Mr.M Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai obygda skrev (6 timer siden): Jeg sier jo at man kan søke unntak,men at listene over personer bør være tilgjengelig for alle som vil undersøke hvem som drar. Det vil aldri fungere slik vi driver på i dag. Det lekker jo som en sil "alle" tiltakene "hvermansen" har ingen forutsetninger for å vite om noen evt. ikke har rent mel i posen, det er en oppgave for PST med andre ord vil grafsing i slike lister bare føre til konspirasjoner og sladder. For folk generelt har livlig fantasi, og slike lister vil få enkelte til å gå all-in på fulltid å se spøkelser overalt. 3
Cascada81 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai engavif skrev (6 timer siden): Så regjeringen skal forby folk å reise til andre steder? Man snakker om at Russland ikke er fritt, men hva vil Norge være da? Jeg har familie her, er norsk, men regjeringen skulle da hindre meg å se min familie? Selv om jeg forstår deg angående sanksjoner. Det kommer nye hele tiden, og det diskuteres fler. Skulle ønske de stengte grensene helt så lenge krigen går, og la ytterligere press på allierte som fortsatt lar handel pågå. Ideelt sett burde man også sanksjonere alle som handler med Russland. Kina er allerede under press fra USA og Trumps elleville tollpolitikk, og de vil knele hvis de fortsatt insisterer på handel med russerne i bytte mot sanksjoner fra et samlet Europa. obygda skrev (8 timer siden): Norge kunne jo gått foran med ett eksempel..og forby nordmenn å krysse grensen UT av Norge til Russland. Da måtte eieren av Ølen betong og andre søke unntak for å få lov til å reise ut. Og så kunne man hatt lister på disse nordmennene som alle journalister kunne grave i. Og om flere vestlige land fulgte opp så kunne man enklere få en oversikt over omfanget av hva som foregikk. I dag så lekker alt som en sil. Det er jo latterlig å lese om alle disse nye sanksjonene som kommer.. Angående Ølen betong: Nå har ikke jeg sympati for Berge, for tap av inntekt er ikke argument for å drive med landssvik, men det burde komme støtteordninger for de som har drevet legitim handel med Russland før krigens utbrudd. Politisk risiko er en ting, men tror samtidig man hadde fjernet en del av grunnlaget for overløpere fra næringslivet om man ikke hadde latt disse sitte med hele regningen selv. I forhold til Russlandsreisende: Jeg ser ikke hvorfor man skulle lage unntak. De eneste jeg ser som skulle ha legitime grunner for å reise til Russland, er journalister på jobb og utenrikspolitikere på jobb, men også her er jo det ikke en tvingende nødvendighet. 4 1
obygda Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Mr.M skrev (34 minutter siden): "hvermansen" har ingen forutsetninger for å vite om noen evt. ikke har rent mel i posen, det er en oppgave for PST med andre ord vil grafsing i slike lister bare føre til konspirasjoner og sladder. For folk generelt har livlig fantasi, og slike lister vil få enkelte til å gå all-in på fulltid å se spøkelser overalt. Akkurat - og dermed er terskelen for å handle med Russland eller ha noe med Russland større. Slik bør det jo være. Jeg må si jeg bare rister på hodet hver gang jeg hører f.eks EU skal komme med nye økonomiske tiltak...what the fu.k...Har vi ikke stoppet all handel med Russland? Neida - vi handler for milliarder og bryr oss ikke......Og vår egen regjering - jo da har inngått handelsavtale med India..som igjen lekker som en sil til Russland... Envher nordmann som vil handle med Russland får jo det til. Er bare å sende varer til India det........ 2
obygda Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Cascada81 skrev (3 minutter siden): De eneste jeg ser som skulle ha legitime grunner for å reise til Russland, er journalister på jobb og utenrikspolitikere på jobb, men også her er jo det ikke en tvingende nødvendighet. Helt enig. Vi boikottet OL i Moskva mer effektivt enn dette tullet hele den vestlige verden har drevet med nå. Dersom vi klarte å boikotte OL - så burde vi for sva..te klare å få til noe ENNÅ mer effektivt mot Russland nå........ 2 1
Mr.M Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Cascada81 skrev (20 minutter siden): Ideelt sett burde man også sanksjonere alle som handler med Russland. Kina er allerede under press fra USA og Trumps elleville tollpolitikk, og de vil knele hvis de fortsatt insisterer på handel med russerne i bytte mot sanksjoner fra et samlet Europa. enig i at Kina bidrar til å holde Putin i gang, men er også god del andre land, og vil være veldig omfattende hvis man skal innføre sanksjoner mot "hele verden" utenfor EU. I tvil om det i hele tatt er praktisk mulig å få til?
Mr.M Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai obygda skrev (26 minutter siden): Jeg må si jeg bare rister på hodet hver gang jeg hører f.eks EU skal komme med nye økonomiske tiltak...what the fu.k...Har vi ikke stoppet all handel med Russland? Neida bla. er mat/næringsmidler unntatt sanksjonene. ikke sikker på begrunnelsen for dette, men er muligens av "humanitære" grunner og global forsyningsikkerhet?
<generisk_navn> Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Det er tegn til at russerne begynner å bli desperate etter å "få noe" på NATO... 1
engavif Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai obygda skrev (9 timer siden): Jeg sier jo at man kan søke unntak,men at listene over personer bør være tilgjengelig for alle som vil undersøke hvem som drar. Det vil aldri fungere slik vi driver på i dag. Det lekker jo som en sil "alle" tiltakene Men hvorfor skal f.eks naboen din, eller en ansatt på apoteket ha tilgang til en sånn liste? Jeg sier ikke at pst ikke skal ha det, noe dem sikkert uansett har. Men hvorfor hele Norges befolkning? 1
engavif Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Cascada81 skrev (2 timer siden): Skulle ønske de stengte grensene helt så lenge krigen går, og la ytterligere press på allierte som fortsatt lar handel pågå. Ideelt sett burde man også sanksjonere alle som handler med Russland. Kina er allerede under press fra USA og Trumps elleville tollpolitikk, og de vil knele hvis de fortsatt insisterer på handel med russerne i bytte mot sanksjoner fra et samlet Europa. Angående Ølen betong: Nå har ikke jeg sympati for Berge, for tap av inntekt er ikke argument for å drive med landssvik, men det burde komme støtteordninger for de som har drevet legitim handel med Russland før krigens utbrudd. Politisk risiko er en ting, men tror samtidig man hadde fjernet en del av grunnlaget for overløpere fra næringslivet om man ikke hadde latt disse sitte med hele regningen selv. I forhold til Russlandsreisende: Jeg ser ikke hvorfor man skulle lage unntak. De eneste jeg ser som skulle ha legitime grunner for å reise til Russland, er journalister på jobb og utenrikspolitikere på jobb, men også her er jo det ikke en tvingende nødvendighet. Så folk som har familie der skal ikke få besøke dem? Er ikke det en grei nok grunn?
M98kF1 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai 9 hours ago, engavif said: Så regjeringen skal forby folk å reise til andre steder? Man snakker om at Russland ikke er fritt, men hva vil Norge være da? Å forby å reise ut er nok ikke aktuelt på generelt grunnlag, selv om vernepliktsloven b.la åpner for slikt. Men det kan i det minste gjøres vanskeligere/mer brysomt, plagsomt å komme hjem igjen, EU/Schengen kunne gjort det slitsom å ha stempel fra Russland i passet etc. Quote Jeg har familie her, er norsk, men regjeringen skulle da hindre meg å se min familie? Buhu…. Ja, du får bruke FaceTime eller møtes i tredjeland (Iran, Belarus, Kina, Tyrkia?, det er mange muligheter)
kote Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Er ikke litt av tanken at sanksjoner brukes taktisk, så lenge russland kan synke lavere? Hvis vi spiller alle kortene nå, så har de ingen grunn til å holde noe tilbake. Det er lettere å vedta sanksjoner enn å fjerne dem. Noe sånt? 4
aklla Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai kote skrev (10 minutter siden): Er ikke litt av tanken at sanksjoner brukes taktisk, så lenge russland kan synke lavere? Hvis vi spiller alle kortene nå, så har de ingen grunn til å holde noe tilbake. Det er lettere å vedta sanksjoner enn å fjerne dem. Noe sånt? Men har russland egentlig holdt tilbake i noen nevneverdig grad? Utenom atomvåpen, så har vel russland i stor grad gjort alt de kan sånn jeg ser det.. 5 1
obygda Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai engavif skrev (37 minutter siden): Men hvorfor skal f.eks naboen din, eller en ansatt på apoteket ha tilgang til en sånn liste? Jeg sier ikke at pst ikke skal ha det, noe dem sikkert uansett har. Men hvorfor hele Norges befolkning? Fordi det skal føles vanskelig..har du familie i russland så skal det ikke være enkelt å ha kontakt. Hele poenget er jo at man må legge press på Putin. Og den beste måten å oppnå det på er jo at folk i russland begynner å protestere. Dersom folk bare kan vandre over grensen og besøke hverandre så blir jo Putins politikk ikke noe som berører innbyggerne....det SKAL berøre innbyggere i Russland..det er jo hele poenget med sanksjoner. 4
engavif Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai M98kF1 skrev (45 minutter siden): Å forby å reise ut er nok ikke aktuelt på generelt grunnlag, selv om vernepliktsloven b.la åpner for slikt. Men det kan i det minste gjøres vanskeligere/mer brysomt, plagsomt å komme hjem igjen, EU/Schengen kunne gjort det slitsom å ha stempel fra Russland i passet etc. Buhu…. Ja, du får bruke FaceTime eller møtes i tredjeland (Iran, Belarus, Kina, Tyrkia?, det er mange muligheter) Ok
engavif Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai obygda skrev (10 minutter siden): Fordi det skal føles vanskelig..har du familie i russland så skal det ikke være enkelt å ha kontakt. Hele poenget er jo at man må legge press på Putin. Og den beste måten å oppnå det på er jo at folk i russland begynner å protestere. Dersom folk bare kan vandre over grensen og besøke hverandre så blir jo Putins politikk ikke noe som berører innbyggerne....det SKAL berøre innbyggere i Russland..det er jo hele poenget med sanksjoner. Så derfor skal alle ha en liste på hvem som reiser til Russland? Ta med flere land også, så kan man jo ha en løpende oppdatering på denne listen på NRK.no. Berørt har dem blitt allerede med fly som ikke flyr til Russland. Men jeg skal ikke si noe mer om dette temaet. Krig er dritt uansett hvor det er. Er ikke alltid kjempe fristende for meg å dra hit. Men jeg har familie der så da velger jeg å se dem. 2
M98kF1 Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai 6 minutes ago, engavif said: Men jeg har familie der så da velger jeg å se dem. Ja? Som om krigen ikke angår deg og dine. Du vil bare leve livet ditt i fred, så får ukrainerne og hæren ta seg av det ubehagelige. Alt er lett om du driter i alt… 2
Dragavon Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Sitat New York Times: Slik avslørte de Putins «spionfabrikk» I flere tiår brukte russerne det søramerikanske landet som «fabrikk» for illegalister, kan New York Times avsløre. https://www.dagbladet.no/nyheter/slik-avslorte-de-putins-spionfabrikk/83127525 3 1
obygda Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai M98kF1 skrev (51 minutter siden): Ja? Som om krigen ikke angår deg og dine. Du vil bare leve livet ditt i fred, så får ukrainerne og hæren ta seg av det ubehagelige. Alt er lett om du driter i alt… Det er akkurat det...alt for mange gir f..og vil bare leve livene sine og gir blanke i krigen. Og når flertallet av russere ikke ser noe..eller merker noe til krigen så bryr de seg ikke. Skal man få slutt på krigen må folk merke sanksjoner..det er først da Putin vil snu av frykt for å miste makten. Dagens sanksjoner gir for lite effekt,for lite respons. Om alle russere ble utestengt fra alle vestlige land og alle som dro til russland ble hengt ut i aviser...så ville russland merke det.. 9
Dragavon Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Sitat Since Russia launched its full-scale invasion of Ukraine in February 2022, a troubling pattern has emerged in Western public discourse. Some voices, across the political spectrum, aren’t waving Russian flags, but they’re also not standing with Ukraine. Instead, they are dressing up moral evasion in polished, academic language that subtly undermines Ukraine’s right to exist and defend itself. Let’s be clear: this is not neutrality. It is surrender dressed up as complexity. And it is dangerous. https://www.kyivpost.com/opinion/53284 5 2
Markiii Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai engavif skrev (12 timer siden): Så regjeringen skal forby folk å reise til andre steder? Man snakker om at Russland ikke er fritt, men hva vil Norge være da? Jeg har familie her, er norsk, men regjeringen skulle da hindre meg å se min familie? Selv om jeg forstår deg angående sanksjoner. Det kommer nye hele tiden, og det diskuteres fler. Ja, det bør være mulig å forby nordmenn å besøke fienden. Og hvorfor kommer det stadig nye sanksjoner? De burde ha kjørt på med alle sanksjonene med en gang. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå