Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 hours ago, jallajall said:

"Russian warship, go f*** yourself"

The State Border Guard Service and the Armed Forces of Ukraine:
We got strong beliefs that all Ukrainian defenders of Zmiiniy Island may be alive
The SBGSU and the Armed Forces, like the whole of Ukraine, have received hope that all of Zmiiny's defenders are alive.
Russian media reported that Ukrainian servicemen on the island, who were temporarily occupied by Russia in Sevastopol, had been sent to Sevastopol. ... Currently, after receiving information about their probable location, the SBGS together with the Armed Forces is working to identify our soldiers, which is common in open networks.

Dette har Russland hevdet siden starten, så vidt jeg husker var deres versjon at det var 82 (?) ukrainske soldater som var tatt levende, mens Ukraina hadde en helt annen historie med 13 døde superhelter?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig tåpelig spørsmål, men finnes det noe formelt erstatningsansvar ovenfor Russland for de skadene de har påført og vil påføre Russland? Når krigen en gang må ta slutt, vil Russland få et krav på "veldig mange millarder" for alle ødeleggelsene de har påført Ukraina og deres befolkning? Eller blir det i beste fall delvis dekket av frivillige donasjoner fra land som sympatiserer med Ukraina, mens Ukraina blir stående igjen som et enda fattigere land enn de allerede er. 

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (20 minutter siden):

Mulig tåpelig spørsmål, men finnes det noe formelt erstatningsansvar ovenfor Russland for de skadene de har påført og vil påføre Russland? Når krigen en gang må ta slutt, vil Russland få et krav på "veldig mange millarder" for alle ødeleggelsene de har påført Ukraina og deres befolkning? Eller blir det i beste fall delvis dekket av frivillige donasjoner fra land som sympatiserer med Ukraina, mens Ukraina blir stående igjen som et enda fattigere land enn de allerede er. 

Nei, hvis Russland vinner krigen har de ingen forpliktelser til å betale tilbake for skader som har skjedd i krigen. Skulle Ukraina vinne og Russland kapitulere da kan det skje (men også da tviler jeg).

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (Akkurat nå):

Nei, hvis Russland vinner krigen har de ingen forpliktelser til å betale tilbake for skader som har skjedd i krigen. Skulle Ukraina vinne og Russland kapitulere da kan det skje (men også da tviler jeg).

Vet ikke hvor relevant et krav i det hele tatt vil bli. Krigen er en enorm kostnad for putin, og med sanksjonene vil han ikke ha mye penger å betale kravene med.

Lenke til kommentar

Hvis Swift blokkerer Russland fra internasjonal økonomi (evt med unntak for muligheten til å selge olje og gass til Tyskland) og man fryser midlene som Russlands nasjonalbank har internasjonalt.

Hvordan vil et valutasamarbeid mellom Russland og Kina se ut? Kan de bruke bitcoin eller hva enn for å handle seg imellom? Kan det være begynnelsen på slutten  for vesten som økonomisk nav?

Russland er en lilleputt økonomisk, mens Kina er en av verdens største aktører. Hvilke betingelser ville Kina sette i en situasjon hvor Russland er desperate? Eller er motivasjonen for Kina uansett å berede grunnen for å innta Taiwan?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Der forsvant det en del innlegg. Minner om hva førsteposten sier:

Sitat

Hold deg til tema. Denne tråden er for løpende diskusjon og nyhetsoppdateringer rundt utviklingen av konflikten. Ønsker du å diskutere andre forhold, så anbefaler vi at du oppretter en ny tråd. Avsporinger blir fjernet, og brukere som bryter dette kan bli utestengt uten forvarsel.

Dette innlegget skal ikke kommenteres.
 

Lenke til kommentar

Begynnelsen på slutten for Putin. Hva har han gjort?
Forent alle EU og NATO land som nå står sterkere sammen enn noengang.

Ødelagt broderlige bånd mellom russerne og ukrainerne.

Sendt unge russiske soldater rett i døden.

Drept sivile mv. Hvert eneste dødsfall er det han og hans regime som må svare for.

Vist at det russiske militæret er fortsatt uorganisert og er veldig svakt. 

Tipper han vil bli husket som lille hitler.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Mye videoer og bilder av russiske kolonner på vei inn i tettbygde Kharkiv med lette kjøretøy som Tigr-M og infanteri helt eksponert i gatene. Ser ikke ut til at de har noe stridsvogner på vei inn, veldig lite tung støtte. Dette kan da ikke være spesielt lurt mot en fiende som kjenner hver krik og krok av byen, og som har forberedt seg på gatekamper og befestet posisjonene sine de siste dagene. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Mye videoer og bilder av russiske kolonner på vei inn i tettbygde Kharkiv med lette kjøretøy som Tigr-M og infanteri helt eksponert i gatene. Ser ikke ut til at de har noe stridsvogner på vei inn. Dette kan da ikke være spesielt lurt mot en fiende som kjenner hver krik og krok av byen, og som har forberedt seg på gatekamper og befestet posisjonene sine de siste dagene. 

Ja, jeg ser denne bli delt rundt:

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

168 timer (7 dager) igjen hvis dette stemmer: https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/02/26/195828649/tidligere-estisk-forsvarssjef-invasjonen-koster-putin-170-milliarder-dagen

Jeg ser forøvrig at det er sendt en delegasjon med Russiske forhandlere nå til Hviterussland. Putin svetter litt nå ja virker det som.

Edit:

Zelensky sier fortsatt at han ikke vil forhandle i Hviterussland, hører jeg i følge NRK.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Russland svetter. Etter som jeg har skjønt er det vanlig taktikk fra Putin å presse helt inn med en liten del av styrkene og så starte forhandlinger. Vi har dessverre bare sett en ørliten del av russlands millitærmakt i denne konflikten til nå og det vil nok komme frem på forhandlingsbordet.

Det jeg er glad for denne gangen er at det virker som om Russland forsøker å spare sivile selv om det uansett vil forekomme sivile tap. Det har vært mange situasjoner hvor de forsøker å unngå konflikt med sivile som protesterer. Nå som konflikten går over i mer av urban krigføring vil det bli vanskelig å spare sivile og dødsfall blant sivile vil øke.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (56 minutter siden):

Jeg tror ikke Russland svetter. Etter som jeg har skjønt er det vanlig taktikk fra Putin å presse helt inn med en liten del av styrkene og så starte forhandlinger. Vi har dessverre bare sett en ørliten del av russlands millitærmakt i denne konflikten til nå og det vil nok komme frem på forhandlingsbordet.

Det jeg er glad for denne gangen er at det virker som om Russland forsøker å spare sivile selv om det uansett vil forekomme sivile tap. Det har vært mange situasjoner hvor de forsøker å unngå konflikt med sivile som protesterer. Nå som konflikten går over i mer av urban krigføring vil det bli vanskelig å spare sivile og dødsfall blant sivile vil øke.

Ville det ikke vært mer avskrekkende med å sette inn et heftig støt,  for deretter å prøve seg på forhandlingskortet? Av alle videoene og artiklene jeg har lest, så virker moralen til de Ukrainske å være bra(sikkert mye propaganda, og jeg har ikke faktasjekket). Spesielt tror jeg Zelensky har spilt en viktig rolle her, jeg har ikke ord for å beskrive hvor mye jeg respekterer den mannen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...