
  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (3 timer siden):

Jeg håper bare at vesten gir han en form for seier. Russisk miliardær ytret i går sin misnøye, samt hvor viktig det var å gi han en utvei. 

Han har jo mange utveier, både østover og nordover. Han klarte fint å trekke styrkene ut av Kyiv-regionen, men nå putter han dem inn igjenn et annet sted, og det kan man ikke beskylde vesten for. 

Og nei, vi bør ikke gi Putin noen andre utveier enn øst og nord.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...