Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Serpentbane skrev (2 timer siden):

En nettside som forsøker å belyse tap på begge sider ved å analysere bilder og video fra krigen.

Attack On Europe: Documenting Equipment Losses During The 2022 Russian Invasion Of Ukraine - Oryx (oryxspioenkop.com)

Øverst er russiske tap, lenger nede på siden Ukraina. Flaggene representerer hvem som bygde dem, ikke hvem som eier dem, i hovedsak, Sovjet, Russland eller Ukraina, men også noen andre.

Modellnavnet står først, bak er alle bekreftede ødelagte, forlatte eller "stjålet" kjøretøy nummerert.

Ikke helt korrekt. Flaggene representerer hvem som eide dem da de ble tatt. Men her må en skille mellom de røde flaggene og de blå/hvite/røde flaggene. De første (de røde flaggene) viser hvilket utstyr som ble produsert i Sovjetperioden, og som mao er produsert før 1991, De blå/hvite/røde flaggene viser det utstyr som ble produsert av Russland etter 1991.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windoge skrev (1 time siden):

Kan noen forklare hvorfor områdene øst i Ukraina er så viktig for Russland? Russland er i utgangspunktet gigantisk på verdenskartet. Hvorfor er det så utrolig viktig å få mer?

Det har vel mye med at det er stor/ hovedsakelig russere som bor i disse to distriktene. Dermed mener Russland å ha «rett» på disse områdene. 

Av ressurser, så har jeg lest at det er stor stålproduksjon i områdene. Dette var «Sovjetunionens smeltedigel». 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Ikke helt korrekt. Flaggene representerer hvem som eide dem da de ble tatt. Men her må en skille mellom de røde flaggene og de blå/hvite/røde flaggene. De første (de røde flaggene) viser hvilket utstyr som ble produsert i Sovjetperioden, og som mao er produsert før 1991, De blå/hvite/røde flaggene viser det utstyr som ble produsert av Russland etter 1991.

Så du mener nesten alt utstyret på Ukrainsk side eies av Russland, men ble produsert av USSR? Og at utsyr som eies av USA, England, Israel og Tyrkia brukes i krigen? Altså, hvis dronen eies av Tyrkia, så er NATO per definisjon aktive i krigen. Men, for de russiske og sovjetiske flaggene representerer det plutselig produksjonsland. Nei, følger ikke logikken. 

 

Siden består av to seksjoner. Først utstyr tapt på Russisk side med flagg som representerer produksjonsland.

Så lenger ned utsyr tapt på ukrainsk side med flagg som også representerer produksjonsland.

Lenke til kommentar
chrgod skrev (Akkurat nå):

Det har vel mye med at det er stor/ hovedsakelig russere som bor i disse to distriktene. Dermed mener Russland å ha «rett» på disse områdene. 

Av ressurser, så har jeg lest at det er stor stålproduksjon i områdene. Dette var «Sovjetunionens smeltedigel». 

Dette stemmer ikke. 

Det er et par steder, primært et par byer, der den russiske tettheten er noe høyere, men fremdeles under 40%. Utenfor disse urbane områdene er andelen etniske Ukrainere langt høyere. 

Unntaket er Krim. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Windoge said:

Kan noen forklare hvorfor områdene øst i Ukraina er så viktig for Russland? Russland er i utgangspunktet gigantisk på verdenskartet. Hvorfor er det så utrolig viktig å få mer?

Putin drømmer om en gjenoppretting av det storrussiske imperiet. Da er enhver bit av betydning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

38D08C72-53DC-419C-85D6-B2B342A7898A.thumb.jpeg.eb21606a4c6efb659a68677799cc7169.jpeg

Det russiske Forsvarsdepartementet viser (angivelig) for første gang siden tidlig i krigen/invasjonen kart over hvordan de selv mener de står i Ukraina. (Dette samtidig som de understrekte at de nå skal fokusere mer på selve "frigjøringen" av Donbas).

Endret av blured
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Windoge skrev (3 timer siden):

Enig, og det er det som er litt provoserende med den Ukrainske presidenten. Det er forferdelig trist og leit om Ukraina taper, men vi trenger ikke å sette oss i en situasjonen med bare tapere.

Har vanskelig for å bli provosert av at Zelensky kjemper for å få luftrommet stengt. For alt vi vet har han null tro på at det kommer til å skje, men han har uansett ikke noe annet valg. Kan du se for deg å være i samme situasjon? Russland har invadert Norge, og landet blir bombet sønder og sammen, men vi klarer på heroisk vis å stå i mot. Så skal Støre si at vi ikke ønsker at Nato griper inn fordi det sannsynligvis kan bety full atomkrig? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
2 hours ago, Windoge said:

Kan noen forklare hvorfor områdene øst i Ukraina er så viktig for Russland? Russland er i utgangspunktet gigantisk på verdenskartet. Hvorfor er det så utrolig viktig å få mer?

Det kan være for å snu en negativ trend, der land og områder rundt Russland skrumper inn. Eller av historiske årsaker, Russland har hatt mye større landområder og det har vært så store avstander at både Napoleon og Hitler mislykkes med sine respektive invasjoner. I 1941 kunne tyske soldater fortelle at de started dagen med å reise langs en åker og når dagen var omme var de fortsatt ikke passert samme åkeren. Da var Ukraina en del av Soviet og Tyskerne kom helt frem til Moskvas dørstokk. Om ikke Ukraina var kommunistisk hadde kanskje nazistene kommet helt frem til Moskva?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Det spekuleres nå i om Putin vil erobre til seg en landkorridor til Kaliningrad. Altså via NATO-land. Jeg tror den landstripa har fristet Putin lenge, men jeg tror det er uhyre dårlig timing å gjøre noe sånt nå. Det tror jeg Putin også skjønner.

785042998_Kaliningradkorridor.jpg.fb1cf2416b965ed8265b7b5a8d64e25b.jpg

Hvis angrepet i Ukraina hadde gått smooth og reaksjonen fra Europa og ellers i verden ikke hadde vært all verden, så kunne han nok prøvd å pirke frem en slik løsning i fremtiden. Nå skjedde ingen av disse tingene, og dette virker mer som et selvmordsoppdrag fra deres side. De vil ha mer enn nok med å komme seg ut av Ukraina noenlunde helskinnet sånn som ståa er nå.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Det spekuleres nå i om Putin vil erobre til seg en landkorridor til Kaliningrad. Altså via NATO-land. Jeg tror den landstripa har fristet Putin lenge, men jeg tror det er uhyre dårlig timing å gjøre noe sånt nå. Det tror jeg Putin også skjønner.

785042998_Kaliningradkorridor.jpg.fb1cf2416b965ed8265b7b5a8d64e25b.jpg

Skulle likt å se Putin prøve seg på flere NATO-LAND etter totalfiaskoen i Ukraina. Det er rett og slett helt urealistisk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
5 hours ago, Windoge said:

Kan noen forklare hvorfor områdene øst i Ukraina er så viktig for Russland? Russland er i utgangspunktet gigantisk på verdenskartet. Hvorfor er det så utrolig viktig å få mer?

Flåtemuligheter har de jo allerede på Krim. Er nok oljepotensialet i havet utenfor Krim tror jeg. Samt var det ikke noe industrikapasitet i østlige delen også som ble nevnt som lukrativt. Samt noe jordbruk kanskje som har bra jordsmonn?

Det russiske folk bryr vel Putin seg heller mindre om. Se på kanonfødesoldatene som er dø til nå. Så de som er på hans side i de berørte utbryterrepublikkene er vel heller ikke mye verdt. Er nok ressurser og noe sånn som betyr mest for Putin tror jeg.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (6 timer siden):

Kan noen forklare hvorfor områdene øst i Ukraina er så viktig for Russland? Russland er i utgangspunktet gigantisk på verdenskartet. Hvorfor er det så utrolig viktig å få mer?

En del mineraler i jorda........ Trolige den største stål produksjonen i Europe ligger mellom Donask og Krim.

Det er kun tenk til å stjele seg økonomiske fordeler og krøple Ukrainsk økonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Simen1 said:

Tja, hvorfor skal ikke NATO-land kunne patruljere i Ukrainsk luftrom, etter en Ukrainsk invitasjon? Så lenge de holder seg utenfor Russisk luftrom så har de alt sitt på det juridisk tørre og Russland har ingen saklige grunner til å føle seg provosert.

Argumentet er at Russland straks "eier" de landene som det begynner å krangler med (bortsett fra NATO-land).  Dvs begynner Russland å krangle med f.eks. Sverige, så kan ikke Sverige invitere noen til å hjelpe å kontrollere f.eks. sitt luftrom eller kyst.  Russland må få frie hender (og gjerne invitere andre til å delta i krangelen med Sverige - slik som f.eks. Hviterussland). 

Analogien er: ser du en mann som voldtar en dame - så ikke forstyrr mannen for mye i sin gjerning. Det er hans dame og hans voldtekt !

Endret av lada1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Satte på NRK nyhetene på nett-TV for å se siste nytt nå på morgenen og da viste de en video med en kolonne flyktninger i biler som møter på  russiske styrker; de sivile bilene snur brått og kjører motsatt vei de kom fra. En av de sivile trer ut av bilen og veiver med armene foran de russiske styrkene for å indikere at de er sivile. Det siste vi ser før NRK stopper videoen er en russisk soldat springe mot mannen som veiver. De forteller at han blir skutt og drept. Og senere har han også blitt identifisert med navn.

Merket jeg begynte å koke på innsiden når jeg så det! Det er fortvilende og opprørende!

Jeg har ikke direkte kilde på dette bortsett fra det jeg så i NRK innslaget. Noen som vet mer?

NRK beskriver det som en mulig krigsforbrytelse.

 

 

 

Endret av Enceladus
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...