Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

:utakt skrev (1 minutt siden):

Kan tro det blir artig for oss alle hvis ansatte faktisk slutter i stor skala. 

Tanta mi jobber på en Intensivavdeling på et sykehus på Sørlandet som i perioder slet med alt for mye korona pasienter, et skremmende antall ansatte sluttet og/eller ble utbrent etter perioder med helt umenneskelig kjør, så hos enkelte sykehus er det ikke et "hvis" det har allerede skjedd i temmelig stor skala med hva angår intensiv sykepleiere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Videre er det slik at det du definerer som "lite inngripende tiltak" kan oppleves svært subjektivt. Innføring av "meteren" kan virke lite inngripende for deg, men for svært mange virksomheter medfører dette store økonomiske problemer.

Mistet selv jobben helt et halvt års tid da meteren ble innført, så jeg har ingen problemer med å forstå dette. Men du misser poenget.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (30 minutter siden):

Nå kjenner jeg litt folk som jobber på sykehus i Osloregionen, og noen har sluttet, andre ser etter ny jobb. "Da får de bare jobbe ekstra og stå på litt" leser jeg over her, vel, gjett hva, det er grenser for hvor lenge folk gidder å jobbe tolvtimersvakter og blir beordret på jobb hver helg. Det har vært status veldig lenge for veldig mange. Alt fordi noen bortskjemte trassunger ikke gidder å løfte en finger for å hjelpe situasjonen. "Orker ikke mer hjemmekontor". "Munnbind på bussen er uaktuelt". "Dugnaden er over". 

Kan tro det blir artig for oss alle hvis ansatte faktisk slutter i stor skala. 

Politikerne må gjerne få ut fingeren og gjøre det mer levelig å jobbe på sykehus, men mens de surrer med det kan vi andre bidra med det vi kan, eller? 

Words 🙌 

Virker som en del glemmer å bruke fornuften også. Hadde nettopp utleier, og hennes sønn, hans kone og megler besøk i leiligheten ifbm at leiligheten skal selges. Hadde satt frem desinfeksjon og det står i tillegg såpe på både kjøkken og bad, observerer at ingen av de vasker hendene eller desinfiseres hender. Synes det er litt spesielt. Dette her er jo normalt å gjøre før det var en pandemi, men nå skal vi liksom slippe opp på alt som heter hygiene? 🤦 Blir nesten litt bekymret over om folk lar være å vasker hender etter å ha vært på dass og driti jeg..

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (1 time siden):

Words 🙌 

Virker som en del glemmer å bruke fornuften også. Hadde nettopp utleier, og hennes sønn, hans kone og megler besøk i leiligheten ifbm at leiligheten skal selges. Hadde satt frem desinfeksjon og det står i tillegg såpe på både kjøkken og bad, observerer at ingen av de vasker hendene eller desinfiseres hender. Synes det er litt spesielt. Dette her er jo normalt å gjøre før det var en pandemi, men nå skal vi liksom slippe opp på alt som heter hygiene? 🤦 Blir nesten litt bekymret over om folk lar være å vasker hender etter å ha vært på dass og driti jeg..

Var vel ikke normalt at når man gikk på eks en vising eller dro raskt innom noen at man vasket seg på hendene eller spritet dem med alkohol ? 

Lenke til kommentar
16 hours ago, Fibonacci said:

Greia er vel at covid har hatt minimalt med innvirkning på (over)dødeligheten, men den ekstreme hygienen og smittevernstiltakene har gjort at mennesker som normalt ville dødd av andre ting ikke har gjort det. Men det er bare å utsette det uunngåelige.

Det kan være en grei forklaring på det. At man rett og slett har droppet litt av den voldsomme hygienen? Eller at Delta er litt mer skummel enn hva vi ville ha det til fram til "finalen" på vaksineringsregimet?

Lenke til kommentar
15 hours ago, William_S said:

En eller annen random helsesektretær som ranter om importsmitte. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/laila-varsler-om-importsmitte/74538466 

Vel importsmitte over svenskegrensa har aldri vært et problem tatt i betraktning en latterlig lav positivprosent på de testene som er tatt der. En kan vel egentlig spørre seg mer om det rigide testregimet ved grensa var bortkasta penger. 

Hun har vel rett. Skal ikke mange individene over grensen med en ny mutasjon f.eks. før det kan lede til store utbrudd. Spesiellt hvis dette er en korsanger, menighetsbesøkende etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Morromann said:

Jeg trodde virkelig ikke noen brukte begrepet "dugnad" lenger om drakoniske tvangstiltak men de gjør det likevel, utrolig nok:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/vil-ha-lokale-tiltak-for-a-unnga-ny-nedstenging_-_-behov-for-en-ny-runde-med-dugnad-1.15719153

Jeg tok ikke de to dosene og isolerte meg fra familie over lengre tid for å delta i noen "dugnad" hvert eneste vinterhalvår.

Og fortsatt er det smittetall de tviholder på som normen for grad av helsetyranni(eller "dugnad" som de fortsatt kaller det) som er normen TIL TROSS for at både FHI og den avgåtte regjeringen lovte at det fra nå av var innleggelsestall som var viktig, ikke hvor mange som testet positivt på PCR-tester.

Neppe særlig drakonisk, som du påstår.

Norge er ikke særlig tyrannisk som du påstår. Men snarere et indirekte demokrati.

Endret av G
Lenke til kommentar
9 hours ago, Fibonacci said:

Endelig noen som henger bjella på katten, noe et samlet media-Norge har feilet å gjøre det siste halvannet året.

Edit: Det var mer fornuftig på denne siden:

https://www.tronderdebatt.no/vi-ma-kanskje-leve-med-koronaviruset-i-mange-ar-men-vi-kan-ikke-la-stadige-midlertidige-tiltak-bli-normalen/o/5-122-32706

Jeg tror alle norske mennesker forstår at politikere har "rævkjørt" helse-Norge i eldreomsorgen i grøftekanten for lenge siden. Dette er en "kronisk" greie som det ikke ser ut til at de har fått hjulpet nok.

Det betyr jo ikke at det ikke finnes fantastiske individer innen eldreomsorgen, men disse eldre menneskene er nok ikke like høyt prioriterte vil jeg tro i samfunnet, enten man liker det eller ikke (å høre det).

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/2/2021 at 9:05 AM, :utakt said:

Og vi styrer strake vegen mot nye, inngripende tiltak. Alt fordi ingen er villig til å løfte en finger for å bremse utviklingen nå mens det fortsatt kunne vært mulig uten å måtte ta i alt for mye. "Vi følger nøye med" sier regjeringen. Hdir peker på kommunene og sier de må ta grep hvis de syns det trengs, hvis du spør kommunene så vil de sikkert si at de savner klare retningslinjer fra toppen, og mens dette utspiller seg så fortsetter alle kurvene rett i taket. Ansatte på Ahus spyr av utmattelse, og vi er i november. Høysesongen for luftveisinfeksjoner har så vidt begynt. Hurra.

Rundt juletider kommer sikkert helseministeren til å trekke i nødbremsen og stenge "alt" igjen. 

Helvete altså. Denne vintersesongen går også føyka. Bare å glede seg til april.

Gratis influensavaksine til alle, lett tilgjengelig selv over apotek, kunne jo ha avhjulpet litt. Men tanketomme i ledelsen av dette landet?

Lenke til kommentar
On 11/2/2021 at 9:32 AM, Quakecry said:

Folk vil bare leve som normalt. Nå er det slik at de som havner på sykehus, og de som dør er som oftest gamle svake mennesker. Vaksinene fungerer dårlig, så hvor lenge tenker du det skal fortsette på denne måten?

Dersom det kun er så få innlagte nå, og det kun går i at den begrensede kapasiteten fra tidligere har vært umulig å helt fikse, så vil jeg ikke konkludert med at vaksinen fungerte dårlig akkurat.

Men, at den avtar å fungere på sikt, helt klart. Og det er kanskje det som er fasitsvaret her? At de eldste fikk vaksinen tidlig og har allerede ebbende immunsystem, samt at de har vært igjennom en hard vinter før og tenker at pytt pytt jeg er sterk og skal nok overleve dette her (feil holdninger). Og de feiltenker at "jeg er jo vaksinert", så her har myndighetene en stor jobb å gjøre med å overbevise om 3.dosene.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 timer siden):

Er helsediktatur det nye moteordet til dere som ikke vil ha tiltak til enhver pris nå? Husker faktisk at enkelte i KRF brukt det ordet for et lite tiår siden når leger ikke skulle få lov å nekte kvinner abort på grunn av sin trosretning, artig ord å se igjen i denne debatten.  Hva med metrologisk diktatur når vi blir pålagt restriksjoner og fratatt bevegelsesfrihet på grunn av ekstremvær? Eller natur diktatur når folk blir tvunget til å flytte fra hjemmene sine fordi en er redd for at ei fjellhylle kan dette ned? Det er mange diktaturer der ute da 👀

Nei. Inngripende tiltak som griper inn i hvordan mennesker lever privatlivene sine har vi ikke sett i Norge siden den tyske okkupasjonen i andre verdenskrig. Dette er ikke noe mer moteord enn "dugnad for å redde helsevesenet" eller "vi må innføre tiltak"(Nope, vi MÅ ingenting), "fullt frislipp"(om å leve normale liv i et fritt samfunn slik mennesker lever i frite og ikke-totalitære samfunn").

 

:utakt skrev (8 timer siden):

Nå kjenner jeg litt folk som jobber på sykehus i Osloregionen, og noen har sluttet, andre ser etter ny jobb. "Da får de bare jobbe ekstra og stå på litt" leser jeg over her, vel, gjett hva, det er grenser for hvor lenge folk gidder å jobbe tolvtimersvakter og blir beordret på jobb hver helg. Det har vært status veldig lenge for veldig mange. Alt fordi noen bortskjemte trassunger ikke gidder å løfte en finger for å hjelpe situasjonen. "Orker ikke mer hjemmekontor". "Munnbind på bussen er uaktuelt". "Dugnaden er over". 

Kan tro det blir artig for oss alle hvis ansatte faktisk slutter i stor skala. 

Politikerne må gjerne få ut fingeren og gjøre det mer levelig å jobbe på sykehus, men mens de surrer med det kan vi andre bidra med det vi kan, eller? 

Ingenting med dette er "artig". Det er heller ikke artig om vi i vinteren begynner å oppleve en matforsyningskrise fordi man igjen går til fullskala nedstenging og test-tvang. Da er det ikke lenger like greit for de som lever godt med lockdown og hjemmekontor "for å få mer tid med familien" når leveransene fra kolonial.no eller hvem det nå er uteblir. Og firmaet man jobber hjemmefra for begjøæres konkurs, når regninger ikke betales, når boligen havner på tvangsauksjon etc.

Det var nok grenser for hvor lenge noen gadd tolvtimersvakter vinteren 2018 også. Dette er igjen ikke noe argument for nedstenging av et samfunn. Det er fint at man har omsorg for sykepleiere(noe det er overraskende mye mer enn jeg noensinne kan huske å ha sett)men er det absolutt ingen andre enn sykepersonell man skal ta hensyn til i samfunnet overhodet? Er de den eneste yrkesgruppen som har det tøft? Og har de det verre enn alle andre i samfunnet. Jeg så ingen slik solidaritet for sykepleiere vinteren 2018. Jeg husker ingen som krevde nedstenging av samfunnet, munnbindtvang eller at politiet skulle dukke opp i privathjem og kriminalisere mennesker for å møtes.

Ja, dugnaden er over. Men er en krise til vinteren uunngåelig? Men jeg vil nå håpe vi slipper det. Om det blir det grunnet mer "dugnad" så behøver ingen å spørre meg hva i all verden det var som skjedde. Blir nok en del told you so-øyeblikk.

Lenke til kommentar
On 11/2/2021 at 9:49 AM, basillen said:

Omtrent alle mennesker i alle yrker gjennomgår perioder med mye arbeidspress hvor man føler seg "utslitt og klarer snart ikke mer."

Likevel har det da aldri vært en forventning tidligere om at andre folk da skal sette livene sine på vent for at man skal få det mindre hektisk på jobb.

Sorry, men det er ikke min oppgave å redde helsevesenet. 

Vi har alle et ansvar i kriser til å gjøre det litt enklere. Dersom alle tenkte som deg, hvordan tror du det da ville være i helsevesenet? "Krigstilstander" med triage og folk som brenner ut og ikke kommer tilbake til yrket sitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (8 timer siden):

Words 🙌 

Virker som en del glemmer å bruke fornuften også. Hadde nettopp utleier, og hennes sønn, hans kone og megler besøk i leiligheten ifbm at leiligheten skal selges. Hadde satt frem desinfeksjon og det står i tillegg såpe på både kjøkken og bad, observerer at ingen av de vasker hendene eller desinfiseres hender. Synes det er litt spesielt. Dette her er jo normalt å gjøre før det var en pandemi, men nå skal vi liksom slippe opp på alt som heter hygiene? 🤦 Blir nesten litt bekymret over om folk lar være å vasker hender etter å ha vært på dass og driti jeg..

Antibac har liten eller ingen effekt på spredning av covid-19. Det er det avstand og munnbind som har. Fordi det kommer lutveiene gjennom små aerosoler. Da spiller det ingen rolle hvor desinfiserte hendene er.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (7 timer siden):

 

Med andre ord ikke noe i forhold til veldig mange andre. 

 

Word. Det er mennesker som har sett livsverket gå i ruiner på grunn av disse tiltakene og det blir ikke lettere for disse om man igjen skal stenge ned fordi politikerne driver emosjonell utpressing av en befolkning som allerede har gjort en kjempeinnsats i snart to år. Jeg kjenner til to veldig alvorlig tragiske skjebner av mennesker, detaljer skal jeg ikke gå inn på; som hadde det veldig tøft fra før og som sist vinter rett og slett fikk nok grunnet den sosiale isolasjonen som nedstenging og sosial isolasjon medførte. Det er lett å bagatellisere hva slik sosial isolasjon gjør hos enkelte mennesker når man ikke har erfart det selv, men jeg spør da; er slike skjebner og hva som da skjer å regne som "colleteral damage"? For disse jeg sikter til var det ikke noe beroliggende at "snart er vaksinen her, da er dette over". I år har man ikke et slikt lyspuinkt i sikte; tvert imot ser man en skjerpret retorikk og regelrette trusler, slik vi har sett fra et par maktmennesker i Trondheim og Tromsø de siste dagene("gjør som vi sier, ellers"....). De som har det ekstremt tøft pykisk vil ikke få det mindre tøft den følgende vinteren om samfunnet legger ut på en ny nedstengings-galei. Faktisk verre, i og med at det nå ikke vil være en vaksinegulrot det viftes med i det fjerne.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (16 minutter siden):

Vi har alle et ansvar i kriser til å gjøre det litt enklere. Dersom alle tenkte som deg, hvordan tror du det da ville være i helsevesenet? "Krigstilstander" med triage og folk som brenner ut og ikke kommer tilbake til yrket sitt.

Det er greit, men hvilket ansvar skal det innebære? Det er null problem at man kommer med sterke anbefalinger om å holde seg hjemme når man er syk og visse andre anbefalinger, men ikke tale om at man igjen bør gå til påbud om hjemmekontor for alle som "kan" og begrensninger i arrangementsantall og antall/avstand på f.eks restauranter og puber. Det bør være uaktuelt så lenge det ikke er fare for et stort antall alvorlig syke og døde pga pandemien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er altså hva som ligger på bordet i Tromsø nå. 

Sitat
  • Påbud om munnbind inne der en ikke kan holde avstand til andre, i butikker, fellesarealer på kjøpesenter, kollektivtrafikk, serveringssteder når en ikke sitter i ro ved bordet.
  • Krav om hjemmekontor for dem som ikke har arbeidsoppgaver som må skje på kontoret
  • Barer og restauranter: For serveringssteder og arrangement med skjenkebevilling skal servering av mat og drikke kun skje ved bordet – og alle må ha sitteplass. Bordservering vil gjelde fra 17.00 til ordinær stengetid.
  • Arrangement: For private arrangement på offentlig sted, som et bryllup eller julebord, blir det antallsbegrensning på 100 personer.

Og her inne er det full dommedag med "nå stenger vi ned!"

Det er nesten så jeg lurer på om dere troller eller om dere bare mangler leseforståelse. 

Ikke gidd å sitere meg på dette, jeg kommer til  blokke dere. Orker ikke. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
:utakt skrev (10 minutter siden):

Og her inne er det full dommedag med "nå stenger vi ned!"

Det er nesten så jeg lurer på om dere troller eller om dere bare mangler leseforståelse. 

Ikke gidd å sitere meg på dette, jeg kommer til  blokke dere. Orker ikke. 

Det er inngripende om du blir tvunget tilbake på hjemmekontor igjen i potensielt lange perioder om du veldig gjerne vil unngå det selv.

Ang trolling, så kan det diskuteres hvem som troller her. Det er flere her inne som mangler enhver kritisk forståelse og ikke stiller spørsmålstegn ved noe som helst. Dere er så autoritetstro at det nærmest er parodisk.

Endret av OlavEH
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...