Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, Kazuo said:

Dette som gjelder nå i Norge ang smittekontakt , nærkontakt med smittet ?

https://www.helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon/#smittekarantene-for-nærkontakter

Så siden jeg har hatt nærkontakt nesten døgnet rundt med en som er bekrefte smittet siden Torsdag/fredag så burde jeg teste meg nå med antigen hurtigtest for så ta det negative svaret som god fisk samt avbryte karantene for så teste meg igjen etter 3dager ?

Virker veldig lite effektivt med tanke på samboer tok 3 slike tester før den ene ble positiv selv med symptomer på de 2 siste testene som også viste negativt. Hun testet først positivt på mandag.

 

Snakk med arbeidsgiver om saken. Jeg fikk ikke komme på jobb før PCR test var analysert. Noe som var lurt, siden jeg var positiv uten symptomer. Det varte ikke lenge, og jeg ble syk dagen etter prøvesvaret.

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gibblay skrev (34 minutter siden):

Snakk med arbeidsgiver om saken. Jeg fikk ikke komme på jobb før PCR test var analysert. Noe som var lurt, siden jeg var positiv uten symptomer. Det varte ikke lenge, og jeg ble syk dagen etter prøvesvaret.

Selvstendig her, men tenker jeg siden jeg bor med en som nå har covid synes jeg det virker litt lett slippe ut av karantene ved at jeg da tester meg i morgen med hva jeg anser som ganske unøyaktig test for så kunne fritt bevege seg hvor man vil for så måtte ta en test etter 3dager som da igjen må være negativ selvsagt.

Jeg tenker nok ta en hurtigtest i morgen for så bestille time for PCR test samtidig siden det er ca 3dagers ventetid så får jeg 100% nøyaktig svar den dagen.

Håper de får orden på testing snart, da dette er alt for dårlig at folk må betale 1000vis for selvtestere og stå ute i kulden i timesvis eller stå tett i kø når man har time. Man blir jo lettere smittet når man skal teste seg enn ellers i samfunnet..

 

 

 

Endret av Kazuo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (4 timer siden):

90% av alle nordmenn over 18 år er "fullvaksinerte" - men smitte-, innleggelses- og dødstallene kommer snart til å nå "all time high". Vi stirrer rett inn i en ny "lockdown i morra. "Herd immunity threshold" burde vært nådd etter rundt 30-40% vaksinasjonsgrad hvis vaksinen var "95% effektiv". Nå er det vel på tide å innrømme at hele vaksinestrategien er en fiasko av episke proporsjoner? Vaksina beskytter ikke særlig mot smitte og ser ikke akkurat ut som den beskytter så veldig bra mot "alvorlig sykdom og død" heller. Hvis vaksinen var effektiv, skulle IKKE makro-tallene for smitte, innleggelser og død se ut slik de gjør nå. Desverre.

På tide å tenke litt annerledes kanskje? eller er redningen "mer av det samme" som ikke fungerer? og boostere til evig tid? Vaksinepass, det er sikkert tingen, da blir vi kvitt styggedommen :D :D :D

 

Dersom ingen hadde vore vaksinerte hadde ein hatt heilt andre tal på innlagde og dødsfall. Så jau, vaksinene er effektive mot delta trass i at dei ikkje virkar 100%.

Kva som skjer når omikron-varianten tek over er derimot eit godt spørsmål som vi vil få eit svar på om ikkje så lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kroat said:

Løsningen er å først stenge grensen. Deretter plassere hele befolkningen i karantene til viruset dør ut. For så ikke åpne grensen, før dette er over i verden.

Tar det skriveriet der for å prøve å fucke til litt i debatten. Ingen tar det der seriøst, så må være ironisk ment.

Altså dersom det var eneste løsningen, så ville jeg ha støttet Morromann i debattråden i mot deg. Selv om jeg er sterkt uenig i Morromanns overdrivelser så er ikke "Kroat"-løsningen god heller. Det må ligge en middelvei i mellom deg og Morromann som kan fungere. Kanskje med noen nye medisiner og nye mutasjonskorrigerte vaksiner og sunn forsiktighet og høflighet.

Altså ikke misforstå meg helt nå. På papiret så høres jo Kroat sin løsning noe i logisk retning ut. Men, den lar seg ikke praktisere slik den er skissert.

Da er kanskje regjeringens sendrektige respons ift. den nye sør-afrikanske mutasjonen omicron bedre. La det stå litt til og håpe det går bra. Er likevel redd at det kan gå riktig ille for det er så mange ukjente uavklarte faktorer rundt mutasjonen.

Neste nå blir å få seg en skikkelig ny julebordsmutasjon, ekte norsk mutasjon :fun:

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, Evil-Duck said:

Din påstand om at vaksinene ikke fungerer er ren og skjær idioti, å du cherrypicker statistikker og tar de ut av kontekst for at det skal passe narrative ditt som ingen andre jeg har vært borti. Blandt vaksinerte er medianalderen på de innlagte 75 år, for uvaksinerte er median alderen 45 år, som står beskrevet i rapporten du selv viser til fra FHI . Dine videre henvisninger til kilder som den venstreradikale avisa Steigan.no er heller ikke noe jeg orker å bruke så mye tid på. Om en ser på enkelt eksempel som sykehuset i Ålesund hvor overlegen gikk rett ut og sa i avisen at samtlige av de som nå er innlagt på intensivavdelingen der på grunn av covid er uvaksinerte maler et helt annet bilde enn det du prøver å skissere. Din taktikk med å prøve å overbelaste dine motdebatanter med for mye informasjon som du selv ikke setter deg skikkelig inn i har sikkert fungert greit for deg, men påstanden din om at vaksinene ikke fungerer er blitt motbevist så grundig at det ikke er så mye snakke om. Smittetallene og innlegelsestallene vi opererer med nå gjør det helt klinkende klart at vaksinene fungerer mot alvorlig sykdom og død.

Med unntak kanskje for å beskytte i mot omikron. Dersom 2 leger i Israel (ja gruppen er liten) er fullvaksinert med en ekstra 3.dose og likevel ble syke av omikron, så kan det være uvissheter på skrøpeligere kropper ift. dette spørsmålet rundt sykdom.

Åh jul med sin vrede !!

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, Evil-Duck said:

Håper samboeren din får et videre mildt forløp å at smak og luktesansen er tilbake til julemiddagen står på bordet :). Så for en bare krysse fingrene for at du slipper unna, jeg kjenner til folk der ungene har blitt smittet men foreldrene kom seg gjennom det uten å bli smittet selv, så helt umulig å slippe unna er det ikke.

Håper jeg også er tilfellet. Håper smak og luktesansen kun er snørrtette ganger i nese og svelg. Og at dette ikke er den velkjente long covid nevrologiske tapet av smak/lukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, xRun said:

Ventil tenker jeg, hvor utpusten går ufiltrert. Muttern bytter om på ordene hele tiden. :thumbup:

Edit: så nå at noen nevnte det allerede.

Selv om det er usolidarisk, så er det faktisk litt bedre at noen er beskyttet enn ingen. Svært kjedelig om en slik maskebruker er kilde til å smitte en større gruppe. Men, kan hende at brukeren av den med litt flaks oppnår noen skarve prosenter egenbeskyttelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Per H said:

Hadde nok vært litt værre, men hvor mye værre kan det egentlig bli? Tenk tilbake til første runde. Ingen var vaksinert. I fjorårets sesong var så og si ingen vaksinert heller (vaksinasjonen startet vel i Desember) så ingen hadde effekt av vaksinene i fjorårets runde. I år slår vi alle rekorder med 90%+ vaksinedekning for de over 18 år. Var ikke avtalen: nok mennesker blir fullvaksinert med 2 doser, pandemien er over. Jeg synes det er åpenbart at vi ikke er der nå.

image.thumb.png.9b7f31ad3e27486b677438d6525dedb2.png

Jo men folk hamstret dasspapir og sov under en stein i skogen en stund på den tiden. Samt man hadde NRK-debatten som noen ble skremt av de første episodene rundt covid-19.

Dessuten så dreide spredningen seg om noen få alpeturister som det ble saumfart med oppsøkende virksomhet for. Det ble diskutert om hytteturistene burde holde seg hjemme i byene. Det var vel noe fokus på grensestenging selv om dette lå langt inne å få iverksatt. Men, det skjedde jo omsider ihvertfall for en stakket stund. Dessuten var det umulig å få reiseforsikring som dekket covid-19 som privatperson i Norge. Man måtte ha bedriftsrelatert reiseforsikring for å få tak i slikt, eller være statsråd/diplomat/prins eller "vottnått".

 

  

3 hours ago, Per H said:

Mange lider nå av "shifting goalposts" syndromet - man later som om målet opprinnelig var noe annet enn det det var. Vi ble aldri fortalt at det skulle være behov for "boosters" eller at vaksineeffekten avtar etter ~6-9 måneder. Det vi ser nå, er et dystert bilde med en lite effektiv vaksine, som i praksis må endres hver gang det er  mutasjoner i spike-proteinet for å forbli relevant, hvor man må ha "boosters" resten av livet. Hele begrepet "fullvaksinert" mister jo sin mening. Det er lov å si at man er skuffet og at dette ikke er det man ble lovet.

Er jo en pandemi i stadig utvikling så noe må ihvertfall endres på. Det er litt dystert å lese at du tenker at man må ha boosters resten av livet. Ihvetfall dersom dette må skje 2x i året slik du skisserer 6 måneders immunitet.

Etterhvert så vil viruset forhåpentligvis bli så mye mildere at vi tåler å få det de som ikke er syke, eldre eller svake i fra før.

Alternativt så blir dette den nye "AIDS-en" som kroppen aldri finner immunitet i mot. Men, da ville det jo neppe ha blitt oppnådd noen som helst immunitet, noe som jo heller ikke har blitt tilfellet.

Så boosters ut livet er litt drøyt. Men, tilbud om sesongvaksinering for enkelte grupper av befolkningen, samt frivillig vaksine kanskje er det man håper på?

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (37 minutter siden):

Tar det skriveriet der for å prøve å fucke til litt i debatten. Ingen tar det der seriøst, så må være ironisk ment.

Altså dersom det var eneste løsningen, så ville jeg ha støttet Morromann i debattråden i mot deg. Selv om jeg er sterkt uenig i Morromanns overdrivelser så er ikke "Kroat"-løsningen god heller. Det må ligge en middelvei i mellom deg og Morromann som kan fungere. Kanskje med noen nye medisiner og nye mutasjonskorrigerte vaksiner og sunn forsiktighet og høflighet.

Altså ikke misforstå meg helt nå. På papiret så høres jo Kroat sin løsning noe i logisk retning ut. Men, den lar seg ikke praktisere slik den er skissert.

Da er kanskje regjeringens sendrektige respons ift. den nye sør-afrikanske mutasjonen omicron bedre. La det stå litt til og håpe det går bra. Er likevel redd at det kan gå riktig ille for det er så mange ukjente uavklarte faktorer rundt mutasjonen.

Neste nå blir å få seg en skikkelig ny julebordsmutasjon, ekte norsk mutasjon :fun:

Men han har eit poeng. Her i Norge gjer ein det slik: La grensene vere vidopne slik at viruset får spreie seg fritt. Når smittespreiinga er blitt stor nok og nye mutasjonar er etablerte innfører ein harde tiltak internt. Til slutt stenger ein grensene. Kva er då vitsen med grensekontroll? Å beskytte andre land sine innbyggjarar frå å bli smitta av oss?

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, nå er jo grensekontrollen på vei tilbake. Og jeg er enig på det punktet at Solberg og den nye regjeringen som styrer videre ikke burde åpnet for løst på grensekontrollen med covid-19. Helt enige med dere, det var tåpelig av de ansvarlige.

Det virker nesten som om de ønsker noen få smitteklynger i virke til en hver tid slik at vi i Norge også får baske litt med dette.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

..

Alroy-Preis explained the necessity of employing the Shin Bet (Israel Security Agency) tracking system to locate those who were in contact with individuals infected with the variant or suspected to be infected.
“The Shin Bet system is one of our tools to identify and interrupt the transmission chains,” she said. “The time it has bought for us is helping us to vaccinate the population and get our citizens to be in a more protected situation.”
As of Tuesday morning, the technology had been used to track the contacts of 13 people – two infected with Omicron and 11 possibly infected. Exactly 186 individuals were identified, 42 of whom are suspected of being infected.
In order to verify their situation, they need to undergo a corona test, and if found positive, the results need to undergo genetic sequencing to check whether they are carrying the variant or a different strain.
If the number of people to track goes up to a few hundred, Alroy-Preis noted, there won’t be a way to use the tracking technology anymore.

..

https://stgdesktopcore.jpost.com/health-and-wellness/coronavirus/covid-1st-data-about-vaccine-efficacy-against-omicron-expected-tuesday-687392

Nå benytter de etterretningsvesenet i Israel til sporing av Omnicron. Det sier litt om både hvilke verktøy de besitter og hvor alvorlig de tar omnicron.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

4117 NYE CORONASMITTEDE

Det siste døgnet er det registrert 4117 coronasmittede i Norge. Det er 1240 flere enn samme dag i forrige uke.

De siste syv dagene er det i snitt registrert 3687 coronasmittede per dag.

Tilsvarende snitt for syv dager siden lå på 2642, så trenden er stigende.

Mandag var 295 coronapasienter innlagt på sykehus. Det var 33 flere enn dagen før.

82 av pasientene ligger på intensivavdeling, og blant dem er 47 på respirator. Det er 14 flere på intensiv og to flere på respirator sammenlignet med dagen før, ifølge Helsedirektoratets oversikt.

 

😑

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En ny studie om effekten av boosterdose viser gode resultater ved å ha kortere tid mellom andre og tredje dose.

– Det er ingenting å diskutere og ingen grunn til å vente lenger, man må bare komme i gang og få det gjort så fort som mulig, sier immunolog Fridtjof Lund Johansen til VG.

Han har lest den britiske studien som publisert i det anerkjente tidsskriftet Lancet. Der har de fleste i studien fått boosterdosen etter snaue tre måneder:

– Den viste god effekt når tredje dose ble gitt 78 dager etter andre dose. Da er det ikke immunologi-faglige grunner til å vente lenger. 

...

I Norge er intervallet fem måneder. Foreløpig er 62 prosent av de over 65 år nå vaksinert med en oppfriskingsdose. Det er rundt 900.000 i den gruppen. FHI har flere ganger sagt at det går langsomt.

...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1OyVVG/immunolog-om-booster-sannsynligvis-den-beste-maaten-aa-stanse-omikron-paa

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (6 minutter siden):

Så viser det seg at Omikron kanskje ikke var så fæl likevel. Sør-Afrika valgte mildt sagt et veldig uheldig tidspunkt å gjøre etterregistreringer på. Helt tilbake til april i enkelte tilfeller.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Ormj9k/soer-afrika-17000-covid-tilfeller-var-gamle-tall

Leste den artikkelen. Den peker på en situasjon mellom 23. og 24. november. Det forklarer ikke at antallet nye smittede er 16.000 og 11.000 de to siste dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

En ny studie om effekten av boosterdose viser gode resultater ved å ha kortere tid mellom andre og tredje dose.

– Det er ingenting å diskutere og ingen grunn til å vente lenger, man må bare komme i gang og få det gjort så fort som mulig, sier immunolog Fridtjof Lund Johansen til VG.

Han har lest den britiske studien som publisert i det anerkjente tidsskriftet Lancet. Der har de fleste i studien fått boosterdosen etter snaue tre måneder:

– Den viste god effekt når tredje dose ble gitt 78 dager etter andre dose. Da er det ikke immunologi-faglige grunner til å vente lenger. 

...

I Norge er intervallet fem måneder. Foreløpig er 62 prosent av de over 65 år nå vaksinert med en oppfriskingsdose. Det er rundt 900.000 i den gruppen. FHI har flere ganger sagt at det går langsomt.

...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1OyVVG/immunolog-om-booster-sannsynligvis-den-beste-maaten-aa-stanse-omikron-paa

Så lenge det ikke er testet med tanke på effekten på nye mutasjonen osv ser jeg det som ubrukelig for friske folk som ikke har alder som risikofaktor eller annet, vi ser jo hvor lett dette smitter selv hos folk som nettopp er ferdig med dose 1&2. Vi har alle beskyttelse i t cellene som ikke er noe som blir borte over et års tid.

Jeg tror selv booster dose skader mer enn det hjelper hos friske unge folk. 

Sitat

A 2016 study showed that T-cell immunity against the SARS-coronavirus persisted for up to 11 years. It provided complete, effective, and lasting protection against SARS.

https://login.ezproxy.uwc.ac.za/login?qurl=https://doi.org%2f10.1016%2fj.vaccine.2016.02.063

Bak betalingsmur.

Endret av Kazuo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (11 timer siden):

Tar det skriveriet der for å prøve å fucke til litt i debatten. Ingen tar det der seriøst, så må være ironisk ment.

Altså dersom det var eneste løsningen, så ville jeg ha støttet Morromann i debattråden i mot deg. Selv om jeg er sterkt uenig i Morromanns overdrivelser så er ikke "Kroat"-løsningen god heller. Det må ligge en middelvei i mellom deg og Morromann som kan fungere. Kanskje med noen nye medisiner og nye mutasjonskorrigerte vaksiner og sunn forsiktighet og høflighet.

Altså ikke misforstå meg helt nå. På papiret så høres jo Kroat sin løsning noe i logisk retning ut. Men, den lar seg ikke praktisere slik den er skissert.

Da er kanskje regjeringens sendrektige respons ift. den nye sør-afrikanske mutasjonen omicron bedre. La det stå litt til og håpe det går bra. Er likevel redd at det kan gå riktig ille for det er så mange ukjente uavklarte faktorer rundt mutasjonen.

Neste nå blir å få seg en skikkelig ny julebordsmutasjon, ekte norsk mutasjon :fun:

Så hva er det du tillegger meg av meninger denne gangen som "angivelig" er min løsning? Flere titatalls ganger i løpet av flere månedene har du tillagt meg meninger og motiver jeg overhodet ikke har men da henvendte du deg i det minste til meg direkte.

Endret av Morromann
retter opp i formuleringer som kan bli misforstått
Lenke til kommentar
Nedward skrev (1 time siden):

Så viser det seg at Omikron kanskje ikke var så fæl likevel. Sør-Afrika valgte mildt sagt et veldig uheldig tidspunkt å gjøre etterregistreringer på. Helt tilbake til april i enkelte tilfeller.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Ormj9k/soer-afrika-17000-covid-tilfeller-var-gamle-tall

Desto enda færre grunner til å innføre avhumuaniserende og drakoniske tiltak mot befolkningen hvor helt naturlig omgang mellom mennesker blir kriminalisert og økonomien skadelidende. Jeg vil si det er et stort sjansepsill regjeringen nå gjør med å igjen innføre drakoniske tiltak når det så langt ikke en gang er meldt om døde eller alvorlig syke av denne varianten - i hele verden. Og det på dag 11 av denne variantens offisielle historie.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...