Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Morromann said:

Nå var min sammenligning med Australia mer enn med Norge, men jeg påpekte at en del i Norge synes det Austtralia gjør er en god ide. Angående antallbegrensninger, hvorfor har man aldri noensinne snakket om dette under andre virusutbrudd som var vel så dødelige; kanskje mer og som man ikke en gang hadde vaksiner mot?

Hvilke andre virusutbrudd er det du snakker om her? Går du helt tilbake til spanskesyken?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Morromann said:

Nå var min sammenligning med Australia mer enn med Norge, men jeg påpekte at en del i Norge synes det Austtralia gjør er en god ide. Angående antallbegrensninger, hvorfor har man aldri noensinne snakket om dette under andre virusutbrudd som var vel så dødelige; kanskje mer og som man ikke en gang hadde vaksiner mot? Skal man ikke kunne diskutere det rasjonelle i dette uten å få slengt mot seg at man er "en klassisk amerikansk redneck"?`Er Hans Graver "en klassisk amerikansk redneck"? Hva med å kunne diskutere slikt uten å latterligjøre og komme med skjellsord?

Jeg er enig ang den merkelappen, unødvendig og fordummende - beklager! Og som du sier, å faktisk diskutere dette er selvfølgelig lov og bra. Men, savner at mange forholder seg til fakta (sauser sammen antall skadede / døde pga vaksine og hevder disse er verre enn ubehandlet covid i befolkningen) i denne typen diskusjoner.

En god indikator er å se på helsevesenet, og der er det flere som varsler om tunge kår som påvirker daglig drift. Vår individuelle frihet må vike (mener jeg) for at vi skal forvisse oss at kreftpasienter og andre som trenger rask behandling får dette og ikke må vente lenge fordi folk ikke tåler å ikke kunne reise på julebord eller "Granka".

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (14 minutter siden):

Dattera, som ikke bor hjemme, ble skikkelig dårlig. Hun er 31, ganske sunn og fullvaksinert. En annen i familien, i 70-årene merket ikke engang at hun var smittet. Testet deg bare fordi alle vennene var det. Så utfallet er litt tilfeldig, som kjent. Jeg er ikke spesielt redd, men jeg gruer meg. Det er som å skulle ta en visdomstann eller noe sånt. Du vet du ikke slipper unna og at det trolig kommer til å gjøre grisevondt i mange dager. Håper ihvertfall at ikke hele jula blir spolert. Skal ikke gjøre noe viktig, men jeg trenger fri og hvile og at maten smaker noe.

Ja, det er litt bingo hva som skjer, men er man vaksinert så minimerer man sjansen for å bli veldig dårlig i hvert fall. Jeg er på samme alder som datteren din, har en ganske stor omgangskrets og kjenner snart kanskje rundt 30-40 som har vært smittet, eller som er det nå. Har kjørt en litt uoffisiell "statistikk" på disse bare av nysgjerrighet. 

Av disse 30-40 har tre stykker fått plager jeg vil anse som alvorlige i lengre tid etterpå, alle i utgangspunktet friske i slutten av 20 og 30-årene. To av de er blitt helt fine igjen (en etter 7 mnd, ei etter 3 mnd), mens ei ikke har fått tilbake smak eller lukt etter halvannet år. Disse ble smittet før vaksinen, og har fått oppfølging av helsevesenet i ettertid.

Etter vaksineringen av vår gruppe i sommer er det ingen jeg kjenner som er blitt veldig syke av covid-19, vil si halvparten av de jeg vet om har hatt et forkjølelsesaktig forløp, et par-tre har blitt det jeg vil kalle "skikkelig dårlige" i en ukes tid mens resten av det jeg vet har gått ganske klar av det og knapt kjent noe som helst.

Skal ikke si jeg bekymrer meg noe for min egen del, jeg er frisk og i god form, ung og har vaksinert meg så det er lite fare for at jeg kjenner så mye mer enn fra forkjølelsessymptomer til noe som ligner en mild influensa. Men man veit jo ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, OlavEH said:

Lite innskrenkning? Det som har skjedd så langt under pandemien fra mars 2020 og frem til nå er mye mer enn en liten innskrenkning. Påtvunget hjemmekontor, liten eller ingen mulighet til å reise og fjerning av mer eller mindre alle sosiale arenaer som man deltar på er veldig mye mer enn en liten innskrenkning av personlig frihet. Det er en meget sterk underdrivelse. Og å snakke om dette på mer eller mindre permanent basis er enda mye verre enn bare ha det midlertidig i ett år eller to.

Snakker du om nu eller vad du huskede fra tidigare? 

Kan ikke si att jag anser att noe av det du skriver har varit normalen senaste 1.5 åren men att det har varit tillfället under kortare eller längre perioder. 

I situation vi har nu så verkar det som att du och andra överdriver inverkan på varenda liten tiltak och det du tar opp har ikke varit tillfället senaste halvåret eller noe sånt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (Akkurat nå):

En god indikator er å se på helsevesenet, og der er det flere slm varsler om tunge kår som påvirker daglig drift. Vår individuelle frihet må vike (mener jeg) for at vi skal forvisse oss at kreftpasienter og andre som trenger rask behandling får dette og ikke må vente lenge fordi folk ikke tåler å kunne reise på julebord eller "Granka".

Hvor mye er gjort for å oppskalere kapasiteten i helsevesenet siden mars 2020? Bør myndigheter ha rom for å innskrenke kraftig om de overhodet ikke har lagt ned en innsats eller brukt noe midler her? 

Og det er langt mer enn bare julebord eller Granka det er snakk om her. Julebord er kanskje ikke mer enn én gang i året og mange drar ikke utenlands på denne tiden av året. Det er imidlertid sterke innskrenkninger i hverdagen i flere måneder i gangen som er temaet. Påtvunget hjemmekontor og stopp i mer eller mindre alle arrangementer og events som noen bruker for å være sosiale. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Snakker du om nu eller vad du huskede fra tidigare? 

Kan ikke si att jag anser att noe av det du skriver har varit normalen senaste 1.5 åren men att det har varit tillfället under kortare eller längre perioder. 

I situation vi har nu så verkar det som att du och andra överdriver inverkan på varenda liten tiltak och det du tar opp har ikke varit tillfället senaste halvåret eller noe sånt.

Begge deler, både tidligere og potensielt fremover. Og ikke minst varighet. Hvor lenge skal dette vedvare. Jeg diskuterte med en som mener at dette skal bli permanent om nødvendig. det er temmelig drøyt.

Påtvunget hjemmekontor er f.eks et ganske inngripende tiltak. Og med en gang det blir innført antalls- og avstandsbegrensninger, så fører det til avlyste arrangementer over en lav sko. Kurs, seminarer, pubquizer, samfunnsmøter, etc, etc. Svært mye blir avlyst. Og for noen av oss er faktisk slike en viktig sosial arena.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, OlavEH said:

Hvor mye er gjort for å oppskalere kapasiteten i helsevesenet siden mars 2020? Bør myndigheter ha rom for å innskrenke kraftig om de overhodet ikke har lagt ned en innsats eller brukt noe midler her? 

Og det er langt mer enn bare julebord eller Granka det er snakk om her. Julebord er kanskje ikke mer enn én gang i året og mange drar ikke utenlands på denne tiden av året. Det er imidlertid sterke innskrenkninger i hverdagen i flere måneder i gangen som er temaet. Påtvunget hjemmekontor og stopp i mer eller mindre alle arrangementer og events som noen bruker for å være sosiale. 

Problemet er at man ikke bare kan oppskalering med hundrevis/tusenvis av nye ansatte for å løse problemet. Disse skal ha fremtidig jobb og bra stillingsvern, og det gir lite mening å bare oppskalere uten å ta fatt i det bakomliggende problemet. Blir litt som å kjøpe en skytjeneste for it drift, oppskalere til black Friday og så ikke nedskalere for resten av året.Men definitivt, at de også bør øke sin bemanning er jeg enig i.

 

Ang. de bedrifter og ansatte som har blitt veldig påvirket må vi heller målrette tiltak for (økonomisk, mentalt osv. avhengig av behov), enn å si at tiltakene koster mer enn de smaker.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den største studien på ulike booster-doser til nå er publisert i The Lancet. Den er gjort i UK.

Safety and immunogenicity of seven COVID-19 vaccines as a third dose (booster) following two doses of ChAdOx1 nCov-19 or BNT162b2 in the UK (COV-BOOST): a blinded, multicentre, randomised, controlled, phase 2 trial
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)02717-3/fulltext

Her er en twitter-tråd fra en av forskerne som forklarer hvordan den er gjennomført, og om funnene. Kort oppsummert er studien lovende både når det gjelder effekt og trygghet.

Sitat

All study vaccines boosted antibody and neutralising responses after ChAd/ChAd initial course and all except one after BNT/BNT, with no safety concerns. Substantial differences in humoral and cellular responses, and vaccine availability will influence policy choices for booster vaccination.

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Sviskepott skrev (2 timer siden):

En ting er å passivt vente på informasjon og så gjøre som "sjefene i samfunnet" og overskriftene i avisene byr en å gjøre, men hvorfor i svarte kan ikke folk bruke fornuften og holde seg hjemme og gjøre på alle vis det de vet at de skal og må på denne tiden av smitteutbruddene? Hvis alle skal ha bare èn samling til med mennesker, for ellers dør de av kjedsommelighet, da går det mot full nedstenging her også. Jeg vet dette og praktiserer strengt hjemmeliv igjen fra nå av.

Hvorfor gjør ikke de det gjelder dette? Hva er det som gjør sitt til at noen mennesker tror at alt dette ikke omfatter dem selv? 

Jeg begynner å bli glødende nå. Vi lærer ingenting av feilene som mange gjør og så må alle betale for det. Igjen!

Planlegger å dra ut for å hamstre "papirruller" og andre viktigheter jeg ikke vil gå tom for. Igjen. 

Sannsynligvis fordi folk flest har et sosialt liv som mer eller mindre har stått på pause i snart to år.

Og så er det på tide vi begynner å innse at:

1) Covid er ikke så farlig som det var i mars 2020. Samfunnet må gå videre.

2) SARS-CoV-2 og dets varianter kommer ikke til å forsvinne.

Så, hold deg hjemme selv. Så slipper du å både bli smittet eller smitte andre.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (37 minutter siden):

Lite innskrenkning? Det som har skjedd så langt under pandemien fra mars 2020 og frem til nå er mye mer enn en liten innskrenkning. Påtvunget hjemmekontor, liten eller ingen mulighet til å reise og fjerning av mer eller mindre alle sosiale arenaer som man deltar på er veldig mye mer enn en liten innskrenkning av personlig frihet. Det er en meget sterk underdrivelse. Og å snakke om dette på mer eller mindre permanent basis er enda mye verre enn bare ha det midlertidig i ett år eller to. Det er flere som trenger gangsyn her.

Tipper tiltakene rammer ganske ulikt. De som kanskje bor langt ute i distriktet og ikke benytter seg av særlige tilbud utover nærbutikken, merker nok ikke så stor forskjell.

De som er ganske sosiale, bor i byer eller liker å reise, merker tiltakene veldig godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (29 minutter siden):

Problemet er at man ikke bare kan oppskalering med hundrevis/tusenvis av nye ansatte for å løse problemet. Disse skal ha fremtidig jobb og bra stillingsvern, og det gir lite mening å bare oppskalere uten å ta fatt i det bakomliggende problemet. Blir litt som å kjøpe en skytjeneste for it drift, oppskalere til black Friday og så ikke nedskalere for resten av året.Men definitivt, at de også bør øke sin bemanning er jeg enig i.

Men er det  blitt gjort noe som helst? Få tilbake tidligere helsearbeidere for å øke bemanningen raskt, gi bonuser og økt lønn for å øke status til yrke og motivasjonen til å stå gjennom vanskelige tider, øke etterutdanning av spesialistsykepleiere, øke studentkullene i 2020 og i år? Egentlig noe? Det eneste jeg har sett var start videreutdanning av et visst antall ekstra intensivsykepleiere.

Endret av OlavEH
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (Akkurat nå):

Tipper tiltakene rammer ganske ulikt. De som kanskje bor langt ute i distriktet og ikke benytter seg av særlige tilbud utover nærbutikken, merker nok ikke så stor forskjell.

De som er ganske sosiale, bor i byer eller liker å reise, merker tiltakene veldig godt.

Nettopp. Småbarnsfamlier utenfor Oslo og andre store byer har merket lite. Folk langt ute i distriktene har generelt merket lite. Folk som liker hjemmekontor eller hyttekontor har hatt det helt flott. Andre derimot opplever at hverdagen blir bare en skygge av hva den vanligvis er. Og det selv uten at folk driver med f.eks utstrakt festing (som er en stråmann mange er glad i å bruke). 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (2 timer siden):

Det er neppe aktuelt å detaljstyre akkurat hvilke arrangement man skal avholde eller ikke. Stenger man for julebord, vil man også stenge for absolutt alle arrangement av en viss størrelse. Og er det ønskelig?

Helt greit at det er både et personlig valg og et valg for den enkelte bedrift. Men FHI kunne for eksempel frarådet julebord i kommuner med over X smittenivå eller Y belastning på helsevesenet eller Z økning de siste ukene eller andre forhold som gjør det spesielt utfordrende for de enkelte kommunene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ang hurtigtester.

Jeg hadde IKKE stolt på dem og tenkte mye på at sikkert flere her inne tar slike fordi de skal besøke eldre om de kanskje føler seg litt små grufs.

Flere vet jeg vet om har tatt 1-2 og 3 slike med negative svar for så få positivt på den fjerde..Vi snakker om folk med symptomer..Bekreftet med covid gjennom PCR test senere..

Bare en liten advarsel..

 

 

Endret av Kazuo
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde IKKE stolt på dem og tenkte mye på at sikkert flere her inne tar slike fordi de skal besøke eldre om de kanskje føler seg litt små grufs.

Hvorfor i all verden skal de tøye grensene på noe sånt? Med mindre de ønsker å fremskynde utløsing av arv? Føler man seg grufs skal man holde seg langt unna de mest sårbare. Enten man har covid, influensa eller andre ting. Ikke at man skal gå og teste seg for alt mulig for å trumpe gjennom at man er "frisk" når man egentlig ikke er det. Grufs for en med god helse kan bety døden for en med skral helse uansett hvilken merkelapp man setter på grufset. Jeg blir sjokkert over hvor korttenkt enkelte er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Very End said:

Problemet er at man ikke bare kan oppskalering med hundrevis/tusenvis av nye ansatte for å løse problemet. Disse skal ha fremtidig jobb og bra stillingsvern, og det gir lite mening å bare oppskalere uten å ta fatt i det bakomliggende problemet. Blir litt som å kjøpe en skytjeneste for it drift, oppskalere til black Friday og så ikke nedskalere for resten av året.Men definitivt, at de også bør øke sin bemanning er jeg enig i.

Men det bakomliggende problemet er jo som følger: på 80-tallet hadde vi 20 000+ sengeposter i dette landet her. Nå har vi ~11 000. Intensivkapasiteten har vel blitt bygget ned tilsvarende. Dette i en periode hvor folketallet har økt med 1.3 millioner (!). Ahus som betjener 600 000 nordmenn har 10(!) intensivplasser. Det bakenforliggende problemet er at politikerne lar helsevesenet råtne på rot grunnet underfinansiering.

Vi hadde 289 intensivplasser (snakker ikke om ansatte) da pandemien startet. Nå etter 20 måneder har vi.... FÆRRE! hvor er logikken? mangelen på personell er også ikke noe "naturfenomen". Da får man gi folk økonomiske incentiver til å bli intensivsykepleier da, værre er det ikke. Slett studiegjeld, gi engangsutbetalinger. Hvis dette er den værste helsekrisa noen gang, burde penger være det siste problemet. Er handlingsregelen viktigere enn folkehelsa? Inflasjon importerer vi jo nå så det suser uansett, siden både USA og EU har benyttet anledningen til å trykke penger som fulle sjømenn under koronakrisa....

Endret av Per H
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 time siden):

Nettopp. Småbarnsfamlier utenfor Oslo og andre store byer har merket lite. Folk langt ute i distriktene har generelt merket lite. Folk som liker hjemmekontor eller hyttekontor har hatt det helt flott. Andre derimot opplever at hverdagen blir bare en skygge av hva den vanligvis er. Og det selv uten at folk driver med f.eks utstrakt festing (som er en stråmann mange er glad i å bruke). 

Merker pisken er ute idag og det advares om strenge tiltak..

Hvor er de innlagte etter tusenvis av smittet siste 3-4 ukene ?

Oss i Oslo vil straffes enda hardere enn alle andre igjen om de begynner få panikk, bare vent..

Endret av Kazuo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Krever gult nivå i skoler og barnehager
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Sitat

Skolenes landsforbund krever at trafikklysmodellen i skoler og barnehager kommer tilbake og ber om gult nivå som standard over hele landet.

– Smitten i barnehager og skoler sprer seg raskt, og stadig flere blir smittet av omikron. Smitten er ute av kontroll, og noen må være seg sitt ansvar bevisst og sette på bremsene, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker i en pressemelding.

Sitat

– Det eneste riktige nå, er å gjeninnføre trafikklysmodellen på gult nivå over hele landet. Ikke vent til fredag, gjør det i dag, legger hun til.

Hun viser til at stadig flere barnehager og skoler over hele landet melder om økende smitte.

– Et generelt gult nivå over hele landet er uten tvil veien å gå, der hovedregelen er å unngå fysisk kontakt. Kommuner som har null smitte over tid, skal kunne operere på grønt nivå, og kommuner og steder med mye og økende smitte skal selvfølgelig innføre rødt nivå, sier Johnsen Walker.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...