Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Per H said:

ting

Kaster man vaksinene og dropper tiltak er jo eneste alternativ å la det gå til helvete også får folk bare dø hjemme (også de som hadde overlevd med behandling). Så går jo det på repeat gjennom x antall mutasjoner til det muligens en dag om noen år ikke er like alvorlig (pga immunitet og mutasjoner i favør overlevelse). Vet ikke om dette frister for deg, men jeg syntes det høres litt kjipt ut.

Vaksinene hindrer jo åpenbart mange innleggelser og dødsfall (ref statistikk pre og post vaksinering), så er det bare å krysse fingra for at det har ok effekt mot sykdom og død ved omicron også. Om ikke er det back to square one, bare værre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Per H skrev (12 minutter siden):

90% av alle nordmenn over 18 år er "fullvaksinerte" - men smitte-, innleggelses- og dødstallene kommer snart til å nå "all time high". Vi stirrer rett inn i en ny "lockdown i morra. "Herd immunity threshold" burde vært nådd etter rundt 30-40% vaksinasjonsgrad hvis vaksinen var "95% effektiv". Nå er det vel på tide å innrømme at hele vaksinestrategien er en fiasko av episke proporsjoner? Vaksina beskytter ikke særlig mot smitte og ser ikke akkurat ut som den beskytter så veldig bra mot "alvorlig sykdom og død" heller. Hvis vaksinen var effektiv, skulle IKKE makro-tallene for smitte, innleggelser og død se ut slik de gjør nå. Desverre.

På tide å tenke litt annerledes kanskje? eller er redningen "mer av det samme" som ikke fungerer? og boostere til evig tid? Vaksinepass, det er sikkert tingen, da blir vi kvitt styggedommen :D :D :D

Med tanke på at mesteparten av de som fylle opp intensivplassene er uvaksinerte så taler jo dette direkte i mot det du sier, hadde flere vaksinert seg hadde problemet vært mye mindre. Vaksinerte som blir innlagt har og mye kortere liggetid enn uvaksinerte som og er mye av roten til problemet https://www.fhi.no/nyheter/2021/kortere-liggetid-i-sykehus-for-fullvaksinerte/ 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Sviskepott said:

En ting er å passivt vente på informasjon og så gjøre som "sjefene i samfunnet" og overskriftene i avisene byr en å gjøre, men hvorfor i svarte kan ikke folk bruke fornuften og holde seg hjemme og gjøre på alle vis det de vet at de skal og må på denne tiden av smitteutbruddene?

Føler gruppepress om presangkjøp, julebord etc.?

Lenke til kommentar

Omikron-genetikk :laugh:

Må innrømme at jeg sliter med å følge et slikt tema :yes:

Edit:

Vel han forklarer noen ting ganske godt, så det var litt forståelig enkelte deler likevel ;)

Herlig ca. 19 minutter uti, så nevner han at 3 doser Pfizer på et par leger i Israel ikke var nok til å stoppe omikron på disse to individene.

https://youtu.be/Chlp99IXUp0?t=1115

Jul med din glede !!

 

Han sier 22 minutter uti video at de nye "insertion" på Omicron kan stamme i fra vanlige forkjølelsevirus. Men det er ikke konklusivt, for han har en annen mulig forklaring, at dette arvestoffet kan komme fra kroppens eget DNA og funnet veien til virusets RNA (han nevner sin video episode 19 som dekker det):

Omikron-insertion-could-come-from-common-cold-virus.thumb.png.fd7b76c36aa1c9eb12a51a3171b53e0e.png

Han forteller videre at det kan bli veldig vanskelig å kontrollere viruset med kun antibodies.

Han forteller at selv om ting tyder på mild sykdom fra omikron så er det alt for tidlig å si noe om hvordan dette vil påvirke en befolkning. Fordi omikron ikke enda er dominerende. Så frekvensen av omikron-smitte mener han også er noe avgjørende for hvor alvorlig sykdom den kan skape (sånn forstod jeg hans prat, men jeg kan ha misforstått). Sånn ca. 25 minutter uti.

Han konkluderer med at omicron muligens er den første mutasjonen som har "immune escape".

Endret av G
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Med tanke på at mesteparten av de som fylle opp intensivplassene er uvaksinerte så taler jo dette direkte i mot det du sier, hadde flere vaksinert seg hadde problemet vært mye mindre. Vaksinerte som blir innlagt har og mye kortere liggetid enn uvaksinerte som og er mye av roten til problemet https://www.fhi.no/nyheter/2021/kortere-liggetid-i-sykehus-for-fullvaksinerte/ 

I ukesrapport 46 ser du at ca 2/3 av de nye innlagte er vaksinerte.... (fant ikke samme tabell i siste rapport). 82% av de døde er vaksinerte.

https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-46-15.11---21.11.21.pdf

Ingen betviler at de uvaksinerte og de med utenlandsk opprinnelige er overrepresentert "statistisk" i COVID19 tallene, men hvis 90% av befolkingen er vaksinert og BESKYTTET, hvorfor er 2/3 av de innlagte og 82% av de døde vaksinerte? (ikke noe ad-hominem på at linken under er fra Steigan, den som har skrevet innlegget har regnet ut informasjon FHI ikke publiserer direkte, men tallet er 100% basert på rapportene fra FHI, du kan regne det ut selv og komme til samme resultat):

https://steigan.no/2021/11/fhi-82-av-rapporterte-covid-19-dodsfall-er-blant-vaksinerte/

Folk må få huet litt ut av ræva og se på det store bildet: hvis 90% er vaksinert og BESKYTTET og "herd immunity" skulle vært oppnådd før 40% av vaksinasjonsgrad, så er det noe som er dramatisk feil med bildet. Vaksine-strategien fungerer ikke, det er helt åpenbart! Hvorfor stirrer vi rett på en ny lockdown hvis vaksine-strategien fungerer, og 90% er vaksinert? få opp øynene! pandemien skulle vært over med slike tall! Alt dette er forresten pre-omikron.

PS: den studien du viser til  er dårlig designet og blander epler og pærer, og forskjellige tidsperioder, alpha og delta osv... Du kan lese hvorfor denne trygt kan forkastes under.

https://boriquagato.substack.com/p/norwegian-covid-hospitalization-trajectory

EDIT: jeg mente å si at vaksineSTRATEGIEN ikke fungerer, ikke at vaksinene ikke fungerer i det hele tatt. Endret innlegget mitt for å reflektere dette.

Endret av Per H
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (25 minutter siden):

Med tanke på at mesteparten av de som fylle opp intensivplassene er uvaksinerte så taler jo dette direkte i mot det du sier, hadde flere vaksinert seg hadde problemet vært mye mindre. Vaksinerte som blir innlagt har og mye kortere liggetid enn uvaksinerte som og er mye av roten til problemet https://www.fhi.no/nyheter/2021/kortere-liggetid-i-sykehus-for-fullvaksinerte/ 

Fornekte at vaksinen hjelper blir ganske dumt, men hvor mye blir det store spørsmålet, samboer har vært syk siden fredag med covid og til nå følt det som en mild forkjølelse samt at smak/lukt er helt borte. Så blir snart covid på meg også, man går veien man preiker så må jo nesten si det er spennende håper det blir mildt og ikke noe heavy runde siden jeg er vaksinert.Virker som alle blir smittet nå selv om de er vaksinert , 24 av 50 ble smittet på julebordet til samboer alle vaksinert.

Jeg er jo evig optimist så kanskje jeg ikke blir smittet🙂 

Endret av Kazuo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Per H said:

90% av alle nordmenn over 18 år er "fullvaksinerte" - men smitte-, innleggelses- og dødstallene kommer snart til å nå "all time high". Vi stirrer rett inn i en ny "lockdown i morra. "Herd immunity threshold" burde vært nådd etter rundt 30-40% vaksinasjonsgrad hvis vaksinen var "95% effektiv". Nå er det vel på tide å innrømme at hele vaksinestrategien er en fiasko av episke proporsjoner? Vaksina beskytter ikke særlig mot smitte og ser ikke akkurat ut som den beskytter så veldig bra mot "alvorlig sykdom og død" heller. Hvis vaksinen var effektiv, skulle IKKE makro-tallene for smitte, innleggelser og død se ut slik de gjør nå. Desverre.

På tide å tenke litt annerledes kanskje? eller er redningen "mer av det samme" som ikke fungerer? og boostere til evig tid? Vaksinepass, det er sikkert tingen, da blir vi kvitt styggedommen :D :D :D

 

Løsningen er å først stenge grensen. Deretter plassere hele befolkningen i karantene til viruset dør ut. For så ikke åpne grensen, før dette er over i verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (9 minutter siden):

I ukesrapport 46 ser du at ca 2/3 av de nye innlagte er vaksinerte.... (fant ikke samme tabell i siste rapport). 82% av de døde er vaksinerte.

https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-46-15.11---21.11.21.pdf

Ingen betviler at de uvaksinerte og de med utenlandsk opprinnelige er overrepresentert "statistisk" i COVID19 tallene, men hvis 90% av befolkingen er vaksinert og BESKYTTET, hvorfor er 2/3 av de innlagte og 82% av de døde vaksinerte? (ikke noe ad-hominem på at linken under er fra Steigan, den som har skrevet innlegget har regnet ut informasjon FHI ikke publiserer direkte, men tallet er 100% basert på rapportene fra FHI, du kan regne det ut selv og komme til samme resultat):

https://steigan.no/2021/11/fhi-82-av-rapporterte-covid-19-dodsfall-er-blant-vaksinerte/

Folk må få huet litt ut av ræva og se på det store bildet: hvis 90% er vaksinert og BESKYTTET og "herd immunity" skulle vært oppnådd før 40% av vaksinasjonsgrad, så er det noe som er dramatisk feil med bildet. Vaksinene fungerer ikke, det er helt åpenbart! Hvorfor stirrer vi rett på en ny lockdown hvis vaksinene fungerer, og 90% er vaksinert? få opp øynene! pandemien skulle vært over med slike tall! Alt dette er forresten pre-omikron.

PS: den studien du viser til  er dårlig designet og blander epler og pærer, og forskjellige tidsperioder, alpha og delta osv... Du kan lese hvorfor denne trygt kan forkastes under.

https://boriquagato.substack.com/p/norwegian-covid-hospitalization-trajectory

Din påstand om at vaksinene ikke fungerer er ren og skjær idioti, å du cherrypicker statistikker og tar de ut av kontekst for at det skal passe narrative ditt som ingen andre jeg har vært borti. Blandt vaksinerte er medianalderen på de innlagte 75 år, for uvaksinerte er median alderen 45 år, som står beskrevet i rapporten du selv viser til fra FHI . Dine videre henvisninger til kilder som den venstreradikale avisa Steigan.no er heller ikke noe jeg orker å bruke så mye tid på. Om en ser på enkelt eksempel som sykehuset i Ålesund hvor overlegen gikk rett ut og sa i avisen at samtlige av de som nå er innlagt på intensivavdelingen der på grunn av covid er uvaksinerte maler et helt annet bilde enn det du prøver å skissere. Din taktikk med å prøve å overbelaste dine motdebatanter med for mye informasjon som du selv ikke setter deg skikkelig inn i har sikkert fungert greit for deg, men påstanden din om at vaksinene ikke fungerer er blitt motbevist så grundig at det ikke er så mye snakke om. Smittetallene og innlegelsestallene vi opererer med nå gjør det helt klinkende klart at vaksinene fungerer mot alvorlig sykdom og død.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (26 minutter siden):

Fornekte at vaksinen hjelper blir ganske dumt, men hvor mye blir det store spørsmålet, samboer har vært syk siden fredag med covid og til nå følt det som en mild forkjølelse samt at smak/lukt er helt borte. Så blir snart covid på meg også, man går veien man preiker så må jo nesten si det er spennende håper det blir mildt og ikke noe heavy runde siden jeg er vaksinert.Virker som alle blir smittet nå selv om de er vaksinert , 24 av 50 ble smittet på julebordet til samboer alle vaksinert.

Jeg er jo evig optimist så kanskje jeg ikke blir smittet🙂 

Håper samboeren din får et videre mildt forløp å at smak og luktesansen er tilbake til julemiddagen står på bordet :). Så for en bare krysse fingrene for at du slipper unna, jeg kjenner til folk der ungene har blitt smittet men foreldrene kom seg gjennom det uten å bli smittet selv, så helt umulig å slippe unna er det ikke.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Per H skrev (45 minutter siden):

90% av alle nordmenn over 18 år er "fullvaksinerte" - men smitte-, innleggelses- og dødstallene kommer snart til å nå "all time high". Vi stirrer rett inn i en ny "lockdown i morra. "Herd immunity threshold" burde vært nådd etter rundt 30-40% vaksinasjonsgrad hvis vaksinen var "95% effektiv". 

For det første, vi hadde aldri hatt så "få" innlagte med så mange smittede uten vaksinen. Det er tre ganger flere registerte smittede nå enn i mars, og i realiteten enda flere med så mange flere positive tester. I tillegg sies det at Delta fører til flere innleggelser, som gjør disse periodene ikke direkte sammenlignbare. Likevel var det flere innlagte da.

For det andre, har det virkelig blitt hevdet at vaksinen (Pfizer/Moderna) er 95% effektiv for Delta? Dette tallet har du vel fra fase 3-studiene som ble utført sommeren 2020 på varianten vaksinene ble utviklet for. Siden den gang har vi hatt både Alfa, Delta og nå Omikron, som alle har forskjellige mutasjoner som gjør dem annerledes fra varianten vi hadde i begynnelsen av pandemien. Nå har jeg lest forskjellige estimater for Delta, som er varianten vi har hatt de siste månedene, og da har det vel vært omkring 60-70%? Det man heller ikke kunne vite da vaksinene ble godkjent var hvor lenge beskyttelsen ville vare, og det viste seg vel at den ble redusert raskere enn de fleste hadde håpet. Når det har gått 4-5 måneder så har beskyttelsen mot infeksjon falt ganske så mye. Så ser det ut til at Israel raskt snudde sin smittebølge med boosterdoser. 

For det tredje, flokkimmunitet med 30-40%, dette aner jeg ikke hvor du har hentet fra? Har aldri lest noen som har hevdet et så lavt tall. Det skulle vel tilsi at Ro var omkring 1,4. Tror ikke selv den opprinnelige varianten var så lite smittsom? Men igjen, etter det kom Alfa som var mye mer smittsom, og nå har vi Delta som er mye mye mer smittsom (og Omikron som sannsynligvis er enda mer smittsom). Har vel blitt estimert en del forskjellige Ro for Delta, kanskje 6-7. Om det er 6, så vil flokkimmunitet vært oppnådd med over 80% som er 100% immun (altså ikke noe man bør ha et realistisk håp om). 

Til slutt, hva skal vi gjøre med at vaksinene er mindre effektive mot nye varianter? Skal vi slutte å bruke dem fordi de ikke lenger er så ultraeffektive som de var mot den opprinnelig varianten, og i så fall hvorfor? Det virker som det er bred enighet blant dem som har "peiling" at vaksinene fortsatt beskytter godt mot alvorlig sykdom, og dessverre vil det ikke på magisk vis dukke opp noen milliarder Omikron-vaksiner i morgen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (12 minutter siden):

... jeg kjenner til folk der ungene har blitt smittet men foreldrene kom seg gjennom det uten å bli smittet selv, så helt umulig å slippe unna er det ikke.


Jeg kjenner et par (uten barn), som bor sammen, sover sammen osv. hvor den ene ble smittet, men ikke den andre, å det var før vaksinene kom. Bekreftet gjennom PCR-test.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (10 minutter siden):

Håper samboeren din får et videre mildt forløp å at smak og luktesansen er tilbake til julemiddagen står på bordet :). Så for en bare krysse fingrene for at du slipper unna, jeg kjenner til folk der ungene har blitt smittet men foreldrene kom seg gjennom det uten å bli smittet selv, så helt umulig å slippe unna er det ikke.

Takk så mye for omtanken 🙂

Godt å høre at det ikke går automatikk i å bli smittet også.

Jeg preiker såpass mye om at tiltak skal være milde og smitten må man godta så føler at dette er litt  "If you're going to talk the talk, you have to walk the walk," 😄

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Evil-Duck said:

Din påstand om at vaksinene ikke fungerer er ren og skjær idioti, å du cherrypicker statistikker og tar de ut av kontekst for at det skal passe narrative ditt som ingen andre jeg har vært borti. Blandt vaksinerte er medianalderen på de innlagte 75 år, for uvaksinerte er median alderen 45 år, som står beskrevet i rapporten du selv viser til fra FHI . Dine videre henvisninger til kilder som den venstreradikale avisa Steigan.no er heller ikke noe jeg orker å bruke så mye tid på. Om en ser på enkelt eksempel som sykehuset i Ålesund hvor overlegen gikk rett ut og sa i avisen at samtlige av de som nå er innlagt på intensivavdelingen der på grunn av covid er uvaksinerte maler et helt annet bilde enn det du prøver å skissere. Din taktikk med å prøve å overbelaste dine motdebatanter med for mye informasjon som du selv ikke setter deg skikkelig inn i har sikkert fungert greit for deg, men påstanden din om at vaksinene ikke fungerer er blitt motbevist så grundig at det ikke er så mye snakke om. Smittetallene og innlegelsestallene vi opererer med nå gjør det helt klinkende klart at vaksinene fungerer mot alvorlig sykdom og død.

Jeg innrømmer at jeg formulerte meg klønete, og mente faktisk ikke å si at vaksinene ikke fungerer. Jeg editerer innlegget mitt for å reflektere dette. Vaksinene fungerer til en viss grad, dette underslår jeg ikke. Det jeg ønsket å sette fokus på er at vaksinene som STRATEGI ikke fungerer, fordi da hadde vi ikke vært i denne situasjonen nå. 90% vaksinedekning er utrolig høyt. Jeg cherrypicker ikke tall, tallene er som de er, omtrent 2/3 av de innlagte er vaksinerte og 82% av de døde er vaksinerte. At du ikke gidder å lese et saklig innlegg bare fordi det er fra en "venstreradikal" blekke får stå for din egen regning, tallene er nå FHI sine tall.

Som sagt: hvis vaksinestragien hadde virket, hadde vi ikke vært der vi er nå, vi har de verste smitte, innleggelses og dødstallene dag for dag gjennom HELE pandemien, også inkludert det opprinnelige utbruddet, som var den dødeligste så langt. Igjen alt dette er pre-omikron.

Hvordan mener du at "suksess" ser ut? for det ser ihvertfall ikke slik ut. Kanskje på tide å tenke litt nytt?

image.thumb.png.f1a408417e4d5331274713d1940d7ea6.png

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):

Masken han holder i hånden er dog ikke anbefalt, ettersom den har filter.

Ventil tenker jeg, hvor utpusten går ufiltrert. Muttern bytter om på ordene hele tiden. :thumbup:

Edit: så nå at noen nevnte det allerede.

Endret av xRun
Lenke til kommentar
0laf skrev (10 minutter siden):


Jeg kjenner et par (uten barn), som bor sammen, sover sammen osv. hvor den ene ble smittet, men ikke den andre, å det var før vaksinene kom. Bekreftet gjennom PCR-test.

kanskje den som ikke ble smittet hadde blodtype 0 og dessuten røyket?

to faktorer som tidlig i pandemien ble kartlagt å redusere risiko for smitte/innleggelse. Men det siste (med tobakk) er selvsagt veldig politisk ukorrekt å poengtere (men skulle vært interessant og vite pasientdata som FHI har skjult innerst i skuffen)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (27 minutter siden):


Jeg kjenner et par (uten barn), som bor sammen, sover sammen osv. hvor den ene ble smittet, men ikke den andre, å det var før vaksinene kom. Bekreftet gjennom PCR-test.

Godt å lese..Jeg er en av de mennene som lider av kraftig genetisk man flu uansett hva jeg får av viral infeksjon så er jo greit slippe det, jeg kan la meg operere med lokal bedøvelse uten å tenke særlig over det, men forkjøla da er det krise og stakkars meg.

Endret av Kazuo
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Evil-Duck said:

Blandt vaksinerte er medianalderen på de innlagte 75 år, for uvaksinerte er median alderen 45 år, som står beskrevet i rapporten du selv viser til fra FHI . 

 

Dette sier meg ingenting annet enn; De fleste over 70 år er vaksinert så er det ikke så rart at medianalderen på uvaksinerte innlagte er lavere. 

Lenke til kommentar
30 minutes ago, knipsolini said:

For det tredje, flokkimmunitet med 30-40%, dette aner jeg ikke hvor du har hentet fra? Har aldri lest noen som har hevdet et så lavt tall. Det skulle vel tilsi at Ro var omkring 1,4. Tror ikke selv den opprinnelige varianten var så lite smittsom? Men igjen, etter det kom Alfa som var mye mer smittsom, og nå har vi Delta som er mye mye mer smittsom (og Omikron som sannsynligvis er enda mer smittsom). Har vel blitt estimert en del forskjellige Ro for Delta, kanskje 6-7. Om det er 6, så vil flokkimmunitet vært oppnådd med over 80% som er 100% immun (altså ikke noe man bør ha et realistisk håp om). 

Jeg regnet ut dette med tidligere variant av reproduksjonstallet, men la oss gjøre det på nytt:

I ukesrapport 47 står det at reproduksjonstallet er 1.3.

Formelen for Herd immunity threshold (HIT) er:

{\displaystyle V_{c}={\frac {1-{\frac {1}{R_{0}}}}{E}}.}

(1- (1/1.3))/(0.95)= så lite som 25% faktisk (gitt at jeg har regnet riktig da, sent på kvelden...)

Dette er jo en interessant øvelse da. Vi vet jo at 90% av befolkningen er vaksinert, og dette har liten effekt på makro-tallene så vi har definitivt ikke nådd HIT - så hvor lite effektive er vaksinene? Hvis HIT fremdeles ikke er nådd ved 90% vaksinasjonsdekning er effektiviteten E lavere enn 0.25 nå..

https://en.wikipedia.org/wiki/Herd_immunity

 

Endret av Per H
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...