Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (51 minutter siden):

Kan bli aktuelt med smitteverntiltak i Oslo igjen – uavhengig av korona
https://www.nrk.no/osloogviken/kan-bli-aktuelt-med-nye-smitteverntiltak-i-oslo-_-uavhengig-av-korona-1.15726939

Kjedelig. Kombinasjonen RS, korona, eventuell influensabølge og andre luftveissykdommer har vi ikke prøvd før. Ser ut til at det kanskje ikke vil gå så veldig bra.

Det er viktig å hugse på at kan ikkje er det same som vil. FHI har åtvara om at det kan bli ein hard influensasesong, men det er ikkje gitt at det blir influensa i år heller. Men om alt som kan gå gale skulle gå gale på same tid kan det bli heftig.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan ha blitt et større fokus på vaksinering generelt pga trykket på luftveissykdommer. En bekjent som nettopp var hos fastlegen fikk influensavaksine i den ene armen og oppfriskningsdose av DTP-vaksine i den andre.

Sitat

Anbefaler påfyll av vaksine mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio

Gjennom barnevaksinasjonsprogrammet får barn tilbud om vaksine mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio på 2. klassetrinn (ca. 7 år) og 10. klassetrinn (ca. 15 år). Vi anbefaler at alle voksne tar oppfriskningsdoser av vaksinen omtrent hvert tiende år. Anbefalingen gjelder for alle voksne, ikke bare de som har tenkt seg på utenlandsreise.

 

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 minutter siden):

Det er viktig å hugse på at kan ikkje er det same som vil. FHI har åtvara om at det kan bli ein hard influensasesong, men det er ikkje gitt at det blir influensa i år heller. Men om alt som kan gå gale skulle gå gale på same tid kan det bli heftig.

Absolutt. Hvorvidt det blir en influensasesong av betydning i det hele tatt vet vi ikke enda. Foreløpig er det lite/ingenting, men det har vel begynt å komme litt i Sverige såvidt jeg vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Det internasjonale navnet er AY.4.2. (mutasjon) som det er betydelig av i Trondheim.

https://www.nrk.no/norge/trondheim-viruset-ligger-an-til-a-ta-over-i-norge-1.15730644

 

Er ein gått vekk frå å bruke greske bokstavar?

Fyrst var det det kinesiske koronaviruset, så det britiske viruset, deretter det indiske viruset - og no: det trønderske viruset.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, torbjornen said:

Er ein gått vekk frå å bruke greske bokstavar?

Fyrst var det det kinesiske koronaviruset, så det britiske viruset, deretter det indiske viruset - og no: det trønderske viruset.

Vet ikke. Om du vil ha de greske bokstaven for AY så blir det isåfall Alfa Ypsilon. Men, jeg tviler på at det er det greske navnet som nyttes evt. dersom det ikke er helt borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/novovax-har-soekt-om-eu-godkjenning-for-sin-coronavaksine.aYBQdHmLX?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row16_pos1

Sitat

 

NY VAKSINE KAN BLI GODKJENT I EU OG NORGE

Det amerikanske selskapet Novavax har søkt om å få godkjent coronavaksinen Nuvaxovid for bruk i EU – og dermed Norge.

Det skriver EUs legemiddeltilsyn EMA i en pressemelding.

EMA har vurderer søknaden og varsler at en avgjørelse kan komme om kort tid.

Selskapet har fortløpende levert data til EMA, noe som gjør at tilsynet kan fatte en raskere beslutning.

Novavax’ vaksine krever i likhet med Pfizer og Moderna to doser for å oppnå full effekt.

 

Dette er bra. Novavax har en mer tradisjonell vaksinetilnærming. Den sprøyter ikke inn mRNA som informerer cellene om å produsere spike-proteinet. Isteden sprøyter man inn spike-proteinet, og kroppen skaper immunitet på samme måte som for mRNA vaksinene. For de som er bekymret for den nye mRNA-teknologien er dette derfor et godt alternativ. Noe som kanskje vil få flere til å vaksinere seg. Om jeg har forstått forskningen som ble vist til her riktig, så betyr det at bekymringen som påpekes der ikke vil inntreffe ved Novavax-vaksinering.

Edit: Problemet er visst spike-proteinet i seg selv, så om Novavax inneholder hele (og ikke bare biter av det), så er man vel like langt mtp akkurat den bekymringen..

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar

I krig og kjærlighet

https://www.nrk.no/ytring/i-krig-og-kjaerlighet-1.15732320

Sitat

Pandemien har vist at det er kommunene som er forsvaret. Da er det svært urovekkende at vi mangler et økende antall leger, skriver kommuneoverlegen i Stryn.

Sitat

Kort tid før landet stengte ned hadde jeg en vanskelig prat med kona mi.

Jeg innså at jeg måtte prioritere innbyggerne i kommunen fremfor familien i lengre tid. Hvor lenge jeg trodde det ville vare turte jeg ikke å si.

Sitat

Fem år med en mann som har vært fastlege og legevaktlege tidlig, sent og i helger har vært krevende nok, med to små barn.

Et halvt år før pandemien kom til kommunen tok jeg på meg jobben som kommuneoverlege og smittevernlege i 50 prosent stilling. En spennende rolle der utfordringene, ikke bare fastlegekrise, stod i kø. Bonusen skulle være mer åtte-til-fire- arbeid.

En overleges betraktninger ved bytte av jobb til kommunelege for å slippe nattevakter og helgearbeid.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagen etter smitterekorden melder FHI i ny risikovurdering at det ventes mer økning i både tilfeller og innleggelser:

Sitat

FHI: DET VIL TROLIG KOMME EN ØKNING I ANTALL TILFELLER OG SYKEHUSINNLEGGELSER

Folkehelseinstituttet (FHI) har pulisert en ny risikovurdering av epidemiens utvikling i Norge.

– Det vil trolig komme en økning i antall tilfeller og sykehusinnleggelser blant uvaksinerte voksne og eldre med risikotilstander fremover mot jul, heter det i vurderingen.

Instituttet understreker at det er usikkerhet om den videre utviklingen.

– Risikoen for innleggelse er mange ganger høyere for uvaksinerte enn for fullvaksinerte i alle aldersgrupper. Blant fullvaksinerte under 65 år er det få innleggelser og ingen sikre tegn til svekket beskyttelse mot alvorlig sykdom. Uvaksinerte over 45 år har særlig høy risiko for sykehusinnleggelse, sier kriseleder og avdelingsdirektør i FHI Line Vold i en pressemelding.

Både gjenoppfriskningsdoser med coronavaksine og det å holde seg hjemme når man har luftveisinfeksjoner, kan bidra til å redusere antallet innleggelser, skriver FHI.

Folkehelseinstituttet vurderer at den samlede risikoen ved covid-19-epidemien i Norge i november -desember er middels til stor.

– . Et mulig scenario er at vinterbølgen når en topp med rundt 500 pasienter i sykehus med covid-19, heter det i risikovurderingen.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/fhi-det-vil-trolig-komme-en-oekning-i-antall-tilfeller-og-sykehusinnleggelser.TXSs0he2H

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
xRun skrev (59 minutter siden):

– . Et mulig scenario er at vinterbølgen når en topp med rundt 500 pasienter i sykehus med covid-19, heter det i risikovurderingen.

Det er berre veker før ein er der dersom utviklinga held fram i same tempo som no. Så får ein håpe at booster til risikogrupper og dei eldste vil kunne redusere trykket på sjukehusa.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det må dukke opp flere nyhetsartikler om hvordan viruset kan påvirke helsen selv om man er vaksinert eller ei.

Begynner å bli ganske lei av folk som tror ingenting vil hende de pga. de er vaksinerte, så vidt jeg vet er det ingenting som tyder på at vaksinen forebygger tap/endring av hvordan sansene fungerer. Ser ut som det er ren gambling om man får tilbake sanser som før eller ikke.

Så klart da lei på den måten at de ikke ser behovet for å bruke maske, holde avstand.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 timer siden):

Portforbud for uvaksinerte, koronapass for å gå ut på byen og munnbindpåbud. Det går mot en ny koronajul i Europa.

https://www.nrk.no/urix/portforbud-og-nye-nedstengninger_-europa-strammer-inn-for-jul-1.15733027

Da blir det ikke noen europaferie rundt juletider ihvertfall :ohmy:

Sånn som i Østerrike er veien man går når man godtar de små stegene med covid pass.Når jeg så folk stod med grønne pass hengende rundt halsen på julemarkedet der nede så tenkte jeg mitt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (22 minutter siden):

Det er ganske mye på en uke. Kan ikke ha vært så mange på en uke siden våren 2020? Regner med de fleste er over 65 år.

Ja det er oppe i toppsjiktet av uke-topper.

1344034332_Screenshot2021-11-17at21-14-00CoronavirusetSlikspresvirusetiNorgeogverdenKartogstatistikk.png.d8e139ed524ef1d5755103b4e40d6307.png

Aldersprofilen ser ut til å være omtrent den samme siste måned som det har vært tidligere i pandemien. Det er ikke mye presisjon i statistikk med lave tall, men bare 2 av de 111 som har dødd den siste måneden har vært under 60 år. Ned fra 64 av 884 pr 18.oktober. En ikke statistisk signifikant nedgang blant de under 60.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Tirsdag meldte Helse Bergen at det ikke var registrert nye smittede etter utbruddet på en avdeling på Haukeland i helgen.

Nå opplyser foretaket at de har funnet smitte blant tre pasienter etter utskriving fra den aktuelle avdelingen.

Det er også avdekket at en fjerde pasient som er flyttet til en annen avdeling, har testet positivt.

I forbindelse med testing rundt denne pasienten, er det oppdaget fire smittede ansatte.

Fra før var tre pasienter og fem ansatte smittet. Nå er det altså totalt ni ansatte og syv pasienter som er smittet etter utbruddet.

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona

Nok et sykehus med utbrudd. Jeg har skjønt såpass at det er ganske variabelt hva som er smittevernstiltak på sykehus og at mange ikke bruker munnbind som forebyggende. Kanskje på tide at det kommer nasjonale krav om påbud med munnbind på sykehus/helsevesenet nå som smitten er så høy i Norge? Vi er ekstremt sårbare nå og man trenger verken at syke pasienter blir smittet på sykehus eller at ansatte blir syke når man har så dårlig bemanning.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...