Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Splitter skrev (Akkurat nå):

Det er kanskje mulig at han er gal nok til å tenke på noe slikt, men da ville han raskt få Kina og India mot seg også. Han ville da være helt alene (sammen med Kim Jong-un) mot stort sett hele verden.  

Ja.. og det er jo det som er iferd med å skje. Kina er på gli. Situasjonen nå er at Putin blir mer og mer presset inn i et hjørne samtidig som han altså beordrer å sette atomvåpenberedskapen i "kamp-modus". Jeg er av det inntrykk at Putin ikke er så glad i å tape ansikt. Dette i kombinasjon med at situasjonen blir uutholdelig er ingen god situasjon. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Krigføring er jeg åpenbart ikke noe ekspert på, men presser man Putin opp i ett hjørne og samtidig ydmyker han, så vil han nok heller ta med seg flere i fallet. Så får vi se da, hvis det går så langt, om Biden har baller nok til å ta de rette beslutningene. Skal jeg tippe så vil jeg tro amerikanerne allerede har tatt sine forholdsregler. Om det holder er en annen sak. 

En ting er sikkert. Jeg tror det er naturlig med en verdenskrig med gjevne mellomrom. Befolkningen øker, landegrenser flytter seg og til slutt blir man uenige og det smeller. 

En ganske platt retorikk, men det er litt slik jeg tenker. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (8 minutter siden):

Ja.. og det er jo det som er iferd med å skje. Kina er på gli. Situasjonen nå er at Putin blir mer og mer presset inn i et hjørne samtidig som han altså beordrer å sette atomvåpenberedskapen i "kamp-modus". Jeg er av det inntrykk at Putin ikke er så glad i å tape ansikt. Dette i kombinasjon med at situasjonen blir uutholdelig er ingen god situasjon. 

Ja, situasjonen er uten tvil skremmende, og mye er avhengig av hvor gal Putin egentlig er. Hvis dette går bra, så burde alle arbeide sammen for å fjerne disse terrorvåpnene fra jordas overflate.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, iblazeqt said:

Jeg er redd for hva som kan skje når han nå har nesten hele verden mot seg… har vanskelig for å se at disse samtalene skal føre med seg noe. Dessverre

Har man foreslått noen nøytrale for å observere disse samtalene?

Det burde vel muligens være en mellommann eller ordstyrer tilstede så ikke ytringene løper løpsk på grunn av masse emosjonelle følelser

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (1 time siden):

4300 nå. Ukraina har i tidligere situasjoner invitert uavhengig utenlandsk etterforskning i etterkant for å bekrefte tallene sine. Og det har de sagt de vil gjøre nå og. De har også lagd tjenester hvor russiske foreldre kan ringe og spørre etter sine barn. De jobber også for oversikt over likene og muligheten til å sende dem hjem, så russerne ser at det er faktiske dødsfall. - selv om russisk regler for krigføring sier man ikke skal si noe om det. 4300 er selvfølgelig umulig å bekrefte nøyaktig nå, men jeg er ikke i tvil om at flere tusen russere er døde innen nå. Forsvarer har alltid en enorm fordel. Moderne millitærkunnskap sier man trenger minst 3 angripere for hver forsvarer. I tettbygde byer kan man trenge opp til 6 ganger så mange. Russerene sender i tillegg lite trente 18 og 19 åringer som trodde de skulle på en øvelse like før. Det er ikke tvil om at disse vil dø i fleng.

Jo, men quotingen din er litt spesiell da det ikke var jeg som skrev akkurat dette 😅😜

Lenke til kommentar
Splitter skrev (5 minutter siden):

Ja, situasjonen er uten tvil skremmende, og mye er avhengig av hvor gal Putin egentlig er. Hvis dette går bra, så burde alle arbeide sammen for å fjerne disse terrorvåpnene fra jordas overflate.

Eneste lille håpet jeg har, er at Putin ønsker ikke sin egen familie død. Han har vel noen døtre så vidt jeg vet. 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (6 minutter siden):

Jeg er redd for hva som kan skje når han nå har nesten hele verden mot seg… har vanskelig for å se at disse samtalene skal føre med seg noe. Dessverre

Forhåpentligvis opprør blant det russiske folk, og fjerning av putin. Når de til nå jafolkene rundt putin mister midlene sine og, hvor fornøyd vil de være med putin? Hvis søkkrike menn kan få tilbake pengene sine ved å fjerne putin tror jeg mange blir fristet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (9 minutter siden):

Lurer på hva utfallet av forhandlingene blir. Regner med at Russland igjen ønsker forsikringer om at Ukraina aldri skal melde seg inn i Nato, at de skal knytte tettere bånd med Russland, og muligens også at den ukrainske regjeringen skal gå av til fordel for en pro-russisk regjering. Men kan ikke se at de får noe av dette gjennom så mislykket invasjonen deres har vært, med mindre det kommer trusler fra Putin type at de skal bombe hele landet sønder og sammen uten respekt for sivilbefolkningen? Kan ikke forstå annet enn at Russland har mislykket stort, de hadde nok ambisjoner om å ha disse forhandlingene med fullstendig kontroll på Kyiev, om ikke å ha tatt regjeringen allerede. 

Hva skal det forhandles om? Putin har som uttalt mål å fjerne regjeringen og ledelsen i Ukrainia. Volodymyr Zelenskyj var valgt i et valg i 2019 som ble overvåket av internasjonale valgobservatører og fikk 73% av stemmene. Uansett om  Volodymyr Zelenskyj skulle forhandle frem et resultat der han selv trekker seg og tillater at Russland innsetter en marionett, vil ikke dette binde Ukrainia. Zelenskyj, som er jurist av utdannelse, har ingen myndighet til å avvikle Ukrainas status som en selvstendig nasjon. 

Jeg ser ikke bort fra at forhandlingene ikke har noen annen hensikt enn at de lodde stemningen. Det er ikke avtalt noen våpenhvile eller andre betingelser for forhandlingene. Krigen er nå på fjerde dagen, det er alltid vanskelig å vite/forstå hvordan denne har utviklet seg, propagandaen hagler fra begge sider, men jeg har et inntrykk av at krigen foreløpig ikke går Putins vei. Den egentlige krigen har ikke en gang begynt. Den begynner når Russland skal holde kontrollen på et land med over 40 mill. innbyggere fordelt på 600.000 km2, og der svært mange av disse er fiendtlig innstilt, dette kan raskt bli Putins Bagdad.  

Lenke til kommentar

Kuleba om russisk atomberedskap: - Vil ikke knekke oss

Utenriksminister Dmytro Kuleba mener president Vladimir Putins ordre om å øke beredskapen knyttet til landets atomvåpen er et strategisk trekk i forkant av samtaler mellom Ukraina og Russland.

– Vi ser det som et forsøk på å høyne innsatsen og sette ytterliggere press på den ukraniske delegasjonen. Som jeg sa tidligere vil vi gå inn i disse samtalene på et enkelt grunnlag: Vi drar dit for å høre hva Russland har å si og vi vil si hva vi vil si.

– Dersom Putins ordre om å høyne alerten på atomvåpen er en direkte trussel om å bruke de våpnene mot Ukraina, så har jeg en veldig enkel melding, sier han og fortsetter:

– Det vil være en katastrofe for verden, men det vil ikke knekke oss.

Lenke til kommentar

Får nå inderlig håpe at det blir noe av disse forhandlingene selv om jeg tviler sterkt på at de kommer til noe enighet. Russland krever for mye og Ukraina er klare til å kjempe. Frykter dog at Russland kommer til å kjenne på mer press nå som flere av NATO landene begynner å sende over våpen. Han hadde vel også gitt ordre om å klargjøre atombombene nå? Tror vi aldri har vært nærmere en tredje verdenskrig isåfall. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...