Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Hvis FHI og danske Sundhedsstyrelsen faglig har kommet til at en blandingsstrategi er det beste for å bli raskest mulig ferdig, så er det vanskelig for meg å være uenig i det selv om jeg er mellom 30 og 34 år og blir sist i køen. Trolig vil endringen ikke ha veldig lang effekt heller, på grunn av de massive leveransene vi er ventet i sommer. Jeg har ikke noe problem med å personlig vente bittelitt lengre hvis det fører til mindre smittespredning raskere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjenopning i Danmark:

Sitat

ØKENDE SMITTE I DANMARK

9Zc77St

Fredrik Hagen / NTB

For andre dag på rad er det registrert over 1000 nye coronasmittede i Danmark på et døgn. 1023 tilfeller viser fortsatt smitteøkning.

Ikke siden januar er det registrert så mange smittede. Samtidig er det nå flere som tester seg per dag, enn i januar. Torsdag meldte helsemyndighetene om 1.012 tilfeller.

I tillegg viser fredagens tall at antall innleggelser holder seg lavt. 157 personer er fredag innlagt på sykehus med corona, som er én mer enn dagen før, ifølge Statens Serum Institut. 31 av disse ligger på intensivavdelingen.

I løpet av det siste døgnet er det utført 202.279 såkalte PCR-tester, hvorav 0,51 prosent var positive. Dette viser også at smitten stiger noe, siden prosentandelen har ligget over 0,49 de siste dagene.

Professor i smittsomme sykdommer ved Institutt for klinisk medisin ved Aarhus Universitet, Eskild Petersen, mener smitteøkningen skyldes gjenåpningen av samfunnet.

– Jeg tror ikke det er noen tvil om det. Restaurantene er fulle, og det er mange mennesker på gaten etter stengetid. Så det er ingen overraskelse, sier Petersen.

Danmark har den siste tiden begynt å lempe på en rekke restriksjoner. Tirsdag denne uken var R-tallet igjen over 1, som betyr at smitten øker.

Samtidig går vaksineringen fremover. Helseminister Magnus Heunice (S) skriver på Twitter fredag at hver fjerde danske nå har fått minst en vaksinedose.

(NTB)

 

Lenke til kommentar

Ut frå VG si oversikt er det berre 66 smitta i Oslo, noko som er uvanleg lågt. Det er såleis nedgangen i Oslo som gjer at det ikkje er auke i dei nasjonale smittetala.

Smitten i Viken og Oslo har gått ned lenge, medan smitten i Vestland er stabil og smitten i Vestfold/Telemark er aukande. Viken tek fyrsteplassen med 109 smitta. Vestfold/Telemark har 75. Oslo har ramla ned på tredjeplass med sine 66 smitta, medan Vestland følgjer hakk i hel med 50. Agder har 39, Rogaland 35 og Innlandet 18. Møre og Romsdal har denne gongen berre 5 smitta. 5 står med ukjent, Trøndelag har 3 og Nordland og Troms/Finnmark har ein kvar.

Må Oslo snart gje frå seg vaksiner til vikjer, telemarkingar eller vestlandingar?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 minutter siden):

Ut frå VG si oversikt er det berre 66 smitta i Oslo, noko som er uvanleg lågt. Det er såleis nedgangen i Oslo som gjer at det ikkje er auke i dei nasjonale smittetala.

Smitten i Viken og Oslo har gått ned lenge, medan smitten i Vestland er stabil og smitten i Vestfold/Telemark er aukande. Viken tek fyrsteplassen med 109 smitta. Vestfold/Telemark har 75. Oslo har ramla ned på tredjeplass med sine 66 smitta, medan Vestland følgjer hakk i hel med 50. Agder har 39, Rogaland 35 og Innlandet 18. Møre og Romsdal har denne gongen berre 5 smitta. 5 står med ukjent, Trøndelag har 3 og Nordland og Troms/Finnmark har ein kvar.

Må Oslo snart gje frå seg vaksiner til vikjer, telemarkingar eller vestlandingar?

Ikke noe unormale tall for Oslo det, vi er fortsatt underlagt mange tiltak.

Ikke minst vi er blitt eksperter på smittevern i Oslo.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Har Oslo vore under 100 per dag på ein vanleg vekedag i det siste?

Eg er sjølvsagt klar over at nedgangen kjem av dei strenge lokale tiltaka. Det er svært gledeleg at dette ber frukter.

Nei, ikke siden februar, så det er veldig gledelig ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 timer siden):

Ut frå VG si oversikt er det berre 66 smitta i Oslo, noko som er uvanleg lågt. Det er såleis nedgangen i Oslo som gjer at det ikkje er auke i dei nasjonale smittetala.

Smitten i Viken og Oslo har gått ned lenge, medan smitten i Vestland er stabil og smitten i Vestfold/Telemark er aukande. Viken tek fyrsteplassen med 109 smitta. Vestfold/Telemark har 75. Oslo har ramla ned på tredjeplass med sine 66 smitta, medan Vestland følgjer hakk i hel med 50. Agder har 39, Rogaland 35 og Innlandet 18. Møre og Romsdal har denne gongen berre 5 smitta. 5 står med ukjent, Trøndelag har 3 og Nordland og Troms/Finnmark har ein kvar.

Må Oslo snart gje frå seg vaksiner til vikjer, telemarkingar eller vestlandingar?

KOmmunes egne tall viser 75, men dette har noe med avviket fra MSIS som kun tar hensyn til folkeregistrert adresse. Kommunes egne tall tar med alle som er testa i Oslo og inkluderer jo gjerne studenter som ofte er folkeregistrert andre steder. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for innsatsen

Erna Solberg @erna_solberg statsminister
Frank Bakke-Jensen forsvarsminister
Sitat

8. mai er en merkedag for å hedre alle veteraner fra andre verdenskrig og fram til dagens internasjonale operasjoner.

I 2020 satte koronapandemien strenge grenser for markeringen av frigjørings- og veterandagen. Slik er det dessverre også i år. Vi kan ikke markere dagen slik vi ønsker. Da er det enda viktigere å nå ut med budskapet om at vi er takknemlige for alt våre veteraner betyr for oss som et fritt folk.

 

image.gif

Endret av Subara
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (16 timer siden):
Andre1980 skrev (13 timer siden):

Interessant å se reaksjonene her inne nå vs når det var snakk om å kun starte fra 18 og opp.

Antar at flertallet av de som nå er skuffet er i alderen 30 til 34... 

Jeg stoler på FHI i dette tilfellet. Har de regnet ut at det er en god strategi så er det nok det. Husk at starten av vaksineringa handlet om å beskytte de med høyest risiko for alvorlig forløp. Når alle risikogrupper / risikoaldre er vaksinert så må strategien endre seg til å begrense generell smitteutbredelse. Da kan det, og jeg tror på FHIs beregninger, være smart å fordele vaksinene jevnt ut over aldersgruppene, eller gå mer målrettet på folk som har mye nærkontakt med et stort antall andre personer i alle samfunnslag og aldre. F.eks russen, omreisende selgere, bussjåfører, restaurantansatte etc.

Single barnløse avholdsfolk med hjemmekontor i egen leilighet kan med fordel stilles sist i køa.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Single barnløse avholdsfolk med hjemmekontor i egen leilighet kan med fordel stilles sist i køa.

Det var en spenstig generalisering av oss mellom 30-34, men jeg er enig i innlegget ditt og at det er vår aldersgruppe som generelt har de beste forutsetningene for å vente til sist. Blir nok ikke lange ventetiden i praksis heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (40 minutter siden):

 

Single barnløse avholdsfolk med hjemmekontor i egen leilighet kan med fordel stilles sist i køa.

 

Haha litt av generalisering. Men der traff du på alle punkt for min del...

Men sånne folk som meg har gjerne kanskje spart opp en del det siste året og har nok en del verdier å legge igjen for det norske reiselivet/næringslivet på ferie i sommer. Men om smittetrykket blir en del høyere enn i fjor sommer og jeg ikke vil få noe vaksine før etter ferien min/på slutten av ferien, så kommer iallfall ikke jeg til å legge igjen noe verdier på norske hotell/aktiviteter (og selvfølgelig ikke dra utenlands).

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (38 minutter siden):

Det var en spenstig generalisering av oss mellom 30-34,

Oi beklager, jeg ser først nå at det kan sees som en generalisering av aldersgruppa 30-34, men det var over hodet ikke tiltenkt. Jeg tenkte bare å sette på spissen hvem som er gunstig å sette sist i køa, til fordel for andre grupper som er smittevernmessig viktigere å vaksinere, helt uavhengig av om disse er 30-34 eller noe annet. Jeg får vel spe på med noen flere eksempler for å unngå kun assosiering med 30-34:

- Studenter som sitter hjemme i hybelleiligheta og studerer for seg selv.

- En skilt/enke under risikoalder, med utflyttede barn med hjemmekontor eller er ufør uten å være i risikogruppe, arbeidsledig eller noe sånt.

- En enslig bonde som bor i en kommune med lite smitte og har lite sosial omgang.

 

 

Lenke til kommentar

Skjønner! Artig å sette litt på spissen, men det er jo neppe hverken hensiktsmessig eller i det hele tatt mulig å gå så nøye til verks i vaksinefordeling :)

Studenter spesielt i byer som Oslo er blant de gruppene jeg mener er hardest rammet av pandemien her i Norge, så jeg stiller meg med glede bak disse i vaksinekøen. Det er jo nettopp det at veldig mange av de sitter alene hjemme på hybelen og får ødelagt både undervisning og formende studietid som gjør at de har min dypeste medfølelse. Det ville vært fantastisk om det neste studieåret kan starte så normalt som mulig, med mange studenter vaksinert.

Tenker man kun samfunnsøkonomisk ville nok den kjøpesterke gruppa jeg tilhører på 30-34 vært hensiktsmessig å gå foran, men heldigvis tenker man ikke sånn. Mange ulike hensyn man kunne ha tatt, men jeg er glad det ligger et faglig grunnlag for FHIs anbefalinger som tilsier at den rekkefølgen de vil ha er den beste epidemiologisk.

Synes vaksinedebattene om prioritering noen ganger blir litt krigerske og fort kan preges av egoisme. Hva skjedde med solidariteten og å stole på faglige vurderinger, virker som noen nesten har glemt det. Det kommer til å gå steinfort i sommer og eventuell omprioritering vil ikke føre til mye lengre ventetid for noen, så jeg er optimist!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er i og for seg enig i at det kan være lurt å vaksinere unge mobile mennesker før meg (som er 50+), selv om det kjennes urettferdig at de som ikke bryr seg så mye om regler, får fordelene først. So be it. Vi andre får trekke lasset alene litt til da. Det går bra.

Jeg er også enig i at det nok er lurt at de som sitter i pysjen, røyker ca 100 sigaretter og drikker Tuborg når jeg går på jobb, og fortsatt gjør det når jeg kommer sliten hjem, allerede er vaksinerte for lenge siden. Det kjennes også urettferdig, men la gå. Jeg er jo tross alt glad for at jeg slipper å gjøre det samme selv.

Men at ALLE jeg møter som har fått vaksine skal være så jævlig skrytete overfor meg, begynner å provosere meg ganske mye. Mange av dem langt yngre og sprekere enn meg. «Å, har du ikke fått noe du da? Jeg fikk den for en uke siden, jeg! Så det var digg. Nå har jeg bestilt billetter!» Hver uke, nye helt unødvendige kommentarer om hvor fint dette er for dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

SISTE: Anbefaler 5B i Grenland
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/vestfold-og-telemark-har-hoyere-smittetall-enn-i-oslo-1.15488537

Sitat

Fra i morgen kan folk i Grenland våkne opp til nest strengeste tiltaksnivå i kampen mot koronaviruset.

Det sier Statsforvalter i Vestfold og Telemark, Per Arne Olsen, til NRK.

Sist døgn ble det påvist 51 nye koronasmittede i Skien. Totalt i Vestfold og Telemark har 99 nye innbyggere fått påvist koronaviruset. Smittetallene i Skien kommune har økt fra 41 påviste tilfeller onsdag, til 51 nye påvist smittet i går.

Det er kun to færre enn tirsdag i forrige uke, da det var smitterekord i Skien.

Sitat

Flere enn i Oslo

Smittetallet i Vestfold og Telemark var på totalt 99 sist døgn. Til sammenligning er det registrert 75 nye koronasmittede i Oslo det siste døgnet.

Det er Skien og Porsgrunn som har flest smittede i Vestfold og Telemark.

I går hadde disse to kommunene høyest smittetrykk i landet, med til sammen 60 påviste smittetilfeller.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg stoler på FHI i dette tilfellet. Har de regnet ut at det er en god strategi så er det nok det. Husk at starten av vaksineringa handlet om å beskytte de med høyest risiko for alvorlig forløp. Når alle risikogrupper / risikoaldre er vaksinert så må strategien endre seg til å begrense generell smitteutbredelse. Da kan det, og jeg tror på FHIs beregninger, være smart å fordele vaksinene jevnt ut over aldersgruppene, eller gå mer målrettet på folk som har mye nærkontakt med et stort antall andre personer i alle samfunnslag og aldre. F.eks russen, omreisende selgere, bussjåfører, restaurantansatte etc.

Single barnløse avholdsfolk med hjemmekontor i egen leilighet kan med fordel stilles sist i køa.

 

Nesten alle jeg kjenner mellom 30-40år har ekstremt aktive liv, med mye møtevirksomhet, reising, barn.

Fleste jeg kjenner som driver egen bedrift som gir skattepenger er også mellom den alderen, samme med de jeg kjenner som driver resturanter og barer.

Så single barneløse avholdsfolk kjenner jeg typ ingen av i den aldersgruppen.

Tullete forslag fra FHI det er min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Skjønner! Artig å sette litt på spissen, men det er jo neppe hverken hensiktsmessig eller i det hele tatt mulig å gå så nøye til verks i vaksinefordeling :)

Studenter spesielt i byer som Oslo er blant de gruppene jeg mener er hardest rammet av pandemien her i Norge, så jeg stiller meg med glede bak disse i vaksinekøen. Det er jo nettopp det at veldig mange av de sitter alene hjemme på hybelen og får ødelagt både undervisning og formende studietid som gjør at de har min dypeste medfølelse. Det ville vært fantastisk om det neste studieåret kan starte så normalt som mulig, med mange studenter vaksinert.

Tenker man kun samfunnsøkonomisk ville nok den kjøpesterke gruppa jeg tilhører på 30-34 vært hensiktsmessig å gå foran, men heldigvis tenker man ikke sånn. Mange ulike hensyn man kunne ha tatt, men jeg er glad det ligger et faglig grunnlag for FHIs anbefalinger som tilsier at den rekkefølgen de vil ha er den beste epidemiologisk.

Synes vaksinedebattene om prioritering noen ganger blir litt krigerske og fort kan preges av egoisme. Hva skjedde med solidariteten og å stole på faglige vurderinger, virker som noen nesten har glemt det. Det kommer til å gå steinfort i sommer og eventuell omprioritering vil ikke føre til mye lengre ventetid for noen, så jeg er optimist!

 

At en gruppe i Oslo øst som har drevet smittet siden midten av 2020 skal ende opp full vaksinerte til 18års alderen snart og de unge som bare klager og skriker høyst skal også få er riktig ?

Hadde man ikke skulle innføre vaksinepass så hadde det brydd meg lite, men når man plutselig skal lage et skille mellom borgere der noen skal belønnes og andre skal sitte på ræva se på, nei det er ikke riktig..Hvor ble det av denne " dugnaden" alle for en osv ?

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Oi beklager, jeg ser først nå at det kan sees som en generalisering av aldersgruppa 30-34, men det var over hodet ikke tiltenkt. Jeg tenkte bare å sette på spissen hvem som er gunstig å sette sist i køa, til fordel for andre grupper som er smittevernmessig viktigere å vaksinere, helt uavhengig av om disse er 30-34 eller noe annet. Jeg får vel spe på med noen flere eksempler for å unngå kun assosiering med 30-34:

- Studenter som sitter hjemme i hybelleiligheta og studerer for seg selv.

- En skilt/enke under risikoalder, med utflyttede barn med hjemmekontor eller er ufør uten å være i risikogruppe, arbeidsledig eller noe sånt.

- En enslig bonde som bor i en kommune med lite smitte og har lite sosial omgang.

 

 

Når det gjeld den siste setninga trefte du godt! Men ein kan uansett ikkje gå ned på eit slikt detaljnivå når ein skal prioritere vaksiner. Når ein blir ferdig med risikogruppene trur eg at ein strategi med skeivfordeling til smitteutsette område samt prioritering av aldersgruppene ned til 45 og deretter delt prioritering av 44 og nedover og 16 år og oppover kan vere ein fornuftig strategi. Deretter meiner eg at ein bør prioritere å gje aldersgruppa 12-16 og evt. yngre born eitt stikk i sommar eller haust framfor fullvaksinasjon av dei under 45. Det er viktig at dei styrande ikkje somlar, men syter for at ein kan komme raskt i gang med dette når det kjem forskingsresultat om verknaden på born og/eller vaksinene blir godkjent til dette føremålet av EU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...