Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Fibonacci said:

Det virker da som om RS er et større problem enn covid for tiden. Hvorfor snakkes det ikke om restriksjoner for å forebygge RS? Alt er bare covid, covid, covid.

Er i alla fall lite snakk

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a7KJxd/rs-viruset-sprer-seg-foreldre-boer-skjerme-de-minste-barna

Förövrigt så er det redan restriktioner för barn i barnehagen. Vara hjemme når de er sjuka, vara hjemme ett dygn ekstra efter feber, ett eller två dygn efter oppkast eller diare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, OlavEH said:

Det er totalt utopi å tro at dette vil fungere. De landene, og særskilt NZ, ligger spesielt isolert til, og det er naivitet av en annen verden å tro at vi skal totalisolere oss fra verden i hur som helst lang tid fremover. Nå som en stor andel av den voksne befolkningen er fullvaksinerte, er forutsetningene langt bedre for å tåle flere smittede. Det er større sjanse for at vi kan leve som normalt om ett år fra nå om vi gjør det på denne måten enn om vi stikker hodet i sanden og kjører en isolasjon verre enn Nord-Korea.

Testing, karantene og isolasjon for di som skal reise er ikkje isolasjon av landet, det er kontroll med smitten og einaste løysinga for å få smitten så låg som mulig. Seigpininga støre & co driver med nå medfører bare unødvendig seinskader, død og belastning på helsevesenet. Kor lenge kan helsearbeidere stå i dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (3 minutter siden):

Testing, karantene og isolasjon for di som skal reise er ikkje isolasjon av landet, det er kontroll med smitten og einaste løysinga for å få smitten så låg som mulig. Seigpininga støre & co driver med nå medfører bare unødvendig seinskader, død og belastning på helsevesenet. Kor lenge kan helsearbeidere stå i dette?

Burde man ikke drive med isolasjon over fylkesgrensene også da? Visst ikke, hvorfor ikke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Fibonacci said:

Burde man ikke drive med isolasjon over fylkesgrensene også da? Visst ikke, hvorfor ikke?

Er ikkje nødvendig så lenge lokale tiltak greier å slå ned smitten. Men etter erna og høies one night stand stunt har alt for mange gitt faen. Er ikkje sikkert dagens lokale tiltak vil bli satt gang tidlig nok a la bergen og hammerfest. Var svært få som brukte munnbind eller holdt avstand nå sist eg var i bergen. Samtidig er smitten på vei opp og kommunen velger å la være å bruke tiltak for å slå ned smitten. Liker ikkje utviklinga viss dette spinner ut av kontroll. Det kan dog bli eit problem at nokre kommuner innfører tiltak mens andre lar være. 

 

Smittekontroll over fylkesgrensene kunne man brukt saman med lokale tiltak for å slå ned smitten innad i landet viss smittetrykket skulle reduserast kjapt. Men det funker bare saman med reell smittekontroll på landgrensa. All smitte innad i landet har starta med importsmitte og bredd seg utover. Da blir det tungt å stadig stå i lokale tiltak for å slå ned smitten gang på gang på gang på gang. 

 

Erna & co har gitt faen i alle som nå må slite med seinskader samt di som sitter att utan sine nærmaste. Støre & co ser ikkje ut til å være eit hakk betre. Forsatt langt unna galskapen tengele som forsetter å ri som ei mare over sverige si befolkning, men like fullt er det ein villa politikk som går ut over di svakaste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (6 timer siden):

Testing, karantene og isolasjon for di som skal reise er ikkje isolasjon av landet, det er kontroll med smitten og einaste løysinga for å få smitten så låg som mulig. Seigpininga støre & co driver med nå medfører bare unødvendig seinskader, død og belastning på helsevesenet. Kor lenge kan helsearbeidere stå i dette?

Fullstendig utopisk og virkelighetsfjernt. Viruset kommer ikke til å forsvinne fra jordas overflate. Veien ut av dette går ikke gjennom total isolasjon som en eller annen despotnasjon, men gjennom immunitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (18 minutter siden):

Kina kjører fremdeles den strategien. Jeg lurer på hva deres vei ut av dette er. På ett eller annet tidspunkt må de slutte å stenge ned millionbyer hver gang det popper opp et tilfelle. Og hva da?

Deres vurderinger inkluderer sannsynligvis flere faktorer enn tid, som f.eks. andel vaksinerte, andel med boostere nå og evt. en ny utgave senere, og at viruset endrer seg over tid til varianter som kan være mindre virulente, slik mange virus har gjort. Diverse variasjoner av slike vurderinger går igjen i mange land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Maabren skrev (8 timer siden):

Er ikkje nødvendig så lenge lokale tiltak greier å slå ned smitten. Men etter erna og høies one night stand stunt har alt for mange gitt faen. Er ikkje sikkert dagens lokale tiltak vil bli satt gang tidlig nok a la bergen og hammerfest. Var svært få som brukte munnbind eller holdt avstand nå sist eg var i bergen. Samtidig er smitten på vei opp og kommunen velger å la være å bruke tiltak for å slå ned smitten. Liker ikkje utviklinga viss dette spinner ut av kontroll. Det kan dog bli eit problem at nokre kommuner innfører tiltak mens andre lar være. 

 

Smittekontroll over fylkesgrensene kunne man brukt saman med lokale tiltak for å slå ned smitten innad i landet viss smittetrykket skulle reduserast kjapt. Men det funker bare saman med reell smittekontroll på landgrensa. All smitte innad i landet har starta med importsmitte og bredd seg utover. Da blir det tungt å stadig stå i lokale tiltak for å slå ned smitten gang på gang på gang på gang. 

 

Erna & co har gitt faen i alle som nå må slite med seinskader samt di som sitter att utan sine nærmaste. Støre & co ser ikkje ut til å være eit hakk betre. Forsatt langt unna galskapen tengele som forsetter å ri som ei mare over sverige si befolkning, men like fullt er det ein villa politikk som går ut over di svakaste. 

Det var da volsomt til krisemaksimering. Og JEG er jo en som blir beskyyldt for å drive krisemaksinering her. Men å snakke som om samfunnet vårt går fullstendig til grunne hvis vi ikke foretar permanente stenginger av grensene og zero covid på australsk vis selv når vi har vaksiner, nei det er visst ikke krisemaksimering i det hele tatt. Jeg ser ikke ordet vaksine nevnt en eneste gang i innlegget ditt. Du argumenterer jo som om det fortsatt er mars 2020 og ikke en eneste vaksinedose er satt, ja som om vaksinene ikke ekeisterer i det hele tatt. Uansett er neppe vaksiner noe du betrakter som noe særlig siden du argumenterer slik for den 100% utopiske zero covid-strategien som Australia er i ferd med å fase ut fordi de ser det ikke virker, DE HAR VAKSINEN(i motsetning til hva du foreslår vil de i det minste benytte seg av at de har vaksine nå).

Du virker veldig sint fordi mennesker velger å leve normale liv slik vi alltid har levd og slik mennesker skal leve. Covid-19 er kommet for å bli for evig og alltid og all fremtid. Det vik eksistere om en måned, det vil eksistere om et år, om 100 år, om 1000 år, ja sikkert også om en million år. Så om jeg er en "covidiot med Darwin Awards" fordi jeg ikke vil isolere meg resten av livet og slutte å leve slik mennesker lever på grunn av covid-19 ja da er jeg vel det da. Og det er noe jeg tar med stolthet.

Erna og Støre skjønner kanskje bedre enn noen her inne at vi ikke kan basere samfunnet i all uoverksuelig fremtid på å begrense eksistensen av et endemisk virus som har kommet til verden for å bli for alltid. Forøvrig er det ikke en eneste rådgiver til regjeringer hverken i Norge eller Europa som støtter din zero-covid-politikk. Kun Australia, New Zeland og noen diktaturstater i Øst-Asia som ikke Norge har noe å lære noen verdens ting av. 

Gå ut over de svakeste ja! Ja, de som ser livsverket gå i ruiner på grunn av lockdown, de med sterk sosial angst som grunnet isolasjon begår selvskader og tar sitt eget liv - ja, det har faktisk skjedd, lockdown-politikken har medført selvmord. De som får boligen sin solgt på tvangsauksjon. Det er mange menneskeskjebner for denne lockdownpolitikken. Eller er disse bare "colleteral damgae" når covid-19 selv etter massevaksinering skal overstyre absolutt alt?

Endret av Morromann
dropper noen overflødige og krasse formuleringer
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 time siden):

Fullstendig utopisk og virkelighetsfjernt. Viruset kommer ikke til å forsvinne fra jordas overflate. Veien ut av dette går ikke gjennom total isolasjon som en eller annen despotnasjon, men gjennom immunitet.

Selv i Australia skal de nå tilpasse seg det faktum at de har vaksiner, men i Norge skal vi altså føre covid-zero på alle uansett vaksinedekning? Nå er jeg ikke enig med hva Australia vil gjøre, altså bevegelses- og forsamlingsforbud for uvaksinerte mens vaksinerte får gjøre nøyaktig som de vil, men det er en annen sak. Her er det snakk om permanente lockdowns og forsamlingsforbud til det ikke er en eneste coronasmittet igjen(aldri).

Jeg mener at de som ikke vil bli fornøyd før covid er borte fra samfunnet vårt må ta ansvar selv, ikke at de tvinger alle oss andre til å rette seg inn etter deres personlige frykt for covid. Om de ikke ønsker å bevege seg ute blant folk til covid er utryddet får de selv enten isolere seg hjemme resten av livet eller frem til de har sluttet å være redd for corona. Å gjøre det til covid er borte er bare å glemme, for det skjer ikke uansett hvor mye man ønsker det. Jeg synes de må slutte å være så redd for covid om de er både dobbel- og trippelvaksinerte. Frykt kan ofre være mye verre enn det å ha en sykdom. Jeg har levd med et alvorlig sykt familiemedlem i lang tid og vet alt om dette. Men vi andre som ikke er redd for corona i det hele tatt skal ikke tvinges til det. Da er vi i et diktatur. Og Australia er nå et fascistisk mareritt som folk flykter fra. Jeg er veldig glad for at ingen seriøse aktører i den norske samfunnsdebatten tar til orde for noe slikt.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
xRun skrev (14 minutter siden):

Det ville vært interessant å vite om hvor mange av disse er innlagt på grunn av eller med covid. Så videt jeg har forstått er mange av disse veldig gamle og veldig skrøpelige, i livets sluttfase, og i en del tilfeller på siste stadiet av høyt fremskreden kreftsykdom.

Lenke til kommentar

Holdninger til influensavaksinasjon
Økningen i vaksinasjonsdekningen gjenspeiles også i holdningene til influensavaksinasjon. Tradisjonelt har både befolkningen generelt og helsepersonell vært mer skeptiske til influensavaksine enn til andre vaksiner. Dette er fremdeles tilfellet, men skepsisen til influensavaksinering har likevel avtatt.

I anledning den kommende influensasesongen har Helsedirektoratet spurt helsepersonell om deres forhold til årets influensavaksine.

Dette er blant resultatene:

Omtrent like mange planlegger å vaksinere seg i år (57 prosent) som i fjor (56 prosent)
Flertallet (68 prosent) oppgir at det å beskytte pasientene var en av årsakene til at de tok vaksine i fjor.
Det er en stor økning i andelen helsepersonell som sier at de tok vaksine i fjor for å unngå å bli syke selv. (67 prosent i år, 58 prosent i fjor).

Viktige faktorer for at de som ikke planlegger å vaksinere seg i år skal endre mening er, at arbeidsgiver oppfordrer til vaksinasjon og at det er gratis.

Mange av de som ikke ønsker å bli vaksinert, oppgir at det er fordi de ikke er redde for å bli syke selv, ifølge undersøkelsen.

Quote

Ingen grupper frarådes å vaksinere seg mot influensa. Personer som ikke tilhører målgruppene må imidlertid selv betale for både vaksine og vaksinering. Disse kan ta vaksine ved apotek, ved private vaksinasjonskontor, bedriftshelsetjeneste eller hos fastleger som har doser til salg. Tjenesten blir prissatt av den enkelte tilbyder.

Helsedirektør Bjørn Guldvog i Helsedirektoratet legger til:

– Vår klare oppfordring til landets ordførere, rådmenn og kommuneleger er: Tilby vaksine mot influensa, og tilby informasjon og tilrettelegging. Og vår klare oppfordring til alle som arbeider med pasienter er: Beskytt pasientene dine og ta influensavaksine!

https://www.fhi.no/nyheter/2021/influensavaksine-tilbys-na-til-risikogrupper-og-helsepersonell/

 

Jeg spurte fastlegekontoret jeg tilhører her nå i dag, og det er visst bare status quo som alle andre år, selv om det er et spesiellt sårbart år nå når influensa forventes å kanskje komme hardt tilbake etter det årets influensafravær vi har vært igjennom pga. pandemien og dets renslighetsritualer. Ble anbefalt apotekene, da mitt fastlegekontor kun gidder vaksinere risikogruppene.

Min bedre halvdel fikk vaksinere seg allerede for flere dager siden mot influensa. Hun tilhører ikke noen spesiell risikogruppe heller. Så det er forskjeller på hva disse fastlegekontorene orker. Det snedige er at på det lille fastlegekontoret hun går til som har færre leger enn der hvor jeg hører til, så er det mer servicetilrettet for dette tilbudet.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
14 hours ago, Simen1 said:

Definisjonene på fullvaksinert og delvaksinert er jo rimelig klare på at det ikke kvalifiserer. Men fra et smittesprednings-perspektiv så sorterer de nok under definisjonen for mistenkt covid-19. FHI har det sannsynligvis med i beregningsmodellene sine.

Tror du har sett litt for mye på film eller amerkiansk terminologi. I Norge heter det ikke immigranter, men enten innvandrere, asylsøkere, asylanter (de som har fått asyl), personer med oppholdstillatelser av ulike slag (fremmedarbeidere), turister (inntil 3 mnd har gått) osv. Vi bruker ikke terminologien immigrant.

Vi brukte det vel om de som forlot Norge på 1800-tallet ihvertfall. Emmigrerte i fra Norge.. Immigrerte til Amerika..

Endret av G
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Det ville vært interessant å vite om hvor mange av disse er innlagt på grunn av eller med covid. Så videt jeg har forstått er mange av disse veldig gamle og veldig skrøpelige, i livets sluttfase, og i en del tilfeller på siste stadiet av høyt fremskreden kreftsykdom.

Og mange andre av dem er det kanskje ikke.  Pensjonister er "eldre", og man trenger ikke være mer enn 65 for det, langt fra livets sluttfase.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (50 minutter siden):

Kina kjører fremdeles den strategien. Jeg lurer på hva deres vei ut av dette er. På ett eller annet tidspunkt må de slutte å stenge ned millionbyer hver gang det popper opp et tilfelle. Og hva da?

Screenshot_20211105-081850-01.jpeg

Tror Kina nå er veldig opptatt av å holde smitten nede til OL i Beijing når verdens øyne er rettet dit. Etter det kan det være man ser en viss endring i strategien.

Lenke til kommentar
xRun skrev (Akkurat nå):

Og mange andre av dem er det kanskje ikke.  Pensjonister er "eldre", og man trenger ikke være mer enn 65 for det, langt fra livets sluttfase.

Ja, men er det helt friske pensjonister uten noen underliggende sykdom OG som er fullvaksinerte blant de som legges inn nå da? Ja, man er som regel langt fra livets sluttfase når man er 65, vanligvis; om man er frisk; men ikke om man har langt fremskreden kreft med spredning til alle organer. Da er man desverre i livets sluttfase enten man er 21 eller 99.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Evil-Duck said:

Da har det heldigvis blitt bestemt at helsepersonell med passientkontakt skal få seg booster. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0GW6oB/helsepersonell-med-pasientkontakt-faar-boosterdose

Da gjenstår det bare at de finner ut at risikogrupper under 65 også kanskje skal få booster doser siden mange av disse og har fått sin vaksine for et halvår siden. 

Utrolig tregt i Norge og uklart ift. om ordinære folk skal få tilbud om boosterdoser noensinne. I motsetning til våre gode naboland Danmark, Sverige, Tyskland med flere.

Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Utrolig tregt i Norge og uklart ift. om ordinære folk skal få tilbud om boosterdoser noensinne. I motsetning til våre gode naboland Danmark, Sverige, Tyskland med flere.

Føler meg ganske sikker på at boosterdose vil tilbys alle voksne i Norge innen ikke så veldig lenge, siden man nå ser så tydelige tegn på at immuniteten avtar litt raskere enn man kanskje forventet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...