Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

4 hours ago, Snikpellik said:

Selvfølgelig er jeg enig i at politikerne må svare for politiske avgjørelser, som f.eks. hvorfor de velger å følge/ikke følge faglige anbefalinger, eller andre politiske ting i forbindelse med pandemien som f.eks. koronapass - men jeg synes ikke politikerne våre skal begynne å svare på faglige spørsmål med mindre det er helt enkle ting som alle kan forstå.

Det er nødt til å være opp til nettopp fagfolk å svare på sånt. Grill gjerne dem veldig i en slik debatt, men vi kan bare ikke ha det sånn at Høie tidligere, Kjerkol nå eller andre politikere skal svare på faglige spørsmål som er utenfor deres kompetanse. Derfor synes jeg ikke Kjerkol ble noe stilt til veggs i går, hun hadde ikke noe annet valg enn å henvise til fagfolk. Dette er et viktig prinsipp i journalistikken og noe jeg mener Solvang bomma på i går i sitt forsøk på å hause opp. Det er unormalt at han tar et så populistisk standpunkt som han gjorde i går, og det er unormalt at han er så lite nøytral. 

Men kan hende at Solvang fikk overlevert bekymring til politikerne. En skal vel ikke se helt vekk i fra at selv om spm. ikke var hyggelige så ble de nok hørt av politikerne, om de er aldri så mye unøytrale? Kan hende at det Solvang tok opp er noe spm. som opptar folk, og det skal jo ikke politkerne helt overse? Men kanskje gå på bakværelse og komme med god tydelig informasjon i neste omgang som de får anledning til å uttrykke seg til pressen?

Har fortsatt ikke tatt meg tid til å lytte til hva spm. gikk ut på selv.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, William_S said:

Til og med utendørs var det svært strenge restriksjoner, nærmest forbudt  å samle folk. Jeg synes det er noe absurd at folk ser ut til å akseptere disse tingene helt uten videre.  Ja og ikke minst næringsforbud en lenger periode for butikker som ikke var essensielle i Osloområdet.  Til og med på Oslo S var jo benkene på stasjonen stengt av (pga smittevern) en periode... Folk satt helt seriøst på gulvet og spiste den samme takeawayen fra Burger King samme stedet.

Du som har vært heldig å få jobb på vaksinesenter som ufaglært eller hva det går i. Burde spør noen helsearbeidere om sykdommer som f.eks. tuberkulose. Dersom du setter deg inn i den sykdommen så vil du oppdage at det å spytte på gaten kan spre smitten via inntørket spytt og sporespredning av bakterien. Det kan være "ryggmargsreflekser" i fra før 2. verdenskrig man har med å gjøre hos helsebyråkratene, her og nå i dag. Faktisk ikke helt utenkelig.

Sett i perspektiv så vil jeg si at det i starten av pandemien var riktig å være førevar, men at det muligens er litt hardcore å kreve tiltak utendørs på samme måte videre i pandemien nå som vi har lært mer. Kan tenkes at en kan få antallsbestemmelser som at ikke flere enn f.eks. tatt rett fra luften 200 personer utendørs får møtes på samme sted. Blir sikkert hylekor for det også, at du var den uheldige som ikke fikk ta deg til akkurat den eller den stranden. Men naturen i Norge er stor og mye steder å boltre seg på.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Omikron vokser i omfang. Skal bli "spennende" å følge med på hvordan dette utvikler seg videre. (syns spennende er litt feil ordvalg, men samtidig så er det jo akkurat det...)

Sitat

5. januar 2022 kl. 20:02 

Hver fjerde innlagte i Oslo er omikron-smittet

25 prosent av de innlagte koronapasientene ved Oslo universitetssykehus (OUS) er smittet med omikronvarianten, opplyser Norsk Sykepleierforbund (NSF).

– Det er for tidlig å si hva konsekvensen av omikron vil få for innleggelse, sykelighet og behov for intensivinnleggelse nå, men OUS regner med at en først ser konsekvensen av det hele om to til tre uker, sier fylkesleder Bård Eirik Ruud i NSF til Avisa Oslo.

– Det er verdt å merke seg at OUS hadde elleve nyinnlagte med covid tirsdag, understreker Ruud.

Det er en økning fra det som har vært trenden de siste ukene og gjennom jula, hvor det varierte mellom tre til seks nyinnleggelser daglig, skriver NTB

https://www.nrk.no/nyheter/hver-fjerde-innlagte-i-oslo-er-omikron-smittet-1.15797771

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

@G

De som misliker koronarestriksjonene roper høyt, men en undersøkelse like før jul viste at det var høy oppslutning om koronatiltakene. Jeg kan gjøre et forsøk på å finne tilbake, men fra husken var det noe rundt 70% positive, rundt 10% negative og resten nøytrale/vet ikke.

Edit: Datoen var 7. desember og da ønsket 36% strengere tiltak, 48% var fornøyd med nivået og 10% syntes tiltakene var for omfattende. Kilde

Jeg tror også på at flertallet er for visse koronarestriksjoner. Men, at strømkrise og koronakrise også kan ramme økonomisk. Der er nok folk mer følsomme om de føler at de rammes hardt nok. Jeg tror at mange blant de 250 tusen fra velgerflukten er tilknyttet en økonomisk utrygghet rett og slett, framfor tiltakstrøtthet alene. Vi er alle blitt noe tiltakstrøtte enten man er positiv el. negativ til tiltakene som iverksettes.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hmm..

Jusprofessor: Aldri før i fredstid har vi sett så mange eklatante angrep på grunnov og lov.

https://hemali.no/siste/jusprofessor-eklatante-angrep-pa-grunnlov-og-lov/

 

Meanwhile:

Mener unge voksne tvinges til å ta en tredje dose: – Problematisk

Vaksineforsker Gunnveig Grødeland og jusprofessor Hans Fredrik Marthinussen reagerer på endringen i koronasertifikatet.

https://www.tv2.no/nyheter/14470407/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sitter med en følelse av at dette kommer til å kunne vare lenger enn noen tror, kanskje så lenge som et tiår. Det er gått 2 år allerede siden denne faenskapen dukket opp i Wuhan, og smitten er høyere enn noensinne. Det betyr og nye mutasjoner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
G skrev (21 minutter siden):

Montro hva disse menneskene føler om det i dag, det at de er opphav til omikronsmitten i Norge. Er de lei seg, eller anser de seg for å ha reddet Norge ut av pandemien?

De bør egentlig ikke føle noe som helst... Helt utrolig å tro at ingen andre ville vært opphav dersom ikke denne ene personen var det... vi har vel ikke akkurat kjempesuksess de siste årene med å ikke importere smitte fra utlandet

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (4 minutter siden):

Sitter med en følelse av at dette kommer til å kunne vare lenger enn noen tror, kanskje så lenge som et tiår. Det er gått 2 år allerede siden denne faenskapen dukket opp i Wuhan, og smitten er høyere enn noensinne. Det betyr og nye mutasjoner.

Inntil man har, eller gidder å prøve å lage en exit plan, eller noe langsiktig, så ser det slik ut ja.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Verm skrev (2 minutter siden):

Sitter med en følelse av at dette kommer til å kunne vare lenger enn noen tror, kanskje så lenge som et tiår. Det er gått 2 år allerede siden denne faenskapen dukket opp i Wuhan, og smitten er høyere enn noensinne. Det betyr og nye mutasjoner.

Får ikke håpe det varer så lenge som et tiår... Det positive med at smitten nå er høyere enn noensinne er at naturlig immunitet samtidig bygges opp som aldri før, og vaksineringen fortsetter rundt om i verden. Den neste dominerende varianten vil forhåpentligvis komme etter at de fleste i verden har blitt smittet av Omikron en gang eller to, og den nye varianten vil møte en langt større motstand enn den gjorde tidligere. Da skal det nærme seg en slutt på pandemien hvor immuniteten er så sterk i befolkningen at covid forhåpentligvis vil være noe lignende det vi så med influensa før pandemien. Dvs anbefalt årlig vaksinering for de eldste og moderat belastning for sykehusene under vintersesongen, men ikke noe vi behøver å ha spesielle tiltak for. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Verm skrev (24 minutter siden):

Sitter med en følelse av at dette kommer til å kunne vare lenger enn noen tror, kanskje så lenge som et tiår. Det er gått 2 år allerede siden denne faenskapen dukket opp i Wuhan, og smitten er høyere enn noensinne. Det betyr og nye mutasjoner.

Nye mutasjoner er forhåpentligvis redningen her, det smitter lettere, men samtidig fører det ikke til alvorlig sykdom i like stor grad. Jeg håper denne trenden fortsetter.

Lenke til kommentar
Per H skrev (11 timer siden):

Jeg "reddes" ikke av noe som helst, faktum er at COVID19 ikke er spes. farlig for unge, friske mennesker

Mamma fortalte meg idag om ett vennepar til kjæresten hennes, som var vaksinemotstandere, og uvaksinerte. De var i 40-årene, ikke noe underliggende sykdommer. De ble alvorlig syke, dama i dette venneparet ble i tillegg innlagt på sykehuset med blodpropp i lungene på grunn av korona. De angret nå på at de ikke var vaksinerte for å si det sånn.

Kjenner jeg blir glad for at min mor nylig tok oppfriskningsdose og følger smittevernsrådene. Jeg mistet min far til blodpropp i lunger i alt for ung alder, tenk hvis jeg hadde mistet mamma til noe tilsvarende fordi hun var uvaksinert? 

Tror du tenker annerledes om dette om du får kjenne litt på brutaliteten av covid selv. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, GiaMahan said:

Mamma fortalte meg idag om ett vennepar til kjæresten hennes, som var vaksinemotstandere, og uvaksinerte. De var i 40-årene, ikke noe underliggende sykdommer. De ble alvorlig syke, dama i dette venneparet ble i tillegg innlagt på sykehuset med blodpropp i lungene på grunn av korona. De angret nå på at de ikke var vaksinerte for å si det sånn.

Kjenner jeg blir glad for at min mor nylig tok oppfriskningsdose og følger smittevernsrådene. Jeg mistet min far til blodpropp i lunger i alt for ung alder, tenk hvis jeg hadde mistet mamma til noe tilsvarende fordi hun var uvaksinert? 

Tror du tenker annerledes om dette om du får kjenne litt på brutaliteten av covid selv. 

Det var leit å høre, blodpropp i lungene er jo ikke noe gøy - kjenner en som fikk blodpropp i lungene etter AstraZeneca vaksinen, så vet hvordan det kan være - helsepersonell, var tidlig ute - det viste seg å ikke være noen stor fordel for henne for å si det sånn. Hun var heldig som ikke fikk varige men.

Det er veldig fint at de som er litt oppi åra vaksinerer seg, det tror jeg er en fornuftig beslutning.

Etter hvert kjenner jeg ganske mange både på jobb og privat som har hatt COVID i alle varianter, ink. nær famile, og alle har hatt mildt forløp. Faren til en jeg kjenner var veldig gammel og skrøpelig og ble lagt inn på sykehus (han sang på siste verset for å si det slik) og han fikk faktisk korona på sykehuset, og døde av (eller med?) det. Verden kan være brutal!

Endret av Per H
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Karantäne reglerna i Norge har verkligen ändrats. I höstas tror jag ikke det var noen karantän alls för full vaksinerade. Nu kan fullvaksinerade föräldrar som ikke kan hålla avstånd till barnen testa sig ut först efter 10 dagar. Är antagligen en hel del föräldrar som sitter i karantän på grund av smitte i skolene. Hurtig testerna och tiltaken i skolen fungerar väl inte heller så bra för att förhindra smitte. 

Grensene er dokk helt öppna för full vaksinerade.

De ända som kan få snillere karantän regler er de som har 3 doser. Noe som jag tror väldigt många föräldrar ikke ens har kunnat få och många ikke ens anbefales att ta enligt en del eksperter. 

Ikke lätt att få till bra regler men nu er alltså ikke två doser vaksin verdt noe alls med tanke på karantän och snart antar jag också för reiser.  

Nu är det ändå rätt hårda tiltak förutom kanske på skolene men jag tycker att det är viktigt att man har ett bra samband mellan karantän och tilltaks nivå. Tycker det blir meningslöst och rart hvis man slipper opp och tolerar en massa smitte i samfundet samtidigt som man har hårda karantäne regler. Hur många sätts i karantän i minst 7-10 dagar når vi har 7000-8000 smittede per dag? 

edit: ser nu att man slipper karantän hvis man har varit smitted innen 3 månader. Reinfektioner med omikron er väl också vanligt?

Endret av fredrik2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Fibonacci said:

Når smitten øker så raskt, blir konsekvensene av karantene fort større enn av sykdommen. Hellas og Spania har nå slakket på karantenereglene av denne grunn.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/1OdREe/smitten-eksploderer-disse-landene-kutter-likevel-isolasjonstid

 

Hvis man er fullvaksinerad och ikke alltför gammal kan nog karantänen var ett värre "straff" än att bli smitted.

Förhoppningsvis letter de opp på en del regler snart. Som det er nu orkar man ju inte ens följa med på alla ändringar och rare konsekvenser. I karantän är en ovaksinerade och en som fick andra dosen för några uker sen likvärdiga. För reiser medför vaksinationen en stor forskjell. Att vara smitted er nu mycket bättre med tanke på karantän men fördelen försvinner helt efter en vis tid. Snart verkar det ikke som att varken 2 doser eller smitte spelar noen roll för reiser i Europa. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 timer siden):

Omikron vokser i omfang. Skal bli "spennende" å følge med på hvordan dette utvikler seg videre. (syns spennende er litt feil ordvalg, men samtidig så er det jo akkurat det...)

https://www.nrk.no/nyheter/hver-fjerde-innlagte-i-oslo-er-omikron-smittet-1.15797771

Ja, dette er helt uunngåelig dette, og helt som forventet. Flere og flere tester pisitivt på PCR-tester både fordi den nåværende varianten er mye mer smittsom men de færreste positive tester avslører noen alvorlig sykdomer. Samtidig, og dette er atskillig mer viktig og vesentlig; går antallet innlagte NED. Og det er jo DET som er det viktige, ikke hvor mange som tester positivt på PCE-tester, noe som er unngåelig når man driver en slik ekstrem jakt på poitive smittetilfeller. Jeg tar antallet posaitive tester med knusende ro; men jeg ville jo bekymret meg om antallet innlagte gikk dramatisk opp, men det gjør det ikke; det går ned og det kommer til å fortsette å stupe de neste ukene. Alt de sa om omicron i slutten av november viser seg å stemme - også her.

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (6 timer siden):

Hmm..

Jusprofessor: Aldri før i fredstid har vi sett så mange eklatante angrep på grunnov og lov.

https://hemali.no/siste/jusprofessor-eklatante-angrep-pa-grunnlov-og-lov/

 

Meanwhile:

Mener unge voksne tvinges til å ta en tredje dose: – Problematisk

Vaksineforsker Gunnveig Grødeland og jusprofessor Hans Fredrik Marthinussen reagerer på endringen i koronasertifikatet.

https://www.tv2.no/nyheter/14470407/

Jeg er veldig glad for å lese at det er stadig flere seriøe aktører som nå ser at denne galskapen har gått alt for langt. I 2022 er tiden forbi da man kunne si at det bare var høyreekstremister og konspirasjonsteoretikere som var kritiske til unntakslover mot vius og det er bare 6.januar ennå så det lover bra for tiden fremover at narrativet slår sprekker. Det hjelper også lite å komme med "tiltakstilhengerne roper høyest". Vi trenger en åpen og ærlig debatt om dette og den debatten er kommer for å bli.

Verm skrev (6 timer siden):

Sitter med en følelse av at dette kommer til å kunne vare lenger enn noen tror, kanskje så lenge som et tiår. Det er gått 2 år allerede siden denne faenskapen dukket opp i Wuhan, og smitten er høyere enn noensinne. Det betyr og nye mutasjoner.

"Smitte" er 100% irrelevant. Coronaviruset er som de fleste andre virus kommet for å bli for evig og alltid og all fremtid. Men det som skjer i ALLE slike pandemier er at viruset til slutt utvikler seg til en mildere og harmløst mutant som "de fleste" får og man oppnår epidemisk ekvilibrium, og tiden for det er nå og det er meningsløst å fortsette å kriminalisere et helt samfunn med vanvittige tiltak. Ja, nye mutasjoner kommer og det er en bagatell fordi det som skjer at de muterer til mildere mutanter det ikke er noe å slå alarm om. For eksempel; "spanskesyken" forsvant ikke. Viruset som førte til spanskesyken eksisterer den dag i dag i beste velgående i form av helt vanlige influensaer; det skjedde som med andre viruser, det muterte til noe folk håndterte; riktignok gjorde den et midlertidig "comeback" i 2009 i form av svineinfluensaen, men det var et meget mildt og opphauset "comeback". Det vi derimot sliter med er medier og regjeringer som driver ekstrem krisemaksimering rundt dette og behandler selv milde muitasjoner som katastrofer man må drive unntakstilstand i samfunnet mot. Ja, "smitten" er høyere enn noensinne fordi man driver en ekstrem jakt på kreti og pleti av alt som kan krype og gå av folk med positive PCR-tester SAMTIDIG som antallet innlagte nå STUPER - det går ned og i land som har hatt omicron-varianten lengre går de enda mer ned. Og antallet døde av dette er lik NULL. Pandemien eri praksis over allerede, det største problemet er maktsyke regjeringer.

Baranladion skrev (6 timer siden):

De bør egentlig ikke føle noe som helst... Helt utrolig å tro at ingen andre ville vært opphav dersom ikke denne ene personen var det... vi har vel ikke akkurat kjempesuksess de siste årene med å ikke importere smitte fra utlandet

Helt riktig. Viruser er naturens gang og ingen bør ha dårlig samvittighet for å ha levd som mennesker slik mennesker lever.

Fibonacci skrev (6 timer siden):

Strategien til nå har vært å hale ut tiden til problemet forsvinner. Ironisk nok ser det ut til at omikron blir løsningen.

Det ser jo ut  til at det å "hale ut tiden" ikke virker. Det er nemlig slik med viruser som ikke har til hensikt å drepe verten at de finner en løsning. Omicron bryter gjennom de "stålmurene" myndigheter setter opp mot viruset; virker det som og brenner seg gjennom befolkningen men uten å medføre alvorlig sykdom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...