Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Men så er altså Norge det eneste landet i Europa som har fullstendig skjenkestopp om man ser bort fra Nederland og Slovakia som har stengt ned absolutt alt. Og apropos det - nå to år ut i pandemien har vi over 90% fullvaksinerte i Norge. Stadig flere får boostedose. da burde man vite bedre enn å bare skyte spurv med kanoner som norske myndigheter driver med nå. 

Endret av William_S
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (5 minutter siden):

Men så er altså Norge det eneste landet i Europa som har fullstendig skjenkestopp om man ser bort fra Nederland og Slovakia som har stengt ned absolutt alt. Og apropos det - nå to år ut i pandemien har vi over 90% fullvaksinerte i Norge. Stadig flere får boostedose. da burde man vite bedre enn å bare skyte spurv med kanoner som norske myndigheter driver med nå. 

Det er synd at utelivet har blitt syndebukk og stort sett er det eneste som må ta støyten... Dersom regjeringen er redd for den ekstreme smitten nå, og dette er grunnen, så må de stenge ned alt, slik man gjorde helt i starten. Alt annet blir egentlig forskjellsbehandling. 

De fleste andre steder er det nå anbefalinger, og lite krav, bortsett fra i utelivsbransjen, der de praktisk talt har innført næringsstopp. Samtidig, så er smitten bare økende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 minutter siden):

Jo, det er det. I et demokrati er politikere valgt av befolkningen til å være våre tillitsmenn. De er i aller høyeste grad forpliktet til å svare hvorfor de innfører inngripende tiltak som rammer mennesker i samfunnet; vi er tross alt et demokrati og ikke et samfunn som er ment å være styrt av "eksperter" som også er mennesker og vi bør forvente at absolutt alle kort legges på bordet om hvorfor det innfører inngripende regler som kriminaliserer store deler av befolkningen. Solvang gjorde sin jobb og sin plikt som journalist med å stille hun til veggs, noe det desverre er alt for få journalister som gjør i våre dager; alt for mange fremstår som rene PR-folk for maktmenneskene. Det er ikke journalistisk svakt, tvert imot er det JOURNLISTISK STYRKE, noe det er alt for LITE av i våre dager.

Selvfølgelig er jeg enig i at politikerne må svare for politiske avgjørelser, som f.eks. hvorfor de velger å følge/ikke følge faglige anbefalinger, eller andre politiske ting i forbindelse med pandemien som f.eks. koronapass - men jeg synes ikke politikerne våre skal begynne å svare på faglige spørsmål med mindre det er helt enkle ting som alle kan forstå.

Det er nødt til å være opp til nettopp fagfolk å svare på sånt. Grill gjerne dem veldig i en slik debatt, men vi kan bare ikke ha det sånn at Høie tidligere, Kjerkol nå eller andre politikere skal svare på faglige spørsmål som er utenfor deres kompetanse. Derfor synes jeg ikke Kjerkol ble noe stilt til veggs i går, hun hadde ikke noe annet valg enn å henvise til fagfolk. Dette er et viktig prinsipp i journalistikken og noe jeg mener Solvang bomma på i går i sitt forsøk på å hause opp. Det er unormalt at han tar et så populistisk standpunkt som han gjorde i går, og det er unormalt at han er så lite nøytral. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Det er synd at utelivet har blitt syndebukk og stort sett er det eneste som må ta støyten... Dersom regjeringen er redd for den ekstreme smitten nå, og dette er grunnen, så må de stenge ned alt, slik man gjorde helt i starten. Alt annet blir egentlig forskjellsbehandling. 

De fleste andre steder er det nå anbefalinger, og lite krav, bortsett fra i utelivsbransjen, der de praktisk talt har innført næringsstopp. Samtidig, så er smitten bare økende. 

Det at vi satte ny smitterekord nå i dag er vel ikke overraskende. Tar igjen en del etterslep fra jula da ingen testa seg osv. Det samme så vi ved forrige runding av nyttår. Samtidig så foregår jo det massetesting av skoleelever rundt om kring. En andel av disse vil vel teste positivt og må ha det bekreftet av en PCR. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (9 minutter siden):

Det at vi satte ny smitterekord nå i dag er vel ikke overraskende. Tar igjen en del etterslep fra jula da ingen testa seg osv. Det samme så vi ved forrige runding av nyttår. Samtidig så foregår jo det massetesting av skoleelever rundt om kring. En andel av disse vil vel teste positivt og må ha det bekreftet av en PCR. 

Vi har hatt meget høyt smittenivå over ganske lang tid, selv uten Omikron. Ja, Omikron er kanskje ekstremt smittende, men det er da ikke kun i barer og på restauranter den smitter... dersom regjeringen er redd for denne ekstremt smittsomme varianten, så må man stenge ned alt igjen.  Jeg ser ikke hensikten ved å kun være så inngripende mot alkoholservering, skal det liksom stoppe omikron? Langt ifra

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

Selvfølgelig er jeg enig i at politikerne må svare for politiske avgjørelser, som f.eks. hvorfor de velger å følge/ikke følge faglige anbefalinger, eller andre politiske ting i forbindelse med pandemien som f.eks. koronapass - men jeg synes ikke politikerne våre skal begynne å svare på faglige spørsmål med mindre det er helt enkle ting som alle kan forstå.

Det er nødt til å være opp til nettopp fagfolk å svare på sånt. Grill gjerne dem veldig i en slik debatt, men vi kan bare ikke ha det sånn at Høie tidligere, Kjerkol nå eller andre politikere skal svare på faglige spørsmål som er utenfor deres kompetanse. Derfor synes jeg ikke Kjerkol ble noe stilt til veggs i går, hun hadde ikke noe annet valg enn å henvise til fagfolk. Dette er et viktig prinsipp i journalistikken og noe jeg mener Solvang bomma på i går i sitt forsøk på å hause opp. Det er unormalt at han tar et så populistisk standpunkt som han gjorde i går, og det er unormalt at han er så lite nøytral. 

Hun trengte ikke svare på faglige spørsmål, men hvorfor regjeringen besluttet at skjenkestopp var det rette å gjøre. Dette ville hun ikke, dette skulle være hemmelig, fordi det er slik man vanligvis gjør det i regjeringen. Jeg synes hun var direkte svak i debatten. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Hvordan får man påvist immuniteten til et koronasertifikat i Norge da. Tillitsbasert det også, eller skal det måles noe fra blodprøver?

Dersom man må ta blodprøve for det, så gjenstår det kun to hindere igjen og det er kostnader og risiko ved vaksine kontra blodprøvetakning. Blodprøver er jo heller ikke gratis. Men kanskje blodprøver er rimeligere enn vaksinen for alt jeg vet? Eller motsatt at vaksine er rimeligere enn blodprøve?

Fastlegene har ikke kapasitet til å ta blodprøve av hele befolkningen. Men det kunne vært greit og visst hvor mye det var igjen av virkningen før man fikk påfyll. Kanskje man samtidig ville fått avdekket om man har et bra eller dårlig immunforsvar? Eller at det kan være bra i noen perioder av livet og i andre ikke. Eller at man er forsynt med et godt immunforsvar fra starten av. Jeg er ikke lege.

Overraskelsen var i hvert fall stor for noen år tilbake før pandemien, da det viste seg at et familiemedlem som både trente og spiste sunt hadde dårlig immunforsvar. Ellers ville hen vel ikke blitt hasteinnlagt på sykehus med lungebetennelse.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg savner jo egentlig de større debattene i pandemien da. Skjenkestoppen er jo bare en liten del av en større pakke med tiltak som har eksistert gjennom pandemien. Hvor mye er det greit at staten blander seg inn i den private sfære og gjør normal  menneskelig oppførsel til en kriminalsak? I en periode i Oslo var det faktisk kriminalisert å ha mer enn en 2 på besøk utenom husstanden. Dvs om jeg i min 45 m2 store leilighet ville bli straffet om politiet hadde oppdaga at jeg hadde 3 venner på besøk fremfor 2. Er dette egentlig greit av staten å forskriftsfeste sånn i det store og det hele? 

Til og med utendørs var det svært strenge restriksjoner, nærmest forbudt  å samle folk. Jeg synes det er noe absurd at folk ser ut til å akseptere disse tingene helt uten videre.  Ja og ikke minst næringsforbud en lenger periode for butikker som ikke var essensielle i Osloområdet.  Til og med på Oslo S var jo benkene på stasjonen stengt av (pga smittevern) en periode... Folk satt helt seriøst på gulvet og spiste den samme takeawayen fra Burger King samme stedet. 

Våren 2020 var det jo mer forståelig at myndighetene stengte ned, men selv da var det mer liberale tiltak enn det var i Osloområdet store deler av vinteren-våren 20/21. Feks var ikke butikkene stengt og det var en stemning for å lempe på tiltakene når de ikke var nødvendige.  Det var faktisk kun Oslo som hadde sitt eget lille lokale skjenkeforbud mars-mai 2020. Den stemningen synes jo å ha snudd, nå virker det som derimot sitter lenger inne å lempe på tiltakene enn å innføre dem. Jeg så litt på gudstjenesten fra Nidarosdomen på tv nå i jula - det virker jo helt absurd at den kirka der bare får ha 50 på en gudstjeneste. Riktignok så er medlemstallene i Den Norske Kirka synkende, men at Nidarosdomen som er blant landets største kirker bare får lov å samle 50 i det hele tatt er helt absurd. 

Kjerkhol tviholder på dette skjenkeforbudet og setter 14 januar som en slags hellig dato for en revurdering. Men det bør heller være en løpende vurdering.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
51 minutes ago, William_S said:

Men så er altså Norge det eneste landet i Europa som har fullstendig skjenkestopp om man ser bort fra Nederland og Slovakia som har stengt ned absolutt alt. Og apropos det - nå to år ut i pandemien har vi over 90% fullvaksinerte i Norge. Stadig flere får boostedose. da burde man vite bedre enn å bare skyte spurv med kanoner som norske myndigheter driver med nå. 

Men til gjengjeld bruker vel de fleste andre land i Europa koronapass for å komme inn på serveringsteder. Dette kunne vi gjort her også, men man har vel kun lov til å bruke det for å forhindre smitte. Og det argumentet står vel ikke så sterkt etter omikron. Men det er vel ute en forskrift på høring nå, der man også får lov til å bruke det for å skjerme uvaksinerte mot smitte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (46 minutter siden):

Men til gjengjeld bruker vel de fleste andre land i Europa koronapass for å komme inn på serveringsteder. Dette kunne vi gjort her også, men man har vel kun lov til å bruke det for å forhindre smitte. Og det argumentet står vel ikke så sterkt etter omikron. Men det er vel ute en forskrift på høring nå, der man også får lov til å bruke det for å skjerme uvaksinerte mot smitte.

Hadde koronapass hatt en dritt å si for å hindre smitte, kunne jeg kanskje vært tilbøyelig med å støtte det. Men det gjør det ikke. Husk  så å si alle på Aker Brygge festen var fullvaksinerte og hadde avlagt negative hurtigtester på forhånd. Det burde rett og slett spenne bein over det tiltaket der en gang for alle. Og nå mener ikke engang faginstansene at dette er en lur ide.

Jeg kunne ikke egentlig brydd meg mindre om de få uvaksinerte. Samfunnet har bygd seg opp en slags frykt for dem. Å møte disse med strenge tiltak tror jeg ikke er noen god ide og det skremmer meg at ledende politikere i Europa som Frankrikes president Macron vil gjøre alt for å plage uvaksinerte. Splittelser i et samfunn fører aldri til noe godt.  Det ser man særlig i USA som er ekstremt splittet. 

Endret av William_S
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vet ikke bare om det er meg, eller er det langt færre pressekonferanser med ny regjering enn hva det var med forrige? 

Jeg opplever det som at når det skjer enkelte endringer, så har nåværende regjering lettere for å bare sende ut en pressemelding enn å kalle inn til pressekonferanse. 

For øvrig oppfatter jeg ny regjering som mer fraværende, og svarene de gir virker mer arrogante enn forrige regjering, og da spesielt med helseministeren. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

@G

Sitat

– Eg trur folk er utolmodige og opplever stor usikkerheit og frustrasjon rundt straumkrisa og korona-restriksjonane. Vi har fullt fokus på det og tek det på største alvor. Hovudoppgåva vår no er å handtere dei krisene folk står i, seier Kjersti Stenseng, partisekretær i Arbeidarpartiet.

De som misliker koronarestriksjonene roper høyt, men en undersøkelse like før jul viste at det var høy oppslutning om koronatiltakene. Jeg kan gjøre et forsøk på å finne tilbake, men fra husken var det noe rundt 70% positive, rundt 10% negative og resten nøytrale/vet ikke.

Edit: Datoen var 7. desember og da ønsket 36% strengere tiltak, 48% var fornøyd med nivået og 10% syntes tiltakene var for omfattende. Kilde

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (1 time siden):

Vet ikke bare om det er meg, eller er det langt færre pressekonferanser med ny regjering enn hva det var med forrige? 

De hadde rikelig med pressekonferanser i desember. 

 

William_S skrev (2 timer siden):

Kjerkol tviholder på dette skjenkeforbudet og setter 14 januar som en slags hellig dato for en revurdering.

Trolig er skjenkestoppen en brekkstang for å få flere til å ta dose 3. M.a.o., ta vaksinene, så åpner vi opp, som også er sagt i enkelte utspill. Men det ville vel se rart ut om hun skulle svare dette på TV, selv om det åpenbart er realiteten. 

Det inntrer Eu-regler i februar, som gjør at koronapasset (for innreise og utreise) blir ugyldig 9 mnd etter dose 2 er tatt. Dette vil ytterligere fungere som en brekkstand for å få yngre folk til å ta dose 3. Redigering: Det vil fortsatt bli mulig med PCR-testing.

Endret av Budeia
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

@G

De som misliker koronarestriksjonene roper høyt, men en undersøkelse like før jul viste at det var høy oppslutning om koronatiltakene. Jeg kan gjøre et forsøk på å finne tilbake, men fra husken var det noe rundt 70% positive, rundt 10% negative og resten nøytrale/vet ikke.

Edit: Datoen var 7. desember og da ønsket 36% strengere tiltak, 48% var fornøyd med nivået og 10% syntes tiltakene var for omfattende. Kilde

Dette var før de gikk inn på strengere tiltak, så man kan tolke den undersøkelsen som at et stort flertall ikke ønsket strengere tiltak. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (16 minutter siden):

Dette var før de gikk inn på strengere tiltak, så man kan tolke den undersøkelsen som at et stort flertall ikke ønsket strengere tiltak. 

Før det ble tiltak:

29. nov (dette var før munnbind ble gjeninnført, gjelder bare munnbind):

Sitat

I uken som gikk sa to av tre nordmenn (66 %) at de er positive til at vi skal bruke munnbind i Norge. Det er hele 20 prosentpoeng høyere enn i oktober.

(En senere undersøkelse i desember kom til at 9 av 10 nordmenn bruker munnbind der det er anbefalt.)

To målinger gjort samme dag tiltakene ble innført 7. desember:

Sitat

I går mente kun 18 prosent at retningslinjene myndighetene har innført for å begrense koronasmitte er for strenge. Mer enn to av tre nordmenn (68 %) er uenig. Resten svarer verken eller. Andelen som synes at retningslinjene er for strenge falt med 2 prosentpoeng fra forrige uke.

https://opinion.no/2021/12/stotte-fra-folket/

Sitat

Flest kvinner og nordmenn over 55 år mener tiltakene er på riktig nivå. 61 prosent av kvinner og 69 prosent av folk av begge kjønn over 55 år støtter nivået på tiltakene.

Tallene for menn er 53 prosent og for nordmenn under 54 år er det 50 prosent som mener tilakene har riktig nivå.

Blant de som mener tiltakene er for strenge er det flest menn og personer under 35 år. 21 prosent av menn og 25 prosent av nordmenn av begge kjønn under 35 år mener det er for strengt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k6exKL/fersk-vg-maaling-tre-av-fem-mener-tiltakene-er-passe-strenge

I Opinions måling mente 17% tiltakene var for strenge, mens det samme tallet i VGs måling var 18%.

Måling gjort en stund etter tiltakene ble innført (publisert 22. desember):

Sitat

Denne uken sier 28 prosent at de synes at retningslinjene myndighetene har innført for å begrense koronasmitte er for strenge. Dette er opp 2 prosentpoeng fra uken før og 8 prosentpoeng fra de to forutgående ukene. Likevel er et klart flertall på seks av ti nordmenn uenig i at det er for strengt (57 %). Resten svarer verken eller.

https://opinion.no/2021/12/pan-igjen-med-munnbind/

Dette er den ferskeste jeg har funnet, og koronamonitoren til Opinion har svært mange respondenter så den er veldig presis. I denne målingen rett før jul synes altså i underkant av 3 av 10 at tiltakene er for strenge.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (23 minutter siden):

også er det noen som tror at coronpasset hadde hjulpet en dritt her... SÅ å si alle var fullvaksinerte og avla negative hurtigtester på forhånd. Altså ikke bare 1 kriterie, men 2 kriterier for å få et coronapass.  Jeg skjønner  ikke helt hva man vil med coronapasset. Det hindrer jo ikke dette. 

Endret av William_S
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er regjeringen inkompetente til å styre landet? FHI ber om et utvalg for å vurdere kostnad og nytte av tiltakene, men regjeringen nekter å etter komme dette... Hvordan i alle dager skal de vite nytten av tiltakene når det ikke blir undersøkt?! 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oWlv8K/fhi-ville-evaluere-tiltakene-i-november-det-har-ikke-skjedd

Det virker som om det blir innført tiltak som føre-var uten tanke på hva slags utslag disse tiltakene vil gjøre, og de er heller ikke villig til å finne ut av hva konsekvensene blir. Alt blir holdt hemmelig. 

Endret av Andre1980
rettet skrivefeil
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Andre1980 said:

Er regjeringen inkompetente til å styre landet? FHI ber om et utvalg for å vurdere kostnad og nytte av tiltakene, men regjeringen nekter å etter komme dette... Hvordan i alle dager skal de vite nytten av tiltakene når det ikke blir undersøkt?! 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oWlv8K/fhi-ville-evaluere-tiltakene-i-november-det-har-ikke-skjedd

 

Meget interessant artikkel og et betimelig spørsmål. Man skulle jo tro at det var en topp-prioritering å se om den galskapen vi driver med nå faktisk har noe å si eller ikke. Det er virkelig vanskelig å se hvorfor man ikke skulle ønske å vite mer om dette høyst aktuelle temaet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...