Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mr.Duklain skrev (11 minutter siden):

Siden begynnelsen av invasjonen  av Ukraina har jeg drevet å nynnet på den gamle slageren.

Kanskje litt for useriøst for denne alvorstunge tråden, men la gå. Jeg vil befri deg fra å ha den på hjernen ved å gi deg en annen musikkvideo på hjernen. Det er Putin put in put out - harselering med han ja.. Artisten er en slovensk komiker, skuespiller, imitator og musiker som blant annet har vært med i melodi grand prix.

Spoiler

 

 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (4 timer siden):

Jeg kan aldri tenke meg til at Ukraina godtar annektering av noen av deres områder. Spesielt nå som Russerne er på vikende front. Russland har nok en rekke motiver for krigen ut over det påståtte om vestlig innflytelse, EU, NATO og denslags. De vil nok ha kloa i blant annet: Olje, gass, jernmalm, smelteverk, atomkraftverk, jordbruksland og avskjære Ukrainas marine fra tilgang til sjøen. Alle ressursene kan Russland bruke for å gjøre Europa mer avhengig av de. Altså mer kontroll over Europa, mer makt til Russland. Som ledd i en langsiktig strategi om å forene Sovjetunionen med makt.

Jeg håper Ukrainerne ikke viker en millimeter på kravet om å beholde suverenitet over hele sitt land.

Det håper ikke jeg, jeg ønsker det, men det er helt urealistisk.

Vi kan like det eller ikke, men russerne og Putin vil ikke gi seg før de har en stilling og en avtale der de kan hevde at krigen var verdt å føre. Den store utfordringen blir å finne den løsningen der Ukraina gir minst mulig. Det foregår allerede drøftinger og jeg tipper disse er nøye koordinert med USA og EU, og at disse til slutt vil komme inn som parter som bl.a. skal garantere avtalen for Ukraina.

Krim er allerede tapt, så må Putin grine til seg noen områder i Donbas. Ukraina forplikter seg til ikke å søke NATO medlemskap, men vi ikke gi seg på EU - medlemskap.

Mye kan selvsagt skje, Putin kan bli styrtet osv, men der er ikke noe godt alternativ til en diplomatisk løsning. I "verste" fall vil Ukraina knekke russerne konvensjonelt, noe som ikke er utenkelig, og da er det en reell mulighet for at  Putin benytter taktiske atomvåpen.

Lenke til kommentar
Sitat

Biden om Putin: – Denne mannen kan ikke forbli ved makten

President Joe Biden langet ut mot Vladimir Putin da han talte til flere tusen i Warszawa lørdag. Samtidig forsikret han både ukrainere og polakker hvor USA og Nato står.

Ser ikkje for meg at det blir så mange fleire møte over lange bord mellom dei to.

Lenke til kommentar

Noen som ser for seg at Putin beholder makten etter dette?

Jeg ble overrasket av å høre USAs president si det alle tenker. Men det var visst en forsnakkelse.

Russernes svar var at Russlands president velges av det Russiske folk, men gitt demokratiets tilstand der borte, tror jeg egentlig det er mer demokratisk om NATO/EU/USA velger statsleder for dem.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Putin har bygd opp eit fundament for seg sjølv og regimet som det skal litt til å rokke ved. Eg trur ikkje han forsvinn med det første, og i så fall kan det måtte koma frå innsida, men alle er seg sjølv nærast og å utfordre Putin kan ende opp med at dei ender opp i ei grav.

Lenke til kommentar

Lørdag hevder det russiske forsvarsdepartementet at væpnede styrker fra Aserbajdsjan har gått inn i utbryterrepublikken Nagorno-Karabakh. Det melder Reuters.

I 2020 undertegnet Russlands president Vladimir Putin, Aserbajdsjans president Ilham Aliyev og Armenias statsminister Nikol Pashinyan en avtale om at Armenia skulle trekke ut sine tropper fra Nagorno-Karabakh, og at disse skulle erstattes av russiske fredsbevarende styrker. Russland utplasserte da 2000 soldater i utbryterrepublikken.

Det skjedde etter at krigen mellom Armenia og Aserbajdsjan hadde rast i rundt en og en halv måned.

Ifølge Russland skal Aserbadsjan nå ha utført fire droneangrep i Nagorno-Karabakh.

Russland skal ha oppfordret Aserbajdsjan til å trekke ut sine tropper. Aserbajdsjanske myndigheter har ikke kommentert Russlands uttalelser.

Les mer om konflikten i Nagorno-Karabakh her
 

Off-topic egentlig, men da får vel russerne mer å henge fingrene i. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at det som nyhet er særlig off-topic. Men, kanskje om det drøftes over veldig mange innlegg, at det er bedre at dere selv oppretter diskusjontråd for det, slik at mod. slipper.

Selv Japan var jo tidlig ute å påberopte seg tilbake eierrettigheter til ei øy som Russland har okkupert vel lenge nå.

Endret av G
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 time siden):

Lørdag hevder det russiske forsvarsdepartementet at væpnede styrker fra Aserbajdsjan har gått inn i utbryterrepublikken Nagorno-Karabakh. Det melder Reuters.

I 2020 undertegnet Russlands president Vladimir Putin, Aserbajdsjans president Ilham Aliyev og Armenias statsminister Nikol Pashinyan en avtale om at Armenia skulle trekke ut sine tropper fra Nagorno-Karabakh, og at disse skulle erstattes av russiske fredsbevarende styrker. Russland utplasserte da 2000 soldater i utbryterrepublikken.

Det skjedde etter at krigen mellom Armenia og Aserbajdsjan hadde rast i rundt en og en halv måned.

Ifølge Russland skal Aserbadsjan nå ha utført fire droneangrep i Nagorno-Karabakh.

Russland skal ha oppfordret Aserbajdsjan til å trekke ut sine tropper. Aserbajdsjanske myndigheter har ikke kommentert Russlands uttalelser.

Les mer om konflikten i Nagorno-Karabakh her
 

Off-topic egentlig, men da får vel russerne mer å henge fingrene i. 

Merkelig at det tok så lang tid før mediene plukker opp dette. Ble meldt i går (og poster her!).

Russernes styrker i områder er ikke særlig store, jeg tror det er rundt 2000 soldater samt kjøretøy. Så med mindre de ser det nødvendig å gå inn med mer, vil det ikke ha enorm påvirkning på personell. Men kanskje på annen kapasitet som etterretning og kommando. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Spoiler

837444106_Russiaslossesasofmarch25.thumb.jpg.3d6e6948ec4c8f2690650e8246f77017.jpg

1282872087_Russisketap26mars.thumb.jpg.376958164a42ba6aae72acd4b0e9b5e5.jpg

Endring siste døgn: 300 soldater, 2 fly, 2 helikopter, 14 tanks, 2 artilleri, 15 pansrede personellkjøretøy, 1 MLRS, 2 båter, 42 kjøretøy, 1 tankbil, 3 UAV, 2 anti aircraft. I tillegg har de fjernet eller endret regnemåte på spesialutstyr og lagt til en ny kategori: SRBM med 2 stk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Simen1 said:

Kanskje litt for useriøst for denne alvorstunge tråden, men la gå. Jeg vil befri deg fra å ha den på hjernen ved å gi deg en annen musikkvideo på hjernen. Det er Putin put in put out - harselering med han ja.. Artisten er en slovensk komiker, skuespiller, imitator og musiker som blant annet har vært med i melodi grand prix.

  Reveal hidden contents

 

 

Setter sykt pris at du delte denne sangen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkelig at det hvite hus skal korrigere presidentens uttalelser. Uansett, hva er så galt med å si det han sa? Presidenten har allerede kalt Putin en krigsforbryter i likhet med andre, og som jo også er sant. Man kan vel ikke la krigsforbrytere sitte med makten?

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/34OOnq/det-hvite-hus-korrigerte-biden-uttalelse-faa-som-vil-tro-paa-det

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

@Verm Jeg synes heller ikke Bidens utspill om at Putin ikke kan sitte med makta særlig lengre, er feil eller dårlig sagt, men Putin ser det nok på en annen måte.

Han tolker nok Biden bevisst sånn at han truer Putin direkte men uspesifikt. Det kan potensielt utløse reaksjoner fra Putin mot USA. Derfor gikk det hvite hus ut og presiserte at det ikke er Biden, men det russiske folk som velger sin leder. Mellom linjene hintes det selvsagt til at det russiske folk oppfordres til å avsette Putin.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (22 minutter siden):

Jeg synes det er merkelig at det hvite hus skal korrigere presidentens uttalelser. Uansett, hva er så galt med å si det han sa? Presidenten har allerede kalt Putin en krigsforbryter i likhet med andre, og som jo også er sant. Man kan vel ikke la krigsforbrytere sitte med makten?

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/34OOnq/det-hvite-hus-korrigerte-biden-uttalelse-faa-som-vil-tro-paa-det

Problemet er jo at Putin også er valgt (med mye valgfusk, så om det er veldig legitimt er en annen sak). Det at han sier at han skal avsette Putin (indirekte) kan/kunne russerne sett på som en krigserklæring. Dermed er det en veldig uklok uttale, men tror nok den forsvinner i grøten. 

.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...