Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (13 minutter siden):

Tycker jag får ta ut det jag ville svara på utan att det ska anses vara cherry-picking. Utifra sambandet så tycker jag ikke det framgick att det ikke var noe du menade mer generellt. 

Men anektoder er ikke så intressanta. Det stämmer. 

Men det er jo nettopp det du gjorde, ved å poengtere (påstå) at det er mange unge, godt trente, som synes at sykdommen har vært slitsomt. Hadde du ikke brukt det argumentet, hadde jeg vært enig med deg. 

Lenke til kommentar

Jag svarade bara på det jag siterade. Det er en hel del folk som ikke tycker att covid-19 er en mild sjukdom och bland dem er det toppidretsmen som har sagt att det er det värsta de har varit igenom. 

Går faktiskt att bruke anektoder för att motbevisa ting. Vad som gäller generellt kan man dock ikke bruke dem till.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y4bVqg/raymond-johansen-krever-svar-om-hvor-presset-sykehusene-egentlig-er

Er det riktig at kapasiteten er 1200 intensivplasser og 4500 sykehussenger, slik det ble opplyst før jul? Hvis så er tilfelle, er vi da i en så dramatisk situasjon at vi må stenge ned når det for tiden ligger rundt 300 coronapasienter på intensivavdelinger rundt omkring i landet?

– Hva mener du?

– Hvis det er riktig at 300 av 1200 er opptatt, mener jeg det ikke er noen grunn til å påstå at vi er i en så krevende situasjon at hele landet vårt må være stengt ned

Raymond eller journalist roter bra med tallene her? Det er vel kun 90 intensivpasienter, og 300 innlagte. Dvs 300 av 4500 (6,7%) for innlagte og 90 av 1200 for intensiv (7,5%). Verdt å nevne at i UK så har intensivpasienter knapt økt under denne vanvitte Omikron-bølgen, selv ikke i London som er godt uti bølgen allerede. Det var seks ganger så mange intensivpasienter under toppen for et år siden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (38 minutter siden):

Rart att du ikke ens kan skriva vad du då menade med det du skrev då och hvorfor du skrev det? 

Jag har ju inte ens tillägnat dig några meningar vad jag kan se... 

 

Det var ikke så mye mer å mene vel? Tallene snakker vel for seg selv? Begge tallene har også kildehenvisning om du er usikker.

Jo les hva du selv skriver og prøver å si at jeg sa/mente. Du har fortsatt ikke svart på de to konkrete punktene i påstanden og hvor feilen er. Det er vanskelig for begge tallene og påstandene er helt korrket. 

Lenke til kommentar
Stoic skrev (33 minutter siden):

Nå drar du innlegget mitt ut av kontekst. Jeg har ikke sagt at Covid er en ufarlig sykdom, men det er heller ikke i nærheten av den pesten vi ble forespeilet i mars 2020. Det eneste jeg gjør var å poengtere at innlegget til GiaMahan var anekdotisk og på samme på var like lite gjeldende som mitt. Og at det er mange er vel en overdrivelse. Er sikkert flere utrente middelaldrende mennesker som synes det var en litt plagsom, men ikke alvorlig, sykdom. 

Poenget her er at man kan ikke komme med anekdotiske påstander, slik som VG og DB dessverre er flinke til å gjøre (DØDE AV KORONA!), for å krisemaksimere sykdommen, ei heller komme med anekdotiske påstander for å bagatellisere sykdommen. I tillegg er det dårlig stil å cherry picke noe ut av kontekst. 

Noen andre kan sikkert finne tallene, men i din aldersgruppe så er sjangsen for alvorlig sykdom og innleggelse laaaaaaaaangt under sjangsen for alvorlig sykdom blant uvaksinerte friske og enda lavere/nesten teoretisk blant vaksinerte friske. Din historie blir derfor mye mindre anekdotisk enn den andre og mye mer representativ. Det virker det for at det er en del som glemmer.. Takk for godt innspill :)

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (6 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y4bVqg/raymond-johansen-krever-svar-om-hvor-presset-sykehusene-egentlig-er

Er det riktig at kapasiteten er 1200 intensivplasser og 4500 sykehussenger, slik det ble opplyst før jul? Hvis så er tilfelle, er vi da i en så dramatisk situasjon at vi må stenge ned når det for tiden ligger rundt 300 coronapasienter på intensivavdelinger rundt omkring i landet?

– Hva mener du?

– Hvis det er riktig at 300 av 1200 er opptatt, mener jeg det ikke er noen grunn til å påstå at vi er i en så krevende situasjon at hele landet vårt må være stengt ned

Raymond eller journalist roter bra med tallene her? Det er vel kun 90 intensivpasienter, og 300 innlagte. Dvs 300 av 4500 (6,7%) for innlagte og 90 av 1200 for intensiv (7,5%). Verdt å nevne at i UK så har intensivpasienter knapt økt under denne vanvitte Omikron-bølgen, selv ikke i London som er godt uti bølgen allerede. Det var seks ganger så mange intensivpasienter under toppen for et år siden. 

Tror Raymond sikter til antall kriseplansplasser. Altså antall sykehusene har kapasitet til ifølge kriseplaner. Mener de tallene var noe sånn. Når inngripende tiltak innføres som koster folk levebrødet sitt, friheten etc.. da vil jeg vel si at kriseplaner bør iverksettes før man kjører på med slike typer tiltak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, minim said:

Det var ikke så mye mer å mene vel? Tallene snakker vel for seg selv? Begge tallene har også kildehenvisning om du er usikker.

Jo les hva du selv skriver og prøver å si at jeg sa/mente. Du har fortsatt ikke svart på de to konkrete punktene i påstanden og hvor feilen er. Det er vanskelig for begge tallene og påstandene er helt korrket. 

Suck, detta känns bara surrealistiskt. 

Den ända förklaringen jag kan se på dina inlägg är att du har förstått hur fel och meningslöst ditt inlägg var men att du vägrar att erkänna det. 

Talen er korrekta men det er meningslöst att jämföra dem och komma med en slutsats som du gör. 

Antar att 2.7 millioner som OUS er region sjukhus för er region sör-öst. I det området er det nu 47 st på respirator och 150+ innlagte (gidder ikke räkna då jag ikke er sikker på eksakt vilka sjukhus som er med). 

Alla covid pasienter  i helse sör-öst blir ikke inlagda på OUS så varför jämföra 44 st med 2.7 millioner som du gör? OUS betjännar ikke 2.7 millioner inbyggare med tanke på covid-19. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, knipsolini said:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y4bVqg/raymond-johansen-krever-svar-om-hvor-presset-sykehusene-egentlig-er

Er det riktig at kapasiteten er 1200 intensivplasser og 4500 sykehussenger, slik det ble opplyst før jul? Hvis så er tilfelle, er vi da i en så dramatisk situasjon at vi må stenge ned når det for tiden ligger rundt 300 coronapasienter på intensivavdelinger rundt omkring i landet?

– Hva mener du?

– Hvis det er riktig at 300 av 1200 er opptatt, mener jeg det ikke er noen grunn til å påstå at vi er i en så krevende situasjon at hele landet vårt må være stengt ned

Raymond eller journalist roter bra med tallene her? Det er vel kun 90 intensivpasienter, og 300 innlagte. Dvs 300 av 4500 (6,7%) for innlagte og 90 av 1200 for intensiv (7,5%). Verdt å nevne at i UK så har intensivpasienter knapt økt under denne vanvitte Omikron-bølgen, selv ikke i London som er godt uti bølgen allerede. Det var seks ganger så mange intensivpasienter under toppen for et år siden. 

Ja, jeg reagerte på det samme. Var ikke lett å bli klok på hva mente. Han har hatt noen lite heldige og dårlige timete utsagn gjennom pandemien, som 'Gå på julebord!' (like før han måtte avlyse sitt eget) og 'Åpne opp nå!' (like før den andre smittebølgen traff oss).

Endret av ToxicTed
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Tror Raymond sikter til antall kriseplansplasser. Altså antall sykehusene har kapasitet til ifølge kriseplaner. Mener de tallene var noe sånn. Når inngripende tiltak innføres som koster folk levebrødet sitt, friheten etc.. da vil jeg vel si at kriseplaner bør iverksettes før man kjører på med slike typer tiltak.

Kriseplaner påverkar också folk. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (16 minutter siden):

Tror Raymond sikter til antall kriseplansplasser. Altså antall sykehusene har kapasitet til ifølge kriseplaner. Mener de tallene var noe sånn. Når inngripende tiltak innføres som koster folk levebrødet sitt, friheten etc.. da vil jeg vel si at kriseplaner bør iverksettes før man kjører på med slike typer tiltak.

Han sier at det for tiden ligger inne 300 intensivpasienter, men mener vel 300 innlagte. For det ligger 300 innlagt og 90 på insentiv i følge VGs oversikt. Og bruker igjen 300 på insentiv av en kapasitet på 1200, men det bør være 90 av 1200 for insentiv og 300 av 4500 for innlagte? Dvs "bedre" enn han prøver å fremstille det. 

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (18 minutter siden):

Tror Raymond sikter til antall kriseplansplasser. Altså antall sykehusene har kapasitet til ifølge kriseplaner. Mener de tallene var noe sånn. Når inngripende tiltak innføres som koster folk levebrødet sitt, friheten etc.. da vil jeg vel si at kriseplaner bør iverksettes før man kjører på med slike typer tiltak.

De 1200 kriseplassene forutsetter utsettelser av all planlagt ikke-akutt/livstruende behandling, triage og en langt dårligere kvalitet på behandling av koronasyke innlagte med etterutdannede intensivsykepleiere. Ikke en situasjon man vil ha akkurat, det ville enkelt sagt vært helt forferdelig. Håper ikke, og tror ikke vi kommer dit at det blir nødvendig.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

De 1200 kriseplassene forutsetter utsettelser av all planlagt ikke-akutt/livstruende behandling, triage og en langt dårligere kvalitet på behandling av koronasyke innlagte med etterutdannede intensivsykepleiere. Ikke en situasjon man vil ha akkurat, det ville enkelt sagt vært helt forferdelig. Håper ikke, og tror ikke vi kommer dit at det blir nødvendig.

Ingen vil ha en slik situasjon såklart. Ingen vil ha en situasjon som nå heller, men der er vi likevel. Også er det ikke gitt at selv om vi har mulighet for 4500 maksimalt, så er det ikke gitt at det blir så mange. 

Dette kan også ses på som en mulighet nå. Hvis Omikron brenner seg igjennom befolkningen mot at sykehusene jobber på spreng i 2-3 måneders tid, så er vi kanskje der at Covid er blitt tilsvarende influensa, og vi kan gå tilbake til hverdagen.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (11 minutter siden):

Han sier at det for tiden ligger inne 300 intensivpasienter, men mener vel 300 innlagte. For det ligger 300 innlagt og 90 på insentiv i følge VGs oversikt. Og bruker igjen 300 på insentiv av en kapasitet på 1200, men det bør være 90 av 1200 for insentiv og 300 av 4500 for innlagte? Dvs "bedre" enn han prøver å fremstille det. 

Ser ut som artikkelen er blitt oppdatert med riktige tall 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (27 minutter siden):

Suck, detta känns bara surrealistiskt. 

Den ända förklaringen jag kan se på dina inlägg är att du har förstått hur fel och meningslöst ditt inlägg var men att du vägrar att erkänna det. 

Talen er korrekta men det er meningslöst att jämföra dem och komma med en slutsats som du gör. 

Antar att 2.7 millioner som OUS er region sjukhus för er region sör-öst. I det området er det nu 47 st på respirator och 150+ innlagte (gidder ikke räkna då jag ikke er sikker på eksakt vilka sjukhus som er med). 

Alla covid pasienter  i helse sör-öst blir ikke inlagda på OUS så varför jämföra 44 st med 2.7 millioner som du gör? OUS betjännar ikke 2.7 millioner inbyggare med tanke på covid-19. 

Det er på ingen måte feil. Kan du slutte å fare med usannheter. Svar meg på hvilken av de to påstandene som er der med kilde henvisning som er feil. Dette blir for dumt.

Jeg kom ikke med noen «sluttsats»? 

«Alle» har jeg ALDRI påstått. Kan du i tilfelle sitere meg på der? Det er din påstand/konklusjon/tolkning og noe jeg aldri har sagt eller konkludert med. Du forsøker dog hardt å tillegge meg denne meningen ser jeg, men les som sagt igjen hva jeg skriver. Jeg kan forstå hvorfor jamrer om at jeg tar feil når du finner på så vesentlige opplysninger og i tillegg påstår at de kommer fra meg. 

Lenke til kommentar
Just now, minim said:

Det er på ingen måte feil. Kan du slutte å fare med usannheter. Svar meg på hvilken av de to påstandene som er der med kilde henvisning som er feil. Dette blir for dumt.

Jeg kom ikke med noen «sluttsats»? 

«Alle» har jeg ALDRI påstått. Kan du i tilfelle sitere meg på der? Det er din påstand/konklusjon/tolkning og noe jeg aldri har sagt eller konkludert med. Du forsøker dog hardt å tillegge meg denne meningen ser jeg, men les som sagt igjen hva jeg skriver. Jeg kan forstå hvorfor jamrer om at jeg tar feil når du finner på så vesentlige opplysninger og i tillegg påstår at de kommer fra meg. 

Förstår ikke ens vad jag ska svara på men kan ta ett sista försök.  

Du skrev:

"44 innlagte corona pasienter totalt  på et sykehus som betjener over 2.7millioner mennesker og har 24000 ansatte. Dramatisk.."

Det gröna stämmer. 

Det lila stämmer som ett region sjukhus men med tanke på covid-19 pasienter så betjener ikke OUS så många människor så här stämmer det ikke. Det borde vara uppenbart hvis man letar opp information om att det i det området sör-öst er 200 pasienter innlagte med covid-19.

orange stämmer.

Det röda tolkar i alla fall jag som en slutsats som följer av det andra. 

Det är meningslöst att dra att en slutsats utifra de talen då det blir väldigt missvisande att bruke tal fra hele regionen når sykehuset faktiskt bara betjenner covid-19 pasienter fra en del av det områden.  

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Förstår ikke ens vad jag ska svara på men kan ta ett sista försök.  

Du skrev:

"44 innlagte corona pasienter totalt  på et sykehus som betjener over 2.7millioner mennesker og har 24000 ansatte. Dramatisk.."

Det gröna stämmer. 

Det lila stämmer som ett region sjukhus men med tanke på covid-19 pasienter så betjener ikke OUS så många människor så här stämmer det ikke. Det borde vara uppenbart hvis man letar opp information om att det i det området sör-öst er 200 pasienter innlagte med covid-19.

orange stämmer.

Det röda tolkar i alla fall jag som en slutsats som följer av det andra. 

Det är meningslöst att dra att en slutsats utifra de talen då det blir väldigt missvisande att bruke tal fra hele regionen når sykehuset faktiskt bara betjenner covid-19 pasienter fra en del av det områden.  

Her gjør du det igjen. Jeg har ikke påstått det du sier her. Lilla påstand er også  helt korrekt. Du tillegger en masse greier og tar forbehold jeg ikke har sagt noen gang.

Du må gjerne få mene/analysere og ta ting videre, men slutt å si at påstanden min er feil og tillegg meg en masse greier jeg aldri har påstått eller sagt.
 

 

Lenke til kommentar

Det Johanson trekker frem er jo viktig. Tallene vi får servert, og som blir repetert med rød skrift og utropstegn i medier, fremstiller jo tallet som enormt store. Er 300 mye? Det kommer vel an på, hva de 300 er og hva de måles opp mot. Dersom det er 60 % av alle sengeplasser, så er det mye. Er det 6,7 % er det ikke spesielt mye. Derfor er det viktig å faktisk få en klarhet i hvor stor belastning covidpasientene faktisk er, ikke minst bør disse tallene settes opp mot andre typer innleggelser som er relevante, for eksempel RS-virus og andre luftveisinfeksjoner. 

1245006293_Skjermbilde2022-01-06kl_20_09_06.png.71de499fa305af698fd36f1442a7dc7b.png 

 

Ref mitt forrige innlegg så er dette en sak på DB, som jeg synes er helt meningsløs:

1155271496_Skjermbilde2022-01-06kl_20_08_14.png.3b83e522880c32bf9766d8c902bf0cd2.png

Kan like gjerne ta bilde av trynet mitt som smiler og skrive "Her angrer ikke Stoic på at han ikke tok vaksinen". 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, minim said:

Her gjør du det igjen. Jeg har ikke påstått det du sier her. Lilla påstand er også  helt korrekt. Du tillegger en masse greier og tar forbehold jeg ikke har sagt noen gang.

Du må gjerne få mene/analysere og ta ting videre, men slutt å si at påstanden min er feil og tillegg meg en masse greier jeg aldri har påstått eller sagt.

Jag siterar ordagrant en settning du har skrivit och förklarar i detalj vad jag menar och får den här responsen ... 

Nu har du väl skrivet en 5-6 inlägg om detta utan att ha klarat av att skriva noe detaljerat eller kommenterat det jag faktiskt skriver. 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...