Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

OlavEH skrev (19 minutter siden):

Det er greit, men hvilket ansvar skal det innebære? Det er null problem at man kommer med sterke anbefalinger om å holde seg hjemme når man er syk og visse andre anbefalinger, men ikke tale om at man igjen bør gå til påbud om hjemmekontor for alle som "kan" og begrensninger i arrangementsantall og antall/avstand på f.eks restauranter og puber. Det bør være uaktuelt så lenge det ikke er fare for et stort antall alvorlig syke og døde pga pandemien. 

Jeg fikk høre:'

"kan vi ikke bare vente til vaksinen kommer, bare tre måneder nå - toppen(september 2020)

"kan vi ikke vente til alle i risikogruppene er fullvaksinerte, skjer senest i april(kanuar 2021)

"kan vi ikke bare vente til alle som vil har fått første dose"-mai

"kan vi ikke bare vente til alle som vil har fått to doser, og så åpner vi, senest i august, da er alt normalt igjen - jeg lover"-juli 

"kan du ikke bare vente til oktober, da skal det ha gått greit-august

OG NÅ - kan vi ikke bare vente til NESTE HØST - altså oktoboer 2022 fordi denne vinteren blir tøff, ikke bare med corona MEN MED ANDRE LUFTVEISSYKDOMMER - altså, nå handler det ikke lenger bare om corona, nå har det som startet i mars 2020 som en unntakstilstand for å håndtere et helt nytt virus "mutert" inn til en politikk om at samfunnet ALLTID skal rettes inn etter kapasitet i helsevesenet, noe ikke et menneske ville godtatt som et argument i mars 2020 men som nå aksepteres av skremmende mange - altså THE NEW NORMAL. Ja, dette er "the new normal". Fordi alt for mange etter 19 måneder med dette har blitt kondisjonert til å tenke at dette er normalt. Det er som om folk har glemt hvordan samfunnet var før mars 2020, jo lengre tiden går jo mer svinner folks minner om hvordan vi levde og hva som var et normalt liv. Og nå vokser det opp en generasjon som venner seg til at coronanedstenging/nedstenging for hvilken som helst grunn hvor man kan peke på og gjemme seg bak helsevesenet er helt normalt i et samfunn; de husker jo ikke noe annet; og mange bruker jo uansett såpass mye tid i den virituelle verden og kjenner mindre og mindre til hvordan mennesker lever i den virkelige verden.

Endret av Morromann
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (5 minutter siden):

OG NÅ - kan vi ikke bare vente til NESTE HØST - altså oktoboer 2022 fordi denne vinteren blir tøff, ikke bare med corona MEN MED ANDRE LUFTVEISSYKDOMMER - altså, nå handler det ikke lenger bare om corona, nå har det som startet i mars 2020 som en unntakstilstand for å håndtere et helt nytt virus "mutert" inn til en politikk om at samfunnet ALLTID skal rettes inn etter kapasitet i helsevesenet, noe ikke et menneske ville godtatt som et argument i mars 2020 men som nå aksepteres av skremmende mange - altså THE NEW NORMAL. Ja, dette er "the new normal". Fordi alt for mange etter 19 måneder med dette har blitt kondisjonert til å tenke at dette er normalt. Det er som om folk har glemt hvordan samfunnet var før mars 2020, jo lengre tiden går jo mer svinner folks minner om hvordan vi levde og hva som var et normalt liv. Og nå vokser det opp en generasjon som venner seg til at coronanedstenging er helt normalt i et samfunn; de husker jo ikke noe annet; og mange bruker jo uansett såpass mye tid i den virituelle verden og kjenner mindre og mindre til hvordan mennesker lever i den virkelige verden.

Dette er innertier. Grensene flyttes stadig, og nå handler det ikke bare om corona lenger, men andre luftveissykdommer. Og kommunepolitikerne som aldri ville tenkt på å bruke slike virkemidler for to år siden, ser nå ut til å gripe til dem med den aller største selvfølgelighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (Akkurat nå):

Dette er innertier. Grensene flyttes stadig, og nå handler det ikke bare om corona lenger, men andre luftveissykdommer. Og kommunepolitikerne som aldri ville tenkt på å bruke slike virkemidler for to år siden, ser nå ut til å gripe til dem med den aller største selvfølgelighet.

Og fra å man til solidaritet og vise forståelse - slik Erna gjorde i mars 2020 - er det nå "av med silhkehanskene". Nå kommer man med regelrette trusler mot befolkningen, slik vi ser fra Tromsøs varaordfører og Trondheims kommunedirektør. Nå er det "gjør som vi sier ellers blir det tøffere for dere". Spørs hvor villige folk er til å godt å slikt fra maktmennesker man betaler lønna til når man i 19 måneder har vist solidaritet og gjort alt de ble bedt om og ble fortalt at de skulle få leve normale liv når de tok vaksinen. Jeg vet ihvertfall hva JEG synes om poltikere og bryråkrater som snakker ned og truer befolkningen, folk jeg atpåtil betaler lønna til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 minutt siden):

Kanskje politikerne burde begynne å si "Vi må nå innføre restriksjoner på grunn av generelt dårlig kapasitet i sykehusene".

Disse maktmenneskene får jo lønna si uansett; det er ikke de som vil slite mest av permiteringer og stenging av virksomheter. God lønn har de også  - betalt av deg og meg så de får nok fine råvarer levert på døra. Take-away fra de beste restauranter - om de har lov å holde åpent da - det er jo en annen sak.

Men jeg synes politikerne skal si det rett ut at det er kapasistet som er argumentasjonen selv om det er nettopp DE - politkerne som har ansvaret for at helsevesenet fungerer. De samme politikerne som har støttet opp om og innført den marerittaktige byråkratiske new public management-modellen hvor papirflytting og etablering av meningsløse tullejobber var viktigere enn å behandle pasienter. Når de nå får oppleve konsekvensene av dette er ikke det folkets skyld.

Men det var jo en debatt helt i begynnelsen av pandemien om tiden nå var kommet for å avvikle meningsløse "bullshit-jobber" som tok for mye plass på vegne av viktige samfunnsfunksjoner. Denne debatten druknet snart i masse støy, men burde jo ha vært en prioritering ganske tidlig, slik at man kunne ha ryddet opp ikke minst i helsevesenet for tilpasning til det post-pandemiske samfunnet og potensielt fremtidige pandemier og epidemier. Regner med at de fleste slike "bullshit-jobber" lever i beste velgående den dag i dag.

Lenke til kommentar

Krever at helsepersonell vaksinerer seg: – Ellers må man finne seg en ny jobb
https://www.ao.no/krever-at-helsepersonell-vaksinerer-seg-ellers-ma-man-finne-seg-en-ny-jobb/s/5-128-206729

Sitat

Frps Aina Stenersen ønsker at regjeringen innfører en forskrift som krever at helsepersonell vaksinerer seg mot covid-19.

Aina Stenersen, nestleder i Frps bystyregruppe, mener det er alvorlig for eldre og sårbare grupper å bli pleiet av ansatte som ikke har tatt koronavaksinen.

– Den nye regjeringen må innføre en forskrift der det kreves at helsepersonell på sykehus, i eldreomsorgen, syke- og aldershjem som skal ha kontakt med pasient og beboere, vaksinerer seg, sier hun.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
On 11/2/2021 at 11:02 AM, Theo343 said:

Det er godt det blir et skikkelig fokus på dette nå. Bare se på hvordan legevakt og akuttmottak har fungert utenfor pandemien. Det er ikke uvanlig at vi har sittet fra 3-9 timer på venteværelset og i det ene tilfellet hadde samboeren en alvorlig blodpropp i ene lungen. 

Jeg forstår enkelt at man ikke er bemannet for slike kriser når man ikke klarer å bemanne legevakt og akuttmottak tilstrekkelig utenfor kriser.

Det er da du selv på magisk vis skal egendiagnostisere deg med blodpropp og ringe 113 </spøk>

Enig i at det er for dårlig. Norge er likevel ikke det eneste vestlige landet med lange ventetider på legevakt og akuttmottak. Det er jo ingen grunn til å la være å ønske å forbedre på tingene.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (17 minutter siden):

Men det var jo en debatt helt i begynnelsen av pandemien om tiden nå var kommet for å avvikle meningsløse "bullshit-jobber" som tok for mye plass på vegne av viktige samfunnsfunksjoner. Denne debatten druknet snart i masse støy, men burde jo ha vært en prioritering ganske tidlig, slik at man kunne ha ryddet opp ikke minst i helsevesenet for tilpasning til det post-pandemiske samfunnet og potensielt fremtidige pandemier og epidemier. Regner med at de fleste slike "bullshit-jobber" lever i beste velgående den dag i dag.

Jeg ser stadig utlysninger av slike jobber. Det er ikke nødvendigvis slik at jobbene er bullshit i seg selv, men vi har laget et samfunn som er rigget for stadig flere slike jobber. Politikere og departementer skal ha utredninger over en lav sko, ledere har gjort seg vant til å bruke kommunikasjonsrådgivere til alle mulige oppgaver mellom himmel og jord, vi har lokale og regionale og nasjonale satsinger på alle mulige områder som skal ha prosjektledere og utførende som ikke alltid utfører essensielle oppgaver. I sum blir det fort ganske mange slike stillinger rundt om i landet.

Og de eksisterer ikke bare i offentlig sektor, men også i privat. Har sett massiv økning i utlysninger for "bærekraftsrådgivere" og "bærekraftsansvarlige" de siste par årene. Mange av disse virker ikke å drive med noe annet enn rapportering iht ESG-krav.

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/2/2021 at 11:37 AM, Morromann said:

Ja, i første omgang ja. Men det er en tid for alt og den norske pengesekken er ikke bunnløs. Og nå snakker du om fortiden, DA VI IKKE HADDE VAKSINE. Og da vil ble lovet PÅ TRO OG ÆRE, av Bent Høie at alt skulle bli normalt igjen når vaksinen kom. Nå er vi der og det trues med ny lockdown. Igjen. Nei, oljefoindet går ikke så det ljomer. Det er bundet opp av fremtidige pensjonsavtaler som mange kanskje må si farvel til.

Så det er ikke så dramatisk? Hva er det som ikke er dramatisk? Corona eller det å stenge ned samfunnet?

Men Bent Høie leder ikke Helsedepartementet lengre. Da er det jo lite han kan få gjort med de siste ukers utvikling som har vært og som skal komme.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Word. Det er mennesker som har sett livsverket gå i ruiner på grunn av disse tiltakene og det blir ikke lettere for disse om man igjen skal stenge ned fordi politikerne driver emosjonell utpressing av en befolkning som allerede har gjort en kjempeinnsats i snart to år. Jeg kjenner til to veldig alvorlig tragiske skjebner av mennesker, detaljer skal jeg ikke gå inn på; som hadde det veldig tøft fra før og som sist vinter rett og slett fikk nok grunnet den sosiale isolasjonen som nedstenging og sosial isolasjon medførte. Det er lett å bagatellisere hva slik sosial isolasjon gjør hos enkelte mennesker når man ikke har erfart det selv, men jeg spør da; er slike skjebner og hva som da skjer å regne som "colleteral damage"? For disse jeg sikter til var det ikke noe beroliggende at "snart er vaksinen her, da er dette over". I år har man ikke et slikt lyspuinkt i sikte; tvert imot ser man en skjerpret retorikk og regelrette trusler, slik vi har sett fra et par maktmennesker i Trondheim og Tromsø de siste dagene("gjør som vi sier, ellers"....). De som har det ekstremt tøft pykisk vil ikke få det mindre tøft den følgende vinteren om samfunnet legger ut på en ny nedstengings-galei. Faktisk verre, i og med at det nå ikke vil være en vaksinegulrot det viftes med i det fjerne.

Du snakker om folk som har fått livene sine i ruiner på grunn av tiltakene, men stiler ikke et motspørsmål rundt hvor mange ruiner som er berget på grunn av tiltakene. Hva med alle sykepleierne som treffer veggen å blir utbrent? hva med alle som får livsviktige undersøkelser og behandling satt på vent fordi sykehusene blir overbelastet? Hva med familier som mister en mor, far , datter eller sønn som en direkte konsekvens av at helsevesenet blir overbelastet? Hva med de? Er ikke dette liv i ruiner?  

Som du ser kan en gjøre store tunge følelsladde narrativer begge veier uten at det tilføyer diskusjonen noe som helst, det har alltid dreid seg om en konsekvensutredning hvor en går for alternativet med de laveste konsekvensene, så kynisk og så kaldt. 

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/2/2021 at 11:51 AM, Morromann said:

Å stenge ned økonomien over lengre tid vil ihvertfall sørge for det motsatte av at sykehusene overbelastes. Og det er en tid for alt. Og - det er desverre veldig naivt å tro at befolkningen lydig vil utføre nok en "dugnad" når de nå har tatt to vaksinedoser som de ble lovet skulle bli slutten på dette. For å si det sånn - veldig mange tok ikke vaksinen fordi de var redd for corona, de tok den fordi det ble lovet at det ble veien ut. Men så - trues det med en repetisjon med det samme marerittet som de tok vaksinen for å slippe å oppleve igjen. Du kan si hva du vil, men for veldig mange oppfattes slikt med rette for et tillitsbrudd. Å tro noe annet er desverre naivt. Vi er bare mennesker. Og det er en grense for hvor langt menneskers tålmodighet kan strekkes. Spesielt når vi står ovenfor en stømrkrise og krise i forsyninger.

Det er også litt naivt å tro at medisin er 100 % effektivt. Vaksine er jo et medisinsk tilbud.

Vi har en god del influensavaksineår hvor influensavaksinen ikke treffer helt. Man hører bare om litt ekstra høye dødstall de årene i media, men folk godtar da det.

Covid-19 vaksinen er også av "novel" type. Altså lite utprøvd, sett ift. influensavaksiner. Vi har ikke en gang gått for justert 3.dose, men fortsetter å gi 3.dosen lik som 1.dose og 2.dose. Det har vært veldig lite skriverier om justerte vaksiner enda.

Det å høre at du må ta en 3.dose da, det tåler du jo ikke. Selv om det kan være veien ut av det verste med virusets påvirkning på samfunnet. Merk: kan være. Det er ingenting som er helt sikkert med helse til et utall ulike individer.

Endret av G
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

Du snakker om folk som har fått livene sine i ruiner på grunn av tiltakene, men stiler ikke et motspørsmål rundt hvor mange ruiner som er berget på grunn av tiltakene. Hva med alle sykepleierne som treffer veggen å blir utbrent? hva med alle som får livsviktige undersøkelser og behandling satt på vent fordi sykehusene blir overbelastet? Hva med familier som mister en mor, far , datter eller sønn som en direkte konsekvens av at helsevesenet blir overbelastet? Hva med de? Er ikke dette liv i ruiner?  

Som du ser kan en gjøre store tunge følelsladde narrativer begge veier uten at det tilføyer diskusjonen noe som helst, det har alltid dreid seg om en konsekvensutredning hvor en går for alternativet med de laveste konsekvensene, så kynisk og så kaldt. 

Da er vi tilbake til noe vi har pekt på før. Er det bare sykepleiere som opplever motgang i livet? Er det kun sykepleoiere og ingen andre man har legitime grunner til å føle empati og medøflelse for? Er alle andres motgang og lidelser opp i dette colleteral damage? Er det illegitimt å ha empati for andre enn sykepleiere? Angående de som mister noen fordi helsevesenet overbelastes: skjer dette nå? Og skjer det i større grad enn vinteren 2018 da jeg overhodet ikke hørte noen bølger av sympati- og støtteerklæringer for utbrente sykepleiere. Jeg har googlet, prøvd å huske det men nei. Ingen ting.

Igjen, hvem sitt ansvar er det at sykehusene belastes? Jeg har skrevet andre innlegg om dette. Og det er ikke min og andre skattebetalende plebeieres skyld.

 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (8 timer siden):

Var vel ikke normalt at når man gikk på eks en vising eller dro raskt innom noen at man vasket seg på hendene eller spritet dem med alkohol ? 

De var jo her i flere timer, men jeg er vant med at folk fra før pandemien vasker seg på hendene jeg, når de kommer inn en bolig. Både på jobb og privat. Og hvis folk ikke engang har tid til å vaske hender så kan de i hvertfall klare/gidde å sprite de. Men nå skal vi visstnok slippe opp på all fornuft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Vi har alle et ansvar i kriser til å gjøre det litt enklere. Dersom alle tenkte som deg, hvordan tror du det da ville være i helsevesenet? "Krigstilstander" med triage og folk som brenner ut og ikke kommer tilbake til yrket sitt.

Hvilket ansvar tok du alle de andre gangene i livet ditt hvor helsevesenet var under press?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/2/2021 at 12:00 PM, Morromann said:

La meg si det sånn: det er slett ikke sikkert og langt fra usannynlig at noen ny nedstenging vil virke neste omgang. Mange vil, MED RETTE, være forbanna over at til tross for at man var lydig i halvtannet år og tok vaksinen skal man fratas friheten  - igjen. Så mange vil bryte de nye reglene som settes og igonrere dem når man vet man vil slippe unna og kun se på det som plagsomme ingrep. Og smitten vil øke. Fordi folk vil møtes og passeseg for å være sikre på at de ikke blir oppdaget. Eller - politifolk selv vil bryte dem eller la være å håndheve coronaregler fordi de synes at det hele har gått for langt - det har faktisk skjedd i en del land.

Et paradoks vil jo være om myndighetene innfører enda mer drakoniske tiltak enn tidligere, fordi folk ikke gidder mer; ja strengere tiltak - mot en fullvaksinert befolkning enn da ingen var vaksinerte.

Du sier mye om hva du tror folks adferdsmønster og holdninger vil komme til å bli. Men, har du noen meningsmålinger å bakke det opp med egentlig?

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

Du snakker om folk som har fått livene sine i ruiner på grunn av tiltakene, men stiler ikke et motspørsmål rundt hvor mange ruiner som er berget på grunn av tiltakene. Hva med alle sykepleierne som treffer veggen å blir utbrent? hva med alle som får livsviktige undersøkelser og behandling satt på vent fordi sykehusene blir overbelastet? Hva med familier som mister en mor, far , datter eller sønn som en direkte konsekvens av at helsevesenet blir overbelastet? Hva med de? Er ikke dette liv i ruiner?  

Men dette er det som har vært. Hva med ting som nå kommer? Skal man ha tiltak og restriksjoner også for "ordinære" sesongvirus og ikke bare for pandemier som oppstår med tiårs mellomrom. Hvor skal grensen gå? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (21 minutter siden):

Du snakker om folk som har fått livene sine i ruiner på grunn av tiltakene, men stiler ikke et motspørsmål rundt hvor mange ruiner som er berget på grunn av tiltakene.

Jeg vil bare minne om - igjen- at jeg IKKE var imot tiltakene før vi hadde covid-vaksiner, faktisk ønsket jeg å gå enda lenger. Men det var da og ikke . Nå har vi vaksiner, de virker og nå er jeg kategorisk og kompromistløst imot uten reservasjoner på at man skal gå i gang med en ny lockdown-galei og spesielt når man bruker ANDRE virus som en unnskyldning for å gjøre dette og spesielt når man ikke har gjort noen verdens ting siden mars 2020 på å bedre helsevesenets kapasitet og iverksatt den høyst nødvendige avbyråkratiseringsprosessen som skulle vært gjort. Er det noen som burde sendes ut i permiteringer burde det vært alle papirflytterne som ikke har noe i et helsevesen å gjøre.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
On 11/2/2021 at 12:17 PM, OlavEH said:

Ja, og da bør man i større grad være villig til å tåle at dette akutte behovet kan oppstå. Google-søk gir meg at det er 2600 intensivsykepleiere i Norge. Og disse 3000 som kunne bistått med visse oppgaver om nødvendig. Likevel skrikes det opp så snart man nærmer seg kanskje 300 innlagte og 100 intensivpasienter. Hele greia er egentlig en diger falitterklæring for hva helsesystemet i Norge tåler i en situasjon som er litt utover det normale. Samt hvor store tiltak/restriksjoner vi må/er villig til å iverksette og hvor lenge disse kan vedvare. 

Og like fullt så støtter du full gjenåpning. Slutt på tiltak?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...