Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (2 timer siden):

Sa ikke Preben Aavistsland, den evige pesimisten til FHI til og med at vi sannsynsligvis ville være ferdig med coronaen i juli? Jeg mener når selv han sier det? Og Øya er i AUGUST!

Det er jo regjeringen som er komiske da og legger slettes ikke opp til at noe av dette kan arrangeres. Det tar tid å planlegge en festival 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Ber folk varsle: Friske folk ned mot 30 år har fått vaksine­tilbud

Friske folk helt ned mot 30 år har fått tilbud om vaksine i Tromsø, selv om det er de på 64 år som står på prioriteringslisten. – Beklagelig, sier smittevernoverlege Trond Brattland.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/feil-i-fastlegenes-journaler-kan-fore-til-at-friske-far-tilbud-om-vaksine-for-tiden-1.15487355

Journalsurr

Lenke til kommentar
Sitat

MENER DEN INDISKE VARIANTEN TRUER GJENÅPNINGSPLANEN

Den indiske varianten bekymrer Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet. Det kommer frem i et oppdrag direktoratet og FHI har svart på for Helse- og omsorgsdepartementet (HOD), om behovet for skjerpede innreisetiltak på bakgrunn av situasjonen i India.

«Per nå kan det fremstå som om det er behov for tyngre tiltak for å bremse spredning av den indiske varianten enn eksempelvis av den britiske varianten. Dersom den indiske varianten får feste i Norge kan det derfor bli krevende å gjennomføre en nedtrappingsplan som planlagt», skriver de i dokumentet.

Regjeringen besluttet fredag å utvide kravet om karantenehotell til å gjelde for alle reisende fra alle land utenfor Schengen/EØS.

Det var Bergens Tidende som omtalte saken først.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (5 timer siden):

Håper regjeringen har litt is i magen og ikke åpner opp for fort. Venter vi til juli er nesten alle vaksinerte.

Hvis dem ikke venter til de fleste over 45år er vaksinert og risikogruppen ned til 18år så kommer de til å drite seg ut, med tanke på strategien de har valgt.

Pc Lynet skrev (3 timer siden):

Mr usympatisk.

Vil si det faktisk er noe mer usympatisk av de i risiko ikke la de uten leve livet sitt ? Bare på generelt grunnlag.

Mange bruker ekstremt mye tid og energi på holde seg friske ved eks kosthold og trening, hvorfor skal man straffes for det ? Jeg ser til stadighet feite folk kjøpe møkka mat på butikken, eller folk som står å røyker, eller står i poll køen hver eneste fredag/lørdag.

Oss andre som tar trening seriøst, tar immunforsvaret vårt seriøst, vi skal sitte inne som nå er bevist at inaktivitet er en av de største risikofaktorer for alvorlig covid 19 sykdom ? Logikken brister litt.

Jeg forstår frykten med høyt antall innlagte, men hvis 300 er mye for et land som Norge så har vi en stor jobb foran oss til neste pandemi.

Vi burde fint tålt opptil 1000, og man burde tålt at flere dør uten å bli paniske.Vi tåler opptil 5000 innlagte årlig med influensa og opptil 1000 døde fra det uten at noen løfter et øyebryn.

Men dette er uansett ikke noe diskutere , man har valgt en strategi nå og den må følges..Så da må vi alle være mer rolige framover til vaksinering har nådd flere.

 

 

Pc Lynet skrev (2 timer siden):

Full frislipp betyr at alle vil dø unge, gamle. Bare se på India og Brasil. 

Nope, 99,9% av unge friske under 45år vil fint klare seg..Også med tanke på den oppblåste long covid'en..

Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Tenker det ikke er mening å bruke så mye energi på slike holdninger, her i landet er de en ekstrem minoritet, de fleste forstår alvoret av viruset, og de fleste har foreldre/besteforeldre de helst vi se overleve denne pandemien om de selv eller deres næreste relasjoner ikke er en del av risikogruppa :)  Risikogruppene er for øvrig langt fra vaksinerte om en ser litt utenfor bestemte bydeler i Oslo, i min kommune pågår det nå vaksinering av risikogruppe 4, folk med alvorlige underliggende sykdommer som immunsvikt, kreft, nevroligske sykdommer osv. 

Ja realiteten er at sykehusene kan ikke ta mange og det vil føre med seg langt flere døde også fra andre ting som de normalt behandler.

Slik er det dessverre, regjeringen har driti seg ut gang på gang med tanke på beredskap.

Nå er man på vei i vaksinering så synes personlig at utenfor Oslo åpnet de alt for tidlig, og de burde egentlig fått føle litt mer på hvordan Oslo har hatt det i snart 8 mnd totalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er aktive idrettsfolk som har blitt veldig syke av Covid, så trenger ikke gjøre dette til noen "moraldebatt". Det er sant at sannsynlighetene favoriserer de med god helse, men ingen garanti, så på individnivå råder flaksen. Det er mye tilfeldigheter ute og går. Jeg kjenner selv et brødrepar som har bodd sammen hele livet (ungkarer), har spist det samme, og burde i utangspunktet ha relativt like gener. Han som var aktiv idrettsmann gikk bort for 15 år siden, han som er sofagris lever enda. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 minutter siden):

Oss andre som tar trening seriøst, tar immunforsvaret vårt seriøst, vi skal sitte inne som nå er bevist at inaktivitet er en av de største risikofaktorer for alvorlig covid 19 sykdom ? Logikken brister litt.

Forstår at mange savner treningssentre og organiserte aktiviteter spesielt på vinteren, men med fare for å virke noe simpel rundt dette; Man trenger jo absolutt ikke sitte inne spesielt som voksen, er det ikke bare å gå ut og trene? Vi som ikke har særskilte behov som får tilgang til treningssenter kan i stedet løpe, gå på ski, padle, sykle, trene styrke osv.

Her i Oslo er det bøttevis av steder med apparater utendørs også, og det mangler ikke på treningsmuligheter. Personlig har jeg trent mer nå under nedstengingen enn før, selv om jeg også har vært mer innendørs. Jeg synes det å ikke kunne gå på treningssenter eller spille fotball med gutta er en ganske liten pris å betale for å kunne holde samfunnet så åpent som mulig ellers. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (8 minutter siden):

Er aktive idrettsfolk som har blitt veldig syke av Covid, så trenger ikke gjøre dette til noen "moraldebatt". Det er sant at sannsynlighetene favoriserer de med god helse, men ingen garanti, så på individnivå råder flaksen. Det er mye tilfeldigheter ute og går. Jeg kjenner selv et brødrepar som har bodd sammen hele livet (ungkarer), har spist det samme, og burde i utangspunktet ha relativt like gener. Han som var aktiv idrettsmann gikk bort for 15 år siden, han som er sofagris lever enda. 

Nå er det bevist at inaktivitet er en av de første risikofaktorer, så er vel ikke noe diskutere.

Ikke rart unge blir sjuke når de sitter inne i langt over 6mnd uten å neste bevege på seg som de normalt ville gjort.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Forstår at mange savner treningssentre og organiserte aktiviteter spesielt på vinteren, men med fare for å virke noe simpel rundt dette; Man trenger jo absolutt ikke sitte inne spesielt som voksen, er det ikke bare å gå ut og trene? Vi som ikke har særskilte behov som får tilgang til treningssenter kan i stedet løpe, gå på ski, padle, sykle, trene styrke osv.

Her i Oslo er det bøttevis av steder med apparater utendørs også, og det mangler ikke på treningsmuligheter. Personlig har jeg trent mer nå under nedstengingen enn før, selv om jeg også har vært mer innendørs. Jeg synes det å ikke kunne gå på treningssenter eller spille fotball med gutta er en ganske liten pris å betale for å kunne holde samfunnet så åpent som mulig ellers. 

Du kan trene ute på vinteren som er tiden vi har vært mest låst inne i Oslo over lenger tid nå..Men ikke klag til legen din eller andre om astmaen du mest sannsynlig vil pådra deg.

Kald luft ,typ tørr luft er ikke så sunt er eks derfor en eldre eks politimann i blokka mi løper opp og ned trappene innendørs her hele vinteren.

Husk også at de fleste unge i Oslo bor såpass trangt at trene hjemme er både vanskelig og lite motiverende, så da vil de som sliter med motivasjon være de første til å falle av.

Faktum er at de har bevist at inaktivitet er en av tingene som gir høyst risiko for alvorlig covid sykdom også hos unge.

Ser man kanskje korrelasjonen mellom at flere unge blir syke i land der de har hatt streng lockdown ? Aka sittet på ræva hele dagen, er ikke sikkert det er viruset som blir mer farlig mot unge, men heller at depresjon, inaktivitet , lite sosial nærvær kan være co faktorene som spiller inn på hvor godt kroppen kan bekjempe en slik infeksjon.

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (11 minutter siden):

Du kan trene ute på vinteren som er tiden vi har vært mest låst inne i Oslo over lenger tid nå..Men ikke klag til legen din eller andre om astmaen du mest sannsynlig vil pådra deg.

Kald luft ,typ tørr luft er ikke så sunt er eks derfor en eldre eks politimann i blokka mi løper opp og ned trappene innendørs her hele vinteren.

Husk også at de fleste unge i Oslo bor såpass trangt at trene hjemme er både vanskelig og lite motiverende, så da vil de som sliter med motivasjon være de første til å falle av.

Faktum er at de har bevist at inaktivitet er en av tingene som gir høyst risiko for alvorlig covid sykdom også hos unge.

Jeg tar ikke en løpetur i -10, men det er ypperlig for en skitur eller noe litt lettere. Det ligger også ganske så mye mellom inaktivitet og å trene hardt.

Å holde seg aktiv og holde kroppen i gang kan man helt fint gjøre utendørs også på vinteren selv om det er kaldt i perioder, det er ikke noe man er helt nødt til å gå på et treningssenter, klatring eller squash for å få til.

Er helt klart enig med deg på flere ting her altså, men synes det var noe ekstremt at vi som trener blir tvunget til å sitte inne og bli inaktive, det synes ikke jeg vi blir og det er enkelt for meg å akseptere som kompromiss når vi vet smitterisikoen innendørs. For barna er det dog flere problemer knyttet til dette på grunn av organiserte aktiviteter som har vært stengt.

Med det sagt så er innendørs trening neste på lista for åpning i Oslo hvis tallene synker igjen snart :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Ålesund, Sula og Giske forlenger lokale coronatiltak:

Kommunene forlenger de strenge coronatiltakene fram til 18. mai, men velger å lette litt på lokale råd.

Det skriver Sunnmørsposten.

Kommunene har nå det høyeste smittetrykket siden pandemien startet i 2020, skriver avisa.

- Det er derfor viktig å fortsette med strenge tiltak til vi ser at smitten er slått ned og at den ikke sprer seg videre, sier Harry Valderhaug, ordfører i Giske kommune, til avisa.

Videre opplyser avisa at forskriften fører til videre stenging av blant annet treningssentre, aktivitetsparker, skjenkestopp for alkohol og forbud mot arrangementer. Rådet om maksimum to gjester i private hjem endres til fem besøkende.

Fornuftig

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Vil si det faktisk er noe mer usympatisk av de i risiko ikke la de uten leve livet sitt ? Bare på generelt grunnlag.

Mange bruker ekstremt mye tid og energi på holde seg friske ved eks kosthold og trening, hvorfor skal man straffes for det ? Jeg ser til stadighet feite folk kjøpe møkka mat på butikken, eller folk som står å røyker, eller står i poll køen hver eneste fredag/lørdag.

Oss andre som tar trening seriøst, tar immunforsvaret vårt seriøst, vi skal sitte inne som nå er bevist at inaktivitet er en av de største risikofaktorer for alvorlig covid 19 sykdom ? Logikken brister litt.

Jeg syns karakteriseringen din av folk i risikogruppa er litt nedverdigende, i forhold til overvekt og lignende så kan en jo starte å snakke om spiseforstyrrelser, mental helse osv, men ja de er i all hovedsak skyld i sin egen situasjon. Men en stor del av risikogruppa har jo og havnet der på grunn av ting helt utenfor deres egen kontroll så på en måte å dra alle innunder en kam på den måten blir noe feil. Problematikken med at risikogruppene skal isolere seg for at resten skal få leve fritt har jeg prøvd å forklare ved flere anledninger, spesielt de som befinner seg i gruppe 4 med alvorlige underliggende sykdommer er en pent nødt til å gå ut døra å besøke områder med betydelig smitterisiko for å få livsnødvendig behandling, selv ved dagens situasjon er det flere i denne gruppa som har blitt smittet ved sykehusbesøk og omkommet, jeg kjenner personlig til ei som endte opp slik i nabokommunen her etter en behandling på Haukeland. 

Men ellers så syns jeg tilnærmingen din slik situasjonen er i dag er ganske grei, selv om vi har hatt våre uenigheter oppigjennom rundt diskusjonen her :) . Det jeg tenker er viktig å ha i bakhodet nå er at alle over 18 år skal ha fått vaksinetilbud iløpet av Juli, vi er så fryktelig fryktelig nære å bli ferdig med dette her. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Oslo Frp mener det er uforståelig at nordmenn med egen bolig ikke får ta innreisekarantenen hjemme om de har vært i utlandet.

– La personer med egen bolig sone karantenen i eget hjem, oppfordrer Aina Stenersen i Oslo Frp.

Hun ber Frp vedta en resolusjon om dette på landsmøtet som starter lørdag.

– Det er uforståelig for mange nordmenn som har egen bolig, å bli pålagt karantene på et karantenehotell. De blir fraktet i tettpakkede busser og møter mange mennesker i ganger og ved måltider. Mange som har opplevd dette, mener det er mindre betryggende mot å bli smittet enn å være i karantene i egen bolig, skriver Stenersen i resolusjonsforslaget.

– Oslo Frp oppfordrer derfor landsmøtet til å be regjeringen og Stortinget om å innføre en ordning hvor nordmenn med egen bolig i Norge gis anledning til, etter en troverdig søknad, å sone karanteneperioden i eget hjem, skriver hun.

Stenersen er leder av Oslo kommunes helse- og sosialutvalg og står på tredjeplass på stortingslista til Oslo Frp. (NTB)

Oslo FRP Norges dummeste lokallag?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Uten å gå altfor off-topic så er vel det et typisk populistisk Frp-sitat, kanskje noe preget av at de gjør det veldig svakt på meningsmålingene nå i det siste. Det er ikke det eneste merkverdige utsagnet fra dette partiet de siste dagene, vi har for eksempel dette: Frp vil kaste foreldre til alvorlig gjengkriminelle ut av landet

Det kan bli spennende hvordan valgkampen vil påvirke ulike parties utsagn om koronapandemien fremover mot høsten. Frp som er et populistisk parti vil nok komme med flere slike type utsagn i et forsøk på å vinne tilbake terreng hos sine kjernevelgere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som har sett forsiden av VG idag.

Går ikke finne artikkel på nett, men er om d vitamin og Norske forskere.

 

Så hvis man ser litt kontekst.

Slår alarm om D-vitaminmangel hos innvandrere

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/AOK63/slaar-alarm-om-d-vitaminmangel-hos-innvandrere

 

Og hvem ligger mest syke på sykehus rundt i Europa ?

Forskere: D-vitamin kan hjelpe mot korona

D-vitamin beskytter mot luftveisinfeksjoner, og kan også hjelpe mot covid-19, konstaterer forskere som har sammenlignet flere studier på området.

https://forskning.no/epidemier-ntb-virus/forskere-d-vitamin-kan-hjelpe-mot-korona/1838812

 

Synd at slike som Tjomli skal få spalte plass med sin anti retorik mot kosttilskud.

@0laf

Bedre føre var enn etter snar

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Jeg tar ikke en løpetur i -10, men det er ypperlig for en skitur eller noe litt lettere. Det ligger også ganske så mye mellom inaktivitet og å trene hardt.

Å holde seg aktiv og holde kroppen i gang kan man helt fint gjøre utendørs også på vinteren selv om det er kaldt i perioder, det er ikke noe man er helt nødt til å gå på et treningssenter, klatring eller squash for å få til.

Er helt klart enig med deg på flere ting her altså, men synes det var noe ekstremt at vi som trener blir tvunget til å sitte inne og bli inaktive, det synes ikke jeg vi blir og det er enkelt for meg å akseptere som kompromiss når vi vet smitterisikoen innendørs. For barna er det dog flere problemer knyttet til dette på grunn av organiserte aktiviteter som har vært stengt.

Med det sagt så er innendørs trening neste på lista for åpning i Oslo hvis tallene synker igjen snart :) 

 

Jeg er noe uenig at slik sats som eks la opp til trening vil ført til noe særlig økning, men jeg har også forståelse for at Norge har følgt en slags nullvisjon som gjør det vrient holde slikt åpent.

Selv har jeg rehab så kan trene 3ganger i uka på senter, men tok alt for lang tid få slikt innført.

Man er jo alltids både enig og uenig i slike ting som dette rundt covid🙂 Fasiten sitter nok ingen på.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (59 minutter siden):

Jeg syns karakteriseringen din av folk i risikogruppa er litt nedverdigende, i forhold til overvekt og lignende så kan en jo starte å snakke om spiseforstyrrelser, mental helse osv, men ja de er i all hovedsak skyld i sin egen situasjon. Men en stor del av risikogruppa har jo og havnet der på grunn av ting helt utenfor deres egen kontroll så på en måte å dra alle innunder en kam på den måten blir noe feil. Problematikken med at risikogruppene skal isolere seg for at resten skal få leve fritt har jeg prøvd å forklare ved flere anledninger, spesielt de som befinner seg i gruppe 4 med alvorlige underliggende sykdommer er en pent nødt til å gå ut døra å besøke områder med betydelig smitterisiko for å få livsnødvendig behandling, selv ved dagens situasjon er det flere i denne gruppa som har blitt smittet ved sykehusbesøk og omkommet, jeg kjenner personlig til ei som endte opp slik i nabokommunen her etter en behandling på Haukeland. 

Men ellers så syns jeg tilnærmingen din slik situasjonen er i dag er ganske grei, selv om vi har hatt våre uenigheter oppigjennom rundt diskusjonen her :) . Det jeg tenker er viktig å ha i bakhodet nå er at alle over 18 år skal ha fått vaksinetilbud iløpet av Juli, vi er så fryktelig fryktelig nære å bli ferdig med dette her. 

Jeg ser helt din side her og er forsåvidt enig i det også.

Ofte kan man se samme sak fra flere sider og jeg satt det med eks fedme ganske på spisen, har selv kjent folk med sykdommer som gjør at de legger på seg bare de ser en sjokolade.

Og selv har jeg kun 70% lungekapasitet så kunne fint satt meg opp i risikogruppen hos fastlegen, men valgte ikke gjøre det.

Skulle også som deg operere med mer under covid som alt er blitt utsatt etc og hvis jeg fikk operasjon ville jeg også vært en av de som absolutt ikke burde bli smittet.

Så ja vi er nok enig med det meste ang covid også tiltakene, men jeg ønsker nok kanskje litt mindre tiltak og mer målrettet tiltak samt raskere åpning🙂 

Lenke til kommentar
Sitat

Det blir noen innstramminger for unntak for test på grensen for diplomater og inviterte delegasjoner. Unntaket gjelder ikke lenger for personer som har oppholdt seg i land utenfor EØS/Schengenområdet i løpet av de siste ti døgn før ankomst til Norge.

Regjeringen har besluttet at alle reisende fra alle land utenfor EØS/Schengen skal i karantenehotell ved ankomst til Norge, opplyser regjeringen i en pressemelding.

- Selv om smitten er på vei ned i Norge og i mange europeiske land, ser vi at det er en alvorlig situasjon ellers i verden. For å begrense risikoen for importsmitte blir hovedregelen nå at alle som kommer til Norge fra land utenfor EØS/Schengen skal i karantene på karantenehotell, sier justisminister Monica Mæland.

Endringene trer i kraft søndag klokka 12.

https://www.dagbladet.no/nyheter/helsedirektoratet-indisk-variant-kan-true-gjenapning/73739041

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...