Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Når det gjelder covid i Norge, så ser jeg tydelige tegn på at flere mennesker er enige enn i andre land. Altså enige om at nedstenging, coronapass, maskebruk osv er ok.

 

Men, når man kommer til andre land og enkelte stater i USA f.eks så ser man en helt annen skepsis. Sånn bortsett fra å kalle alle disse for antivaxxere, trumpere, republikanere osv, er det ikke ganske sikkert å si at andre steder har en annen samfunnsstruktur enn oss, ergo så ser man at viljen til å ofre egen frihet er lavere fordi den ofringen har større konsekvenser enn her?

Er det lettere å tenke i Norge at vi skal spare alle enn i andre land som ikke har samme sikkerhetsnett dersom man ikke får mulighet til å jobbe?

Hvis en lockdown  hadde betydd at det ikke er mulig eller vanskeligere å betale strøm, husleie, mat osv for oss. Hvordan ville vi da vært innstilt til at (oftest) gamle mennesker dør av et virus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 11/12/2021 at 8:35 AM, Morromann said:

Et paradoks vil det jo være om Norge etter en overveldende høy vaksinedekning innfører mer drakonikse tiltak enn da ingen var vaksinerte noe jeg selvsagt håper vi ikke gjør. Noe jeg ikke tror kommer til å skje heller. Det er en altfor stor del av befolkningen som kommer til å sette seg på bakbeina, kanskje ikke flertallet, men ganske mange. Så jeg tror det blir coronapass-løsningen. Ingen ideel drømmesituasjon, men ihvertfall mer levelig enn kollektiv avstraffelse av hele befolkningen fordi noen ikke ville ta vaksinen. Bevis på fullvaksinering eller nylig avgitt negativ test for å slippe til områder, men uten tvang om munnbind, avstand og hvor mange som slipper inn selvsagt. Men bare frem til sykehuskapasisteten er på normalt nivå.

Jeg tror at du lever i en egen boble som ser slik ut som du beskriver for oss.

Nordmenn har det ganske så bra. De er ganske så fornøyde med hvor bra det har gått i Norge med stor tiltro til myndighetene. Og det er mange som stemmer f.eks. på Arbeiderpartiet som er en stor andel av nåværende regjering. Selv om man ikke skulle like Arbeiderpartiet eller Jonas Gahr Støre så er denne mannen en veltalende frontfigur.

Nordmenn har heller ikke for vane å sette seg på bakbeina slik franskmenner og franske kvinner eksempelvis gjør titt og ofte.

Jeg tror dette kommer til å gå helt greit, med unntak av en del press i helsevesenet. Utfordringer som er resultater av årelange sparetiltak for helsetilbudet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/12/2021 at 8:44 AM, Morromann said:

Men å igjen stenge ned virksomheter, påtvinge munnbind på hele befolkningen og kriminalisere det å møte familie og venner; inkludert mennesker som lojalt har tatt vaksinene for å slippe mer av dette....det vil ikke skape misnøye i det hele tatt?

Kriminalisere, den må du utdype videre for oss?

Det skal ganske mye til for at du blir bøtelagt eller tvangsstyrt av myndighetene. Har du åpenbart bæsjet på leggen i noe du har foretatt deg ift. de anbefalinger som skjer, med smittevernloven som et bakteppe, ja da fortjener du nok også straffen som måtte komme.

Mao. det er lite politiressurser som gjør det lite sannsynlig at du i det hele tatt blir tiltalt for særlig mange av de bruddene du måtte klare å tenke ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/12/2021 at 8:51 AM, Morromann said:

En annen elefant i rommet som ikke taes opp: hvor mye har den monstrøse byråkratiseringen av helsevesenet som det har blitt advart mot og ropt ut mot i årevis med kapasistetsproblemene man nå opplever? Burde det ikke ha vært satt ned et kriseutvalg umiddelbart i mars 2020 for å avsakffe meningsløse "bullshitjobber" i helsevesenet som går på kontroll, rapporter, utredninger og lignende meningsløse aktiviteter og utelukkende gå tilbake til det et helsevesen er ment for: behandle pasienter? Hvor ble det av diskusjonen om å fase ut "bullshit"-jobber som jeg faktisk kan huske noen dro frem våren 2020?`New public management-modellen som langt på vei om ikke ødelagt, har gjort helsevesenet dårligere. Jeg kunne jo helt gratis ha foreslått at alle coacher, papirflyttere og PR-folk hadde blitt omskolert til sykepleierutdannelse eller annen helsefaglig utdannelse av NAV; det hadde vært en invistering spør du meg.

Noen av de rapportene du beskriver må man også ha. Hvordan skal myndighetene følge med på det som skjer dersom det er et rapportløst helsevesen?

Jeg tror heller ikke det var det første de tenkte på når man stod overfor mange ubesvarte spørsmål mars 2020 rundt hva dette viruset egentlig var for noe av natur. Tror fokus på smittesprednings og skadepotensiale var betydelig høyere på agendaen den gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/12/2021 at 8:54 AM, Morromann said:

Tviler på at det vil ha så stor effekt når det garantert er mange denne gangen som vil sette seg på bakbeina fordi de ikke gidder mer. Det har vært store nok ofre å ikke møte nære og kjære i den perioden alle/de fleste av oss varf uvaksinerte.

Har du i det hele tatt lyttet på siste pressekonferanse?

Fokuset nå er at brorparten av de vaksinerte nå skal være forsiktige dersom de viser symptomer. Ellers kan disse leve nokså fritt i samfunnet. Slik tolket jeg redegjørelsene som kom fram i pressekonferansen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (22 minutter siden):

Når det gjelder covid i Norge, så ser jeg tydelige tegn på at flere mennesker er enige enn i andre land. Altså enige om at nedstenging, coronapass, maskebruk osv er ok.

Men, når man kommer til andre land og enkelte stater i USA f.eks så ser man en helt annen skepsi

USA er bare 4% av verdens befolkning, men ingen andre fremmede nasjoner tar mer plass i internasjonal media enn de. Selv ikke Kina og India som begge er fire ganger så folkerike som de.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/12/2021 at 9:59 AM, :utakt said:

Prøver å se for meg testsystemet i køene for å komme inn på en nattklubb i Oslo natt til søndag. Eller når 15 000 fotballsupportere skal teste seg før de kommer inn på stadion.

Hadde danskene et slikt opplegg altså? Hvordan i heiteste klarte de det?

Ta testen hjemme kanskje?

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (8 timer siden):

Hvis du hadde lest hele innlegget så hadde du oppdaget at det ikke var det eneste poenget. Brødteksten er: Manglende vilje til prioriteringer betyr ikke at helsevesenet er overbelastet. Han viser til innenlandstiltak som coronapass og innstramming av private arrangementer. Jeg tror ikke poenget hans er at det skal være fullstendig tiltaksfritt; ingen bruk av munnbind, hjemmekontor eller lignende. Eller altså at folket ikke skal gjøre en dritt. Han skriver at ingen av forholdene fra mars ifjor uten videre kan brukes til å begrunne tiltak i dag (det er stor forskjell på en uvaksinert og vaksinert befolkning for eksempel). Det er de mer inngripende tiltakene han sikter seg inn mot. Han skriver at helsevesenets pandemiplaner gir mulighet til å øke kapasiteten til 4500 koronapasienter og 1200 på intensiv, men istedenfor at helsevesenet skal "brette opp ermene", og at vi gir dem ekstra betalt for jobben de gjør, slik at samfunnet kan fungere, så styrer vi altså heller samfunnet slik at helsevesenet kan opprettholde en "mer normal drift". Og det i en godt vaksinert befolkning hvor de mest utsatte snart har fått ekstra beskyttelsesdose. Så sier han at det er helt usannsynlig at vi kommer i nærheten av nevnte innleggelsestall selv uten tiltak. Han viser til FHI, og sier at det uten tiltak er tvilsomt om vi ville passere tusen innlagte samtidig.

I denne sammenhengen er også DB's lederartikkel på sin plass. Der påpekes det at flere sykehusleger har den siste tiden kritisert myndighetene for å bruke smittevernloven til å bøte på en kronisk kapasitetsutfordring i helsevesenet, og at ansvaret for vedvarende mangler skyves over på befolkningen. Og at; de grunnleggende utfordringene i helsevesenet kunne myndighetene ha forutsett. De har det vært advart om i minst et par tiår.. helsepolitikere har ignorert faresignalene og ber oss nå ta på munnbind igjen for å unngå et varslet sammenbrudd.

Jeg sliter for å være helt ærlig med å forstå hva poenget hans er, noe du og virker til å slite litt med da du må prøve å tolke og anta hva det er. At Norge har et underdimensjonert helsevesen har jo blitt fryktelig klart for mannen i gata gjennom pandemien, dette er noe en gjerne kan stille folk til veggen på å spørre hvordan vi har kommet hit at det er slik, men det hjelper jo oss ikke i å håndtere situasjonen vi er i . At artikkelforfatter er i en så privilegert situasjon at han kan sitte på kontoret sitt og skrive at helsevesenet bare må brette opp ermene slik som soldater i krig er for meg lite annet enn urasjonelt og nedverdigende overfor en yrkesgruppe som har jobbet på det de har maktet det siste året+ , du kan jo sikkert mene at jeg henger meg opp i et enkelt sitat å ikke prøver å lese helheten i kommentaren hans, men jeg syns akkurat dette sitat maler han i ett lys som ingen ville kle. 

Men uavhengig av dette så ser man jo konsekvensene av at helsevesenet blir presset, sykehusene jobber med en knekt fot med rekordmange som er sykmeldte og utbrente samtidig som en har rekordhøyt korttidsfravær, å jeg tror ikke en tale fra en redaktør i en konservativ avis om at de bare må brette opp ermene å jobbe hardere gjør situasjonen noe bedre. 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 11/12/2021 at 12:05 PM, Theo343 said:

Det har også vært løftet frem at formålet med vaksinen er for å forhindre alvorlig sykdom, ikke at den nødvendigvis stopper smittespredning. Den begrenser det men ingen garanti.

Videre i samme uttalelse fra FHI.

Det kunne vært interessant å se tall på hvor mange som er fullvaksinert men som likevel får positiv Covid PCR test selv om de ikke er syke eller har mild sykdom og da kan være smittsomme.

PS.
Jeg forstår tredje dose for helsepersonell som jobbet tett på utsatte grupper ut i fra "bedre føre var" prinsippet. Men det varierer litt på informasjonen rundt hvor godt det å være vaksinert med 2-3 doser også beskytter for å smitte andre om man eks. er asymptomatisk.

Du kan altså teste positivt på PCR-testen dersom du ikke er smittet også. Du kan ha viruset i nesen. I begynnelsen av PCR-testingen så var det kritikk rundt dette at de multipliserte opp for mange antall ganger. Slik kan du altså teste positivt på tross av at kroppen til "pasienten" ikke er angrepet. Altså det har ikke blitt en inntrenger på testpersonenes kropper i alle positive PCR-tester dersom de oppkopierer for mange runder i prosessen med PCR-test.

De senket vel deretter det voldsomme oppkopieringsregimét de kjørte i starten?

Det er mulig at selvtestene faktisk er mer nøyaktige dersom du har for aggressiv oppkopiering i PCR-testen som et motstykke.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Simen1 said:

USA er bare 4% av verdens befolkning, men ingen andre fremmede nasjoner tar mer plass i internasjonal media enn de. Selv ikke Kina og India som begge er fire ganger så folkerike som de.

De er fortsatt 330 mill flere enn oss? Skjønner ikke helt hvilken relevans størrelsen til et land har da jeg kun snakker om samfunnsstrukturen og sikkerhetsnettene i de forskjellige og hvor enkelt det er for innbyggerne å si ja til tiltak. Cost/Benefit for seg selv og at andre mennesker dør.

I Kina har jo ikke menneskene noe valg enten de er for eller i mot? 

India har jeg ikke kikket så mye på, men de har jo hatt regioner de tester andre former for medisiner? De har vel kanskje hatt en stor del bryderi med covid og ergo så er innbyggerne mer ok med å stenges inne fordi det har en høy benefit vs egen frihet?

Lenke til kommentar
On 11/12/2021 at 1:42 PM, Subara said:

Oj. Hva er årsaken til at menn er mer utsatte enn kvinner? Vaksinemixturen er jo den samme.

Slurver menn med håndvasken eller har det sammenheng med lavere, gjennomsnittlig levealder enn kvinner?

Kvinner har XX og Menn har XY på kromosomsettene. Tipper det må være noe genetiske forskjeller jeg. Merk: Tipper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/12/2021 at 1:58 PM, shockorshot said:

Menn er jo dårligere på risikoforståelse, så godt mulig det spiller inn her.

Øh.. Trodde at det var vaksinatør jeg som påvirket vaksineringen mest. Sprite stikkstedet. Velge om de skal aspirere eller la være.

Ingen har tenkt på kroppsvekt (med unntak av torbjornen). Menn har jo ofte naturlig en større kropp. Sånt spiller jo inn på alkoholinntak eksempelvis :laugh:

Kanskje også på vaksineinntak? :wee:

Regner med at de har sammenliknet likt antall vaksinerte kvinner og menn for å få statistikken til å stemme i sine funn?

  

On 11/12/2021 at 3:57 PM, torbjornen said:

Kan det også ha litt med kroppsvekt å gjere? Kvinner toler f.eks. mindre alkohol enn menn. Kanskje bør ein gje menn sterkare dose koronavaksine?

Unnskyld Torbjørnen :laugh: Rakk ikke å lese til ditt innlegg før besvarelse.

  

On 11/12/2021 at 4:10 PM, DaniNichi said:

Interessant..Kan være noe i det du skriver her. Har noen forskere sett på dette ? Kanskje i forbindelse med andre vaksiner ? 

Da synes jeg at de burde dele menn inn i minst tre kontrollgrupper. Den vanlige dobbeltundersøkelsen med placebo dersom det er mulig. Men også en for øldrikkende menn og en for ikke-øldrikkere. Siden øl er kjent med å ha østrogenliknende hormoner som gir menn pupper og skvalpefettmage :wee: (likner mer på kvinner da).

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Helt fullt på intensiven på Ahus

Ahus hadde mandag 18 intensivpasienter, men har bare ti plasser på intensiven. – Det er et hardt press inn mot sykehuset nå, sier seksjonsleder Sylvi Vullum.

Dermed har postoperativ og medisinsk overvåkning tatt mot de minst akutt syke pasientene. Det er både covid-pasienter og andre kritisk syke mennesker blant de som nå får behandling som intensivpasienter.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Qy8bGV/helt-fullt-paa-intensiven-paa-ahus

Når et sykehus som er underdimensjonert i utgangspunktet får en pandemi å deale med ... godt det er plass på de andre Oslo-sykehusene enn så lenge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Simen1 said:

@hfthomas Poenget er at hva du leser i media, om blant annet antivaxer-bevegelsen, ikke er representativt for verden. Amerikanske tilstander er sterkt overrepresentert i media i forhold til folketallet.

Det kan godt hende, men det er helt klart at det er større tendenser i enkelte regioner enn andre. Det jeg spør om er om disse har en følelse av at det er mindre viktig å passe på andres liv, da det vil gå ut over deres eget liv om de gjør det. Kosten for egen del må jo være høy.

 

Jeg tviler på at alle kritikerne er sterkt overrepresentert i media, da jeg synes det meste som blir beskrevet av media er positiv omtale om vaksine eller alltid om hvor farlig covid er. Det mangler nyanser er ihvertfall min oppfatning

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enig i det, men med 70% fullvaksinerte og 78% med minst en dose, så gis det et inntrykk av at 30 / 22% er antivaxere. Det er helt feil. Mange er under 16 år og er ikke i all hovedsak tillatt å fullvaksinere. Det teoretiske potensialet med dagens regler er at ca 260 000 av de delvaksinerte fullvaksinerer seg og at 350 000 av de uvaksinerte fullvaksinerer seg og 70 000 av de uvaksinerte delvaksinerer seg. Altså teoretisk maksimalt ca 81% fullvaksinerte og ca 85% med minst 1 dose. Noen av disse som i teorien kan vaksineres opp er bare nølere, andre liker ikke sprøyter, andre er hardbarkede antivaxere, andre har utsatt det av praktiske grunner. Så i virkeligheten er det helt urealistisk med så mye som 81 / 85% selv med coronapass, reisebegrensninger, yrkesforbud i helsevesenet, samtaleterapi og mange andre pressmidler. Bare glem 90%-målet for hele Norges befolkning. Det er ikke mulig i teorien en gang.

For all del, ikke gi opp de som kan men fortsatt nøler. Poenget er at jeg savner en realistisk målsetning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Qy8bGV/helt-fullt-paa-intensiven-paa-ahus

Når et sykehus som er underdimensjonert i utgangspunktet får en pandemi å deale med ... godt det er plass på de andre Oslo-sykehusene enn så lenge.

Det er faktisk helt krise hvor mye Ahus er underdimensjonert, selv for ordinær drift antagelig. Søppelsykehus kaller man det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Enig i det, men med 70% fullvaksinerte og 78% med minst en dose, så gis det et inntrykk av at 30 / 22% er antivaxere. Det er helt feil. Mange er under 16 år og er ikke i all hovedsak tillatt å fullvaksinere. Det teoretiske potensialet med dagens regler er at ca 260 000 av de delvaksinerte fullvaksinerer seg og at 350 000 av de uvaksinerte fullvaksinerer seg og 70 000 av de uvaksinerte delvaksinerer seg. Altså teoretisk maksimalt ca 81% fullvaksinerte og ca 85% med minst 1 dose. Noen av disse som i teorien kan vaksineres opp er bare nølere, andre liker ikke sprøyter, andre er hardbarkede antivaxere, andre har utsatt det av praktiske grunner. Så i virkeligheten er det helt urealistisk med så mye som 81 / 85% selv med coronapass, reisebegrensninger, yrkesforbud i helsevesenet, samtaleterapi og mange andre pressmidler. Bare glem 90%-målet for hele Norges befolkning. Det er ikke mulig i teorien en gang.

For all del, ikke gi opp de som kan men fortsatt nøler. Poenget er at jeg savner en realistisk målsetning.

Så har man også en del som har gjennomgått covid infeksjon og som også kanskje har utsatt det og ikke tenker på at det er så fryktelig nøye pga de har gjennomgått infeksjonen. 

Lenke til kommentar
56 minutes ago, hfthomas said:

India har jeg ikke kikket så mye på, men de har jo hatt regioner de tester andre former for medisiner? De har vel kanskje hatt en stor del bryderi med covid og ergo så er innbyggerne mer ok med å stenges inne fordi det har en høy benefit vs egen frihet?

Ser India har vendt Pfizer ryggen på grunn av mafia taktikkene deres: https://thetruedefender.com/breaking-revelation-indian-tv-reveals-how-pfizer-bullies-and-blackmails-countries-for-covid-shots/

Mon tro hvilke hemmelige avtaler Norge har gått med på gjennom Covax. Vi har heller sikkert ikke råderett over å donere vaksinene til andre land uten Pfizer sin tillatelse. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...