Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (48 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal de tøye grensene på noe sånt? Med mindre de ønsker å fremskynde utløsing av arv? Føler man seg grufs skal man holde seg langt unna de mest sårbare. Enten man har covid, influensa eller andre ting. Ikke at man skal gå og teste seg for alt mulig for å trumpe gjennom at man er "frisk" når man egentlig ikke er det. Grufs for en med god helse kan bety døden for en med skral helse uansett hvilken merkelapp man setter på grufset. Jeg blir sjokkert over hvor korttenkt enkelte er.

Er da helt vanlig besøke familie selv om man er litt små sjuk eller for den saks skyld ikke har noe symptomer etter nærkontakt , herregud for et hysteri som foregår her inne, snakker ikke om å besøke folk med dårlig immunforsvar eller eldre på sykehjem.. 

Mange tar da en test for å sjekke om det er covid eller ikke eller om nærkontakt har gitt smitte, så tenkte bare advare om usikkerheten i testene.

Selv er jeg en av de som holder seg hjemme og mest borte fra folk selv ved en forkjølelse da jeg er av de som lider av "man flu" når jeg er sjuk, så var bare en hyggelig påminner til alle brukere her inne siden selvtestere har vært diskutert her inne i covid trådene.

Endret av Kazuo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (1 time siden):

Problemet er at man ikke bare kan oppskalering med hundrevis/tusenvis av nye ansatte for å løse problemet. Disse skal ha fremtidig jobb og bra stillingsvern, og det gir lite mening å bare oppskalere uten å ta fatt i det bakomliggende problemet. Blir litt som å kjøpe en skytjeneste for it drift, oppskalere til black Friday og så ikke nedskalere for resten av året.Men definitivt, at de også bør øke sin bemanning er jeg enig i.

 

Ang. de bedrifter og ansatte som har blitt veldig påvirket må vi heller målrette tiltak for (økonomisk, mentalt osv. avhengig av behov), enn å si at tiltakene koster mer enn de smaker.

En ting er å oppskalere for deretter å redusere igjen, men et av de store problemene er at det ikke er nok ansatte i utgangspunktet, verken nå eller tidligere. Pga. hvordan sykehusene finansieres, lønner det seg ofte å la stillinger stå vakante. Mange av de avdelingene det er mest press på nå, hadde færre ansatte enn stillingshjemler allerede før pandemien. Intensivkapasitet er lite lønnsomt i utgangspunktet, og det å ha ekstra kapasitet til å håndtere kriser, er helt uaktuelt. Videre har en kombinasjon av økonomistyring, politiske føringer og press fra fagforeninger og -miljøer, medført at sykehusene ikke klarer å være fleksible fordi man ikke enkelt kan sette ansatte fra andre avdelinger inn der det er behov for dem. Det har vært en betydelig motvilje politisk mot å si at man nedprioriterer noe til fordel for noe annet. Økonomistyringen gjør det umulig for en avdeling å avgi sine ansatte til en annen avdeling, uten at det medfører en økonomisk smell. Og fagmiljøer og fagforeninger er (selvsagt?) lite innstilt på at ansatte skal bli skuffet rundt mellom avdelinger. Så har du i tillegg problematikken med en generell mangel på sykepleiere (for det er særlig mangelen på sykepleiere som er utfordringen), og særlig på sykepleiere med videreutdanning. Det er et yrke med høy slitasje og generelt dårlige arbeidsvilkår, og statistikken viser at mange faller ut av yrket årlig. Det har vi også sett nå, der mange har sluttet ila. pandemien. Man kan sikkert mene det er galt av folk å ikke stille opp når de trengs mest, men jeg kan jo forstå at man ikke helt føler seg forpliktet til å bidra i en dugnad når den generelle opplevelsen din fra arbeidslivet er at du er lite verdsatt.

Trolig kunne man i sykehussystemet fått frigjort en del kapasitet og fått mer fornøyde ansatte ved å avskaffe dette NPM-fjaset. La fagfolk styre skuta, la helsepersonell bruke tiden på å gi helsehjelp, og la de merkantile understøtte fagfolkene fremfor å sitte og telle meningsløse ting.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Inger Anne Hovland, mor til tenåringer
Spoiler
42ae3a56c710063e394b3565c70732f3e6e112b3

NEGATIV: Høy pris på hurtigtester kan skremme.

 

Sitat

Jeg har nettopp overført 549 kroner til sønnen min så han og søsknene kan hurtigteste seg for covid i forbindelse med at søsteren deres er blitt syk. De tilhører en aldersgruppe der det ikke lenger er lett å få gratis covidtest gjennom skolen. Arbeidsstedet mitt er heller ikke pålagt å ha gratis covidtest tilgjengelig for ansatte, så dermed har vi ikke annet valg enn å kjøpe testene selv.

 

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 minutter siden):

+33 flere innlagte på sykehus i dagens oppdatering.

Totalt er det 295 innlagte. 82 får intensivbehandling, en økning på 14.

47 av de innlagte (15.9%) får respiratorbehandling.

FF68HCeXoAEUM5t?format=jpg&name=large

Virker som tallet på innlagte øker med ca samme antall etter hver helg , men man får ikke noe små nedganger som tilsier at man kan se noe særlig lyst på det.

Trenger ikke være noe rakettforsker for å skjønne at det ikke er noe særlig bra, da kun grunnet kapasiteten på sykehusene i følge de som jobber der er såpass dårlig som den er og med tanke på økt fokus på karantene osv nå framover tror jeg ikke det blir noe bedre.

Tallene i seg selv med tanke på antall smittet og mørketall er jo ekstremt få med tanke på innlagte, men når sykehusene mener de har så lite kapasitet må man jo bare respektere det.

Da blir det nok noen flere tiltak til uka, påbud om hjemmekontor ?

Endret av Kazuo
Lenke til kommentar
Subara skrev (17 minutter siden):
Inger Anne Hovland, mor til tenåringer
  Skjul innhold
 

NEGATIV: Høy pris på hurtigtester kan skremme.

 

 

Får ikke lest  artikkelen, men tilbyr ikke alle kommuner gratis hurtigtester nå? I kommunen her har en gratis tester tilgjengelig i en kurv på rådhuset hvor en bare kan plukke med seg, samt man får gratis tester på legekontorene om det ikke skulle passe seg å hente på rådhuset. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (20 minutter siden):

Virker som tallet på innlagte øker med ca samme antall etter hver helg , men man får ikke noe små nedganger som tilsier at man kan se noe særlig lyst på det.

Ikke så lenge nyinnleggelsene bare fortsetter å øke slik de har gjort siden midten av oktober. Det øker heldigvis ikke like raskt som for en måned siden.

13438449_Skjermbilde2021-12-06kl_13_11_52.thumb.png.d6af03281e71c00a461d0e2a67aa59c7.png

(Graf siste 3mnd, siste dager ukomplette)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Ikke så lenge nyinnleggelsene bare fortsetter å øke slik de har gjort siden midten av oktober. Det øker heldigvis ikke like raskt som for en måned siden.

13438449_Skjermbilde2021-12-06kl_13_11_52.thumb.png.d6af03281e71c00a461d0e2a67aa59c7.png

(Graf siste 3mnd, siste dager ukomplette)

Ja det ser faktisk relativt dårlig ut..Spesielt med tanke på at reglene rundt symptomer og karantene er langt strengere nå så vil nok flere helsearbeidere måtte være hjemme ofte samt over lenger tid.

Nå snakker jeg ut fra kapasitet på sykehusene, tror vi alle skjønner at antallet er ganske lite i forhold til antall smittet.

Endret av Kazuo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samboer måtte stå ute i flere timer for å ta PCR test, folk stod grått i køen osv og folk virket sure i følge henne.

For en fxckins fiasko av Oslo kommune tilby så ræva ventetid og la folk stå ute bli sjuke eller enda mer sjuke.

Latterlig, at man ikke har lært noe over denne perioden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (14 minutter siden):

Samboer måtte stå ute i flere timer for å ta PCR test, folk stod grått i køen osv og folk virket sure i følge henne.

For en fxckins fiasko av Oslo kommune tilby så ræva ventetid og la folk stå ute bli sjuke eller enda mer sjuke.

Latterlig, at man ikke har lært noe over denne perioden.

Drop-in da eller? Man må vel ikke stå i kø om man bestiller time på forhånd?

Kommunen bygget ned testkapasiteten etter gjenåpningen, men utvidet kapasiteten igjen til 50.000 per uke fra fredag forrige uke.

I snitt de siste ukene testet kommunen hele 5.2% av innbyggerne. Dette er over det statlige kravet til kapasitet (5% av innbyggerne per uke).

Det er helt vill pågang nå og skal kommunen øke tilbudet enda mer er det mulig de må ha hjelp fra andre enn helsevesenet og frivillige.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Drop-in da eller? Man må vel ikke stå i kø om man bestiller time på forhånd?

Kommunen bygget ned testkapasiteten etter gjenåpningen, men utvidet kapasiteten igjen til 50.000 per uke fra fredag forrige uke.

Forrige uke testet kommunen hele 5.2% av innbyggerne. Dette er over det statlige kravet til kapasitet (5% av innbyggerne per uke).

Det er helt vill pågang nå og skal kommunen øke tilbudet enda mer er det mulig de må ha hjelp fra andre enn helsevesenet og frivillige.

Var drop in..Tar opptil 3dager få svar på time nå og er også kø om man bestiller time i følge flere jeg kjenner.

Uansett en total fiasko at dem ikke har lært at det er bedre ha høy kapasitet som ikke brukes enn lav som dem sliter med ta unna folk med..

Koster mer at folk blir sjuke, smittet i køen osv om man tror 1 meteren holder i en kø der folk hoster og er sjuke i kald luft over flere timer så er man ignorant og det at da folk frafaller i køen, eller ikke velger dra teste seg fordi køene er lange er også en faktor her.

 

Endret av Kazuo
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Nettopp Spanskesyken var egentlig kun influensa A virus, et virus som sirkulerer hele tiden, og som normalt er ufarlig.
Under krigen i 1918 spredde viruset seg i større befolkninger av unge mennesker involvert i første verdenskrig.
Akkurat hva som skjedde vet man ikke sikkert, men på et tidspunkt muterte viruset slik at det i stor grad rammet unge friske mennesker, mens eldre ikke ble like syke.

Denne mutasjonen, sammen med høy smittsomhet og en mer mobil ung befolkning uten særlig immunitet, gjorde at mellom 50 og 100 millioner mennesker døde, svært mange av de unge friske mennesker som ellers ikke ville hatt problemer med en influensa.

Søsteren til mormoren min døde av Spanskesyken i 1918 som 17-åring.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 time siden):

Nettopp. Småbarnsfamlier utenfor Oslo og andre store byer har merket lite. Folk langt ute i distriktene har generelt merket lite. Folk som liker hjemmekontor eller hyttekontor har hatt det helt flott. Andre derimot opplever at hverdagen blir bare en skygge av hva den vanligvis er. Og det selv uten at folk driver med f.eks utstrakt festing (som er en stråmann mange er glad i å bruke). 

Jeg synes smittetallene viser noe annet. Etter gjenåpningen har smittetallene fordelt seg ganske forholdsmessig rundtom i landet. Om noe så er distriktsfylket Troms og Finnmark overrepresentert. Det vil si: korona smitter også i distriktene. Dette fylket er på den annen side ett av fylkene med lavest smitte tidligere i pandemien.

Oppblomstringen i distriktene etter gjenåpningen viser nettopp at de tidligere lave smittetallene i distriktene ikke har kommet av seg selv. 

Så er det klart at man også i distriktene har fulgt smittevernstiltak og kjent det på kroppen.

Når det er sagt så er det mulig at utendørs sosialisering, i f.eks. naturen, er lettere utenfor de store byene. Dette som kan ha hjulpet til med å holde smitten nede før gjenåpningen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (26 minutter siden):

Ikke så lenge nyinnleggelsene bare fortsetter å øke slik de har gjort siden midten av oktober. Det øker heldigvis ikke like raskt som for en måned siden.

Tyskland har begynt med mild Triage, det vil si at folk får kortere opphold på intensiven enn de egentlig burde og ville fått under mer normale tilstander. Samt at man tøyer vurderingene for intensivplass mer enn normalt. Jeg mistenker at enkelte helseforetak i Norge gjør det samme, men at det er for kontroversielt å gå ut og kalle det mild Triage ennå. Jeg tipper vi får noen pressemeldinger snart der det sies at sykehusene må forberede seg på Triage hvis innleggelsene fortsetter å øke. Etter et par uker har folk "myknet opp" og er mer mottakelige for en melding om at mild Triage allerede har startet.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Uvaksinert pastor: – Eg angrar litt no
https://www.nrk.no/mr/pastor-hans-reite-er-uvaksinert-og-smitta-med-korona-_-no-angrar-han-1.15752236

Sitat

Uvaksinerte har stått for dei fleste av koronainnleggingane ved sjukehusa i landet. Pastor Hans Reite meiner han fann grunnar til å ikkje ta vaksinen i Bibelen.

Pastor Hans Reite ved Nytt Livs Senter har ikkje tatt koronavaksine. No er han sjølv sjuk, og fryktar at kristne miljø vert hardare råka på grunn av vaksineskepsis.

– Eg er litt bekymra ja. Eg kjenner mange som har blitt smitta. Vi er ein del som ikkje har tatt vaksine, seier Reite.

Sitat

Etter aktivitet ved Nytt Livs Senter i Ørsta har 15–20 personar testa positivt for korona. Kommunen ventar at talet vil stige.

Reite seier han kjenner fleire personar som ligg i respirator.

– Det er veldig tragisk, seier pastoren.

Sitat

Dyrets merke

Reite fortel at han hadde time, og eigentleg hadde tenkt å ta vaksinen. Men at han fekk ein dårleg følelse i kroppen då timen nærma seg. Då hadde han snakka med fleire som var svært skeptiske. Folk hadde mange teoriar om kvifor koronavaksinen kunne vere farleg.

Ein av teoriane som gjer at Reite og fleire andre ikkje vil ta vaksinen handlar om dyrets merke i Bibelen.

– Eg trur vaksinen kan vere ein forløpar til dyrets merke. Det som skjer no er skremmande likt det som står i Bibelen. Det står skrive at du må ha merket for å kunne kjøpe eller selje ting. Om det blir slik at vi må ha koronasertifikat for å sleppe inn på butikkar og restaurantar, så er no det eit merke du må ha for å kjøpe eller selje, seier Reite.

Sitat

– Meir enn halvparten av dei vaksne var uvaksinert

Dei siste vekene har koronaviruset herja gjennom fleire kristne forsamlingar på Søre Sunnmøre.

– Smitten spreidde seg svært fort i konservative kristne miljø. Meir enn halvparten av dei vaksne i forsamlingane i Ulstein var uvaksinerte, seier kommuneoverlege Norunn Kirkebø Eide.

Sitat

Måtte utsette operasjonar

Sidan vaksinasjonen starta i Noreg har 2.930 uvaksinerte personar blitt lagt inn på sjukehus med koronavirus som hovudårsak. Til samanlikning har 687 fullvaksinerte blitt lagt inn. Det viser tal frå FHI.

– Uvaksinerte som vert smitta, har betydeleg større risiko for alvorleg sjukdomsgang, seier overlege Preben Aasvitsland.

Ålesund er eitt av fleire sjukehus som har måtte utsette planlagde operasjonar.

Sitat

– Eg angrar litt no. Det verkar som om dei som har fått vaksinen blir mindre sjuke. Dette har vore ei veldig trasig tid. Eg fekk lettare sjokk då eg sjølv testa positivt. Smitten har spreidd seg veldig fort, seier Reite.

Spoiler

simon cowell facepalm GIF

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Evil-Duck said:

Får ikke lest  artikkelen, men tilbyr ikke alle kommuner gratis hurtigtester nå? I kommunen her har en gratis tester tilgjengelig i en kurv på rådhuset hvor en bare kan plukke med seg, samt man får gratis tester på legekontorene om det ikke skulle passe seg å hente på rådhuset. 

Har ikke hørt noe om gratis hurtigtester her i Oslo. Kanskje det finnes, men vi har måttet kjøpe dem. Kun informasjon om gratis PCR, som betyr mye køståing i kulda. Ca 2 timer på min lokale stasjon på Adamstuen nå i helgen, sto det i avisen. Hurtigtestene var også litt vriene å få tak i da jeg kjøpte dem. Måtte på flere apoteker og de hadde bare fem-pakker, som ikke var et problem i vårt tilfelle. Men det er jo dumt for de som må teste seg hver dag. Det blir jo også 998,- kr i måneden pr person, som kjennes bittert når man har blitt lovet at det er gratis å teste seg. I praksis er det ikke det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Pastor Hans Reite ved Nytt Livs Senter har ikkje tatt koronavaksine. No er han sjølv sjuk, og fryktar at kristne miljø vert hardare råka på grunn av vaksineskepsis.

Det er synd at religiøse miljøers generelle vitenskaps-motstand har evolvert til å bli corona-skepsis og vaksine-skepsis. Dette gjør selvsagt disse miljøene mer utsatt og siden disse selvsagt er i kontakt med samfunnet rundt utgjør det et samfunnsproblem. Jeg kan ikke annet enn å gni det inn med en liten antydning om nominasjon til Darwin award.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (1 minutt siden):

Har ikke hørt noe om gratis hurtigtester her i Oslo. Kanskje det finnes, men vi har måttet kjøpe dem. Kun informasjon om gratis PCR, som betyr mye køståing i kulda. Ca 2 timer på min lokale stasjon på Adamstuen nå i helgen, sto det i avisen. Hurtigtestene var også litt vriene å få tak i da jeg kjøpte dem. Måtte på flere apoteker og de hadde bare fem-pakker, som ikke var et problem i vårt tilfelle. Men det er jo dumt for de som må teste seg hver dag. Det blir jo også 998,- kr i måneden pr person, som kjennes bittert når man har blitt lovet at det er gratis å teste seg. I praksis er det ikke det.

Skjønner, da devierer oslo fra mange andre kommuner, vet at det blir gitt ut gratis hurtigtester i andre storbyer som Bergen og, men det er vel kanskje  kommunale initiativ mer enn statlig initiativ da når det kommer til å tilby sine borgere gratis hurtigtester. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (28 minutter siden):

Får ikke lest  artikkelen, men tilbyr ikke alle kommuner gratis hurtigtester nå? I kommunen her har en gratis tester tilgjengelig i en kurv på rådhuset hvor en bare kan plukke med seg, samt man får gratis tester på legekontorene om det ikke skulle passe seg å hente på rådhuset. 

Ja, men det er en terskel der. Man får bare hvis man er nærkontakt uten symptomer.
Hvor kan jeg hente selvtester

Sitat

Vi ønsker å gjøre selvtester lett tilgjengelig for de som er nærkontakter. Testene er gratis, og kan hentes på Lørenskog teststasjon (Løkenåsveien 29 – Skårer Gård) mandag til søndag mellom kl. 09:00 og 22:00.  Selvtestene deles ut til personer som er nærkontakter og ikke har symptomer. Har du symptomer og er nærkontakt, anbefaler vi at du bestiller deg en test på teststasjonen og venter hjemme på svaret av testen.

 

Sitat

Ønsker du å ha selvtester liggende eller bare ønsker å teste deg for sikkerhets skyld, kan selvtester kjøpes på apotek.  

Bor man alene er det greit å ha noen liggende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Det er synd at religiøse miljøers generelle vitenskaps-motstand har evolvert til å bli corona-skepsis og vaksine-skepsis. Dette gjør selvsagt disse miljøene mer utsatt og siden disse selvsagt er i kontakt med samfunnet rundt utgjør det et samfunnsproblem. Jeg kan ikke annet enn å gni det inn med en liten antydning om nominasjon til Darwin award.

Pastor Hans Reite kan ta seg en bolle. Denne mannen alene har spredd så mye vaksine skepsis blant sine følgere at det nesten burde være straffbart, at han nå angrer på dette etter at flere av de han overtalte til å ikke ta vaksine ligger intubert koblet på respirator unner jeg han, å håper han virkelig får kjenne og føle på denne angeren resten av livet sitt. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...