Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

50 minutes ago, Windfarmer said:

Der er en svært stor og viktig forskjell mellom Russland, Europa og Europas etterfølger USA på den ene side, og Kina.

Kina har en minst like lang kulturhistorie som Europa. Kina har opp gjennom århundrene vært både mektig og avansert, men har i langt mindre grad enn "vi" vært opptatt av å erobre og dominere andre land og kontinenter. De har i stor grad konsentrert seg om seg selv og har i lange perioder aktivt lukket omverdenen ute. Grunnen til at Kina har vært mer eller mindre fraværende fra den internasjonale scenen de siste par hundre årene, kan du takke oldemora til Kong Olav V for. Dronning Viktoria godkjente at engelskmennene påtvang kineserne import av opium. Kina var så full av resurser og handelsvarer at engelskmennene ikke hadde noe å bytte med. De måtte betale for kinesisk porselen og te med sølv. Vel og merke frem til de oppdaget at kineserne var svake for opium, noe engelskmennene fikk produsert i India og som de kunne benytte som valuta i Kina, og Kina forfalt noe fryktelig. Les mer om opiumskrigene og du forstår hva jeg mener.

Mao er ikke en stor helt i Kina fordi han var en stor kommunist eller økonom, han var faktisk temmelig elendig på begge områder. Men Mao gjenopprettet Kinas ære, etter den historiske perioden kineserne selv karakteriserer som den store ydmykelsen.  

Men flere naboer til Kina er redde angående bl.a. dets forsøk på dominans og maktbruk i Kinahavet. Og så kan Kina finne på å støtte fascist-staten Russland. Cyber-angrep driver de også med.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det statseide russiske nyhetsbyrået Interfax melder onsdag at Russlands forsvarsdepartement hevder de har skutt opp et nytt interkontinentalt missil i en testoppskyting onsdag.

Missilet av typen «Sarmat» har vært under utvikling siden 2009, og kan bære atomstridshoder. Med en rekkevidde på 18.000 kilometer, kan det fra russisk territorium brukes til treffe mål hvor som helst i verden.

«Sarmat» skal bytte ut missilet som ifølge amerikanske NBC av Nato er kjent som «Satan».«Sarmat» har derfor i Vesten fått kallenavnet «Satan 2». Den amerikanske kanalen meldte i 2016 at våpenet kan utslette et område på størrelse med Frankrike eller Texas.

Våpenet har ifølge Vladimir Putin «intet internasjonalt motstykke»:

– Det nye «Sarmat»-missilet vil gi dem som ønsker å true Russland noe å tenke på, sier president Putin.

Onsdagens test skjedde i Arkhangelsk fylke nordvest i landet.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/russland-sier-de-har-testet-nytt-interkontinentalt-missil.thR37L76J?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

mer snacks! 
 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

For tidlig å si, men det ser ut at sonderingene på det ukrainske forsvaret ikke har gått bra. Istedenfor ser man en betydelig opptrapping i droneassisterte presisjonsangrep dypere inn i de russiske linjene bak fronttroppenes rygg. Med hjelp av dronene ser det ut som at man har funnet alle styrkekonsentrasjoner som skulle settes inn i et gjennombrudd, og at disse er spredt og små for å unngå ukrainsk artilleriangrep. Fronttroppene beveger seg fritt, men de risikere å ikke ha forsterkninger i ryggen. Det er blitt mer og mer klart at russerne er ikke i stand til å ha store styrkekonsentrasjoner over kompaninivå og måtte spre store styrker - som innbar sambandsproblemer for offiserene. Ikke rart.

For presisjonsangrep skjer med rørartilleri - teppebombing skjer med flerrørs rakettbatteri. Det var hele fire hundre BM-21 kjøretøyer med førti raketter hver, med en rekkevidde på tjue kilometer selv om tyrkiske katyusha varianter når 45 km (kan ha blitt sendt til Ukraina fra Tyrkia), opptil to hundre BM-27 med rekkevidde på 35 km og rundt sytti BM-30 med rekkevidde på sytti kilometer. Ukrainerne praktiserte hit-and-run taktikk med sine rakettbatteriene for "area denial" angrep og for å hindre basebygging for nær egne linjer, selv med bare så lite som tretti til førti stykker vil ha en merkbar effekt. Ukrainerne dermed går etter russerne med rørartilleri fra 152mm til 82mm morterskyts.

De store avstandene betyr i praksis at den angripende parten vil ha for stort tidsrom om man håper på å overvelde et forsvar, og artilleritrusselen betyr i praksis at større konsentrering er nærmest umulig. Ukrainerne på sin side holdt seg defensivt selv om de kan lansere motangrep, og er generelt mindre sårbart, blant annet ved å ha sine baser i bebygde områder. Så storoffensivens første fase gjennom sondering og oppmykning går ikke så godt for russerne. Det betyr ikke at ukrainerne er utenfor fare, man har et stort problem med "dampveivalseffekten" så lenge luftrommet ikke er lukket for russiske fly.

Her trenger ikke ukrainerne mer MANPADS eller fly, men BVR-våpen. BVR står for "Beyond Visual Range" som er i stand til å når fly langt vekk. Russiske BVR-missiler i ukrainske MiG-29 er 100 % søppel, først og fremst ved å se at det ukrainske forsvaret fremdeles er intakt, tross sterkt redusert. Vestlige BVR-missiler av siste generasjon som kan motstå mottiltak, er superb, disse kan når opptil 120 km fra fly og er svært treffsikkert. Men da må ukrainerne ha vestlige fly, og Obamas våpenblokade som nå er ansett å være en kjempetabbe, gjør at Ukraina må vente helt til neste år med å ha vestlige fly. Da trenger ukrainerne nye SAM våpensystemer, og de sliter med å erstatte det tapte.

Fra Kherson er det klart at partisaner er løs; en forræder som hjalp okkupasjonsregimet, ble likvidert. Og det er kjent fra før at Melitopol-området kan ha blitt infiltrert av partisanene som hjalp ukrainske spesialsoldater. Et ukrainsk dronefly (ganske gammelt) var skutt ned av russerne akkurat der. I Mariupol merkes det at russiske reportere som intervjuet beboere der, etter hvert begynte å realisere at noe var seriøst galt. I denne byen fortsetter de gjenværende ukrainske soldater med å holde ut.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pop said:

– Det nye «Sarmat»-missilet vil gi dem som ønsker å hindre Russland i å true alle tenkelige land noe å tenke på, sier president Putin.

Bare en liten hjelp med formuleringen... med den mest behjelpelige mening.

Nettopp det jeg tenkte også. Russland truer i øst og vest, mens ingen meg bekjent har noen reell interesse av å true Russland. Psykopater klarer bare ikke å åpne kjeften uten å bomme totalt på logisk argumentasjon. Han forstår ikke selv hvor dumt det høres ut sånn som han konsekvent snur ting på hodet, men det er direkte pinlig å være vitne til en logikk som ikke ville vært godtatt i barnehagen engang. Problemet er selvsagt at vrangforestillingene kommer sammen med null empati, og det er ingen sunn miks.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (26 minutter siden):

Men flere naboer til Kina er redde angående bl.a. dets forsøk på dominans og maktbruk i Kinahavet. Og så kan Kina finne på å støtte fascist-staten Russland. Cyber-angrep driver de også med.

Jeg påstår ikke at kineserne er ufarlige og bare er snille. Tvert i mot er det nå i ferd med å utvikle seg en nasjonalisme i Kina som absolutt er bekymringsfull og farlig.

Denne nasjonalismen er på mange måter et ekko av den russiske. I tidligere tider var det kommunismen og drømmen om det sosialistiske paradis som var idèalet. Dette tok slutt i Russland for mange tiår siden. Og det er ikke mye sosialisme igjen i Kina heller. Og i mangel av et felles idèologisk mål er nasjonalismen nesten alltid det sikreste kort å spille på.

 Mitt poeng er at Kina må forstås og analyseres på en helt annen måte enn Russland, og med å "analysere" mener jeg vi må vi ta mer hensyn til denne kulturens særtrekk og særegenheter enn det som synes vanlig i dag. Og dette hevder jeg ikke fordi jeg er en Kina stooge, men fordi det vil tjene våre interesser. Vesten og Kina har minst like mye til felles som Vesten og Russland. Det vil si, jeg vet ikke snart hva vi har til felles med Russland annet enn at vi bor på samme kontinent. Jeg er kort og godt veldig skuffet over den vei Russland har utviklet seg, og synes det er dypt tragisk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Windfarmer said:

[...] Kina har opp gjennom århundrene vært både mektig og avansert, men har i langt mindre grad enn "vi" vært opptatt av å erobre og dominere andre land og kontinenter. De har i stor grad konsentrert seg om seg selv og har i lange perioder aktivt lukket omverdenen ute. [...]

Jeg skal ikke påstå jeg kjenner Kinas historie godt, men det at de holder seg til sitt, kan du kanskje si om Russland også, med unntak av andre verdenskrig da de invaderte Polen sammen med Nazi-Tyskland. Altså, i følge Russland er alle tidligere Soviet-stater egentlig en del av Russland, på samme måte som at Kina mener at Hong-Kong og Taiwan egentlig er en del av Kina. De synes ikke å være villige til å akseptere det som har skjedd, og se framover, men ser alltid tilbake på storhet og blundere som tidligere er gjort.

Så lenge de er opptatt med å gjenopprette det de mener de har tapt, er de ellers kanskje ikke så opptatt av erobring, men hvordan kan vi vite det? Hva skjer etter at Kina eller Soviet har gjenoppstått? Skal vi tro at det deretter er fred på jord til evig tid, med undertrykkelse og det som verre er? For ikke å snakke om all det horrible som allerede har skjedd på veien dit.

Gjort er gjort, og spist er spist. Dette lærer de fleste barn tidlig.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (2 minutter siden):

Kan du utdype/forklare den litt bedre for meg?

Vel, nå har jeg skrevet et par innlegg der jeg har kritisert JK22 for ikke å tilby kilder. Men akkurat opplysningen om at russiske journalister har intervjuet ukrainere i Mariopool og fått sitt pass påskrevet finner du litt lenger oppe i strengen. Jeg leste det for ca. to timer siden.

Lenke til kommentar
10 hours ago, JK22 said:

Våpenleveransene til Ukraina er nå veldig stor, og med langt mer langsiktige målsetninger enn å bare forsyne det ukrainske forsvaret; spesielt innenfor artillerivåpenet. De første 18 155mm skyts fra USA er en liten del av en koordinert leveranse av mange flere som i sommeren (juni-juli) vil være operativt, klar for å erstatte ukrainske skyts som kan ha blitt utslitt. Et generelt problem med en artillerikrig er at kanonløpet eller "røret" slites ut svært raskt med hyppig beskytning. Et sovjetisk rør slites ut raskere enn et amerikansk ettersom man ikke verdsatt verdien av et stående våpen. Da må disse tars ut og bores på nytt, med mindre man vil bomme hele tiden.

Flydelvarer leveres til Ukraina som dermed kan opprettholde sitt flyforsvar - og mange var hentet fra forskjellige land, men først og fremst fra iranske MiG-29 som var oppsnappet i et kupp ved å overby selgerne da Iran forhandlet en kontrakt for mange år siden, det var 21 fly. Nå er disse underveis til Ukraina, selv om disse ikke er i flydyktig tilstand. Man kan vente seg liknende omkring luftvernforsvaret fordi USA ser ut til å "støvsuge" hele svartebørsmarkedet for komponenter og annet.

Har de i mindre wolfram i stållegeringen i Russland, eller hva går det i? Wolfram er det ene legeringsmetallet som gjør våpen så enormt slitesterke.

Redigert:

Unnskyld meg, Molybden må i også. Tyskerne var ivrige etter å få metaller i fra Knaben under okkupasjonen i WW2:

Quote

Molybden har atomvekt 96. Spesifikk vekt 10,2. Hardhet 5,5 i valset tilstand. Smeltepunkt 2600 grader Celsius, bemerkelsesverdig høyt

https://knaben.no/gruvebyen/

Endret av G
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (51 minutter siden):

Det statseide russiske nyhetsbyrået Interfax melder onsdag at Russlands forsvarsdepartement hevder de har skutt opp et nytt interkontinentalt missil i en testoppskyting onsdag.

Missilet av typen «Sarmat» har vært under utvikling siden 2009, og kan bære atomstridshoder. Med en rekkevidde på 18.000 kilometer, kan det fra russisk territorium brukes til treffe mål hvor som helst i verden.

«Sarmat» skal bytte ut missilet som ifølge amerikanske NBC av Nato er kjent som «Satan».«Sarmat» har derfor i Vesten fått kallenavnet «Satan 2». Den amerikanske kanalen meldte i 2016 at våpenet kan utslette et område på størrelse med Frankrike eller Texas.

Våpenet har ifølge Vladimir Putin «intet internasjonalt motstykke»:

– Det nye «Sarmat»-missilet vil gi dem som ønsker å true Russland noe å tenke på, sier president Putin.

Onsdagens test skjedde i Arkhangelsk fylke nordvest i landet.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/russland-sier-de-har-testet-nytt-interkontinentalt-missil.thR37L76J?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

mer snacks! 
 

Når det nevnes at det kan utslette områder på størrelse X, menes det da bokstavelig talt at det sprenger bort areal på størrelse av X, eller er det strålingen som vil føre til det meste av utslettingen? 
 

Jeg antar USA m.fler fikk beskjed via privatlinje om prøveskytingen, ellers vil jeg anta det kunne vært fare for atomkrig, eller? Klarer etterretning å fastslå hvor et atom-misil er på vei så tidlig som ved oppskytningsrampen? 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (8 minutter siden):

Jeg skal ikke påstå jeg kjenner Kinas historie godt, men det at de holder seg til sitt, kan du kanskje si om Russland også, med unntak av andre verdenskrig da de invaderte Polen sammen med Nazi-Tyskland. Altså, i følge Russland er alle tidligere Soviet-stater egentlig en del av Russland, på samme måte som at Kina mener at Hong-Kong og Taiwan egentlig er en del av Kina. De synes ikke å være villige til å akseptere det som har skjedd, og se framover, men ser alltid tilbake på storhet og blundere som tidligere er gjort.

Så lenge de er opptatt med å gjenopprette det de mener de har tapt, er de ellers kanskje ikke så opptatt av erobring, men hvordan kan vi vite det? Hva skjer etter at Kina eller Soviet har gjenoppstått? Skal vi tro at det deretter er fred på jord til evig tid, med undertrykkelse og det som verre er? For ikke å snakke om all det horrible som allerede har skjedd på veien dit.

Gjort er gjort, og spist er spist. Dette lærer de fleste barn tidlig.

Du tar fullstendig feil hvis du tror at "Russland har holdt seg til sitt" med unntak av Molotov - Ribbentrop pakten. Tvert i mot så har Russland vært en ekstrem ekspansjonistisk makt i flere hundre år som har angrepet sine naboer i tide og utide.

Slike tendenser dukker ikke opp av intet. Det skal være en kultur med lange tradisjoner for å finne på noe så sprøtt som å invadere Ukraina.

Og for å gi deg et lite tips, dagens Russland har grenser til 14 ulike stater, og bare en av disse statene er enda ikke angrepet eller forsøkt invadert av Russland. Og du får ikke noe fiskestempel i søndagsskolekortet for å peke ut hvilken stat det er. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, Windfarmer said:

Og denne kom nettopp:

Norge har donert luftvernsystem til Ukraina | ABC Nyheter

Dette gjelder Mistral systemet:

Mistral (missile) - Wikipedia

Og det som gleder meg mest er at det opplyses at det allerede er sendt ut av landet. Altså ikke noen diskusjoner eller snikk snakk med Rødt og SV før det sendes ut. Jeg ser at denne "send ut nå og orienter i ettertid" er en gryende trend, det samme skjedde med de Mig - 29 Ukraina allerede har mottatt. Hvorfor i all verden skal slike forsendelser i det hele tatt offentliggjøres, la russerne spekulere seg blå i trynet om hvilke kapasiteter Ukraina til enhver tid har.

Eller offentliggjørelsen overfor nordmenn være f.eks. 1,5 mnd. Så en får holdt politikerne etter ørene om de ikke donerer noe våpenkapasiteter. Det ville jo også gjort at russerne møter en fremmed stridskapasitet for dem.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (30 minutter siden):

Vel, nå har jeg skrevet et par innlegg der jeg har kritisert JK22 for ikke å tilby kilder. Men akkurat opplysningen om at russiske journalister har intervjuet ukrainere i Mariopool og fått sitt pass påskrevet finner du litt lenger oppe i strengen. Jeg leste det for ca. to timer siden.

Historisk sett har det blitt betalt blodpenger til alle angivere og overløpere. WW1, WW2, osv. Også her i Norge. Dette skjer også i Ukraina.

Putin betaler godt til Wagner-gruppen osv. så hvorfor ikke til andre(bl.a spioner, sabøtører) som elsker penger?

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
10 hours ago, Delvis said:

Kan noen forklare meg det med antallet på styrkene, det forstår jeg ikke helt.

Det snakkes om at Russerne nå har samlet "alle styrkene" sine i den østlige delen av Ukraina, og da snakkes det om et max antall på 60-70 000 mann etter det jeg har sett. Det er altså Russland. Da tenker jeg: Hvor er resten da ? Russland har befolkning på 144 mill.
Ukraina har 44 mill.
Det gjentas støtt at Ukraina er "Europas nest største land", ifm styrkeforhold. Det stemmer jo heller ikke, både Uk, Frankrike og Tyskland  er jo klart større i folketall (som det jo må menes her?) Tyskland har dobbelt så mange som Ukraina, 88 mill. 
Så der skjønner jeg heller ikke helt hva de prater om.

Men til hovedspørsmålet:
Nå kan Russerne bare stille med 70 000? De har kanskje ikke vernepliktige å sette inn, det er bare så få yrkesoldater?
Men Ukraina da, der sies det at styrkene er vesentlig færre. Men der ble jo alle menner mellom 20 -60 holdt tilbake for å forsvare landet. Og utav 44 mill, vil jeg tro at det må utgjøre et antall på minst en eller flere millioner, hvor er de?

Kremt, Russland har sjukt mange babushka med knallrose leppestift. Fant ikke noe skrukkebilde så ble dette. Kanskje til og mer knall på fargen enn dette:

Spoiler

brunette-girl-long-hair-pink-260nw-11676

 

Endret av G
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 time siden):

Det statseide russiske nyhetsbyrået Interfax melder onsdag at Russlands forsvarsdepartement hevder de har skutt opp et nytt interkontinentalt missil i en testoppskyting onsdag.

Missilet av typen «Sarmat» har vært under utvikling siden 2009, og kan bære atomstridshoder. Med en rekkevidde på 18.000 kilometer, kan det fra russisk territorium brukes til treffe mål hvor som helst i verden.

«Sarmat» skal bytte ut missilet som ifølge amerikanske NBC av Nato er kjent som «Satan».«Sarmat» har derfor i Vesten fått kallenavnet «Satan 2». Den amerikanske kanalen meldte i 2016 at våpenet kan utslette et område på størrelse med Frankrike eller Texas.

Våpenet har ifølge Vladimir Putin «intet internasjonalt motstykke»:

– Det nye «Sarmat»-missilet vil gi dem som ønsker å true Russland noe å tenke på, sier president Putin.

Onsdagens test skjedde i Arkhangelsk fylke nordvest i landet.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/russland-sier-de-har-testet-nytt-interkontinentalt-missil.thR37L76J?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

mer snacks! 
 

Dette er bare en bekreftelse på at Putin ikke bare muligens, men sannsynligvis vil benytte taktiske atomvåpen hvis hans videre okkupasjon av Donbass mislykkes. Å sende ut en slik melding et par dager etter at offensiven har startet tjener selvsagt ingen andre interesser eller mål enn å fortelle verden at:

"Jeg kan ikke tape krigen mot Ukraina, for da er jeg ferdig, og det vet alle."

Så nå satser Putin på sitt beste og eneste gjenværende kort, Putin kan ikke settes inn i et hjørne der han ikke kan unnslippe for da blir han livsfarlig. På samme måte som han lærte dette som 12 - åring i den gang Leningrad, der han drev og fanget rotter og hadde lurt en rotte inn i et hjørne og trodde han hadde kontroll. Men denne rotten hoppet rett i trynet på han og bet han litt og greidde til og med å komme seg unna.

Jeg tviler på at Vesten vil la seg imponere over Putins rottestrategi. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (4 minutter siden):

Historisk sett har det blitt betalt blodpenger til alle angivere og overløpere. WW1, WW2, osv. Også her i Norge. Dette skjer også i Ukraina.

Putin betaler godt til Wagner-gruppen osv. så hvorfor ikke til andre som elsker penger?

Akkurat den kommentaren skjønte jeg ikke. Har du lest det innlegget jeg henviste til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 minutt siden):

Dette er bare en bekreftelse på at Putin ikke bare muligens, men sannsynligvis vil benytte taktiske atomvåpen hvis hans videre okkupasjon av Donbass mislykkes. Å sende ut en slik melding et par dager etter at offensiven har startet tjener selvsagt ingen andre interesser eller mål enn å fortelle verden at:

"Jeg kan ikke tape krigen mot Ukraina, for da er jeg ferdig, og det vet alle."

Så nå satser Putin på sitt beste og eneste gjenværende kort, Putin kan ikke settes inn i et hjørne der han ikke kan unnslippe for da blir han livsfarlig. På samme måte som han lærte dette som 12 - åring i den gang Leningrad, der han drev og fanget rotter og hadde lurt en rotte inn i et hjørne og trodde han hadde kontroll. Men denne rotten hoppet rett i trynet på han og bet han litt og greidde til og med å komme seg unna.

Jeg tviler på at Vesten vil la seg imponere over Putins rottestrategi. 

Jeg håper bare at vesten gir han en form for seier. Russisk miliardær ytret i går sin misnøye, samt hvor viktig det var å gi han en utvei. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, iblazeqt said:

Russland: Har advart Sverige og Finland mot Nato-medlemskap

Sverige og Finland «har blitt advart» om konsekvensene av et eventuelt Nato-medlemskap, sier talsperson for det russiske utenriksdepartementet, Maria Zakharova, til TV-kanalen Russland-24.

Det melder Aftonbladet.

Zakharova sier ifølge avisen at Russland har advart Sverige og Finland både offentlig og gjennom diplomatiske kanaler. Hun sier ikke hvilke advarsler landene har fått, og hvilke konsekvenser det eventuelt vil føre til. Men ifølge talspersonen er de to nabolandene kjent med hva som kommer til å skje dersom noen av dem blir medlem av Nato.

– De vet dette, så det er ingenting å bli overrasket over. De er informert om hva det vil føre til, sier Zakharova.

Hvor ofte skal de gjenta disse advarslene. Dette er jo såå gammelt nytt blitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...