Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Ukrainas eneste valgmuligheter er:

1. Seier

2. Utslettelse.

At valgmulighetene er så snevre skyldes at man på et helt fundamentalt nivå overhodet ikke kan stole på Putin. En fredsavtale med russerne bør skrives på helapsorberende papir så den kan gjøre nytte for seg som dasspapir den dagen russerne bryter avtalen.

Det er bare to grunner til at russerne ikke vil bryte en eventuel fredsavale, den ene er at de er så svake at de har nok med egne problemer. Den andre er at Ukraina er så godt forsvart at et nytt angrep vil strande.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
sussebass skrev (1 time siden):

Ingen Vestlige innrømmelser altså. Kun økt våpenstøtte. Vi skal bruke vestlig diplomatis minkende prestisje, og haltende vestlige økonomier som brekkstang. 

Skjønner. Dette blir sikkert bra.. 

Kan vi om 1 år ta opp igjen dette, sammenligne stillingen med dagens, skulle det fortsatt være lovlig å ha alternative syn på saken?

Det er blitt moralsk imperativt å støtte militarisme. Enten støtter du våpenlinjen eller så er du overløper, nyttig idiot,  en sikkerhetsrisiko osv.

For min del har jeg ikke betalt noen pris men jeg ser kostnaden er blitt for stor for å holde alternative nokså moderate meninger om dette at jeg tenker det er på tide å melde seg ut av debatten, for min egen del. 

Etter "plakat-gate" er det synligere enn noen gang at noe er svært galt her i landet.  FREDRIK SOLVANGS oppvisining i lydig maktservil propganda er det mest PATETSIKE jeg noengang har sett av en "journalist".  Når også rikspolitikere står i kø for å insinuere og komme med grove anklager om folk som praktiserer grunnleggende ytringsfrihet får jeg frysninger. 

Takk for meg.

Du fortsetter å unngå de to innleggene der jeg har stilt deg konkrete spørsmål.

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (1 time siden):

Bare ett spørsmål, fint om noen kan avklare det.

Er det greit å navngi norske pro-russo propandagister her? 🙂

Da tenker jeg ikke på snakk om Atle Berg, Diesen og bitchen som leder FOR.. Keep it up!👍

Nei! Med mindre dei er "offentlege" personar frå før.

Skrevet

Det vil aldri bli genuine forhandlinger mellom Ukraina og russland så lenge sistnevnte ikke engang anerkjenner Ukraina som et selvstendig land og stat. Putin anerkjenner ikke Zelensky som et statsoverhode, og vil derfor aldri møte han fysisk rundt et forhandlingsbord.

Selv om Ukraina skulle finne på å undertegne en avtale nå hvor de frasier seg Krim og de andre okkuperte områdene, så er ikke dette å betrakte som en fredsavtale på noe som helst vis.
Uten sikkerhetsgarantier og vestlig støtte så vil bare Russland prøve seg igjen senere på de resterende Ukrainske landområderne så fort de har bygget opp styrkene igjen.

Putin har enn så lenge ingen grunn til å lempe på kravene sine, og vi bør ikke belage oss på at Ukraina kan reddes av noen intern økonomisk kollaps i russland. Vi har rett og slett ikke råd til å undervurdere russerne.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
6 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Vesten har ingen relevante innrømmelser å gjøre. Vesten er i hovedsak ikke en del av krigen, utover at det gis støtte til Ukrainas frihetskamp.

En liten støtte ja. 267 milliarder Euro og militær etteretning med å finne og identifisere Russiske mål. (Det står billions, eg er då alltid usikker på om det er norsk eller amerikansk tolkning av billion. Engelsk tekst, men ikkje amerikansk kjelde.) Pluss økonomiske sanksjoner mot Russland og press på tredjepart. Eg meiner det klassifiserer til part i krigen, i alle fall biten med etteretning.

3rd_Aniv_Report.pdf

Over the past 3 years, Ukraine has received a low but steady inflow of foreign aid, with Europe taking the lead. On military aid, Europe’s support of EUR 62 billion is on a similar level to that of the United States, which has allocated EUR 64 billion in total. However, Europe has long surpassed the US when it comes to financial and humanitarian aid allocations (EUR 70 billion vs. 50 billion). Total aid allocations by all donor governments to Ukraine amount to EUR 267 billion as of Dec 2024, or about EUR 80 billion per year.

• Liker 1
Skrevet
torbjornen skrev (7 timer siden):

Nei! Med mindre dei er "offentlege" personar frå før.

Er offentlighet på X og fb nok? Noen er jo vilt gale der

• Liker 1
Skrevet
Samms skrev (56 minutter siden):

En liten støtte ja. 267 milliarder Euro og militær etteretning med å finne og identifisere Russiske mål. (Det står billions, eg er då alltid usikker på om det er norsk eller amerikansk tolkning av billion. Engelsk tekst, men ikkje amerikansk kjelde.) Pluss økonomiske sanksjoner mot Russland og press på tredjepart. Eg meiner det klassifiserer til part i krigen, i alle fall biten med etteretning.

3rd_Aniv_Report.pdf

267 milliarder euro er mye penger. Absolutt. 

Men oppfordrer deg til å søke opp hvor mye penger Europa har lagt igjen hos Russland i form av kjøp av olje og gass siste tre år. Er ikke akkurat små-beløp det heller 😉 

Uten at jeg av den grunn mener vi samtidig er part på russisk side av krigen også. Selv om vi absolutt har bidratt økonomisk i begge leire. 

• Liker 1
Skrevet
On 5/20/2025 at 10:24 PM, JK22 said:

Det har kommet fram at den europeiske ledelsen var svært dypt sjokkert etter telefonsamtalen da Trump informert dem med babling og vås som gjør det klart at han har helt brutt med alle planer omkring våpenstillstandsfremstøtet. I dag er det klart for alle at Trump mer eller mindre har regelrett stukket av, han virker svært besluttet på å når Putin og tilrettelegge en amerikansk-russisk "allianse", og det merkes dessuten at nesten hele G20 har rygget vekk fra ham. Araberne er surt fordi de bestakk ham og gav ham alt og mer, bare for å se han vrenge alt og ned omkring Iran hvor Khamenei er på krigsstien, og Israel hvor det settes press på Netanyahu - kun på det symbolske feltet. "Alle" ser nå hva slags leder Trump er - en dum feiging som bare er dyktig på svindlering og bedrag. 

Det går mot nedsmelting mellom Europa og Israel pga. Gaza, om Netanyahu hadde gått hardt ut i perioden oktober-februar med gjenokkupasjon uansett konsekvenser ville det ha vært grønt lys - men israeleren trekke det ut i det endeløse, stadig nølt med å opprettholde logisk tempo - slik at de militærpolitiske realitetene endres, uten at han fulgt med i timen. Nå rykker store israelske styrker inn i Gazastripen med formålet om å deportere befolkningen, og da måtte Europa reagere. Trump hadde synlig brutt med Netanyahu, satt ham i forlegenhet og deretter satt det amerikansk-israelske forholdet på prøve - men  ikke mer; Trump nekte å stoppe våpenleveranser, nekte å sette Netanyahu under press - i en demonstrativ avmakt som sett med Putin og Xi. Når det blir tøft, ga Trump seg som en feig hund. 

Og Rubio er så frekt å erklære at Ukraina er en "distraksjon" bort fra Øst hvor Kina har inntatt sin dominerende rolle på nytt, som burde konfronteres av "Vesten". Uten å realisere at Japan har en pågående grensekonflikt med Russland. Eller at Sør-Korea ikke har noe seriøs konfliktsak med Kina. I Taiwan er det sett politisk kaos hvor den ene siden vil kapitulere, mens den andre siden vil ruste opp, men trenger en pålitelig alliert - som ikke er der pga. Trump. Ved å bli sviktet på den måte, er det garantert at EU vil holde seg unna en konfrontasjonspolitikk med Kina, når de egentlig burde demme opp i sitt marked - og Storbritannia har ikke lenge råd for globale eventyrpolitikk. USA har mistet Europa. Trumps EU-fiendtlighet, hans tollvanvidd, hans utpressingsmetoder og sist hans svik i møte med Putin - gjør det klart at USA ikke kan få noe som helst støtte. 

Det amerikanske alliansesystemet er nå ugjenkallelig brutt. Ikke på grunn av idioti eller demokratifiendtlighet, men på grunn av feighet. Netanyahu har brutt det vestlig-israelske relasjonsforholdet for godt. USA er på vei ut av Øst-Asia, Japan er i harnisk pga. tollsatsene, Sør-Korea som er rådvilt, ønsker ikke unødvendige konflikter - Filippinene er for svak, Vietnam er upålitelig i likhet med India pga. kommunisme og religiøsnasjonalisme, ASEAN for avhengig av Kina - Taiwan er nådd punktet at kapitulasjon mer og mer er foretrekkende. Israel er diplomatisk og politisk isolert; arabermaktene har nå overtaket for første gang - Irans alliansekollapsen hadde sluppet Tyrkia inn og skapt en arabisk-tyrkisk tilnærming samtidig som araberne vil unngå Irans tilintetgjørelse. Midtøsten er i ferd med å bli for politisk restriktivt for amerikansk maktbruk. Afrika? Trump vil forlate hele kontinentet - så Kina og Tyrkia vil marsjere inn. Latin-Amerika? Massedeportasjonene og Trumps oppførsel gjør at ikke et eneste latinamerikansk land kommer til å løfte en finger for USA. 

En amerikansk aggressivitet mot Kina er det siste verden trenger, en krig om Taiwan kan begrenses - men såret stolthetsfølelse, selvopptatthet og frykt for å bli overgått hadde førte amerikanerne nedover en irrasjonal veg akkurat som med Putins Russland fram til krigsutbruddet i 2022. Nå står USA i fare om å bli helt alene. 

Trumps feighet kommer til å svi meget sterkt for amerikanerne. Først gav man etter for Xi. Deretter nektet man å sette hardt mot hardt mot Putin. Siden bare foretatt symbolske gest mot Netanyahu. Forhandlet med Iran for så å komme med tomme trusler mens styrkene sendes hjem. 

Kartet blir teikna på ny. Nye allianser, kanskje mest taktiske og gjerne pragmatiske for å unngå det som er minst ønska. Eit døme på pragmatisk tilnærming er jernbanelinja frå Iran til Afghanistan. Forholdet Iran - Afghanistan er ikkje spesielt godt, men likevel investerer Iran i å bygge jernbane til Afghanistan. Der målet er å knytte saman jernbanelinjene i Iran, Turkmenistan, Usbekistan, Tajikistan og Kina med jernbane gjennom Afghanistan. Igjen utan at alle partane alltid er spesielt gode naboar, men dei ser at alle kan tjene på det. Jernbanen gjennom Iran går vestover til havner i Iran og også til Tyrkia.

Skrevet
12 minutes ago, qualbeen said:

267 milliarder euro er mye penger. Absolutt. 

Men oppfordrer deg til å søke opp hvor mye penger Europa har lagt igjen hos Russland i form av kjøp av olje og gass siste tre år. Er ikke akkurat små-beløp det heller 😉 

Uten at jeg av den grunn mener vi samtidig er part på russisk side av krigen også. Selv om vi absolutt har bidratt økonomisk i begge leire. 

Det er ein stor forskjell på kjøp av varer frå eit land og bevilge penger til å finansiere statsbudsjettet i eit land. 

Skrevet
7 minutes ago, Mbappe09 said:

Jævelen 

Fiender blir ingenting mot slike venner...

Og eg blir kritisert for å rakke ned på USA.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...