Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

26 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg var fryktelig imot dette med vaksinepass, men etter å ha diskutert det litt med mine partifeller i det politiske partiet jeg er litt aktiv i hvor flere som jobbet i serveringsbransjen deltok så har jeg egentlig blitt litt mer overbevist om at det i en svært begrenset periode nå fremover mot sommeren kan være formålsrettet. Det handler ikke bare om personlig frihet og ekskludering av uvaksinerte, men det veier veldig tungt på at serveringsbransjen skal overleve å komme seg gjennom sommeren på lønnsomt vis, som nå har blitt helt kritisk i Oslo, det er enormt mange bedrifter som er helt på bristepunktet og er livredde etter det som nettopp skjedde i Ålesund. Men det er et enormt og vanskelig etisk dilemma, å jeg klarer egentlig ikke å si at jeg er for vaksinepass innad i  Norge, men jeg har om ikke annet mer forståelse for nødvendigheten av det. 

Jeg kan se dette og er villig til å vente til oktober/november (når jeg evt. er fullvaksinert) med å gjøre det andre kan gjøre om det gjør at færre folk mister jobben.

Blir bare enig med arbeidsgiver om at jeg tar 5 uker ferie i oktober/november i stedet. (siden vi ofte får lov til det på sommeren).

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Jeg var fryktelig imot dette med vaksinepass, men etter å ha diskutert det litt med mine partifeller i det politiske partiet jeg er litt aktiv i hvor flere som jobbet i serveringsbransjen deltok så har jeg egentlig blitt litt mer overbevist om at det i en svært begrenset periode nå fremover mot sommeren kan være formålsrettet. Det handler ikke bare om personlig frihet og ekskludering av uvaksinerte, men det veier veldig tungt på at serveringsbransjen skal overleve å komme seg gjennom sommeren på lønnsomt vis, som nå har blitt helt kritisk i Oslo, det er enormt mange bedrifter som er helt på bristepunktet og er livredde etter det som nettopp skjedde i Ålesund. Men det er et enormt og vanskelig etisk dilemma, å jeg klarer egentlig ikke å si at jeg er for vaksinepass innad i  Norge, men jeg har om ikke annet mer forståelse for nødvendigheten av det. 

Nope.

Personlig frihet og ikke forskjellsbehandle er core verdier i et samfunn som Norge.

Dette med vaksinepass er å tråkke på det og kaste det i søpla om det så varer kun 1uke, fordi tanken om at det skal være noe som fungerer vil for alltid være med oss.

Men nå er mye frihet og annet tråkket på samt kastet i søpla i covid sitt navn, så hva forventer jeg egentlig.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 minutter siden):

Nope.

Personlig frihet og ikke forskjellsbehandle er core verdier i et samfunn som Norge.

Dette med vaksinepass er å tråkke på det og kaste det i søpla om det så varer kun 1uke, fordi tanken om at det skal være noe som fungerer vil for alltid være med oss.

Jeg er jo egentlig enig, og er egentlig sterk mostander av det, selv om jeg kjøper argumentene for det så er jeg prinsipielt veldig i mot et vaksinepass som gir enkelte grupper friheten sin tilbake før andre. Men om å droppe vaksinepass betyr kroken på døra for mange bedrifter i Oslo så er jeg litt usikker, prinsippene mine som sosialliberal er jo helt klart å vise avsky mot slike ordninger men jeg er litt "conflicted" i mangel på passende norsk ord etter de diskusjonene som har foregått i dag som jeg her tatt del i. 

Men i utgangspunktet er jeg altså helt enig i dine holdninger rundt det... 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (11 minutter siden):

Jeg er jo egentlig enig, og er egentlig sterk mostander av det, selv om jeg kjøper argumentene for det så er jeg prinsipielt veldig i mot et vaksinepass som gir enkelte grupper friheten sin tilbake før andre. Men om å droppe vaksinepass betyr kroken på døra for mange bedrifter i Oslo så er jeg litt usikker, prinsippene mine som sosialliberal er jo helt klart å vise avsky mot slike ordninger men jeg er litt "conflicted" i mangel på passende norsk ord etter de diskusjonene som har foregått i dag som jeg her tatt del i. 

Men i utgangspunktet er jeg altså helt enig i dine holdninger rundt det... 

Et vaksinepass kan friste enda flere til å ta vaksinen, hørte jeg i dag.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (28 minutter siden):

Interessant å se reaksjonene her inne nå vs når det var snakk om å kun starte fra 18 og opp.

Antar at flertallet av de som nå er skuffet er i alderen 30 til 34... 

 

2027194896_Skjermbilde2021-05-07kl_22_50_45.png.74cc4234947b405e617083d545a69ff7.png

Vel, nå har jo statistisk sett 30-34-åringer 5-8% større risiko for å havne på sykehus enn folk i alderen 18-29 år. Det er ikke helt ubetydelig å la denne aldersgruppen vente til slutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Jeg er jo egentlig enig, og er egentlig sterk mostander av det, selv om jeg kjøper argumentene for det så er jeg prinsipielt veldig i mot et vaksinepass som gir enkelte grupper friheten sin tilbake før andre. Men om å droppe vaksinepass betyr kroken på døra for mange bedrifter i Oslo så er jeg litt usikker, prinsippene mine som sosialliberal er jo helt klart å vise avsky mot slike ordninger men jeg er litt "conflicted" i mangel på passende norsk ord etter de diskusjonene som har foregått i dag som jeg her tatt del i. 

Men i utgangspunktet er jeg altså helt enig i dine holdninger rundt det... 

Jeg ser jo helt hvorfor noen tenker det er lurt, men det er veldig kortsiktig gevinst på noe man vil tape stort på i lengden.

Alle kan klare holde ut den lille ekstra tiden samt at det meste åpner jo uansett, at mange av de som klager samt skriker høyest og brydd seg minst skal få dette vaksinepasset er mildt sagt helt på trynet og vil skape gnister samt bare generelt dårlig stemning.

Jeg kunne som sagt tatt den Pfizern for lenge siden og valgte ikke være usolidarisk , skal ærlig si at noe i meg angrer nå, at jeg hele perioden kunne reist uten noe hotell karantene osv til 2 land skaffet meg medisin for smertene mine samt fått et lite avbrekk fra Norge, men valgte være solidarisk mot de rundt meg, begynner lure på om jeg bare har vært dum.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (1 time siden):

Interessant å se reaksjonene her inne nå vs når det var snakk om å kun starte fra 18 og opp.

Antar at flertallet av de som nå er skuffet er i alderen 30 til 34... 

Alle kjemper for sitt og vil sitt eget beste, slik er det jo bare, på samme måten som du ble skuffet og sint når forslaget gikk ut på å starte på 18 og gå opp. Selv som en middelpart hvor hverken det ene eller det andre spiller noen rolle for i forhold til når jeg får vaksine syns jeg forslaget om å starte på 18 og opp og 45 og ned samtidig virker som den gyldne middelvei for å oppnå både færre alvorlige syke og dempe smittespredningen blandt unge voksne :). Men selvfølgelig vil de som kommer dårligst ut av det bli skuffet, det er jo en selvfølge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (1 time siden):

Interessant å se reaksjonene her inne nå vs når det var snakk om å kun starte fra 18 og opp.

Antar at flertallet av de som nå er skuffet er i alderen 30 til 34... 

 

Har ikke noe med skuffet å gjøre.

Har noe med at man blir forbanna at de som klager samt skriker høyest skal belønnes for det og foreldre med stort ansvar som har hatt det vanskelig med barn/jobb gjennom hele denne tiden skal settes bak i køen.

Samt at typ hele Oslo øst skal belønnes med holde smitten opp i Oslo siden sommeren 2020 også, nei jeg blir ikke skuffet er bare rett ut forbanna.

 

 

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

2027194896_Skjermbilde2021-05-07kl_22_50_45.png.74cc4234947b405e617083d545a69ff7.png

Vel, nå har jo statistisk sett 30-34-åringer 5-8% større risiko for å havne på sykehus enn folk i alderen 18-29 år. Det er ikke helt ubetydelig å la denne aldersgruppen vente til slutt.

FHI 🤡

Samboer sa for flere uker siden at jeg var idiot som trodde at dette ikke vil være noe de vurderte faktisk innføre.

Så er vel en 🤡 selv.

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

407 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER

Fredag ble det registrert 407 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er tre tilfeller færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 410.

Torsdag ble det registrert 506 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet onsdag var 469. Det blir generelt sett registrert færre smittetilfeller i helger og på helligdager enn i ukedagene.

Det høyeste døgntallet som er registrert hittil i pandemien er 1150 tilfeller tirsdag 16. mars.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat, mens 31 kommuner har en stigende smittetrend. Totalt er det bekreftet 115.818 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

Mye bedre. 

Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...