Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (17 minutter siden):

Det er forskjell på å informere familie om falne sønner/døtre og å legge de ut på rekke og rad og parodere de på TV/Youtube. Det var det siste forholdet jeg svarte på. Jeg har ikke sagt at man skal skjule antall falne og materielt tap. Ei heller at millitæret skal holde tilbake informasjonen for familien. Ingen har lyst til å se sin sønn bli vist frem som et trofe.

Helt enig. Trofe-visning er unødvendig traumatiserende. Her oppfatter jeg Ukrainerne som litt mer moralske enn de russiske invasjonsstyrkene. På den andre siden så stilles det hele tiden spørsmål om troverdighet. Man kan ikke bare hevde at 3500 russiske soldater er drept uten å ha noe særlig belegg for påstanden. Det må eller bør dokumenteres på et vis for å være troverdig. Derfor synes jeg identifisering er en viktig del av det, men av moralske grunner bør det grafiske innholdet begrenses. Det holder egentlig å vise ID-kort man plukker ut av lomma på den fallne soldaten og kanskje et tåkete/pikselert bilde av soldaten så det er troverdig at ID-kortet stammer fra en fallen og ikke er stjålet.

Men nå har jeg lite tro på at Ukrainske soldater midt oppi sitt livs tragedie klarer å tenke like fokusert på etikken så det vil garantert være tilfeller der Ukrainere trår over grenser. Det høster selvsagt ingen sympati.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apropos Putins tilbakeholding av informasjon om både antall fallene og ID, så har Norge og vesten generelt en helt annen strategi. Våre soldater bærer et kjede med ID på en metallplate med to deler. Den fungerer både som ID når man er i live og når man er død. Ved dødsfall skal den ene delen alltid følge liket, mens den andre brekkes av og bringes tilbake for å rapportere om dødsfall. Vestlig strategi er altså at dødsfall SKAL rapporteres i størst mulig grad.

Nå er det sikkert en del kulturforskjell ute og går, men personlig synes jeg det er viktig for familiene å få sikre svar og helst en kiste og en grav å gå til i stedet for evig uvisshet og lokk på informasjon. Skulle likt å vite hva russere generelt tenker om dette, men jeg har ingen russere i omgangskretsen for tida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Simen1 said:

Jeg tenker at alt er relativt. De fleste russere VET at statlig kontrollerte media er dypt partiske og fyllt til randen med propaganda. De fleste tar det med et tonn salt. Mens utenlandske media og meldinger via sosiale media er en mikset pose av feilinformasjon og propaganda fra begge sider. Dermed kan man danne seg et visst bilde av situasjonen. Det handler om å skaffe seg troverdighet. Derfor er videoer, bilder og lydopptak av hendelser et viktig våpen. F.eks skjønner de fleste at Putin lyver om dødstallene når det finnes et antall videoer av fly og helikoptere som styrter, forbrente lik strødd rundt stridsvogner i brann. Det er selvsagt viktig propaganda fra Ukraina også når de fremstiller russerne som barbariske. Det er nok en del barbarisme på begge sider, men Ukrainerne poster jo ikke ting som setter de selv i et dårlig lys. De poster derimot lett ting som stridsvogner som kjører over sivile Ukrainske biler, missiler som har landet i lekeparker, russiske soldater som sier de bare er på øvelse, eller fangede som sier de ikke vet hvor de er og at de er lurt til å gå fremover uten å vite mål og mening. Ukraina er også nøye med å rapportere barn og andre sivile som er drept. På den andre siden er jeg ikke i tvil om at russerne oppfører seg barbarisk og at sosiale media er med på å stramme opp moralen angående sivile tap. Det er ikke populær hos noen parter å ha mange sivile tap på samvittigheten.

Barbarismen til ukrainiere kan til en viss grad forstås selv om den ikke er moralsk akseptabel

Man blir temmelig sint når noen invanderer landet ditt  på grunnlag av tåpelige beskyldninger og enda sintere når man hører at små barn blir rammet

Husk, Russland ga ikke tid nok til alle med barn å evakure etter krigserkleringen sin.

Han bare invaderte ganske kort tid etterpå

Endret av Lodium
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (22 minutter siden):

https://200rf.com/

Dette skal vistnok være en side administrert av det ukrainske innenriksdepartementet. Målet er å legge ut informasjon om russiske soldater som er fanget eller drept slik at familiene ikke må lete etter dem i ruinene. 

Wow! Det er en uhyre viktig og riktig nettside! Fantastisk tiltak. Ingen graverende grafiske bilder så langt jeg kan se, bare svært gode identifikasjoner. :thumbup:

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (3 minutter siden):

Jeg trodde Tyrkia hadde ganske bra forhold med Russland? Kan noen forklare følelsene mellom Russland og Tyrkia?

Erdogan har tatt avstand fra denne krigen;

Erdogan om Ukraina-krigen: Nato bør handle besluttsomt | ABC Nyheter

Erdogan har hatt et godt forhold til Putin, men Erdogan skal også ta hensyn til den tyrkiske opinionen, og den tror jeg er temmelig klar, muligens klarere enn den norske.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Simen1 said:

1 time gammel video av utbrente og utbombede russiske stridsvogner, fra pro-ukrainske tyrkere.

Rettelse: Den var visst en repost fra i går.

Er dette fra det samme angrepet vist ovenfor av Tyrkiske produserte droner? Det ser slik ut.

Vel når de russiske forsyningslinjene blir brutt...

Men hva skal de med kontantene? 🙄

Endret av Enceladus
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (2 minutter siden):

Er dette fra det samme angrepet vist ovenfor av Tyrkiske produserte droner? Det ser slik ut.

Vel når de russiske forsyningslinjene blir brutt...

Men hva skal de med kontantene? 🙄

Om de er forkledd kan de brukes, dessuten er sabotasje og terror endel av oppdraget.

Å sabotere minibanker slik at Ukrainske sivile ikke kan ta ut penger for å kjøpe mat og medisiner er en suksessfull russisk sabotasje.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...