Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er helt sikker på at det ikke kun er meg som går å venter på meldingen om boosterdoser for vanlige mennesker.

Ikke bare har vanlige folk egeninteresse for seg selv og for å bidra videre til flokkimmuniteten. Men mange av oss har nærkontakt kanskje ukentlig (+/-) med folk som har svekket immunsystem pga. alder, helse eller immundempende medisiner.

Det er klart at en melding om noe slikt må være nøyaktig og tydelig. Men, det går usedvanlig sakte i det viktige spørsmålet om boosterdoser, som gratis eller salg av boosterdoser til hele befolkningen.

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Ja, men er det helt friske pensjonister uten noen underliggende sykdom OG som er fullvaksinerte blant de som legges inn nå da? Ja, man er som regel langt fra livets sluttfase når man er 65, vanligvis; om man er frisk; men ikke om man har langt fremskreden kreft med spredning til alle organer. Da er man desverre i livets sluttfase enten man er 21 eller 99.

Om man tar med at man kan dø i morgen enten man er 1 eller 90, så er man i livets sluttfase hele livet, men ikke pga. alder. Det ser ikke ut til å være opplyst hvor syk eller hvilke andre lidelser disse har, så da blir det spekulasjoner. Spekulasjoner er ikke spesielt konstruktivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (5 minutter siden):

Om man tar med at man kan dø i morgen enten man er 1 eller 90, så er man i livets sluttfase hele livet, men ikke pga. alder. Det ser ikke ut til å være opplyst hvor syk eller hvilke andre lidelser disse har, så da blir det spekulasjoner. Spekulasjoner er ikke spesielt konstruktivt.

Det hadde vært veldig interessant for debatten og for håndteringen av pandemien å vite om hvorvidt covid-19 er primærårsaken til innleggelsen eller om det er noe underliggende og hvilken helsetilstand de innlagte fra før av er i. Om det er snakk om personer med verdens beste helse og de sprekeste og sunneste pensjonistene man kan tenke seg som ble innlagt med covid-19 selv om de er fullvaksinerte og covid er primærårsaken, ja, DA er det absolutt grunn til bekymring og til å stille spørsmål ved vaksinenes effektivitet.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Morromann said:

Det hadde vært veldig interessant for debatten og for håndteringen av pandemien å vite om hvorvidt covid-19 er primærårsaken til innleggelsen eller om det er noe underliggende og hvilken helsetilstand de innlagte fra før av er i. Om det er snakk om personer med verdens beste helse og de sprekeste og sunneste pensjonistene man kan tenke seg som ble innlagt med covid-19 selv om de er fullvaksinerte og covid er primærårsaken, ja, DA er det absolutt grunn til bekymring og til å stille spørsmål ved vaksinenes effektivitet.

I VG artikkelen det er linka til på forrige side står det at de ikke har sett noen økning blant "friske" eldre enda og at det hovedsaklig er snakk om eldre med tilleggssykdommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrekkugle skrev (Akkurat nå):

I VG artikkelen det er linka til på forrige side står det at de ikke har sett noen økning blant "friske" eldre enda og at det hovedsaklig er snakk om eldre med tilleggssykdommer.

Og når friske eldre legges inn er det nok veldig ofte personer som har valgt å ikke vaksinere seg - altså selvforskyldt. Om det er en økning i uvaksinerte som legges inn vil jeg aldri aksepotere det som argument for flere restriksjoner.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (11 minutter siden):

Om det er snakk om personer med verdens beste helse og de sprekeste og sunneste pensjonistene man kan tenke seg som ble innlagt med covid-19

Det er sannsynligvis en miks av relativt sunne, og relativt usunne. Hvilken miks er vanskelig å si stort om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (2 minutter siden):

Det er sannsynligvis en miks av relativt sunne, og relativt usunne. Hvilken miks er vanskelig å si stort om.

Uansett pinlig å se hvordan Norge har somlet med boostere i forhold til andre land. Men Norge har som vanlig en lederstjerne i "vente-og-se"-prioriteringer og er verdensmestere i beslutningsvegring. Vil være ekstremt pinlig og ekstra bittert om vi skal bli det eneste nordiske landet som gjenninnfører nedstenginger på grunn av somling med boostere.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Uansett pinlig å se hvordan Norge har somlet med boostere i forhold til andre land. Men Norge har som vanlig en lederstjerne i "vente-og-se"-prioriteringer og er verdensmestere i beslutningsvegring.

 

Sitat

 GHB, nyttårstalen 1992.

En kan kanskje legge til "... til å klage"

Endret av xRun
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Uansett pinlig å se hvordan Norge har somlet med boostere i forhold til andre land. Men Norge har som vanlig en lederstjerne i "vente-og-se"-prioriteringer og er verdensmestere i beslutningsvegring.

Årsaken er ikke «vente-og-se» eller beslutningsvegring men at FHI mente det var riktig å prioritere influensavaksinering først.

Sitat

FHI: Kan ha prioritert feil

I Norge går booster-utrullingen sakte. For fire uker siden gikk regjeringen inn for å tilby de over 65 en boosterdose. Men det er bare rundt 60.000 eldre, som utgjør seks prosent av gruppen, som har fått det tredje stikket sitt. Det er fordi FHI mente det var viktigere å rulle ut influensavaksinen.

– Burde dere satt inn støtet før, når dere ser økning av eldre på sykehus?

– Den økningen vi har sett var forventet, men kanskje en raskere økning i antall innlagte av fullvaksinerte eldre enn man trodde, spesielt den siste uken. Vi tenker at vi gjorde de riktige vurderingene ut fra opplysningene vi hadde. Så kan vi i ettertid vurdere om vi skulle prioritert vaksinering med tredje dose corona enda tidligere.

– Fordi influensaen ikke har kommet?

–Det er foreløpig svært få infisert med influensa og vi har kanskje fått raskere stigning av innleggelser i den eldre aldersgruppene enn slik prognosene så ut for tre uker siden.

Bukholm avviser at det har fått konsekvenser ikke å rulle ut boostervaksinene så raskt som mulig: 

– Jeg tror fremdeles at det var riktig å prioritere influensavaksinering, men det blir svært viktig å intensivere vaksinering med tredjedose mot corona fra nå av.

Denne uken sendes det ut 235.000 vaksiner til kommunene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9K817d/fhi-flere-fullvaksinerte-legges-inn-skjer-raskere-enn-forventet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Morromann said:

Ja, men er det helt friske pensjonister uten noen underliggende sykdom OG som er fullvaksinerte blant de som legges inn nå da? Ja, man er som regel langt fra livets sluttfase når man er 65, vanligvis; om man er frisk; men ikke om man har langt fremskreden kreft med spredning til alle organer. Da er man desverre i livets sluttfase enten man er 21 eller 99.

Jeg vet om en person som har overlevd kreft tre ganger. Hvis covid hadde eksistert da og h*n hadde fått covid, hadde h*n nesten helt sikkert dødd pga et totalt fraværende immunforsvar (pga cellegift). Hadde h*n da dødd av covid eller kreft i dine øyne? Merk det at h*n overlevde alle tre gangene med kreft, originalt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (19 minutter siden):

Jeg vet om en person som har overlevd kreft tre ganger. Hvis covid hadde eksistert da og h*n hadde fått covid, hadde h*n nesten helt sikkert dødd pga et totalt fraværende immunforsvar (pga cellegift). Hadde h*n da dødd av covid eller kreft i dine øyne? Merk det at h*n overlevde alle tre gangene med kreft, originalt.

Joda, men coronavaksinene vil vel bidra til at selv en kreftpasient som uvaksinert+corona hadde overlevd med vaksinen men død uten. Nå sitter ikke jeg på fasiten. Merk at jeg spurte i innlegget fordi jeg ikke vet. Jeg stiller spørsmål og har ikke noe konkret og bestemt svar eller fasit på dette. Det eneste jeg vet er at jeg ikke vet.  Og jeg vet veldig godt hvordan det er å miste noen til kreft. Veldig godt faktisk. Uten at jeg skal gå konkret inn på slike personlige ting her.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Snikpellik said:

Årsaken er ikke «vente-og-se» eller beslutningsvegring men at FHI mente det var riktig å prioritere influensavaksinering først.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9K817d/fhi-flere-fullvaksinerte-legges-inn-skjer-raskere-enn-forventet

Det er jo fullt mulig å ha to vaksineprogrammer aktive samtidig. Bare sørge for å gi pasientene dersom de behøver begge vaksinene nok ventetid mellom vaksinetypene det.

Det må jo være nok pasienter til at de kan få til timeplanen å få gitt begge vaksinetypen til alle i målgruppene mer effektivt enn dette ensidige fokuset mot den ene vaksinen ift. den andre vaksinen.

Obs! I Storbritannia har de erklært det trygt å ta begge vaksinene samtidig i forskjellige armer:

1809586372_UK-trygt-med-begge-vaksiner-p-samme-tid.thumb.jpg.a3adaa1860560bedd137233260377b5a.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 3.11.2021 den 13.57):

Kom over denne, som snakker om immunitet på 16-17 måneder for uvaksinerte. Riktig nok er det forsket på andre koronavirus, som SARS og MERS. Mutasjoner kan også påvirke her. 

Vi så vel litt av dette i Brasil tidligere? De hadde et voldsomt smittetrykk, kom seg litt ovenpå før Delta kom og herjet vilt igjen. Var det ikke Manaus en av de hardest rammede byene het? 

https://www.medscape.com/viewarticle/961487?src=soc_fb_211025_mscpedt_news_mdscp_reinfection&faf=1

Hvis immunitet etter infeksjon ikke er et alternativ, da ... vet jeg virkelig ikke hva vi driver med nå.

Status er vel ennå at vi ikke vet all verden om immunitetenes varighet. Men det er nok tegn på at den ikke varer så lenge til at det virker rimelig ikke å gå all in for naturlig flokkimmunitet, mener nå jeg.

I Manaus som du nevner mente man vel å ha oppnådd flokkimmunitet, med antatt 70 - 80 prosent tidligere smittede. Så fikk de en enda hardere runde med P1 - varianten, som den da het.

Denne studien har jeg postet ørten ganger allerede: 

https://www.nature.com/articles/s41591-020-1083-1.pdf

Den viser hyppig reinfeksjon av andre koronavirus etter tolv måneder, men kommer ikke inn på hvor syk man blir da.

Morromann skrev (1 time siden):

Det hadde vært veldig interessant for debatten og for håndteringen av pandemien å vite om hvorvidt covid-19 er primærårsaken til innleggelsen eller om det er noe underliggende og hvilken helsetilstand de innlagte fra før av er i. Om det er snakk om personer med verdens beste helse og de sprekeste og sunneste pensjonistene man kan tenke seg som ble innlagt med covid-19 selv om de er fullvaksinerte og covid er primærårsaken, ja, DA er det absolutt grunn til bekymring og til å stille spørsmål ved vaksinenes effektivitet.

Overdødelighetstallene er vel fortsatt en rimelig grei indikator på at mange koronadøde har vært lenger enn "en fot" unna graven. Se for eksempel her: 

https://www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-tracker

Dette er mennesker som statistisk sett ennå ikke skule ha vært døde. Men da er kanskje motargumentet at de ville ha strøket med til neste år uansett?

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 3
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (1 minutt siden):

 

https://www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-tracker

Dette er mennesker som statistisk sett ennå ikke skule ha vært døde. Men da er kanskje motargumentet at de ville ha strøket med til neste år uansett?

På denne fasen av debatten er jeg mest interessert i forhold til post-vaksineringsfasen. Tidsperioden i covids historie før vaksinen er noe helt annet. Jeg er her kun interessert i om hvorvodt de fullvaksinerte som legges inn er veldig syke fra før. For dette er en diskusjon om vaksinenes effektivitet, ikke om pre-vaksinetidens tiltak som jeg støttet da fordi situasjonen var annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 minutter siden):

På denne fasen av debatten er jeg mest interessert i forhold til post-vaksineringsfasen. Tidsperioden i covids historie før vaksinen er noe helt annet. Jeg er her kun interessert i om hvorvodt de fullvaksinerte som legges inn er veldig syke fra før. For dette er en diskusjon om vaksinenes effektivitet, ikke om pre-vaksinetidens tiltak som jeg støttet da fordi situasjonen var annerledes.

Jo, enig i det. Jeg hadde et avsnitt til om vaksiner og lengden til vaksineinduserte immuniteter, men sløyfet det etter at jeg bakte inn et svar med en lignende tematikk til @:utakt i det samme innlegget.

Når det er sagt er vel ennå ikke vaksinedekningen i verden den helt store. Men dette er koronaviruset i Norge-tråden, ser jeg.

Endret av SuperKrokodille
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (1 minutt siden):

Jo, enig i det. Jeg hadde et avsnitt til om vaksiner og lengden til vaksineinduserte immuniteter, men sløyfet det etter at jeg bakte inn et svar med en lignende tematikk til @:utakt i det samme innlegget.

Når det er sagt er vel ennå ikke vaksinedekningen i verden det helt store.

Ja, det stemmer jo det. Ute i verden er det jo slikt men dette er jo en diskusjon om corona i Norge og da er jo det vi trenger å få klarhet i nå er om vaksinene rett og slett fungerer alt for dårlig på de med veldig nedsatt allmentstilstand og kanskje også andre enn disse. Det er alt for tidlig å vite noe om dette ennå desverre. Men tall fra Israel bør jo være intereressant i en norsk kontekst og det er helt klart at boostere må på plass for risikogrupper umiddelbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...