Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Raymond Johansen legger ikke skjul på hva han tenker om koronapass. Jeg tviler veldig på at vi kommer til å se det i Oslo, selv om han ikke avviser det helt. 

Sitat

Det er allikevel noe urovekkende i det vi ser av bilder fra andre deler av verden, med politi i gater og restauranter som sjekker om folk har rett til å være der. Vi skal være svært forsiktige med å la pandemiens maktbruk bli en ny normal. De valgene vi tar nå, må stå seg over tid. Vi må unngå en utglidning, der stadig strengere begrensninger legges på den uvaksinerte minoriteten.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/bG4E85/det-er-vanskelig-aa-se-at-dagens-situasjon-krever-et-saa-inngripende-til

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VG roter med tallene. Minus 961 Påbegynt. Snart overstiger vel aldersgruppa 75-84 år 100% fullvaksinerte. De er på 99,48% fullvaksinerte nå og stiger forholdsvis raskt (0,2-0,3% pr uke)

815716538_Screenshot2021-11-18at17-19-06CoronavirusetSlikspresvirusetiNorgeogverdenKartogstatistikk.png.c0e51148116f81382fd443735999bd03.png

Jeg ser at min kommune også roter med tallene. De tallene de oppgir for total befolkning i de ulike aldersgruppene endrer seg ikke, så det tyder på at folk aldri fyller år i min kommune, og at ingen dør og ingen blir født. Selv om dødsannonsene, nyfødt-gratulasjoner og bursdags-gratulasjoner ruller og går som normalt i avisene.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.nettavisen.no/okonomi/vaksinepasset-gjor-comeback-disse-sporsmalene-vil-ikke-regjeringen-svare-pa/s/12-95-3424206884

Vaksinepass i sin aller reneste form har ett mål: Å bevise at du ikke utgjør noen smittefare for andre.

Problemet er at stadig mer tyder på at vaksinene er ganske gode på å hindre alvorlig sykdom og død, men at de på ingen måte gir garanti for at du ikke blir smittet, eller at du smitter andre.

- Flere studier indikerer at beskyttelsen mot å bli smittet avtar over tid etter infeksjon eller vaksinasjon, mens beskyttelsen mot alvorlig sykdom bevares. (...) Beskyttelsen mot å smitte videre ser også ut til å avta over tid, skriver FHI i sin nye risikorapport som ble publisert onsdag.

En tredje vaksinedose er langt mer kontroversielt enn de to første dosene:

  • Det amerikanske legemiddelverket satt i første omgang foten ned for en tredje vaksinedose til hele befolkningen.
  • Ifølge FHI ser to vaksinedoser ut til å være god nok for å beskytte på individnivå: «To vaksinedoser gir svært god beskyttelse mot alvorlig sykdom i aldersgruppen under 65 år, og det ser foreløpig ut til at denne beskyttelsen ikke er svekkes», skriver de i et brev til regjeringen.
  • Bruk av vaksiner i Norge går direkte ut over den halvdelen av verdens befolkning som fortsatt ikke har fått en eneste dose: «Det er også et faktum at en stor del av verdens land har svært lav vaksinasjonsdekning og at en eventuell tredje oppfriskningsdose til gruppen 18 –64 år i Norge vil bli innført basert på et svakt kunnskapsgrunnlag», skriver FHI.
  • Erfaringene viser at en 3. vaksinedose har omtrent de samme bivirkningene som de to første vaksinene. En god del har opplevd ubehagelige bivirkninger, ikke minst kvinner i fertil alder. Mye tyder på at en del som har tatt to doser ikke ønsker en tredje, spesielt når ny dose primært ikke handler om å beskytte dem personlig.
  • FHI påpeker også en annen usikkerhet: «Siden noen bivirkninger forekommer hyppigere etter andre enn første dose (blant annet perikarditt og myokarditt) blir det viktig å følge med på disse også etter oppfriskningsdosen.»
  • Det er store diskusjoner i fagmiljøene om oppfriskingsdoser er en god idé hvis den bare utsetter problemet i nye seks måneder
  • På toppen av det hele viser all statistikk at det å bli infisert av koronaviruset gir bedre immunitet enn vaksinen. FHI luftet åpnet tidligere i år at det å bli smittet som fullvaksinert kunne være en fordel for nye virusvarianter.

FHI skriver rett ut til regjeringen at det er krevende å anbefale en slik tredje dose: «På grunn av det manglende kunnskapsgrunnlaget om effekt og sikkerhet ved oppfriskningsdose vil en god individuell nytte-risiko-vurdering bli spesielt krevende».

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (4 minutter siden):

FHI skriver rett ut til regjeringen at det er krevende å anbefale en slik tredje dose: «På grunn av det manglende kunnskapsgrunnlaget om effekt og sikkerhet ved oppfriskningsdose vil en god individuell nytte-risiko-vurdering bli spesielt krevende».

De har fulgt etter andre land i alt annet, så det er nok ikke mange ukene før de blir strengere med dose 3. De kan f.eks. lese av statistikker om hvor mange eldre og helsearbeidere som har tatt dose 3, og hvor mange som ikke har det (så brutalt som de driver "vaksinasjonsprogrammet" sitt). 

Det er ikke mange hint om hva som skal tas opp på morgendagens pressekonferanse. Her er et hint:

Sitat

Fredag kl. 11 holder regjeringen pressekonferanse. Mye tyder på at de vil komme med forslag til hvordan kommunene kan benytte seg av koronasertifikatet. Dersom det er tilfellet, vil Tromsø-politikerne stemme over forslaget i et ekstraordinært møte kl. 14.

– Sånn som stemningen var ved sist formannskapsmøte virker det som om det er bred enighet om å ta koronasertifikatet i bruk allerede i morgen kveld. Da kan du vise sertifikatet eller teste deg for å komme inn på utestedene, sier Wilhelmsen. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/statsforvalter-i-troms-og-finnmark-vil-ha-egne-regionale-tiltak-i-nord-1.15735544

Det er ventet at skjenkesteder (deriblant hoteller og fine restauranter) og konserter, kan bli mål for vaksinepass. Siden regjeringen er meget bekymret, kan det være de kommer med en riktig "rysare" eller grøssen overraskelse.  Sukk. De kan velge å bruke sterke ord i anbefalingene til kommunene, spesielt storbyene. Men kanskje også til hele landet, dessverre. 

Lenke til kommentar

Blir vaksinepass her jeg bor i Sverige fra og med Desember, det eneste man venter på både i Norge og Sverige er lovverket i slike krisetider.

Kjempegodt forslag med vaksinepass, så får vi mer "sosiale by-antivaksere" til å gjøre plikten sin og ta vaksinen.

De Antisosiale Antivaksere holder seg jo i leiligheten/huset sitt uansett.... Og de er ikke et like stort problem for samfunnet.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Kjempegodt forslag med vaksinepass, så får vi mer "sosiale by-antivaksere" til å gjøre plikten sin og ta vaksinen.

Noen har sosiale og aktive liv uten alkohol på utesteder. Det som rammer ekstra før jul er at julebord/middager ofte er på restauranter eller hoteller. Og det skaper en enda mer inderlig splittelse i befolkningen. Bursdager avholdes også noen ganger på restauranter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg mistenker det er overdreven tro på hva vaksinepass kan utrette.

de fleste som smittes nå om dagen, er visst foreldre som er smittet av sine <12 skolebarn/venner.. Da hjelper det lite om de vifter med et koronapass senere på kvelden når de skal inn på restaurant/julebord ect. Slike sosiale samlingspunkter blir uansett gyteplasser for viruset.

det virker også helt vilkårlig hvor man f.eks. setter nivået på individer som kan slippe inn. I Danmark er det 200, i Sverige 100. Norge får vi vel vite imorgen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 time siden):

De har fulgt etter andre land i alt annet, så det er nok ikke mange ukene før de blir strengere med dose 3. De kan f.eks. lese av statistikker om hvor mange eldre og helsearbeidere som har tatt dose 3, og hvor mange som ikke har det (så brutalt som de driver "vaksinasjonsprogrammet" sitt). 

Vel.. I de fleste ting har de fulgt andre land ja, men det er forventet at når man følger vitenskapelig metode så lander man temmelig likt, men de tok f.eks. bort Astrazeneca-vaksinen før de fleste andre gjorde det. Flere land bruker fremdeles den vaksinen. Det er ihvertfall åpenbart uenighet innad i FHI om hvorvidt dose 3 (utover til de i riskogrupper, og de > 65 år) er å anbefale. Gunveig Grødeland har gjort tydelig hva hun mener. Personlig synes jeg det kan åpnes for mer enn 2 doser på helt frivillig basis (som for influensavaksiner), men det holder med det. 

Sitat

Det er ventet at skjenkesteder (deriblant hoteller og fine restauranter) og konserter, kan bli mål for vaksinepass. Siden regjeringen er meget bekymret, kan det være de kommer med en riktig "rysare" eller grøssen overraskelse.  Sukk. De kan velge å bruke sterke ord i anbefalingene til kommunene, spesielt storbyene. Men kanskje også til hele landet, dessverre. 

Jeg ser at uvaksinerte løper en større risiko enn vaksinerte (spesielt for innleggelse på sykehus, som er det viktigste). Ser derimot ikke at boosterdoser utgjør store mirakler i denne sammenheng. At den synkende smittebeskyttelsen man får fra man setter vaksinen, og en 6-7-8 måneder frem i tid, veier opp for bakdelene ved å innføre coronasertifikat, det er jeg helt uenig i. Det har vel nå gått en 4-5-6 måneder siden mange ble fullvaksinert, så da bør vel de i tilfelle vente til de får re-boostet smittebeskyttelsen ved å få satt dose 3, men hvor mange vil egentlig det? Og den synker jo uansett relativt fort igjen. Nytte vs risiko gjeldende dose 3, 4, 5 osv blir det veldig mange usikre momenter rundt. Det kan fort også bli en falsk trygghet som fører til at smitten blomstrer når smittebeskyttelsen avtar som den gjør over tid. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Gouldfan said:

Blir vaksinepass her jeg bor i Sverige fra og med Desember, det eneste man venter på både i Norge og Sverige er lovverket i slike krisetider.

Kjempegodt forslag med vaksinepass, så får vi mer "sosiale by-antivaksere" til å gjøre plikten sin og ta vaksinen.

De Antisosiale Antivaksere holder seg jo i leiligheten/huset sitt uansett.... Og de er ikke et like stort problem for samfunnet.

Så du ser ikkje problemet med at corona-sertifikat som skal brukast i staden for munnbind og avstand vil medføre at fullvaksinerte blir den nye driveren av corona-smitten? Blir vel ein sånn sosial-mutasjon som må vekke di som har sett seg blinde på at vaksinen skulle forandre pandemien. Skjønt aavitsland og fhi's bruk av epedemi slår jo godt ann blant di som fornekter at pandemien forsatt rir verden. Kjempebra at den sosiale egoismen skal ri resten av oss inn i solnedgangen.

Lenke til kommentar
basillen skrev (På 13.11.2021 den 22.48):

Jeg har tatt alle disse vaksinene. Jeg er også fullvaksinert mot Covid-19. Hele min familie er fullvaksinert mot Covid-19.

Så hva i all verden er poenget ditt?

Poenget mitt er at du som klager på denne såkalte liksom vaksinen. Hva er forskjellen? Blir bare teit å diskutere med en som er vaksinert og er imot vaksinen. Bestem dem da? Blir for dumt å be andre om å ikke ta vaksinen  når enn selv hat tatt den

Endret av Laffe
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (10 timer siden):

Helsedirektoratet avlyser sitt julebord

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1OrEKM/helsedirektoratet-avlyser-eget-julebord

men "det er ikke et signal om hva andre bedrifter bør gjøre"

At Helsedirektoratet avlyser sitt julebord er helt i orden for meg; det er jo du og jeg som betaler for det uansett så kanskje de pengene kan brukes fornuftig et annet sted. Hva andre gjør får være opp til dem likevel; skal det bli slik kommer julebord fra nå av til å være historie i og med at harde virussesonger kommer hvert eneste vinterhalvår og det bli ikke noe bedre neste år eller året etter der igjen.

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (8 timer siden):

https://www.nettavisen.no/okonomi/vaksinepasset-gjor-comeback-disse-sporsmalene-vil-ikke-regjeringen-svare-pa/s/12-95-3424206884

Vaksinepass i sin aller reneste form har ett mål: Å bevise at du ikke utgjør noen smittefare for andre.

Problemet er at stadig mer tyder på at vaksinene er ganske gode på å hindre alvorlig sykdom og død, men at de på ingen måte gir garanti for at du ikke blir smittet, eller at du smitter andre.

- Flere studier indikerer at beskyttelsen mot å bli smittet avtar over tid etter infeksjon eller vaksinasjon, mens beskyttelsen mot alvorlig sykdom bevares. (...) Beskyttelsen mot å smitte videre ser også ut til å avta over tid, skriver FHI i sin nye risikorapport som ble publisert onsdag.

En tredje vaksinedose er langt mer kontroversielt enn de to første dosene:

  • Det amerikanske legemiddelverket satt i første omgang foten ned for en tredje vaksinedose til hele befolkningen.
  • Ifølge FHI ser to vaksinedoser ut til å være god nok for å beskytte på individnivå: «To vaksinedoser gir svært god beskyttelse mot alvorlig sykdom i aldersgruppen under 65 år, og det ser foreløpig ut til at denne beskyttelsen ikke er svekkes», skriver de i et brev til regjeringen.
  • Bruk av vaksiner i Norge går direkte ut over den halvdelen av verdens befolkning som fortsatt ikke har fått en eneste dose: «Det er også et faktum at en stor del av verdens land har svært lav vaksinasjonsdekning og at en eventuell tredje oppfriskningsdose til gruppen 18 –64 år i Norge vil bli innført basert på et svakt kunnskapsgrunnlag», skriver FHI.
  • Erfaringene viser at en 3. vaksinedose har omtrent de samme bivirkningene som de to første vaksinene. En god del har opplevd ubehagelige bivirkninger, ikke minst kvinner i fertil alder. Mye tyder på at en del som har tatt to doser ikke ønsker en tredje, spesielt når ny dose primært ikke handler om å beskytte dem personlig.
  • FHI påpeker også en annen usikkerhet: «Siden noen bivirkninger forekommer hyppigere etter andre enn første dose (blant annet perikarditt og myokarditt) blir det viktig å følge med på disse også etter oppfriskningsdosen.»
  • Det er store diskusjoner i fagmiljøene om oppfriskingsdoser er en god idé hvis den bare utsetter problemet i nye seks måneder
  • På toppen av det hele viser all statistikk at det å bli infisert av koronaviruset gir bedre immunitet enn vaksinen. FHI luftet åpnet tidligere i år at det å bli smittet som fullvaksinert kunne være en fordel for nye virusvarianter.

FHI skriver rett ut til regjeringen at det er krevende å anbefale en slik tredje dose: «På grunn av det manglende kunnskapsgrunnlaget om effekt og sikkerhet ved oppfriskningsdose vil en god individuell nytte-risiko-vurdering bli spesielt krevende».

Tredjedosen bør gis til risikogrupper og ellers bør Norge prioritere vaksinert til den tredje verden. Yngre mennesker tåler kryssimmunitet.

 

Budeia skrev (7 timer siden):

De har fulgt etter andre land i alt annet, så det er nok ikke mange ukene før de blir strengere med dose 3. De kan f.eks. lese av statistikker om hvor mange eldre og helsearbeidere som har tatt dose 3, og hvor mange som ikke har det (så brutalt som de driver "vaksinasjonsprogrammet" sitt). 

Det er ikke mange hint om hva som skal tas opp på morgendagens pressekonferanse. Her er et hint:

Det er ventet at skjenkesteder (deriblant hoteller og fine restauranter) og konserter, kan bli mål for vaksinepass. Siden regjeringen er meget bekymret, kan det være de kommer med en riktig "rysare" eller grøssen overraskelse.  Sukk. De kan velge å bruke sterke ord i anbefalingene til kommunene, spesielt storbyene. Men kanskje også til hele landet, dessverre. 

Lockdowns fortsetter ute i verden, også for de fullvaksinerte. I Nederland har de det og i Iraland, hvor de har 93% vaksinedekning er portforbud innført(så mye for at vaksinen skulle gi folk friheten tilbake og slutt på marerittet). I Tyskland blir det snart også lockdown for alle og det samme i Østerrike. Det er virkelig en dystopisk og utrivelig verden vi nå har - og jeg ser virkelig ingen vei ut av dette annet enn at man slutter med denne vonde sirkelen. Krisemaksimering fikk jeg høre at det var når jeg fryktet at vi gikk mot nok med en vinter med drakoniske tiltak; og vel - jeg fikk jo desverre rett, gjorde jeg ikke. Og så hører jeg "men i Norge er jo alt normalt". Ja, enn så lenge. Enn så lenge. Vi får se. Det ropes jo etter mer lockdown eller "nasjonale tiltak" som de så fint pakker de inn som fra flere hold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (3 timer siden):

Så du ser ikkje problemet med at corona-sertifikat som skal brukast i staden for munnbind og avstand vil medføre at fullvaksinerte blir den nye driveren av corona-smitten? Blir vel ein sånn sosial-mutasjon som må vekke di som har sett seg blinde på at vaksinen skulle forandre pandemien. Skjønt aavitsland og fhi's bruk av epedemi slår jo godt ann blant di som fornekter at pandemien forsatt rir verden. Kjempebra at den sosiale egoismen skal ri resten av oss inn i solnedgangen.

Altså. Er det forstatt zero-covid du mener er den ene og eneste utveien av pandemien? Det har blitt forsøkt; i Australia og New Zealand og nå bekrefter også de at dennne politikken har vært en katastrofe og at det er vaksinering som er veien ut, ikke zero-covid. Det er bred og ganske så overveldende konsensus blant legevitenskapen over hele jordkloden om at covid-19 er kommet for å bli for evig og alltid og at det er 100% umulig å utrydde viruset gjennom lockdown og stengte grenser. Det har vært forsøkt og det har ødelagt Australia som samfunn med det resultat at de nå faser det ut; at de går inn for noe som ligner apharted mot uvaksinerte er ikke akkurat bra, men det er uansett en fullstendig feilslått strategi du snakker om. Å "utrydde viruset for at det ikke skal oppstå mutasjoner" er overhodet ikke noen politikk et eneste land fører i Europa og ikke noe som er etablert som pandemihåndtering. Det har vært pandemier gjennom hele menneskehetens historie og ikke en eneste gang .-. ikke en - tok de slutt ved at politikere gikk til utryddelse av viruser for at "det ikke skal oppstå mutasjoner". I teorien kan det høres ut som en interessant teori på tegnebretttet men det er er ikke noe som seriøs vitenskap bruker tid på. Alle nedstengingene, i Europa ihvertfall var for å flate ut kurvene for å gi tid på å avlaste helsevesenet. Nå mener jeg at det uansett bare er å skyve uunngåelige problemer forans seg i fremtiden uansett, men det er en annen sak. Du tar her, med mindre jeg leser deg feil til orde for en "pandemibekjempelse" som det ikke finnes noen bevis for suksess med noensinne i menneskehetens historie. Kan du isåfall vise meg noen linker til noen seriøse vitenskapsmenn som tar til orde for denne typen modell med utryddelse av viruset for å forhindre mutasjoner? Og da mener jeg nyere forskning, gjerne fra denne høsten, ikke hva noen muligens trodde var mulig tilbake i mars 2020. Har du det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 18.11.2021 den 19.13):

Helsedirektoratet avlyser sitt julebord

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1OrEKM/helsedirektoratet-avlyser-eget-julebord

men "det er ikke et signal om hva andre bedrifter bør gjøre"

Sitat

Til VG sier Slåttebrekke at avlysningen er gjort etter en totalvurdering av den pågående smittesituasjonen, hvor konklusjonen er at festen utsettes til neste år.

Det er absolutt et signal. Men helsedirektoratet vil ikke være forbilder eller ha oppdragerrolle, for da kan Ola Nordmann/Nordkvinne bli trassig og tiltakstrett. Ingen skal komme her og fortelle meg og min bedrift, osv...

Om ikke kommunene blir gledesdrepere istedenfor.

Sitat

Folkehelseinstituttet og Helse- og omsorgsdepartementet avlyser ikke.....men vi vurderer situasjonen kontinuerlig.

Mens Helse- og omsorgsdepartementet tror på håndvask og stoler på at syke holder seg hjemme.

Denne mannen hadde nok ønsket seg færre julebord i år.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y49WAA/overlege-paa-intensiven-ber-om-nasjonale-tiltak

Endret av Subara
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 minutter siden):

Det er beklagelig å si, men sånn får det bare være. Kan ikke være et alternativ å stenge ned igjen en periode for å gi dem "pause".

Tja. Enig i at nedstenging slik som vi så i Oslo for et års tid siden ikke skal være et alternativ nå. Samtidig tenker jeg at det bør gjøres litt for å bremse utviklingen. En ting er at sykehusene nok klarer å rydde plass til pasientene, men om man tenker litt lenger på det. Koronapasienter legges på isolat. Når det til slutt ikke er egnede isolat å oppdrive så må de vel legges på vanlig sengepost. Sykehusene kommer til å bli en smittefabrikk. En pasient som er alvorlig syk av noe annet trenger absolutt ikke en koronainfeksjon på toppen. Det er rett og slett ikke bra å kjøre sykehusene så på ræva som det vi er på vei til nå. 

Men, ikke full stenging, og lokale tiltak. Folk i Setesdal skal ikke plages selv om det er kaos i Groruddalen. 

Spent på pressekonferanse senere i dag. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...