Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Windfarmer skrev (3 minutter siden):

 

Jeg finner den "interessant" av rene tekniske årsaker, men det som får meg til å føle meg råtten er at det legges ut videoer der gutter på alder med mine egne barn, og som så vidt har begynt på livet, bare blir meiet ned, og at dette blir fremstilt som en seier.

Det er bra at russiske fascistsoldater i morderen Putins tjeneste dør, drepes, skades og lemlestes. De kan kaste geværne sine når som helst og nekte å krige. Fengsel er største straff de får. Tusenvis av modige russere sitter i fengsel for å ha protestert mot krigen. Når noen kommer så langt som krigssonene uten å protestere er de moralsk bankerott.

At disse soldatene er i 20-årene i stedet for på min egel alder er likegyldig. Hadde sønnene mine reist til Umeå for å slakte svensker hadde jeg gitt faen i dem. De er oppdratt bedre enn som så.

De fleste av Hitlers mordere var svært unge menn. Men det var bra at SS ble drept. Jo flere russiske soldater som drepes, jo raskere ender krigen.

Hygger meg hver fredagskveld med diverse artilleri og dronevideoer av russere som slaktes. Det er vår fordømte plikt å se, lese og høre om forbrytelsene som Russland gjør mot Ukrainerne, selv om det er ubehagelig. Da er det også god håndvask å se noen av disse udyrene få smake litt TNT.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windfarmer skrev (8 minutter siden):

Øysteins førstepost har bl.a. denne regelen:

  • Krig fører til død og store lidelser. Deling av bilder/videoer eller lenker til innhold som inneholder døde mennesker skal ikke skje her. Brudd på dette vil kunne medføre advarsler og direkte utestengelser.

Videoen du har lagt inn  inneholder bilder tatt fra elektronikken fra en skarpskytter rifle der han dreper folk på ca. 1200 meters avstand, og han gjør det flere ganger.

Jeg finner denne videoen absolutt interessant, og om jeg ikke hadde sett den på Diskusjon.no, så har jeg allerede sett den på en rekke Twitter kontoer, og det for minst to dager siden.

Jeg finner den "interessant" av rene tekniske årsaker, men det som får meg til å føle meg råtten er at det legges ut videoer der gutter på alder med mine egne barn, og som så vidt har begynt på livet, bare blir meiet ned, og at dette blir fremstilt som en seier.

Men for menneskeheten, og enda sterkere for de som mister en far, en sønn eller ektemann, er dette en langt større tragedie.

Vi bør alle tenke litt på det også.    

Tror nok vi alle har dette i bakhodet. Desverre så betyr disse sønnene, fedrenes eller ektemennenes tilstedeværelse i Ukraina at mennesker i alle aldre, inklusive små barn, drepes i tusentall. De drepes av disse "kjære" mennene noen vil savne om de dør. Jeg ønsker ikke at de skal dø, eller skades, men for hver av disse som drepes, spares ukrainske liv. Så ja, da heie jeg faktisk på denne snikskytteren, selv om det er brutalt, selv om det ikke gir meg glede isolert sett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Samms skrev (22 minutter siden):

Om det er Iran som har levert desse dronene. Det er ein påstand frå USA og Ukraina, Russland og Iran nekter. Designet er kanskje frå Iran, det betyr ikkje at dronene er produsert der. Det blir som å seie at alle AK-47 gevær må være russiske.  Nokon kan ha kopiert designet og satt opp ein fabrikk for å styrke eige forsvar og no leverer dei også til Russland.

Men hallo - har du virkelig ikke fått med deg at de florerer med både bilder og video på nettet som viser at disse faktisk kommer fra Iran. Og så sent som i dag leser vi følgende - 

Iran agrees to ship missiles, more drones to Russia  - Reuters

Oct 18 (Reuters) - Iran has promised to provide Russia with surface to surface missiles, in addition to more drones, two senior Iranian officials and two Iranian diplomats told Reuters, a move that is likely to infuriate the United States and other Western powers.

A deal was agreed on Oct. 6 when Iran's First Vice President Mohammad Mokhber, two senior officials from Iran's powerful Revolutionary Guards and an official from the Supreme National Security Council visited Moscow for talks with Russia about the delivery of the weapons.

"The Russians had asked for more drones and those Iranian ballistic missiles with improved accuracy, particularly the Fateh and Zolfaghar missiles family," said one of the Iranian diplomats, who was briefed about the trip.

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (31 minutter siden):

Men for menneskeheten, og enda sterkere for de som mister en far, en sønn eller ektemann, er dette en langt større tragedie.

Vi bør alle tenke litt på det også.    

Må bare si meg enig med @aklla . Det er ikke en seier i seg selv at folk dør, men at akkurat disse brutale agressorene dør i stedet for de angrepne, både soldater og sivile. Det er et dillemma. Enten russiske soldater eller uskyldige angrepne forsvarere av sitt eget land, sivilister, barn etc.

Vi vanlige oppegående bør ikke tenke så mye på dette. Det blir vi bare sprø av. Det er Putin. hans allierte og alle de som ikke protesterer som bør tenke mye på det.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (19 minutter siden):

Når noen kommer så langt som krigssonene uten å protestere er de moralsk bankerott.

Ja det er de nok, men de er jo et produkt av sine egne hjernevaskede foreldre å statlig hjernevask, jeg innbiller meg at det ikke er så vanskelig å hjernevaske det som er ungdom med en umoden hjerne. 

Er det noen som har sett yt kanalen 1420 ? Det er en ung russer som intervjuer folk på gata, det er helt utrolig hva de folka får seg til og si, de er så fantastisk hjernevaska at det er til og grine av å det er ikke bare eldre eller i bygdestrøk, det er mange relativt unge byfolk som er helt blåst i topplokket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Brother Ursus said:

Interessant nok, men dette har ingen stor betydning på slagmarken. Den får nok skutt ett fornuftig skudd, raske påfølgende vil havne mange låvedører bort fra målet. Etter ett skudd blir den kanskje oppdaget, men det ene skuddet kan jo være dødelig. Dødeligheten vil også være det ødeleggende for flere skudd; skal den kunne drepe gjennom en militær grunnutrustning må den ha høyere kaliber enn .22 og da blir rekylen ødeleggende for en lett dings hengende i luften. Om den bruker gass for lading har ingen betydning for rekylen. Kaliber, prosjektilvekt og prosjektilhastighet vil være avgjørende for rekyl. I tillegg må de få den langt mer lydløs skal den kunne benyttes f.eks mot high value mål.

Moro og skremmende ja, men effektiv utover 1 nei.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Regenburg skrev (54 minutter siden):

Det er bra at russiske fascistsoldater i morderen Putins tjeneste dør, drepes, skades og lemlestes. De kan kaste geværne sine når som helst og nekte å krige. Fengsel er største straff de får. Tusenvis av modige russere sitter i fengsel for å ha protestert mot krigen. Når noen kommer så langt som krigssonene uten å protestere er de moralsk bankerott.

At disse soldatene er i 20-årene i stedet for på min egel alder er likegyldig. Hadde sønnene mine reist til Umeå for å slakte svensker hadde jeg gitt faen i dem. De er oppdratt bedre enn som så.

De fleste av Hitlers mordere var svært unge menn. Men det var bra at SS ble drept. Jo flere russiske soldater som drepes, jo raskere ender krigen.

Hygger meg hver fredagskveld med diverse artilleri og dronevideoer av russere som slaktes. Det er vår fordømte plikt å se, lese og høre om forbrytelsene som Russland gjør mot Ukrainerne, selv om det er ubehagelig. Da er det også god håndvask å se noen av disse udyrene få smake litt TNT.

 

Helt enig med deg. 

Men de russiske soldater som tvinges til fronten, og som overgir seg fortjener rettferdighet.

De russiske soldatene som saboterer eget regime, og forhåpentligvis rekker å overgi seg fortjener heder og ære.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Jalla21 said:

Men hallo - har du virkelig ikke fått med deg at de florerer med både bilder og video på nettet som viser at disse faktisk kommer fra Iran. Og så sent som i dag leser vi følgende - 

Iran agrees to ship missiles, more drones to Russia  - Reuters

Oct 18 (Reuters) - Iran has promised to provide Russia with surface to surface missiles, in addition to more drones, two senior Iranian officials and two Iranian diplomats told Reuters, a move that is likely to infuriate the United States and other Western powers.

A deal was agreed on Oct. 6 when Iran's First Vice President Mohammad Mokhber, two senior officials from Iran's powerful Revolutionary Guards and an official from the Supreme National Security Council visited Moscow for talks with Russia about the delivery of the weapons.

"The Russians had asked for more drones and those Iranian ballistic missiles with improved accuracy, particularly the Fateh and Zolfaghar missiles family," said one of the Iranian diplomats, who was briefed about the trip.

 

Reuters, og kjelda deira er?

Tidleg kom det påstanden om at komponenta funne i nedskutte droner kom frå leveranser til Kina. Den har ikkje blitt gjentatt, er det lettare å utfordre Iran enn Kina?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Regenburg said:

Det er bra at russiske fascistsoldater i morderen Putins tjeneste dør, drepes, skades og lemlestes. De kan kaste geværne sine når som helst og nekte å krige. Fengsel er største straff de får. Tusenvis av modige russere sitter i fengsel for å ha protestert mot krigen. Når noen kommer så langt som krigssonene uten å protestere er de moralsk bankerott.

At disse soldatene er i 20-årene i stedet for på min egel alder er likegyldig. Hadde sønnene mine reist til Umeå for å slakte svensker hadde jeg gitt faen i dem. De er oppdratt bedre enn som så.

De fleste av Hitlers mordere var svært unge menn. Men det var bra at SS ble drept. Jo flere russiske soldater som drepes, jo raskere ender krigen.

Hygger meg hver fredagskveld med diverse artilleri og dronevideoer av russere som slaktes. Det er vår fordømte plikt å se, lese og høre om forbrytelsene som Russland gjør mot Ukrainerne, selv om det er ubehagelig. Da er det også god håndvask å se noen av disse udyrene få smake litt TNT.

 

Og hadde du vært russer, sett verden frå den andre sida, hadde du då hatt same haldning til alle døde ukrainere?

Er livet til dei andre mindre verdt?

I tilfelle bør du kanskje ikkje snakke høgt om fasisme.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Regenburg said:

Ryktes at Kherson skal rømmes av russiske styrker.

 

Til deres forsvar har de vel rømt vellykket fra både Kyiv og Kharkov. Hvorfor ikke Kherson. Retretter er vanskelkge operasjoner å gjøre vellykket. Lykke til russere.

Og lukke til for Ukraina. 30% av kraftstasjonane er øydelagt etter det BBC rapporterer. Det kan bli ein kald vinter i Ukraina. La oss vente fire fem år og sjå kva Russland og Ukraina har vunne og tapt før status blir gjort opp. Om kampane er over til då...

Hugs det har vært krig sidan 2014, den kan vare i åtte år til.

Du kan heie på Ukraina, men eg tvilar på at det kjem noko godt ut av denne krigen for nokon.

Endret av Samms
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Samms skrev (4 minutter siden):

Reuters, og kjelda deira er?

Tidleg kom det påstanden om at komponenta funne i nedskutte droner kom frå leveranser til Kina. Den har ikkje blitt gjentatt, er det lettare å utfordre Iran enn Kina?

 

Samms skrev (Akkurat nå):

Og hadde du vært russer, sett verden frå den andre sida, hadde du då hatt same haldning til alle døde ukrainere?

Er livet til dei andre mindre verdt?

I tilfelle bør du kanskje ikkje snakke høgt om fasisme.

Jeg har faktisk gått veldig dypt inn i meg selv, og satt meg inn i Russisk side.

Som Russer, med den informasjonen som forekommer i mitt media vil jeg holde med og støttet Putin.

Russiske liv er viktigere og ukrainske liv mindre viktigere. Vi må støtte Russland, holde med de. 

NATO er fiendtlig.

Samms: Russland har oppnådd sine mål i Ukraina; Hva er deres neste mål?

@Samms

Lenke til kommentar
Samms skrev (46 minutter siden):

Tidleg kom det påstanden om at komponenta funne i nedskutte droner kom frå leveranser til Kina. Den har ikkje blitt gjentatt, er det lettare å utfordre Iran enn Kina?

Du tenker på Orlan 10-dronene. De inneholder blant annet kinesiske komponenter ja, sammen med annen hyllevare fra blant annet Tyskland, Japan og USA. Det er ikke en påstand, det er fakta. Hva du mener med «utfordre Kina» forstår jeg ikke. Dette er ikke en sofistikert drone, og den er enkel å produsere - i hvert fall før sanksjonene.

Disse dronene har Russland produsert og brukt i en årrekke, og jevnlig oppgradert. De har vært i bruk i Syria, Mali og Ukraina. Siden invasjonen i februar har Ukraina skutt ned mange slike, og også kapret mange intakte. En russisk Orlan-10 styrtet også i Romania i mars.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (35 minutter siden):

Og hadde du vært russer, sett verden frå den andre sida, hadde du då hatt same haldning til alle døde ukrainere?

Er livet til dei andre mindre verdt?

I tilfelle bør du kanskje ikkje snakke høgt om fasisme.

Soldater er legale mål i en krig. Man kan mene at en krigende part er mer eller mindre rettferdig , og at det er bra at en av partene har fremgang ved å sette motstanderens styrker ut av spill.

Jeg fryder meg ikke over at Russiske gutter dør i seg selv. Jeg ønsker dem et langt og godt liv. Langt borte fra en angrepskrig.

-k

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...