Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

:utakt skrev (1 minutt siden):

Medianalderen på de som blir innlagt på sykehus er ca. 55. Det er et stykke igjen til alle i gruppa 45-65 er vaksinert. Frislipp av viruset vil være en veldig dårlig ide. 

Eller så kan du jo fortelle foreldra dine at du egentlig driter i dem. 

Det er sen utfordring å holde pusten når man leser folk med slike motbydelige og frastøtende menneskesyn i diskusjonen men jeg slår meg til ro at de heldigvis utgjør et mindretall og at folk flest tross alt er utstyrt med mer empati. De er få. Men de kan gjøre mye skade med ignoransen sin.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Morromann said:

JEG KJENTE TO SOM ER DØDE!!!Og de ville hatt mange år, ja TIÅR igjen uten dette viruset. Men det gir selvfølgelig en gtod f*en i ikke sant? Dine egoistiske behov teller mest. Meg, meg, meg,

Takk for at du igjen beviser poenget mitt. Det er som jeg snakker til en mursteinvegg. Det hjelper ikke hva en henviser til, eller kommer med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (Akkurat nå):

Fasinerende at du over ett år enda ikke har forstått hvorfor vi burde fjerne dem. Du har ikke peiling på hva du snakker om, i det hele tatt. Jeg baserer meg på faktisk data verden over samt observasjoner. Du bare på følelsene dine. Gå og skrik en annen plass. 

Ikke for å skryte, men dersom det å fjerne alle tiltak umiddelbart er hva du mener er best for Norge så vil jeg nok hevde at jeg har mer peiling på hva jeg snakker om enn deg.

Foreslår at du presenterer de dataene og observasjonene du har i stedet for å komme med tomme argumenter. Vil gjerne høre mer om hvorfor du synes feite folk med diabetes eller andre risikogrupper er mindre verdt enn andre mennesker, for eksempel. Eller hvordan vi skulle løst et overbelastet helsevesen ute av stand til å hjelpe de som trenger det.

Quakecry skrev (Akkurat nå):

Jeg baserer med på CDC, FHI, og andre sine statistikker over hvem som blir svært syk, og selv blant den utsatte gruppa hvor lite det utgjør. Om vi ikke snakker om å ikke ha 0 smittede, hvorfor i helvete har vi stengt ting ned enda da? 

Vi har ikke stengt ned eller tiltak for å ha null smittede i Norge, vi har smittebegrensende tiltak i hovedsak for å hindre at personer med forhøyet risiko skal bli alvorlig syke eller dø, og at helsevesenet blir smittet eller så belastet at det ikke lenger er i stand til å hjelpe faren din hvis han får et hjerteinfarkt eller dattera di om hun får kreft. Dette kan du finne nok av lektyre på fra både CDC og FHI, som du nevner.

Nå nærmer vi oss snart slik at vi kan åpne mer og til slutt alt fordi flere blir vaksinerte og dermed havner utenfor risiko, slik noen land som har kommet langt i vaksineringen har gjort, som Israel. Men de ligger noen måneder foran oss.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (18 minutter siden):

Blant den nevnte gruppen er det en veldig liten andel som havner på sykehus.

Hvis tilnærmet alle i den gruppen blir smittet så er det fortsatt altfor mange pasienter som kommer til å bli innlagt til at det kommer til å gå noe særlig bra. Selv om det er en "veldig liten andel". En "veldig liten andel" av en veldig stor gruppe er fortsatt mange mennesker.

Edit: SSB melder at det er halvannen million mennesker i aldersgruppa 45-66. Man kan jo leke litt med ulike scenarier selv, tenk at så og så mange blir smittet innen kort tid, og at 2-3 % av disse må på sykehus. Tallene vokser fort.

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Pc Lynet said:

Full frislipp betyr at alle vil dø unge, gamle. Bare se på India og Brasil. 

Du mener India hvor dem bader i avføring, elver hvor døde er, og er over en milliard mennesker og har ikke konsepter som hygiene, eller sanitære forhold. Eller Brasil, hvor det bor enormt mange tett på tett på tett. Naturligvis vil en smittsom sykdom som kan gi kjipe symptomer ha en effekt på mange av dem. Kan ikke sammenlignes med vestlige land i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (Akkurat nå):

Du mener India hvor dem bader i avføring, elver hvor døde er, og er over en milliard mennesker og har ikke konsepter som hygiene, eller sanitære forhold. Eller Brasil, hvor det bor enormt mange tett på tett på tett. Naturligvis vil en smittsom sykdom som kan gi kjipe symptomer ha en effekt på mange av dem. Kan ikke sammenlignes med vestlige land i det hele tatt. 

Forstår at du verken har vært i India eller Brasil. 

Sitat

Indisk leges vitnesbyrd fra covid-akutten: – Til dere få som orker å lese dette

Saandhra Sebastian har løyet til pasienter om at det vil gå bra, selv om hun vet det ikke stemmer. Dette er tre legers vitnesbyrd fra deres fortvilede kamp for å redde liv mens tusenvis dør av covid-19 i India.

https://www.nrk.no/urix/indisk-leges-vitnesbyrd-fra_covid-akutten_-_-til-dere-fa-som-orker-a-lese-dette-1.15483997

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

bla bla bla

Jeg har kommet med argumenter. Observasjon av den virkelige verdenen og nevnte CDC statistikker f.eks beviser også det jeg snakker om. Og igjen, når du nevner at vi skal unngå overbelastede sykehus slik at folk som faktisk har seriøse ting trenger hjelp, ja da beviser du jo det jeg mener. Nå har også de mest utsatte blitt vaksinert, slik at dem som gjenstår knapt ville utgjort noe innleggelsesstatistikk. Men du kan jo gå og ta dose 3, 4, og 7 av vaksinen og kose deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (3 minutter siden):

Takk for at du igjen beviser poenget mitt. Det er som jeg snakker til en mursteinvegg. Det hjelper ikke hva en henviser til, eller kommer med. 

Fint. Da sier vi ikke det. Jeg deler ikke ditt menneskesyn som jeg betrakter som både ondskapsfullt, inhumant og frastøtende. Det er snakk om en verdikollisjon her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tenker det ikke er mening å bruke så mye energi på slike holdninger, her i landet er de en ekstrem minoritet, de fleste forstår alvoret av viruset, og de fleste har foreldre/besteforeldre de helst vi se overleve denne pandemien om de selv eller deres næreste relasjoner ikke er en del av risikogruppa :)  Risikogruppene er for øvrig langt fra vaksinerte om en ser litt utenfor bestemte bydeler i Oslo, i min kommune pågår det nå vaksinering av risikogruppe 4, folk med alvorlige underliggende sykdommer som immunsvikt, kreft, nevroligske sykdommer osv. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Tenker det ikke er mening å bruke så mye energi på slike holdninger, her i landet er de en ekstrem minoritet, de fleste forstår alvoret av viruset, og de fleste har foreldre/besteforeldre de helst vi se overleve denne pandemien om de selv eller deres næreste relasjoner ikke er en del av risikogruppa :)  Risikogruppene er for øvrig langt fra vaksinerte om en ser litt utenfor bestemte bydeler i Oslo, i min kommune pågår det nå vaksinering av risikogruppe 4, folk med alvorlige underliggende sykdommer som immunsvikt, kreft, nevroligske sykdommer osv. 

Enig. Jeg skal prøve å puste med magen.:)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

6 minutes ago, Evil-Duck said:

Tenker det ikke er mening å bruke så mye energi på slike holdninger, her i landet er de en ekstrem minoritet, de fleste forstår alvoret av viruset, og de fleste har foreldre/besteforeldre de helst vi se overleve denne pandemien om de selv eller deres næreste relasjoner ikke er en del av risikogruppa :)  Risikogruppene er for øvrig langt fra vaksinerte om en ser litt utenfor bestemte bydeler i Oslo, i min kommune pågår det nå vaksinering av risikogruppe 4, folk med alvorlige underliggende sykdommer som immunsvikt, kreft, nevroligske sykdommer osv. 

Ingen her nekter for at Corona er en greie, eller at det kan påvirke folk alvorlig. Men folk er ekstremt styrt av følelser og til dels paranoide tanker i denne debatten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (Akkurat nå):

 

Ingen her nekter for at Corona er en greie, eller at det kan påvirke folk alvorlig. Men folk er ekstremt styrt av følelser og til dels paranoide tanker i denne debatten. 

Du er så lei av tiltak at du heller vil ofre noen tusen nordmenn. På seg selv kjenner man andre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (Akkurat nå):

 

Ingen her nekter for at Corona er en greie, eller at det kan påvirke folk alvorlig. Men folk er ekstremt styrt av følelser og til dels paranoide tanker i denne debatten. 

Jeg tenker mer på slike holdninger som at vi i risikogruppa bare skal holde oss inne eller dø,  "jaja synd" som du så fint sier det. Men du skal få ha dine meninger, og jeg mine, jeg er bare gla for at dine meninger er en enorm minoritet i det norske samfunn :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Quakecry said:

Jeg har kommet med argumenter. Observasjon av den virkelige verdenen og nevnte CDC statistikker f.eks beviser også det jeg snakker om. Og igjen, når du nevner at vi skal unngå overbelastede sykehus slik at folk som faktisk har seriøse ting trenger hjelp, ja da beviser du jo det jeg mener. Nå har også de mest utsatte blitt vaksinert, slik at dem som gjenstår knapt ville utgjort noe innleggelsesstatistikk. Men du kan jo gå og ta dose 3, 4, og 7 av vaksinen og kose deg. 

Bullshit, du har ikke bevist noe som helst. Igjen, hvilket land har lykkes med å kjøre uten tiltak?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Pc Lynet said:

Du er så lei av tiltak at du heller vil ofre noen tusen nordmenn. På seg selv kjenner man andre. 

Nei, det sa jeg aldri. Jeg baserer meg bare på data over de som blir påvirket jeg. Du har jo i over et halvt år, eller vel så det synset om diverse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (Akkurat nå):

Jeg har kommet med argumenter. Observasjon av den virkelige verdenen og nevnte CDC statistikker f.eks beviser også det jeg snakker om.

Din "observasjon av den virkelige verden" er ikke et spesielt tungt argument her, og du har heller ikke vist til noe relevant data eller statistikker. De institusjonene du hevder å ha data fra som beviser at vi umiddelbart burde åpne alt helt er de samme som med faglig grunnlag mener vi må ha tiltak for å bremse smittespredning.

Sitat

Og igjen, når du nevner at vi skal unngå overbelastede sykehus slik at folk som faktisk har seriøse ting trenger hjelp, ja da beviser du jo det jeg mener.

Nei, det beviser ikke hva du mener i det hele tatt. Den setningen gir ikke en gang mening. Dette bør være veldig enkelt - blir det for mange syke av Covid-19 samtidig som trenger helsehjelp så er vi i trøbbel og det er det vi unngår. Foreløpig må vi holde ut litt til, får vi endelig kan slippe opp alt.

Tenker jeg stopper der, det er nok lite vits å diskutere dette med noen som har et så annerledes verdigrunnlag og lite empati for medmennesker. Veldig glad for at du er del av en gruppe på veldig få her i landet som mener disse tingene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg tenker mer på slike holdninger som at vi i risikogruppa bare skal holde oss inne eller dø,  "jaja synd" som du så fint sier det. Men du skal få ha dine meninger, og jeg mine, jeg er bare gla for at dine meninger er en enorm minoritet i det norske samfunn :)

Fordi selv dere i "risikogruppa" så har du større sjangse for å dø i ei bilulykke på vei til vaksineringen enn av corona. 

Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Din "observasjon av den virkelige verden" er ikke et spesielt tungt argument her, og du har heller ikke vist til noe relevant data eller statistikker. De institusjonene du hevder å ha data fra som beviser at vi umiddelbart burde åpne alt helt er de samme som med faglig grunnlag mener vi må ha tiltak for å bremse smittespredning.

Nei, det beviser ikke hva du mener i det hele tatt. Den setningen gir ikke en gang mening. Dette bør være veldig enkelt - blir det for mange syke av Covid-19 samtidig som trenger helsehjelp så er vi i trøbbel og det er det vi unngår. Foreløpig må vi holde ut litt til, får vi endelig kan slippe opp alt.

Tenker jeg stopper der, det er nok lite vits å diskutere dette med noen som har et så annerledes verdigrunnlag og lite empati for medmennesker. Veldig glad for at du er del av en gruppe på veldig få her i landet som mener disse tingene.

Det er fint du og andre synser noe om min forståelse, og empati. Men en kan ikke styre et samfunn basert på følelser. Jeg tror du skal være glad du ikke har sett tall på alt annet folk dør av. Men du er vel en empatiløs fyr som ikke bryr seg om sånt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...