Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (1 time siden):

Det har blitt snakka om å byggje fabrikk som kan produsere tyske stridsvogner. Korleis kan ein få til dette utan at russarane øydelegg den med rakettar som ukrainarane ikkje kan skyte ned? Vil ein slik fabrikk evt. måtte plasserast under jorda? Eller er ein slik fabrikk ynskjetenking og noko som fyrst kan komme etter at Ukraina har jaga russarane ut og ein fredsavtale er på plass?

Det ble nevnt i en artikkel jeg postet tidligere at de trolig ville plassere den i et underjordisk anlegg vest i Ukraina. Det er for øvrig ikke vanskelig å forsvare denne om de bare har tilstrekkelig luftvern.

Og så vil den kanskje også fungere som en honningkrukke på russiske missilangrep og dermed spare kraftnettet noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
<generisk_navn> skrev (19 minutter siden):

Det ble nevnt i en artikkel jeg postet tidligere at de trolig ville plassere den i et underjordisk anlegg vest i Ukraina. Det er for øvrig ikke vanskelig å forsvare denne om de bare har tilstrekkelig luftvern.

Og så vil den kanskje også fungere som en honningkrukke på russiske missilangrep og dermed spare kraftnettet noe.

Men det viser seg jo at ikkje alle typar russiske rakettar er mogeleg å skyte ned?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Den dårlige nyheten er at Kinas diktator Xi Jinping i disse dager strammer inn sitt diktatur, forlenger sin presidentperiode med ytterligere fem år, og konsoliderer sin makt med å ytterligere håndplukke sine menn i regjering. Den enda dårligere nyheten er at Kina aldri har gått så høyt ut på banen i sitt forsvar for den russiske presidenten Vladimir Putins krig i Ukraina. Realiteten er nå enda klarere enn tidligere, at akkurat som USA og Vesten sier at de aldri vil la Putin vinne krigen i Ukraina, så vil Kina aldri tillate at Putin taper den.

https://www.dagbladet.no/meninger/vil-aldri-la-putin-tape/78685634

  • Liker 1
Lenke til kommentar
paatur skrev (6 timer siden):

Et par ting.

som jeg har nevt tidligere i posten så har jeg hvert en del i Russland pre krigen, og jeg støtter ikke overhode den ikke men her har du nevnt en del feil.

jeg kjenner ganske mange fra Russland, de er alle i mot krigen men de er også ganske oppgit over informasjonen som vestlig media skrive om.

(jeg har fortsatt er fungerende langtidsplan visum til Russland, jeg kunne dratt tilbake i Morgen, men det er totalt uaktuelt)

 

Gjennom snitt befolkning i stor byene i Russland og spesielt Moskva og Saint Petersburg så merker de lokale meget lite til sanksjonene. Det er fortsatt et mye bedre utvalg på supermarkede i Moskva og Saint Petersburg enn butikkene i Norge når det kommer til utenlandske varer. Fikk for et par uker siden en snap fra oste avdelingen på et normalt supermarket i Moskva, langt bedre utvalg enn her i Norge.

Dette er ikke spesielt overraskende, det har jo lenge vært kjent at Russland bruker "uønskede" først, en liten sosial-økonomisk vri. Disse menneskene du kjenner er en del av en gruppe som er verdsatt litt høyere, de er spesielt forsiktig med rekruttering i storbyene. Jeg vil også tro de er ekstremt opptatt av å ikke la krigen gå utover disse individene, men heller kan sende godteri til en vingeklippet familie med 50% av tennene sine. 

Russland har så langt i krigen alltid gjort som de vil med lite omtanke for annet enn sine egne løgner. Dette er også dine venner en del av, om de vil eller ikke - med luksusvarer, en beskyttet tilværelse og som du sier "de merker ingenting" vet man ihvertfall hvilken del de tilhører. Dette har vært og er et tema og bekrefter vel egentlig bare hva vestlige medier har fått fra sine Russiske kilder.

https://www.newsweek.com/russia-ukraine-recruitment-kremlin-putin-troops-manpower-1743630

Mitt håp er at også disse får kjenne det, akkurat slik som de rike Nazistene i Tyskland. Det er lite jeg kan gjøre annet enn å donere småbeløp og håpe, men håpet lever da :) 

Edit: Her er noen saker om akkurat dette. Spørs om ikke noen lyver her:

https://www.themoscowtimes.com/2022/06/02/russian-shoppers-face-shrinking-options-on-store-shelves-bbc-a77874

https://www.businessinsider.com/firms-closed-russian-shops-and-people-are-selling-online-photos-2022-4?r=US&IR=T

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Men det viser seg jo at ikkje alle typar russiske rakettar er mogeleg å skyte ned?

Å forsvare seg mot hypersoniske ballistiske missiler som Kh-22 og Kinzhal er det få som kan. Her snakker vi for sistnevnte en rekkevidde på 2000km og hastighet på opp til mach 12. Russland brukte flere av disse enn vanlig i går (6 stk), trolig har de spart opp lenge - det er tre uker siden forrige store missilangrep, og tidligere har intervallene mellom disse angrepene vært på to uker. De har ikke mange av disse våpnene og angrepene krever stadig større antall, lang og nøye planlegging, etterretning og god koordinasjon.

Når Ukraina får Patriot og SAMP/T vil mulighetene bli større til å gjøre noe med disse også. Det handler mye om å oppdage dem tidlig nok. Men å avskjære dem eller ta de ut er kanskje ikke mulig.

Luftbårne missiler som Kh-59 og lignende skyter ukrainerne ned med nærmere 100% suksessrate og de øvrige kryssermissilene med rundt 75-80% suksess.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, paatur said:

som de jeg kjenner godt sier hele tiden. Vi må slutte og tro at sanksjonene bryr lokale… De får fortsatt Schengen visum uten problemer, koster bare er par hundre kr mere nå.. og de har fortsatt tilgang til alt av utenlandske varer de trenger 

 

I økonomi virker ting normale. Til de plutselig ikke gjør det lengre. Og det kommer nesten alltid overraskende på folk fordi de ikke forstår økonomi.

Russland har nesten blitt en planøkonomi det siste året. Folk har illujsjonen av at lite skjer fordi staten bruker reserver på å proppe opp markedet, proppe opp paralellimport, samt har frosset rubelen og aksjemarkedet.

Når én av de tingene sier stopp, så er det økonomisk armageddon.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Apropos å forsvare seg mot hypersoniske raketter, så er det én av grunnene til at Israel, USA og flere andre land utvikler laservåpen som Iron Beam (som bygger på Iron Dome). Andre grunner er f.eks kostnad og treffsikkerhet.

Et typisk hypersonisk missil er synlig på NASAMS og IRIS radar i under ett minutt på det meste. Og du må skyte lenge før minuttet er gått, fordi din egen rakett er mye tregere, kanskje mindre enn halvparten av hastigheten.

Vanlige kryssermissiler flyr gjerne subsonisk. Raketten som avskjærer er da kanskje 3 ganger raskere enn den innkommende. Ved hypersoniske missiler er ting stikk motsatt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/vestland/flyktet-fra-krig-for-ett-ar-siden-_-na-starter-hun-opp-igjen-bedriften-sin-i-norge-1.16321819

Flyktet fra krig for ett år siden – nå starter hun opp igjen bedriften sin i Norge

Alona Siemienkova er en av flere ukrainere som har tatt gründerkurs for å starte eget firma i Norge. – Kanskje blir det arbeidsplasser av disse bedriftene, sier arbeidsministeren.

 

For en fantastisk dame. I Norge tror jeg også folk har alle forutsetninger for å lykkes. De fleste av oss er bare for tafatte :)

Jeg skal hvert fall se om jeg kan få kjøpt det sunne godteriet hennes et sted.

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, torbjornen said:

Det har blitt snakka om å byggje fabrikk som kan produsere tyske stridsvogner. Korleis kan ein få til dette utan at russarane øydelegg den med rakettar som ukrainarane ikkje kan skyte ned? Vil ein slik fabrikk evt. måtte plasserast under jorda? Eller er ein slik fabrikk ynskjetenking og noko som fyrst kan komme etter at Ukraina har jaga russarane ut og ein fredsavtale er på plass?


Det er definitivt noe man må ta med i betraktningen. Rheinmetall produserer også en del antiluftskyts, men selv om kanonene deres er effektive så har jo de da ytterligere innskrenket reaksjonsevne pga. lav rekkevidde.

Regner med at de ville lagt fabrikken til vest i landet i det minste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er umulig for meg å se for meg at russere mobiliserer på den måten. Men jeg er klar for å bli overrasket. Man trenger vel bare en relativt liten prosent av befolkningen til å ta opp våpen for å overkjøre regimets kontroll i byer og landsbyer.

Den jevne russer støtter kanskje Putin av bekvemmelighetsgrunner, men er ikke villig til å dø for å beskytte regimet. De vil nok heller bare la opprøret skje, og tenke at "ting kommer tilbake til normalen". De mest hardbarka Putinistene er vel uansett for alkoholiserte og forvirra til å stå imot.

Jeg har dessverre en mistanke om at et slikt opprør vil bli kapret av nasjonalistiske og nazistiske grupperinger som har vilje, våpen og evne til å svike en demokratisk bevegelse med blodige renselsesprosesser. Men jeg er klar for å bli overrasket!

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Wagner åpner vervekontor i 42 byer

Wagner-gruppen åpner vervekontor i 42 russiske byer for å rekruttere flere soldater til krigen i Ukraina.

– Vi åpner rekrutteringssentre i 42 russiske byer. Til tross for den kolossale motstanden til de ukrainske styrkene, vil vi gå videre, sa Wagner-sjef Jevgenij Prigozjin i en uttalelse fredag.

Prignozjin benyttet også muligheten til å takke russiske myndigheter for å ha økt produksjon av ammunisjon, som det lenge har ryktes at Russland mangler i Ukraina.

Den russiske Wagner-gruppen er et privat, militært selskap med leiesoldater, som har vært aktiv i krigen i Ukraina. (NTB-AFP-Reuters)

https://www.nrk.no/nyheter/wagner-apner-vervekontor-i-42-byer-1.16330992

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...