Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig angrer jeg ikke på at jeg har tatt vaksinen. Om ikke ville jeg har vært svært bekymret nå rundt den massive smitten, for å få det selv og for at familemedlemmer skulle få det og bli syke, særlig faren min som er i risikogrupper. Nå slipper jeg å gå rundt med en slik ekkel bekymring.

Bekymringen jeg føler nå er ikke knyttet mot at folk i nær omgangskrets skal få viruset og bli svært syke, det er bekymring rundt hva helsevesenet klarer å håndtere nå, og det ser ikke bra ut. Ekstremt mange sykehus som har økt beredskap nå, og vi har ikke sett på langt nær det verste. Bekymret for at det går utover pasientsikkerheten generelt sett, og at helsepersonell skal møte veggen og at det skal bli alvorlig mangel på personell i åra fremover. Generelt er jeg også noe bekymret for om barn som får covid-19 kommer til å få langtidsvirkninger som vil prege dem i mange år.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (På 30.8.2021 den 17.15):

Og de er kommet langt i å vaksinere helt ned til 12 år også, det utgjør også en viktig forskjell. Det har nok noe å si hvorfor smitten har økt så mye siden skolen startet i Norge, mens det går mer kontrollert for seg i Danmark.

Dem teser jo så vilt mye i danmark også så stor sannsynlighet for at det er mer uoppdaget smitte i norge kontra danmanrk.

Lenke til kommentar

Vaksinen virker godt nok for å komme ut av pandemien, men bare viss smittetrykket blir holdt så lavt som mulig. Skal man unngå denne seigpininga som har blitt nytta sia hausten 2020, må man få ned importsmitten for at folk innad i landet skal få leve mest mulig normalt utan stadige inngripande tiltak. Smittekontroll på grensa betyr bare at det blir litt meir knotete å reise men likefullt mulig å reise for di som må og vil. Derimot vil det ha alt å seie for minst mulig lokale tiltak innad i landet så lenge pandemien er ein trussel for verdenssamfunnet. Boosterdosen kunne såleis blitt eit vendepunkt saman med minst mulig smittetrykk, men boosterdosen kjem for seint og lågast mulig smittetrykk ser det ut for at vi kan sjå langt etter. Denne perfekte stormen mangler bare ein vaksineresistent mutasjon...

Lenke til kommentar
Maabren skrev (4 timer siden):

Vaksinen virker godt nok for å komme ut av pandemien, men bare viss smittetrykket blir holdt så lavt som mulig. Skal man unngå denne seigpininga som har blitt nytta sia hausten 2020, må man få ned importsmitten for at folk innad i landet skal få leve mest mulig normalt utan stadige inngripande tiltak. Smittekontroll på grensa betyr bare at det blir litt meir knotete å reise men likefullt mulig å reise for di som må og vil. Derimot vil det ha alt å seie for minst mulig lokale tiltak innad i landet så lenge pandemien er ein trussel for verdenssamfunnet. Boosterdosen kunne såleis blitt eit vendepunkt saman med minst mulig smittetrykk, men boosterdosen kjem for seint og lågast mulig smittetrykk ser det ut for at vi kan sjå langt etter. Denne perfekte stormen mangler bare ein vaksineresistent mutasjon...

Ja, og innfør 10 dagers karantehotell for alle som reiser inn eller ut av norske byer.

Du snakker som om viruset er et utenlandsk problem, og at vi i Norge har full kontroll på hvert eneste tilfelle. Faktum er at det nå er fri flyt både på innsiden og utsiden av grensen. Norge er ikke alltid verdensmester i alt. Sverige f.eks. ligger nå mye bedre an enn oss.

Australia/Kina-strategien du legger opp til er død og begravet som alternativ. Vi kan ikke isolere oss i Festung Norwegen for alltid.

Endret av Fibonacci
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Viruset finner alltid en vei inn. Særlig når man ikke er en øy midt i havet eller et diktatur. Og når det gjør det, må man ha jævlig strenge tiltak for å bli kvitt det igjen. Kina og Australia har kjørt knallharde lockdowns av millionbyer når det har kommet inn virus. Man får enten total frihet eller total nedstenging, og det uansett et uphill battle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samfunn vil uansett endre seg pga. klimakampen som står på trappene i tolvte time nå. Det hindrer deg ikke i å gå på treningsstudio og pub men jeg tror vi for lengst kan vinke farvel til "livet før 2020". Det blir nok flere endringer fremover på flere områder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 timer siden):

Samfunn vil uansett endre seg pga. klimakampen som står på trappene i tolvte time nå. Det hindrer deg ikke i å gå på treningsstudio og pub men jeg tror vi for lengst kan vinke farvel til "livet før 2020". Det blir nok flere endringer fremover på flere områder.

Jeg fornekter ikke at klima er i forandring og alt rundt det.

Men dette med klimakampen fra politisk hold er bare enda en ta fra de fattige og gi til de rike, om de gjør det bevist eller ikke blir bare spekulasjoner.

Men utifra alt jeg ser så går det meste utover de som har minst, litt det samme som covid krisen.

De som kan letteste justere seg er de som har mest.

Lenke til kommentar

Men i år blir det omvendt.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Wj8ooL/noe-har-skjedd-med-doedeligheten-i-norge-naa-doer-langt-flere-enn-foer-pa

Sitat

Hva kan være årsakene?

Den åpenbare og selvfølgelige forklaringen på de økte dødstallene, er rett og slett at ingen av oss lever evig.

På et eller annet tidspunkt måtte den lavere dødeligheten under pandemien snu. Mange som levde lengre enn forventet under pandemien, dør nå.

– De kan se ut som de som ikke døde tidligere, dør nå, sier seniorrådgiver i SSB Anders Sønstebø.

Antallet døde var lavt i Norge både i 2020 og første del av 2021.

– Nå fra juli ser vi høyere tall enn vi har hatt i flere år. Dette er en forventet utvikling, sier Sønstebø.

 

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...