Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
SilverShaded skrev (8 minutter siden):

Denne "unntakstilstanden" betyr at det er tillatt for russerne  å "treffe tiltak" de normalt ikke ville gjort. Her tolker jeg det slik at de gir seg selv lov til å bruke hvilke midler som er utenfor egen lov, f.eks å bruke atomvåpen selv om "moderlandets eksistens" ikke er truet.

Sistnevnte ble vel gjort klart av Putin etter "folkeavstemningen"? Jeg trodde de ville la Ukraina angripe de okkuperte områdene for så å angripe med atomvåpen når "Russisk jord" blir invadert. Jeg tror unntaktstilstanden handler om å kontrollere befolkningen i denne kritiske tiden.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (6 minutter siden):

Denne "unntakstilstanden" betyr at det er tillatt for russerne  å "treffe tiltak" de normalt ikke ville gjort. Her tolker jeg det slik at de gir seg selv lov til å bruke hvilke midler som er utenfor egen lov, f.eks å bruke atomvåpen selv om "moderlandets eksistens" ikke er truet.

Carl Bildt spekulerer på om evakueringen av Kherson er en forberedelse til å benytte atomvåpen;

(2) Carl Bildt på Twitter: "As always worth watching @BBCSteveR. Difficult decisions on Kherson? Certainly. But what? The local 🇺🇦population is being evacuated to 🇷🇺. Preparation for a retreat - or for a nuclear strike? https://t.co/rRlcyz9NwU" / Twitter

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (3 minutter siden):

Nøyaktig hva jeg tenkte også. De lokker ukrainerne inn i området vha. sakte tilbaketrekning, og så smeller det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

Sistnevnte ble vel gjort klart av Putin etter "folkeavstemningen"? Jeg trodde de ville la Ukraina angripe de okkuperte områdene for så å angripe med atomvåpen når "Russisk jord" blir invadert. Jeg tror unntaktstilstanden handler om å kontrollere befolkningen i denne kritiske tiden.

Når har RuSSland brydd seg om å vise hensyn når de "kontrollerer" sivilbefolkningen ? Litt suspekt, syns jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Israel sier nei til våpenleveranser til Ukraina
https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/634ffa744aeea6ab5301eac7

Sitat

Israel vil ikke endre praksis og sier fortsatt nei til å gi våpen til Ukraina til tross for at Russland angivelig bruker iranske droner i angrepene på Ukraina.

Det sier forsvarsministeren Benny Gantz til israelsk radio onsdag.

Tirsdag ba den ukrainske utenriksministeren Dmytro Kuleba Israel om å gi Ukraina luftvernsystemer for å forsvare landet mot russiske angrep.

– Hvis Israels politikk virkelig er å konfrontere Irans destruktive handlinger, så er det på tide at Israel åpent tar parti med Ukraina, sa Kuleba.

Men det er uaktuelt, ifølge Gantz. Han sier at Israel fortsatt bare vil sende medisinsk og humanitær hjelp til Ukraina.

Israel har til nå i stor grad holdt tilbake våpensalg for ikke å sette forholdet til Russland i fare.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Det må jeg si er skuffende selv om de bidrar på andre måter.

Ikke bare skuffende, det er en tragedie at Israel fortsetter å sette sitt forhold til Russland først. At de ikke vil sende våpen er én ting, men at de aktivt hindrer andre nasjoner å gi Ukraina israelsk-produserte systemer er virkelig kjipt.

Israel sender humanitær hjelp til Ukraina, men det gjør jo også f.eks. Kina.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Snikpellik said:

Israel sier nei til våpenleveranser til Ukraina
https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/634ffa744aeea6ab5301eac7

 

Israel er blitt mini-nazister selv de siste årene, via sin systematisk undertrykkelse av Palestinere og ulovlig annektering (bosetninger) på Vestbredden (Gazastripen). At de ikke bryr seg er dessverre ikke noe nytt.

Et passende sitat som henger på en vegg i en viss leir holder en viss sannhet for nevnte nasjon…

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nuvel, Israel sender da satelittbilder av russiske posisjoner til Ukraina og hjelper dem med intel på disse dronene. Så man kan vel roe ned Israelhatet litt i tråden. De har gjort en del mer enn å bare sende humanitær hjelp, men enig i at det er skuffende.

Palestinerne har tatt side med Putin i krigen, dog har de vel ikke stort å bidra med. Det burde jo være mer skuffende egentlig siden de mottar milliarder fra vesten. Aftenposten hadde jo en gjennomgang idag som viser at mange land vi sender penger til stemmer med Russland i FN. Vet ikke om de ble nevnt i den sammenheng.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (18 minutter siden):

Ikke bare skuffende, det er en tragedie at Israel fortsetter å sette sitt forhold til Russland først. At de ikke vil sende våpen er én ting, men at de aktivt hindrer andre nasjoner å gi Ukraina israelsk-produserte systemer er virkelig kjipt.

Israel sender humanitær hjelp til Ukraina, men det gjør jo også f.eks. Kina.

Sveits gjør det samme. De nektet jo Tyskland å sende ammunisjon til Gepard produsert i Sveits til Ukraina, så Nammo på Raufoss måtte kaste seg rundt og begynne å produsere den nødvendige 35mm ammunisjonen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...