Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

:utakt skrev (Akkurat nå):

Det er vel ingen som er uenige i at kapasiteten burde vært styrket til nå. Men så finnes det forklaringer på hvorfor ting er som de er (tar tid å utdanne folk, vanskelig å skaffe utenlandske vikarer fordi pandemi, egne ansatte hjemme i karantene og isolasjon +++). Det er noe med å godta realitetene også, om enn hvor kjipe de er. 

Men om de startet allerede våren/sommeren 2020 kunne de faktisk gjort noe. Det tar såvidt jeg skjønner 18 måneder å videreutdanne intensivsykepleiere. Her kunne et kull vært ferdig allerede nå om de startet tidsnok. De kunne lovt bonuser og økt lønn for få tilbake folk med helseutdanning som ikke lenger jobber i sektoren. Og hvor mye er de nye kullene for sykepleierutdanning i 2020 og 2021 økt sammenlignet med tidligere?
 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Helse Førde går til gul beredskap

 
06.12.21 18:12
Åpne deleknapper for artikkelen

Talet innlagde stig, og sjukefråveret er høgt.

 For abonnentar

Ved Førde sentralsjukehus er no fire covidsjuke pasientar innlagde. To av dei ligg på intensivavdelinga, skriv Helse Førde på sine heimesider.

I tillegg er sjukefråværet høgt. På nokre sengepostar har det vore i overkant av 10 prosent sjukefråvær dei siste dagane. Sjukefråværet har ført til vanskar med å dekke inn vakter for sjukepleiarar.

Det er også avgjort å ta ned talet på planlagde operasjonar. Nedtaket gjeld i første omgang ut denne veka.

Avgjerda om å gå frå grøn til gul beredskap vart gjort av beredskapsleiinga måndag ettermiddag. Gul beredskap inneber ein alvorleg situasjon som kan handterast med utvida innsats og ekstraordinære ressursar.

Helse Førde har vore i grøn beredskap sidan 5. november.

https://www.firda.no/helse-forde-gar-til-gul-beredskap/s/5-15-1332705

Dette har så vidt eg veit ikkje skjedd tidlegare under pandemien.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (3 minutter siden):

Der hørte vi, Mats Gilbert på Dagsnytt18. Munnbind bør være påbudt, men de vanlige vi bruker var ikke verd mye. Det er bare noen andre som er bl.a er påbudt i Tyskland nå som virker. Hva heter de? Fikk ikke tak i det.

Flere hordet det i dag så jeg på apotekene N95.

Bruker selv de når jeg flyr alt annet er bare tull når man skal sitte så nærme mennesker over lang tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (2 minutter siden):

Der hørte vi, Mats Gilbert på Dagsnytt18. Munnbind bør være påbudt, men de vanlige vi bruker var ikke verd mye. Det er bare noen andre som er bl.a er påbudt i Tyskland nå som virker. Hva heter de? Fikk ikke tak i det.

FFP2? Koster en haug per stykk. De er sikkert bedre, men helt urealistisk å forvente at folk skal bruke så mye penger på det... 

https://www.vitusapotek.no/smittevernutstyr/munnbind-og-maske/ffp2-respirator-maske-2-stk-/p/982430

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (4 minutter siden):

Bruker selv de når jeg flyr alt annet er bare tull når man skal sitte så nærme mennesker over lang tid.

Jo dyrere maske, jo lengre gjenbruk sikkert. Dvergsdal sier her at ventilasjonen i fly er så god, at flytrafikken kunne gått som normalt hele tida, kan likevel være en utfordring på selve flyplassen. 

 

Lenke til kommentar

 

 

OlavEH skrev (34 minutter siden):

Problemet er jo at det ikke tas NOEN grep for å øke kapasitet. Absolutt ingenting. Den eneste løsningen er at de forventer at vi i befolkningen skal opptre som lydige hunder og godta nedstengning og innskrenking i hverdagen hver eneste gang man kommer i en knipe. 

Virker som dette er nye normalen nå dessverre.

Ironisk med all fokuset på covid når man har eks fedme i samfunnet som tar livet at et tonn flere mennesker 

Sitat

 

Flere dør av usunn livsstil enn av sult

Fire av fem dødsfall skyldes hjerte- og karsykdommer og kreft, som stort sett kan relateres til livsstil.

https://www.dagbladet.no/nyheter/flere-dor-av-usunn-livsstil-enn-av-sult/63177395

 

Sitat

 

Fedme koster Norge 68 milliarder kroner årlig

Fedmeproblemet øker mer i Norge enn i våre naboland og skaper store helseproblemer og samfunnskostnader. – Fedme er en enorm og undervurdert byrde for samfunnet. Det er på tide at politikerne våkner, sier fedmeekspert Jøran Hjelmesæth.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/05/07/fedme-koster-norge-68-milliarder-kroner-arlig/

 

I følge legen jeg kjenner på Ahus som faktisk gir ut riktig info da han jobber med lungepasienter, så er det en stor overvekt av unge folk med høy bmi, spesielt går det dårlig utover de med høy bmi og som har diabetes. Vært tydelig gjennom hele perioden.

Så vi mer eller mindre er gisler til folks dårlig livstillsvalg.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (12 minutter siden):

P3 eller P4 maske sier han. Kunne holdt den litt bedre opp, her:
maska.thumb.jpg.90880cf6b549ba711a91ae774f6b39a4.jpg

 


Masken han holder i hånden er dog ikke anbefalt, ettersom den har filter.

Jeg må innrømme at jeg bruker samme selv noen ganger ettersom jeg kjøpte en haug av de fra UK i starten av pandemien når det var vanskelig å finne masker lokalt.
De er dyre, det er 3M FFP3-masker (røde strikker).

Generelt bør man velge maske uten filter, og FFP2 bør holde for det meste, de er ikke så dyre.

Kirurgiske munnbind, de blå man får kjøpt "overalt", har fint lite for seg, men hjelper sikkert noe. Hvem vet?

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Gibblay said:

Jeg fant ut hva svenskene hadde i innleggelser på det verste. Drøye 2200 lå inne til behandling før de fikk tiltak, noe som er et stykke unna hva vi er nå. Kommer vi på 1100 stykker så blir det sammenlignbart. Selvfølgelig skal vi ikke dit, for de sliter enda med enorme etterslep etter den kaotiske perioden på sykehusene. Dog er det litt bekymringsfullt at vi snart er over 300 allerede.

Vet du om dette tallet også inneholdt de som  er 'innlagt' på behandlingssentere, sykehjem osv. for behandling også? Covid-syke i Norge behandles ikke BARE på sykehus, det er andre institusjoner som også gjør det. Så det kan være greit å vite hva tallene faktisk gjelder, før man kanskje sammenligner epler og bananer.

(Men sier ikke at du tar feil altså, kan bare være greit å vite hva det tallet faktisk forteller).

Edit: Fra en sak i lokalavisa i går (en betalingssak, så tar bare med innledningen her):


image.png.6c7ee8f25b3e1c1ed31d54b723208db8.png
 

Endret av ToxicTed
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 minutter siden):

FFP2? Koster en haug per stykk. De er sikkert bedre, men helt urealistisk å forvente at folk skal bruke så mye penger på det... 

https://www.vitusapotek.no/smittevernutstyr/munnbind-og-maske/ffp2-respirator-maske-2-stk-/p/982430

FFP2 er uendelig mye bedre om man først skal ha munnbindpåbud enn de blå greiene. Men likevel; det er antagelig helt unødvendig å ha noe slikt påbud. Jeg kan til nøds gå med på at det har noe for seg for vanlige folk i rushtiden i Oslo hvor bussen er full. Men veldig få andre areneaer utenfor helsevesenet har dette noe for seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (10 minutter siden):


Masken han holder i hånden er dog ikke anbefalt, ettersom den har filter.

Jeg må innrømme at jeg bruker samme selv noen ganger ettersom jeg kjøpte en haug av de fra UK i starten av pandemien når det var vanskelig å finne masker lokalt.
De er dyre, det er 3M FFP3-masker (røde strikker).

Generelt bør man velge maske uten filter, og FFP2 bør holde for det meste, de er ikke så dyre.

Kirurgiske munnbind, de blå man får kjøpt "overalt", har fint lite for seg, men hjelper sikkert noe. Hvem vet?

Blander du filter og ventil her? Alle masker skal vel fungere som filter. Problemet med maska han holder opp er at den har en ventil som åpner på utluften for at skal være lettere å puste ut, men den vil da ikke filtrere din egen pust som kan dra videre og smitte andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
31 minutes ago, ToxicTed said:

Vet du om dette tallet også inneholdt de som  er 'innlagt' på behandlingssentere, sykehjem osv. for behandling også? Covid-syke i Norge behandles ikke BARE på sykehus, det er andre institusjoner som også gjør det. Så det kan være greit å vite hva tallene faktisk gjelder, før man kanskje sammenligner epler og bananer.

(Men sier ikke at du tar feil altså, kan bare være greit å vite hva det tallet faktisk forteller).

Edit: Fra en sak i lokalavisa i går (en betalingssak, så tar bare med innledningen her):


image.png.6c7ee8f25b3e1c1ed31d54b723208db8.png
 

Aner ikke. Hentet info her :www.c19.se

Ser nå at de hadde nesten 3000 på sykehus ved årsskiftet.

Endret av Gibblay
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

FFP2? Koster en haug per stykk. De er sikkert bedre, men helt urealistisk å forvente at folk skal bruke så mye penger på det... 

https://www.vitusapotek.no/smittevernutstyr/munnbind-og-maske/ffp2-respirator-maske-2-stk-/p/982430

Ikke på lager og ikke tilgjengelig.

Her er det noe billigere av FFP2, men man må ikke ha korona når man har den på.

Sitat

Filtrerende halvmaske type FFP2 15stk

Åndedrettsvern beskytter brukeren fra å puste inn partikler, samt faste og flytende aerosoler, og kan anbefales mot smitte av for eksempel koronavirus. Er man derimot syk selv og ønsker å beskytte andre, bør man bruke medisinsk munnbind.

https://www.apotek1.no/produkter/phoenix-ffp2-maske-856544p

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (49 minutter siden):

Blander du filter og ventil her? 

Ja, ventil mener jeg 👍

De er behagelige å bruke, ettersom varm luft man puster ut forsvinner ut av ventilen, ufiltrert, men det gjør også at litt av poenget bortfaller dersom man selv skulle være smittet, men de beskytter brukeren godt likevel, bare ikke de rundt.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/vestland/flere-timers-ventetid-for-koronatest-1.15760229

Lurer på hvor fornuftig det var å gjeninnføre obligatorisk testing av alle som passerer grensen. Trenger helsepersonell til å sette flest mulig boosterdoser og teste dem som har symptomer/nærkontakt/positiv hurtigtest. Hvor lurt er det å bruke så mye ressurser på å teste alle som reiser inn i landet, så lenge smittesituasjonen og Omikron-tilfeller er verre eller jevnt med de fleste landene folk reiser fra? Det andre er risikoen for smitte når så mange mennesker skal stå i kø i så lang tid, selv med maske må det være en reell fare for at mange kan bli smittet i køen, fremfor å reise rett hjem. Mistenker at det har liten positiv effekt samtidig som det skaper mye problemer. 

Sitat

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

90% av alle nordmenn over 18 år er "fullvaksinerte" - men smitte-, innleggelses- og dødstallene kommer snart til å nå "all time high". Vi stirrer rett inn i en ny "lockdown i morra. "Herd immunity threshold" burde vært nådd etter rundt 30-40% vaksinasjonsgrad hvis vaksinen var "95% effektiv". Nå er det vel på tide å innrømme at hele vaksinestrategien er en fiasko av episke proporsjoner? Vaksina beskytter ikke særlig mot smitte og ser ikke akkurat ut som den beskytter så veldig bra mot "alvorlig sykdom og død" heller. Hvis vaksinen var effektiv, skulle IKKE makro-tallene for smitte, innleggelser og død se ut slik de gjør nå. Desverre.

På tide å tenke litt annerledes kanskje? eller er redningen "mer av det samme" som ikke fungerer? og boostere til evig tid? Vaksinepass, det er sikkert tingen, da blir vi kvitt styggedommen :D :D :D

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...