Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (2 minutter siden):

Russerene har tatt Mariupol. Når det gjelder industriområdet der så blokkerer de det så ingen kommer inn eller ut uten å overgi seg. Russiske myndigheter regner trolig med at de ukrainske soldatene blir nødt til å overgi seg når de ikke får nye forsyninger.

https://www.nrk.no/urix/putin-stanser-storming-av-stalverk-i-mariupol-1.15938417

Spørsmålet er da hvor mye de har av mat og vann, og selvsagt ammunisjon og slikt. 

Valdemar & Co er nokså ivrige på å få til noe de kan sminke godt nok til å kunne kalle en seier innen 9. mai da de skal feire seieren i 2. verdenskrig. Om det fortsatt finnes det salige René Goscinny kalte "En liten gallisk landsby" som standhaftig motstår presset fra de nominelt overlegne russerne er det et godt synlig og lite pent hakk i pokalen for Valdemar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere tror Russland vil erklære en form for seier 9.mai ifbm 2.VK markeringen. Gitt at dette skjer - tror man Russland vil fortsette fremmarsj og videre erobringer etter en selverklært seier, eller vil da Russland mest trolig si seg fornøyd, og kun jobbe for å holde på allerede erobret territorium? 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (22 minutter siden):

Flere tror Russland vil erklære en form for seier 9.mai ifbm 2.VK markeringen. Gitt at dette skjer - tror man Russland vil fortsette fremmarsj og videre erobringer etter en selverklært seier, eller vil da Russland mest trolig si seg fornøyd, og kun jobbe for å holde på allerede erobret territorium? 

Det er vanskelig å se hvordan de kan ha råd til å fortsette uten å knekke ryggen på økonomien. En ting er sanksjonene, i tillegg kommer kostnadene til mennesker og materiell i Ukraina. Det er mennesker som ellers ville ha kunnet jobbe og generere verdier.

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 time siden):

Flere tror Russland vil erklære en form for seier 9.mai ifbm 2.VK markeringen. Gitt at dette skjer - tror man Russland vil fortsette fremmarsj og videre erobringer etter en selverklært seier, eller vil da Russland mest trolig si seg fornøyd, og kun jobbe for å holde på allerede erobret territorium? 

Jeg tror det kan være lurt av Russland å stoppe fremrykkingen og si seg fornøyd med det de har erobret til nå. Problemet er vel at Ukraina ikke kan gå med på at områder er blitt tatt fra dem. Så det vil vel forsatt være krigshandlinger, og ingen fredsavtale. Så jeg vil tro at krigen varer til de blir enig om en fredsavtale.

Edit: Fredsavtale eller våpenhvileavtale.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 minutter siden):

Jeg tror det kan være lurt av Russland å stoppe fremrykkingen og si seg fornøyd med det de har erobret til nå. Problemet er vel at Ukraina ikke kan gå med på at områder er blitt tatt fra dem. Så det vil vel forsatt være krigshandlinger, og ingen fredsavtale. Så jeg vil tro at krigen varer til de blir enig om en fredsavtale.

Eller evt. bare en våpenhvileavtale slik som i Korea 😉

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (18 minutter siden):

Om de erklærer en seier 9 mai betyr heller ikke nødvendigvis at krigen er over. Man trenger som oftest at begge sider er enige om at krigen er over, før den er over. Kan ikke se for meg at Ukraina kommer til å godta hva Russland ser på som seier 9 mai.

Nei, jeg tenkte vel i hovedsak på videre fremrykk. Forstår at en selverklært seier fra Russland nødvendigvis ikke vil stoppe Ukraina for å forsøke å gjenerobre tatt territoriet. Men man da vil jeg tro det kan forekomme mindre dødsfall og roe ned bruken av tungt artilleri, og kanskje trusler om atom-krig vil reduseres? 

Lenke til kommentar

Her vil jo aldri noen andre stater enn russland selv anerkjenne de tatte områdene som russiske. Det kan jo skape en del situasjoner rundt både flyruter og krigsskips avstand til land. Når Nato flyr over ukrainsk land, som er tatt av russere (men det er våpenhvile/fred) så vil russerne like fullt hevde deres luftrom eller havområde krenket. Men vil man i det hele tatt få en fredsavtale uten å tegne nye grenser? Jeg har bare ingen tro på at russland vil gi fra seg sin nye kystlinje, like lite som jeg forventer Ukraina vil gi den fra seg når den er tatt med makt. Sånn sett er det vanskelig å forvente noe annet enn en situasjon som nord-sør-korea, men koreanerne har vel i det minste en enighet om hvor grensen går... Det vil fortsatt være et subjektivt spørsmål mellom Ukraina og russland antakelig. Med alle de misforståelser, mistenksomhet, fingern på avtrekkern osv det vil medføre. I lang tid fremover.

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (15 minutter siden):

Nei, jeg tenkte vel i hovedsak på videre fremrykk. Forstår at en selverklært seier fra Russland nødvendigvis ikke vil stoppe Ukraina for å forsøke å gjenerobre tatt territoriet. Men man da vil jeg tro det kan forekomme mindre dødsfall og roe ned bruken av tungt artilleri, og kanskje trusler om atom-krig vil reduseres? 

Det er Donbas regionen de sa at de ville ta. Så jeg vil tro at de vil da hele den regionen før de er fornøyd. Ellers så har de tatt mye i sør også. Men jeg føler at det er nok krig nå også for Russerene så derfor tror jeg de snart vil stoppe fremrykkingen og søke våpenhvile. Og om Russerene stopper fremrykkingen så vil det bli mye mindre bruk av tungt artilleri som rammer sivilbefolkningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DDDD skrev (21 minutter siden):

Ironisk hvordan jeg har rullet mine øyner når jeg ser hvordan Hollywood har fremstilt russland som skurker. 

Jeg har også vært alt for naiv ovenfor Russland før denne krigen og sett på Hollywoods fremstilling som stigmatiserende. Nå skjønner jeg at de har tatt Russland på kornet hele tiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mariupols ordfører: De lager massegraver
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/mariupols-ordfoerer-de-lager-massegraver.jW-woWz2Z

Sitat

Vadym Boichenko, som er ordfører i den ukrainske byen Mariupol, sa på en pressekonferanse torsdag at russerne akkurat nå lager massegraver i byen hans

–Ifølge våre optimistiske anslag er mer enn 10.000 lokale sivile drept i gatene i byen vår. Vi har sett nylig at de har begynt å forsvinne. Vi vet at det blir gravd dype grøfter som er mer enn 30 meter lange. De begraver våre døde som er drept av russere. Vi har bedt satellittfirmaet Maxar om å hjelpe oss med bildebeviser, sier ordføreren, som oppga et helt konkret sted for hvor disse massegravene skal være.

Sitat

På samme pressekonferanse fortalte Boichenko at de i går klarte å evakuere 80 sivile fra byen, men at 200 som skulle bli evakuert i dag fremdeles ikke har kommet seg ut, fordi bussene ikke har klart å komme seg til oppmøtestedet. Han hevder bussene beskytes, noe som gjør evakuering umulig.

–Vi trenger en stabil våpenhvile, slik at vi kan få evakuert ut sivile.

Ordføreren, som omtaler russernes krigshandlinger for «folkemord», forteller at det fremdeles befinner seg mer enn 100.000 sivile inne i byen.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pop said:

Her vil jo aldri noen andre stater enn russland selv anerkjenne de tatte områdene som russiske. Det kan jo skape en del situasjoner rundt både flyruter og krigsskips avstand til land. Når Nato flyr over ukrainsk land, som er tatt av russere (men det er våpenhvile/fred) så vil russerne like fullt hevde deres luftrom eller havområde krenket. Men vil man i det hele tatt få en fredsavtale uten å tegne nye grenser? Jeg har bare ingen tro på at russland vil gi fra seg sin nye kystlinje, like lite som jeg forventer Ukraina vil gi den fra seg når den er tatt med makt. Sånn sett er det vanskelig å forvente noe annet enn en situasjon som nord-sør-korea, men koreanerne har vel i det minste en enighet om hvor grensen går... Det vil fortsatt være et subjektivt spørsmål mellom Ukraina og russland antakelig. Med alle de misforståelser, mistenksomhet, fingern på avtrekkern osv det vil medføre. I lang tid fremover.

Jeg sier ikke at dette er det samme, langt der i fra. Men dette minner meg litt om hvordan Israel opperer ang. landområder. Landgrabs.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...