Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette dystopiske samfunnet har ingen ende, og det finnes ingen annen plan enn å skyve problemet foran seg. Det er bare å innfinne seg med at normalen ikke kommer tilbake i overskuelig fremtid. Vaksinene fungerte ikke, og vi er straks tilbake der vi var for akkurat ett år siden. Og hvorfor skal det ikke bli slik om ett år også?

Håpet er at omikron er lite farlig, men samtidig så smittsomt at alle får det.

Endret av Fibonacci
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (13 minutter siden):

Dette dystopiske samfunnet har ingen ende. Det er bare å innfinne seg med at normalen ikke kommer tilbake i overskuelig fremtid. Vaksinene fungerte ikke, og vi er straks tilbake der vi var for akkurat ett år siden. Og hvorfor skal det ikke bli slik om ett år også?

Håpet er at omikron er lite farlig, men samtidig så smittsomt at alle får det.

Flere jeg kjenner har sagt alt dette ifra starten at normalen er borte for alltid, jeg har selv valgt være optimist, men det er også ganske borte hos meg nå. 

Endret av Kazuo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (18 minutter siden):

Flere jeg kjenner har sagt alt dette ifra starten at normalen er borte for alltid, jeg har selv valgt være optimist, men det er også ganske borte hos meg nå. 

Var relativt optimistisk og tålmodig mens vi ventet på at vaksinene ble rullet ut til en større og større del av befolkningen (fra eldre og risikogrupper til alle) fikk stikket, og trodde faktisk "alt ble bra" en stund i september. Men nå er det på'an igjen. Gulroten denne gangen er boosterdose. Men hva skjer når det er slutt på gulrøtter og det bare er pisk igjen?

Evig trussel om nedstenginger og restriksjoner all den tid helsevesenet, som ikke blir oppgradert, ikke har kapasitet til noen hundre innlagte?

For det er faktisk nøyaktig slik situasjonen er. Jeg er ikke pessimistisk, jeg er realistisk.

 

 

Endret av Fibonacci
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (11 minutter siden):

Var relativt optimistisk og tålmodig mens vi ventet på at vaksinene ble rullet ut til en større og større del av befolkningen (fra eldre og risikogrupper til alle) fikk stikket, og trodde faktisk "alt ble bra" en stund i september. Men nå er det på'an igjen. Gulroten denne gangen er boosterdose. Men hva skjer når det er slutt på gulrøtter og det bare er pisk igjen?

Evig trussel om nedstenginger og restriksjoner så lenge helsevesenet, som ikke blir oppgradert, ikke har kapasitet til noen hundre innlagte?

For det er faktisk nøyaktig slik situasjon er. Jeg er ikke pessimistisk, jeg er realistisk.

 

 

Til slutt blir det som vi ser nedover i Europa en kamp som blir mer og mer alvorlig, men jeg tror heldigvis at Norge har såpass oppgående politikere og ikke minst folk i samfunnet som vil kreve en avklaring og løsning på sykehusene.

Debatten vil også gå offentlig så fort media tør ta sikkelig tak i det.

Vi i Norge har et politi som gikk hardt ut mot portforbud, vi har en statsminister som mener vi ikke engang burde påtvinge helsearbeidere vaksiner, vi er ekstremt heldig her i Norge når man ser nedover i Europa.

Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

Vi for håpe Omikron er mutasjonen vi har ventet på som ufarliggjøre korona en gang for alle 🤞:)

This👍

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig så hadde jeg håpet at vi holdt ut til nyttår uten særlig tiltak. Det hadde restaurantbransjen fortjent etter tunge år nå. Julebordsesongen for dem er grunnlaget for mye av driften resten av året. Nå mister de dette og jeg føler virkelig med dem.

Men så er jeg såpass realist at helsevesenet må komme først av disse to. Tror ikke Kjerkhol vil sette inn tiltak uten at det virkelig nødvendig, siden de virker å ha høyere terskel for nettopp det i forhold til Solbergregjeringen. Noen som har tall på hva Sverige peaket på når det gjaldt innleggelser?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
RichardNoname skrev (4 timer siden):

Jeg synes smittetallene viser noe annet. Etter gjenåpningen har smittetallene fordelt seg ganske forholdsmessig rundtom i landet. Om noe så er distriktsfylket Troms og Finnmark overrepresentert. Det vil si: korona smitter også i distriktene. Dette fylket er på den annen side ett av fylkene med lavest smitte tidligere i pandemien.

Oppblomstringen i distriktene etter gjenåpningen viser nettopp at de tidligere lave smittetallene i distriktene ikke har kommet av seg selv. 

Så er det klart at man også i distriktene har fulgt smittevernstiltak og kjent det på kroppen.

Når det er sagt så er det mulig at utendørs sosialisering, i f.eks. naturen, er lettere utenfor de store byene. Dette som kan ha hjulpet til med å holde smitten nede før gjenåpningen. 

Eg støttar dette. I byrjinga av pandemien var det null smitta i Sogn og Fjordane frå mai til ut på hausten. No er det over 50 på ei helg:

https://www.firda.no/to-pasientar-med-koronasmitte-far-intensiv-behandling/s/5-15-1332483

I min kommune har ein hatt nesten like mykje smitte dei siste 14 dagane som under heile pandemien totalt fram til då. (Og halvparten av dei smittetilfella kom i august).

Det er varsla at det blir kunngjort nye nasjonale tiltak i morgon. Som vanleg vil desse komme som julekvelden på kjerringa på både næringsliv og folk flest. Eg er spent på kva slags tiltak dei har tenkt å innføre no, og om dei er villige til å innføre avstandskrav eller antalsbegrensningar. Det har jo vore generell "anbefaling" om å halde julebord, og no ser ein at med omikron-varianten laus har dette vore reine "smittefestane". Eg trur uansett at løpet i forhold til smitteutvikling på mange måtar er køyrt med mindre ein bestemmer seg for full nedstenging, og at utviklinga uansett er ute av kontroll for lenge sidan. TISK vil slite med å halde følgje når smitten aukar eksponentielt og nærmar seg 5000 per dag. Håpet no er at omikron gjev mildt sjukdomsforløp og inneber ein slags " gratis" vaksine, slik at koronaviruset går frå å vere ein pandemi til å bli ein forkjølelse.

Er det nokon som veit kven som blir innlagt no? Er fleirtalet uvaksinerte, eller er det mange eldre vaksinerte? Kor mange av dei innlagde har fått boosterdose?

Lenke til kommentar

Denne tråden er som en trafikkulykke, selv om man vet det er dumt så klarer man ikke la være å se. 

Hvis den nye varianten faktisk omgår vaksinene så er det ganske meningsløst å argumentere med at "fordi vi vaksinerte oss er det feil å innføre tiltak igjen nå". 

At det tas noen grep nå, for å kjøpe oss tid til vi får mer sikkerhet i hva denne omikron faktisk er, tenker jeg får være greit. Antall innleggelser stiger bare fra uke til uke, før eller siden må det tydeligvis gjøres noe uansett. Like greit å prøve å bremse det litt nå før det virkelig brenner på dass. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (4 minutter siden):

Personlig så hadde jeg håpet at vi holdt ut til nyttår uten særlig tiltak. Det hadde restaurantbransjen fortjent etter tunge år nå. Julebordsesongen for dem er grunnlaget for mye av driften resten av året. Nå mister de dette og jeg føler virkelig med dem.

Men så er jeg såpass realist at helsevesenet må komme først av disse to. Tror ikke Kjerkhol vil sette inn tiltak uten at det virkelig nødvendig, siden de virker å ha høyere terskel for nettopp det i forhold til Solbergregjeringen. Noen som har tall på hva Sverige peaket på når det gjaldt innleggelser?

Nettopp dette jeg føler også, regjeringen hadde ikke gjort dette om de ikke absolutt måtte. De har bevist dette gjennom høsten at de ikke innfører ting over en lav sko, de innfører heller ikke noe grunnet smittetallene alene, antall døde osv.

Kjipt som bare det at kapasiteten er helt bånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vaksinasjon ikke fungerer, har vi ikke annet valg enn å gå for naturlig flokkimmunitet. Hva er så galt med det, egentlig? Det er ikke slik at viruset vil forsvinne noengang. Det vil være her for alltid. Når vi blir syke av corona i fremtiden, når vi ikke lenger tenker på pandemien og tester oss, kommer vi til å kalle det influensa, slik som vi gjør med alle andre virus som flyter rundt i samfunnet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (14 minutter siden):

At det tas noen grep nå, for å kjøpe oss tid til vi får mer sikkerhet i hva denne omikron faktisk er, tenker jeg får være greit. Antall innleggelser stiger bare fra uke til uke, før eller siden må det tydeligvis gjøres noe uansett. Like greit å prøve å bremse det litt nå før det virkelig brenner på dass. 

Problemet er jo at det ikke tas NOEN grep for å øke kapasitet. Absolutt ingenting. Den eneste løsningen er at de forventer at vi i befolkningen skal opptre som lydige hunder og godta nedstengning og innskrenking i hverdagen hver eneste gang man kommer i en knipe. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581 skrev (Akkurat nå):

Kjerkol bekrefter: Slik skal intensivkapasiteten styrkes

Så får vi håpe på det beste 🙂

Hvis de hadde startet etterutdanning til intensivsykepleiere allerede sommeren 2020 ville disse vært mer eller mindre ferdigutdannet nå. Det er jo en absurd treghet i systemet. Det er raske med å begrense friheten til folk, men übertreige med alt som kan bidra til at samfunnet i stedet kan holdes litt mer åpent.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (9 minutter siden):

Problemet er jo at det ikke tas NOEN grep for å øke kapasitet. Absolutt ingenting. Den eneste løsningen er at de forventer at vi i befolkningen skal opptre som lydige hunder og godta nedstengning og innskrenking i hverdagen hver eneste gang man kommer i en knipe. 

Det er vel ingen som er uenige i at kapasiteten burde vært styrket til nå. Men så finnes det forklaringer på hvorfor ting er som de er (tar tid å utdanne folk, vanskelig å skaffe utenlandske vikarer fordi pandemi, egne ansatte hjemme i karantene og isolasjon +++). Det er noe med å godta realitetene også, om enn hvor kjipe de er. 

Når jeg leser at antall innleggelser i Sør Afrika har steget med 63% på en måned, 400% i den mest utsatte provinsen, så blir jeg usikker på om det i det hele tatt er realistisk å bemanne seg ut av denne suppa. Jeg tror ikke det. Men, vi må bare vente og se hva man finner ut av omikron. Vanskelig å sammenligne land for land. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I starten av pandemien vart vel situasjonen rekna som akutt, og ein prøvde desperat å få tak i respiratorar og smittevernutstyr.

Kor mange såg føre seg at ein etter snart 2 år framleis skulle slite med fulle koronaavdelingar og smitte ute av kontroll?

Men dei styrande virkar ikkje ein gong å kunne tenkje så langt fram som frå den eine pressekonferansen til den neste.

(Det kom eit innlegg mellom dette og det innlegget som eg svarte på).

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Jeg fant ut hva svenskene hadde i innleggelser på det verste. Drøye 2200 lå inne til behandling før de fikk tiltak, noe som er et stykke unna hva vi er nå. Kommer vi på 1100 stykker så blir det sammenlignbart. Selvfølgelig skal vi ikke dit, for de sliter enda med enorme etterslep etter den kaotiske perioden på sykehusene. Dog er det litt bekymringsfullt at vi snart er over 300 allerede.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 12/4/2021 at 11:58 AM, Snikpellik said:

Jeg tror flere bedrifter dropper julebordene fordi det er en såpass stor risiko for at det kan skje et utbrudd, og dermed kan det fort gå utover både egne ansatte og omdømme. 

Alle julebord hos bekjente som jobber i bedrifter i Oslo og omegn er nå avlyst med tekst i e-post "med risiko for svekket omdømme hvis smitteutbrudd". De siste fikk avlysningen i dag og med beskjed om julebord etter nyttår.

Jeg synes det er litt merkelig når det er omdømmet som er triggeren. 

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...