Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (Akkurat nå):

Snedig at hun tydeligvis vet hvordan både bæsj og diesel smaker. 

Heheh. Men faktisk er det slående hvor likt hun beskriver dette som min kollega som har vært uten lukt og smak siden mars 2020. Der går beskrivelsene av lukter og smaker i "lakris, bensin, kattepiss og bæsj". Ikke så motiverende å lage god middag lengre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

forholdene med avføring, mat, infeksjoner, osv. er ikke noe som har oppstått pga. korona, men hørt & sett i årevis. Det egentlige problemet er nok at mange helst ikke vil ta i møkkaoppgavene på avd, men "overser" det, og dytter det i det stille over på neste skift som kommer på jobb, som i sint tur prøver å overlate det til neste etter det igjen osv. Tilslutt blir det så ille at det kravler larver og lukter, -da må man tilslutt ta tak i det på en eller annen måte.

Men sykepleierforbundet bruker slike eksempler kynisk i krav om høyere lønninger, uten å sette fingeren på hvorfor det oppstår. Å øke lønna vil ikke forandre på denne "psykologien" tror jeg.

Denslags var ikke et problem den gangen mennesker hadde et åndelig kall til å stelle syke menneske. Men da må vi lang tid tilbake, som f.eks. da nonner drev sykehus her i landet.

Med andre ord uselvisk oppofrelse. Men den tid er vel forbi.

Ja, det er et trist fenomen som har blitt forsømt lenge. Jeg tror ikke problemet ligger i at man "ikke vil ta i møkkajobbene". Jeg kan være enig i at flere var mer hardføre og mindre egoistiske før i tiden. Det forekommer jo tilfeller av det meste både her og der, men har du noe dokumentasjon på dette, eller er det bare en mistanke? Jeg kjenner noen helsearbeidere, sykepleiere, leger. Ingen er personer av den karakteren, men er mer som nonnene du viser til. De brenner for å hjelpe andre, noe min erfaring med sykepleiere også er (engler i hvite frakker). Tror heller det er dette som gjør at de står på og sliter seg fullstendig ut. For de klarer ikke å bare stå å se på lidelsen. Så at de har bemanningsproblemer er jeg ikke i tvil om. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

NY SMITTEREKORD I BERGEN

Det er registrert 209 nye coronatilfeller i Bergen det siste døgnet. På grunn av det høye smittetallet er ikke smittesporingen ferdig.

– Vi har derfor ikke komplette tall som viser smitteveier eller smittesteder, skriver kommunen i en pressemelding.

209 tilfeller er 96 flere enn samme dag forrige uke, da det ble påvist 113 tilfeller. Snittet de siste sju dagene er på 110. Det er totalt seks beboere på sykehjem med påvist covid-19.

1328 personer testet seg onsdag. (NTB)

 

Og fra vondt til verre, smitte på kreftavdelingen ved Haukeland :(

Sitat

Smittesporing og testing har avdekket at ytterligere to pasienter og to ansatte har testet positivt etter covid-19-utbruddet på Haukeland universitetssjukehus, opplyser Haukeland i en pressemelding torsdag.

Utbruddet i helgen var ved kirurgisk klinikk. De positive tilfellene fra i dag, og fem av dem som ble meldt om i går, er oppdaget på kreftavdelingen, melder sykehuset.

Totalt er ni pasienter og elleve ansatte smittet i forbindelse med utbruddet på Haukeland.

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona?pinnedEntry=201212

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Viktigheten av vitamin D har enda en gang blitt bekreftet i nyere studier. Jo bedre immunforsvar, jo bedre respons både mot covid-infeksjon og faktisk effekten man får utav vaksinene. At man treffes mer innendørs om høsten/vinteren har såklart noe å si for økningen vi ser nå, men det at man får mer sol, og dermed også høyere vitamin D-nivåer spiller nok også inn.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Smitten øker i Oslo – bydelene med færrest vaksinerte øker mest
https://www.ao.no/smitten-oker-i-oslo-bydelene-med-farrest-vaksinerte-oker-mest/s/5-128-213627

Vaksinepass på byggeplasser incoming?

Samme bydeler som hold Oslo som gissel i vinteren 20/21.

Etnisitet til de yngre innlagte er jo etniske Nordmenn relativt lite representert gjennom hele pandemien.

 

OlavEH skrev (1 time siden):

Og økt rasjonalitet, mer likhet, mindre moralisme og hykleri, etc, etc.

Ikke uenig med oppsidene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 minutter siden):

Viktigheten av vitamin D har enda en gang blitt bekreftet i nyere studier. Jo bedre immunforsvar, jo bedre respons både mot covid-infeksjon og faktisk effekten man får utav vaksinene. At man treffes mer innendørs om høsten/vinteren har såklart noe å si for økningen vi ser nå, men det at man får mer sol, og dermed også høyere vitamin D-nivåer spiller nok også inn.

 

 

Godt at det kommer så mye bekreftende forskning på de postitive sidene av korrekt nivå av d vitamin siste året.

Nevnt mye om dette selv siden starten av tråden.

 

 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (39 minutter siden):

Det var en ganske så selektiv hukommelse. Smitten var klart størst i de vestlige bydelene på våren i år. Frogner hadde høyest smittetrykk i flere måneder på rad, som regel etterfulgt av St. Hanshaugen og Nordre Aker. Du kan like gjerne si at vestkanten "holdt Oslo som gissel" om du legger samme tankegang til grunn, men ut fra tidligere innlegg antar jeg den røde tråden fortsatt er å legge mest mulig skyld på innvandrere for det meste.

Jeg har ikke noe selektive hukommelse når jeg nevner en periode der jeg har korrekt ang hvor mye av smitten kom fra og det bor jo faktisk ikke bare innvandrere i de områdene selv om du virker tro det. .Er våren plutselig blitt vinter forresten ?

Når de strengeste tiltakene i Oslo ble innført så var det nettopp øst delen av Oslo som dro opp tallene som gjorde at de innførte såpass strenge tiltak.

Hvorfor bare innser man ikke et faktum ? Istedenfor for prøve svartmale meg som en slags rasist her inne er faktisk andre gang du prøver på det og jeg synes ikke det er greit.

https://experience.arcgis.com/experience/742a281a0fa74ab79147a76e6b52833b

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke noe selektive hukommelse når jeg nevner en periode der jeg har korrekt ang hvor smitten kom fra og det bor jo faktisk ikke bare innvandrere i de områdene selv om du virker tro det. 

Når de strengeste tiltakene i Oslo ble innført så var det nettopp øst delen av Oslo som dro opp tallene som gjorde at de innførte såpass strenge tiltak.

Hvorfor bare innser du ikke et faktum ? Istedenfor for prøve svartmale meg som en slags rasist.

https://experience.arcgis.com/experience/742a281a0fa74ab79147a76e6b52833b

Du trekker frem perioden smitten var størst i de østre bydelene og snakker om etnisitet, noe du snakker veldig ofte om i denne tråden, og at de østre bydelene "holdt resten av Oslo som gissel". Men du snakker ikke om gisseltaking eller etnisitet i forbindelse med da smitten var høyest i de vestre bydelene, noe den også har vært i lange perioder.

Jeg husker innleggene dine i vinter om at "man følte seg invadert" og lignende i forbindelse med høy smitte i innvandrergrupper på den tiden, og setter disse gjentakende innleggene litt i sammenheng. Forsøker ikke male deg som en rasist, det tror jeg ikke du er, men jeg undres kanskje noe over fokuset og hva du egentlig forsøker å si med alle disse innleggene om hudfarge, etnisitet, grupper og gjentakende trang til å fordele skyld den veien - men ikke den andre veien. Jeg tror ikke noen har mer "skyld" enn andre, og pandemien har vist at smitten svinger frem og tilbake.

Kommunens mobilitetsrapporter viser forøvrig at mobiliteten under pandemien da vi hadde tiltak gikk mest ned fra normalen i de østre bydelene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (25 minutter siden):

Du trekker frem perioden smitten var størst i de østre bydelene og snakker om etnisitet, noe du snakker veldig ofte om i denne tråden, og at de østre bydelene "holdt resten av Oslo som gissel". Men du snakker ikke om gisseltaking eller etnisitet i forbindelse med da smitten var høyest i de vestre bydelene, noe den også har vært i lange perioder.

 

Ganske enkelt fordi jeg snakker jo ikke om de periodene du nevner så hvor er relevansen..

Jeg kommer uansett ikke til å svare på noe mer rundt dette emne.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
1 minute ago, asdaylightdies said:

Jeg er litt redd for at tilliten til helsemyndigheten og staten vil bli svekket pga av nye runder av tiltak som vi trodde vi var ferdig med etter gjenåpningen. Norge nærmer seg situasjonen som vi ser skjer allerede i andre europeiske land: Store koronaprotester og flere rekrutteres til anti-vaksine grupperinger. 

Är det så mycket protester i Norge? Några är emot självklart men protester?

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
21 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/novovax-har-soekt-om-eu-godkjenning-for-sin-coronavaksine.aYBQdHmLX?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row16_pos1

Dette er bra. Novavax har en mer tradisjonell vaksinetilnærming. Den sprøyter ikke inn mRNA som informerer cellene om å produsere spike-proteinet. Isteden sprøyter man inn spike-proteinet, og kroppen skaper immunitet på samme måte som for mRNA vaksinene. For de som er bekymret for den nye mRNA-teknologien er dette derfor et godt alternativ. Noe som kanskje vil få flere til å vaksinere seg. Om jeg har forstått forskningen som ble vist til her riktig, så betyr det at bekymringen som påpekes der ikke vil inntreffe ved Novavax-vaksinering.

Edit: Problemet er visst spike-proteinet i seg selv, så om Novavax inneholder hele (og ikke bare biter av det), så er man vel like langt mtp akkurat den bekymringen..

Det kan godt være. Synd at myndighetene ikke anbefaler å aspirere vaksinene slik at man kan unngå at spikeproteinet ender i organer som hjertet, nyrer, lever med flere.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Det kan godt være. Synd at myndighetene ikke anbefaler å aspirere vaksinene slik at man kan unngå at spikeproteinet ender i organer som hjertet, nyrer, lever med flere.

Skjønner ikke hvorfor man ikke sier at man skal aspirere. Det koster jo så lite og er ikke vanskelig. Pfizer selv har, såvidt jeg har skjønt, beskrevet i sine anvisninger at vaksinen skal i muskelen og ikke i blodet, og hvis man ikke aspirerer så kan man rett og slett ikke vite (selv om det går helt fint med de aller fleste). Noen land aspirerer. Andre gjør det ikke. Hører at noen steder hvor man spør om det før man får stikket, så blir man møtt med; "Ja såklart, det gjør vi alltid", mens andre blir møtt med; "Hva? Hva er det?", mens andre igjen blir møtt med surskap og "Nei, enten får du stikket, eller så kan du la være". 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...