Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

.,. skrev (22 minutter siden):

Intet nytt. Jeg tror ikke Russland vil sette forholdet til Kina på spill, noe jeg tipper de vill gjort ved å bruke en a-bombe over Ukraina. Videre har de vel fått en liten seier nå(?) og er muligens mindre desperate? Tipper Lavrov er tvetydig med vilje. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

27. februar ga den tyske våpenindustrien rikskansler Scholz en 48-siders liste over militært utstyr som kunnes sendes til Ukraina, skriver Bild. Scholz ventet helt til i dag med å videresende dette til ukrainerne, men kontoret hans sendte kun ukrainerne halve dokumentet.

Der Panzer-Bluff des Kanzlers
https://www.bild.de/bild-plus/politik/ausland/politik-ausland/ukraine-krieg-wie-kanzler-scholz-mit-waffenlisten-trickste-79826290

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Inkludert i Bidens nye store militære pakke på 800 millioner dollar til Ukraina, ifølge amerikanske journalister:

- 72 155mm howitzers and 144,000 artillery rounds
- 72 tactical vehicles to tow 155mm Howitzers
- Over 121 Phoenix Ghost tactical unmanned aerial systems
- Field equipment and spare parts

Totalt er USAs hjelp til Ukraina nå oppe i 3.4 milliarder dollar. Biden sparer ikke på kruttet.

Spoiler

 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (35 minutter siden):

Intet nytt. Jeg tror ikke Russland vil sette forholdet til Kina på spill, noe jeg tipper de vill gjort ved å bruke en a-bombe over Ukraina. Videre har de vel fått en liten seier nå(?) og er muligens mindre desperate? Tipper Lavrov er tvetydig med vilje. 

Dette er typisk Russland retorikk. At Lavrov på den ene side hevder at de ikke skal benytte atomvåpen, men på den annen side opplyser at det ikke vil skje "i denne fase," er jo akkurat den samme virksomhet de har holdt på med de siste seks - syv ukene.

Omtrent som at "i den nåværende situasjonen har vi ingen planer om å invadere Ukraina," så gjør de det dagen etterpå.

Jeg leser dette som desperasjon fra russisk side, i går fikk de et akutt behov for å teste Satan 2, omtrent samtidig meddeler Lavrov at vi ikke skal benytte atomvåpen i den nærværende fase.

De truer åpenbart med atomkrig, men på den annen side tror (eller skal jeg redusere det til at jeg håper?) at der fortsatt er krefter i Russland som forstår at hvis de ikke greier å ta Ukraina med konvensjonelle midler og derfor må true med atomvåpen, så er i hvert fall Putin regimet toast. Noe det sannsynligvis er uansett, men her må bl.a. Lavrov vurdere sitt ettermæle, og det vil også Putin gjøre.

La de få sin lille seier i Mariopool, gi de litt mer av Donbass - og få deretter slutt på denne dritten. Ukraina vil garantert overleve og vil bli et nytt symbol for en ubendlig vilje, stolthet og "Fuck You" hvis du prøver deg.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 minutt siden):

Ingen kan hevde at jeg ikke tar denne krigen alvorlig.

61.jpg

Til orientering, det brede pannebåndet med et blått hjerte på har jeg fått strikket til X som er tre år, jeg har også lært henne "Slava Ukraina," som betyr Ære til Ukraina. Den lille luen og sokken med de gule lissene på er ment for Z, siden han bare er seks måneder gammel så har jeg ikke forsøkt å lære han hva Slava Ukraina betyr.

Lenke til kommentar

Nå prøver russerne å binde ned ukrainske styrker på samtidige fronter i øst og sør ved å sende små kontingenter dit og her med omfattende støtte av fly og helikoptre. Høyst unødvendig, ettersom det eneste man oppnå er å gi ukrainerne enda flere mål. De har snart slått seg gjennom den første forsvarslinjen fra Izium ettersom alt tyder på at striden har nådd Dolyna-Krasnopillya området (lykke til med det! tykke skog, et par elveløp og flere små innsjøer) mot Slovjansk og kanskje midtveis til Barvinkove i sørvest. Ukrainerne synes til å forskanse seg langs Donetskelven og har for sikkerhetens skyld sprengte de fleste broene, selv om man holde stand i Zarichne-Torske området mot øst. Det er masse på masse av skog der, akkurat som i nord, ettersom det er treplantasjer der (ment for tremarkedet - blant annet i Norge...). Russerne avansere, men i sneglehastighet, og det virker som at man simpelt ikke har rom for etterfølgende styrker. Opptak avslørt at pv-lag tar ut stridsvogn på stridsvogn, og droner flyr rundt omkring og finner mål. Det virker som at forsvaret mot vest fra Izium-aksen kan være for sterk. Fordi det er meget mange vannløper, og det er regnvær for tiden! Begge parter rømte sine kjøretøyer om man ikke kan berge disse.

Russerne gradvis øker presset, men ukrainerne besvarte dette likedan. Og ettersom pilotene synes til å tvinges ut i ilden, har man nå visuell dokumentering på nedskytninger, et uidentifisert fly med to mann om bord (Su-30, sannsynlig Su-34) var skutt ned, og et Ka-52 helikopter var sett skutt ned av en drone ved en tilfeldighet. (anti-helikopter droner og radardroner kommer i tankene...) Før hadde disse flydd enten lavt i stor hastighet ettersom menneskelige skyttere er for sløv, eller helt ytterst ut på horisonten i low-hight-low flygning, nå ser man disse i direkte fare.

Nå vet man at 90 155mm haubitsskyts er underveis til Ukraina, sammen med et upresist antall andre skyts, dette kan tyder på M-198 som USA har minst 350 stykker av. Og alt tyder på at disse vil ha spesialammunisjon for presisjonsangrep. Hvilken er akkurat hva ukrainerne trenger, deres presisjonsvåpen med artilleribruk har trolig bare 15 til 20 km i rekkevidde, på lengre enn dette må de bruker flerrørs rakettbatterier. Disse kan brukes i de bakre rekker av artillerioppstillingen sammen med 203mm skyts som selv trenger digitalisering - som amerikansk utstyr kan muliggjøre.

Putin mer og mer vekker uro; nå er det klart for alle at man simpelt ikke kan ta noe som helst fra hans munn på alvor, og det virker som at hans helsetilstand hadde blitt merkbart svekket. Dessuten skjer det mystiske hendelser i Russland som tyder på at noe er i gang, og at det ikke nødvendig er Putin som står bak. Det siste bildet av Putin så ut som hvis en russisk dissident var blitt forgiftet for mange år siden.

Endret av JK22
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (1 time siden):

Lavrov sitt ettermæle er ettertrykkelig ødelagt uansett. Han er en forbryter som ikke bør få oppmerksomhet fra en eneste statsleder etter denne krigen. 

Jeg vil ikke utelukke at Lavrov fortsatt kan spille en positiv rolle i dette spillet, og det hevder jeg til tross for at hans ettermæle uansett vil bli klistret til Putin.

Lenke til kommentar

Hm... det er definitivt noe merkelig på ferde i Russland.

Igor Sushko on Twitter: "BREAKING: Russian military research facility, apparently involved in development of at least some of the S-series surface-to-air missiles and Iskander ballistic missiles, is on fire with dead & many injured. https://t.co/Hd5MLzP8KL" / Twitter

I en og samme dag har militærsforskningsbygningen i Tver brent opp, og kjemikalifabrikken for ammunisjonsproduksjon har brent ned utenfor Moskva. Dette var flere dager etter det kom advarsler om terroristvirksomhet i selve Russland. Og flere toneangivende personer har kommet med både kritikk og protesthandlinger som å trekke seg fra vitale selskaper, minst en skal ha blitt funnet drept sammen med hans familie. I saken omkring Mariupol virker Putin å være i utakt med alle andre omkring Azovstal-området.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
45 minutes ago, D0vendyret said:

Det er jo veldig skummelt og forferdelig at man kan ha en person med så mye makt - man kan jo bli syk i hodet og ennå besitter man så mye makt at 'ingen' kan stoppe denne, selv om man ser at denne er blitt gal. (snakker ikke bare om Putin, men generelt) Man blir som oftes stoppet til slutt, men ALT for sent.

Vil i utgangspunktet tro det er mindre sannsynlig at diktatoren Vladolf Putler blir stoppet i Russland når ingen klarte å stoppe diktator-fan-boy'en Trump i USA 🤨

I USA er det i det minste i utganspunktet mekanismer på plass for at visepresidenten kan ta over makten når presidenten viser tegn til sviktende (mental) helse.

Endret av Gjest MKII
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Etter å ha sett noen skriverier, leste jeg på FB siden til denne Kari Jaquesson.
Og må si jeg lurer. Hvordan går det an for en oppegående kvinne i et opplyst samfunn å støtte det Russerne gjør?
Eller kanskje det har klikket for hun. Husker jo dama fra langt tilbake med trimprogrammer og sånt. Men vet ikke hva som er greia helt her da.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Delvis said:

Etter å ha sett noen skriverier, leste jeg på FB siden til denne Kari Jaquesson.
Og må si jeg lurer. Hvordan går det an for en oppegående kvinne i et opplyst samfunn å støtte det Russerne gjør?
Eller kanskje det har klikket for hun. Husker jo dama fra langt tilbake med trimprogrammer og sånt. Men vet ikke hva som er greia helt her da.

"...oppegående kvinne..."? Antar du tenker på den samme Kari Jaquesson som gikk rundt i Oslo samtidig som hun filmet seg selv og omgivelsene og argumenterte med at det ikke fantes noen koronapandemi fordi-det-ikke-lå-døde-mennesker-rundt-på-gatene-Kari-Jaquesson...?!?!?!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (4 minutter siden):

"...oppegående kvinne..."? Antar du tenker på den samme Kari Jaquesson som gikk rundt i Oslo samtidig som hun filmet seg selv og omgivelsene og argumenterte med at det ikke fantes noen koronapandemi fordi-det-ikke-lå-døde-mennesker-rundt-på-gatene-Kari-Jaquesson...?!?!?!

Javel, har ikke følgt hva hun har drevet med ellers. Hva feiler det hun da?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 minutt siden):

Javel, har ikke følgt hva hun har drevet med ellers. Hva feiler det hun da?

Kan jeg i all beskjedenhet minne om at tråden heter;

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

For all del, jeg har hatt mine "off topic" innspill, men fire Kari Jaquesson innlegg på strak, kan endog få Putin til å gå fra forstanden.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...