Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, iblazeqt said:

Ville det ikke vært mer avskrekkende med å sette inn et heftig støt,  for deretter å prøve seg på forhandlingskortet? Av alle videoene og artiklene jeg har lest, så virker moralen til de Ukrainske å være bra(sikkert mye propaganda, og jeg har ikke faktasjekket). Spesielt tror jeg Zelensky har spilt en viktig rolle her, jeg har ikke ord for å beskrive hvor mye jeg respekterer den mannen. 

Et heftig støt med eks. full teppebombing slik vesten gjorde i Irak vil ha vesentlig større mengder sivile tap. Det virker som Russland faktisk har ønsket å  gjøre hva de kan for å minimere tap av sivile denne gangen. Selv om jeg ikke respekterer invasjonen er jeg glad for at det ser ut til å være målet så langt det er mulig.

Ved å gå inn med mindre mengder bakkestyrker med luftstøtte så er det enklere å unngå sivile tap.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Et heftig støt med eks. full teppebombing slik vesten gjorde i Irak vil ha vesentlig større mengder sivile tap. Det virker som Russland faktisk har ønsket å  gjøre hva de kan for å minimere tap av sivile denne gangen. Selv om jeg ikke respekterer invasjonen er jeg glad for at det ser ut til å være målet så langt det er mulig.

Definitivt, om det er enten teppebombing, eller en invasjon som nå, så er jeg med på den. Jeg kan særdeles lite om våpen og militært utstyr, jeg tenkte det kanskje fantes en mellomting. Videre har jeg jo sett og lest mye om russere som sliter med mat og utstyr. Vet ikke om Putin har spart på det beste, og sendt det gamleste og mest oppbrukte først, av utstyr, og latt unge uerfarne få dette utstyret. 

Lenke til kommentar

Vladolf Putler kjører landet sitt i senk. Hvis det fortsatt finnes mennesker i eliten eller kretsen rundt ham som ikke er paralysert av skrekk-veldet, så kanskje noen finner ut at det beste for alle er at han "forsvinner" fra jordens overflate. (Ref. attentatet mot Hitler)

Det er selvsagt ren ønsketekning, men vil anta at det hele står og faller med Vladolf Putler. Han har etablert et personlig frykt-regime på linje med tidligere diktaorer som Gadaffi, Saddam Husein, osv. Kun å fjerne dem åpner for nye muligheter.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Mr.M skrev (11 minutter siden):

(Ref. attentatet mot Hitler)

Det finnes fragmenterte opplysninger om >20 attentater mot Hitler, og det er bare de fra tysk side som ikke kunne gjøres 100% hemmelige. 6 av de er beskrevet, bare to var veldig nære på å lykkes.

Men tyrannen gjorde på slutten så mye absurd at han selv sendte Tyskland mot et hurtig tap.

Jeg vil høre mere om Putins påståtte "folkemord" på millioner av russere i Ukraina.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (15 minutter siden):

Av respekt for foreldre og familie til falne russiske soldater håper jeg virkelig ikke de gjør dette.  Soldatene og deres familier er ofte like mye offer for sine ledere som motparten.

Eg er ikkje uenig med deg at russere er like mye offer som andre, men mener du virkelig at de ikkje skal få vite sannheten, men bare fortsatt bli foret med Putin's propaganda og løgner?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Av respekt for foreldre og familie til falne russiske soldater håper jeg virkelig ikke de gjør dette.  Soldatene og deres familier er ofte like mye offer for sine ledere som motparten.

Jeg er ikke helt enig. Anonymous kan godt sensurere grafisk innhold, men russiske familier vil vite hvor deres sønner, brødre og fedre blir av. Putin skjuler all info om fallene ovenfor befolkningen og kjører rundt med mobile krematorier slik at de aldri skal få greie på det. Jo fortere russerne får vite at russere dør og gjerne med ID, så vil det bli større interne opprør mot Putin. Det er det russisike folket som må styrte han, ikke utenlandske makter. Det sistnevnte ville bare samlet det russiske folket mot vesten, og bygget opp under nok en despot. Ja, det er traumatisk å få vite at noen i familien er døde, men det er verre å gå uvisshet resten av livet. Men det viktigste er at det bidrar til å forkorte krigen.

Endret av Simen1
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Har noen sett info om hva som slipper gjennom via nett til russerne? Altså youtube, twitter og de fleste sosiale medier koker over av info fra krigen, der den faktisk kalles det den er; krig, angrep, invasjon osv. Det regimet ikke vil befolkningen skal høre om.

Har de klart å stanse alle bilder, videoer osv som så langt mangler en jublende ukrainsk befolkning som ønsker velkommen de russiske ... befrierne?

Jeg tenker at galskapen stoppes ikke utenfra. Ingen sanksjoner eller vestlige tiltak vil lenger føre til noen endring av førerens strategi. Kun et opprør internt kan sette en stopper for dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen oppdateringer fra cyberkrigen

Anonymous på Twitter: «Anonymous shuts down a gas supply provided by Tvingo Telecom. The company offers fiber-optic networking, Internet, wireless, telephony, and installation of drivers, and satellite services. Tvingo Telecom serves clients in Russia.» / Twitter

NB65 på Twitter: «We have pwned the Nuclear Safety Institute of Moscow, Russia. Stay tuned. #UkraineWar https://t.co/H1qQbLycjW» / Twitter

Edit: ser at Gazprom, Kremlin og det russiske forsvarsdepartementet sine nettsider fremdeles er nede, så det kan tyde på at Russland ikke har så veldig godt forsvar mot cyberangrep, spesielt siden det ble skrevet over at alle TV-kanalene ble hacket også.

Endret av Avero
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Pop skrev (10 minutter siden):

Har noen sett info om hva som slipper gjennom via nett til russerne? Altså youtube, twitter og de fleste sosiale medier koker over av info fra krigen, der den faktisk kalles det den er; krig, angrep, invasjon osv. Det regimet ikke vil befolkningen skal høre om.

NRK-korrespondent Jan Espen Kruse som er i Russland nå sier det er et sterkt generasjonsskille. De yngre får hovedsaklig info via et stort antall kilder via internett, mens de eldre får det hovedsaklig fra statlig kontrollerte medier.

Ellers helt enig i at revolusjonen må komme innenfra. Lurer på hva Alexej Navalnyj gjør nå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (37 minutter siden):

NRK-korrespondent Jan Espen Kruse som er i Russland nå sier det er et sterkt generasjonsskille. De yngre får hovedsaklig info via et stort antall kilder via internett, mens de eldre får det hovedsaklig fra statlig kontrollerte medier.

Det er interessant at mange betrakter et fritt internett som en kilde til sannferdig informasjon i Russland, men en kilde til desinformasjon og hjernevask her i vesten.

En sentral forskjell er selvsagt at vi har en ganske fri og etterretterlig presse mens de ikke har. Men når en Nordmann kan grave seg ned i sære teorier på nett så kan en russer gjøre det samme.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Jeg er ikke helt enig. Anonymous kan godt sensurere grafisk innhold, men russiske familier vil vite hvor deres sønner, brødre og fedre blir av. 

Det er forskjell på å informere familie om falne sønner/døtre og å legge de ut på rekke og rad og parodere de på TV/Youtube. Det var det siste forholdet jeg svarte på. Jeg har ikke sagt at man skal skjule antall falne og materielt tap. Ei heller at millitæret skal holde tilbake informasjonen for familien.  Ingen har lyst til å se sin sønn bli vist frem som et trofe.

1 hour ago, Dragavon said:

Eg er ikkje uenig med deg at russere er like mye offer som andre, men mener du virkelig at de ikkje skal få vite sannheten, men bare fortsatt bli foret med Putin's propaganda og løgner?

Det er jo helt klart at dere legger mer i mine ord enn jeg har skrevet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker at alt er relativt. De fleste russere VET at statlig kontrollerte media er dypt partiske og fyllt til randen med propaganda. De fleste tar det med et tonn salt. Mens utenlandske media og meldinger via sosiale media er en mikset pose av feilinformasjon og propaganda fra begge sider. Dermed kan man danne seg et visst bilde av situasjonen. Det handler om å skaffe seg troverdighet. Derfor er videoer, bilder og lydopptak av hendelser et viktig våpen. F.eks skjønner de fleste at Putin lyver om dødstallene når det finnes et antall videoer av fly og helikoptere som styrter, forbrente lik strødd rundt stridsvogner i brann. Det er selvsagt viktig propaganda fra Ukraina også når de fremstiller russerne som barbariske. Det er nok en del barbarisme på begge sider, men Ukrainerne poster jo ikke ting som setter de selv i et dårlig lys. De poster derimot lett ting som stridsvogner som kjører over sivile Ukrainske biler, missiler som har landet i lekeparker, russiske soldater som sier de bare er på øvelse, eller fangede som sier de ikke vet hvor de er og at de er lurt til å gå fremover uten å vite mål og mening. Ukraina er også nøye med å rapportere barn og andre sivile som er drept. På den andre siden er jeg ikke i tvil om at russerne oppfører seg barbarisk og at sosiale media er med på å stramme opp moralen angående sivile tap. Det er ikke populær hos noen parter å ha mange sivile tap på samvittigheten.

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...