Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

27 minutes ago, Fibonacci said:

Endelig noen som henger bjella på katten, noe et samlet media-Norge har feilet å gjøre det siste halvannet året.

Edit: Det var mer fornuftig på denne siden:

https://www.tronderdebatt.no/vi-ma-kanskje-leve-med-koronaviruset-i-mange-ar-men-vi-kan-ikke-la-stadige-midlertidige-tiltak-bli-normalen/o/5-122-32706

Bra artikel. Det där är självklart noe som man bör debattera och vara tydlig med. Vad som er svaret är dokk ikke så uppenbart som en del verkar tro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Fibonacci said:

 Nå er det i praksis ingen debatt, bare en rekke mer eller mindre effektive tiltak som innføres uten forvarsel.

Beror väl på hur man ser det. Hittills är det väl ikke ett ända tilltak förutom några anbefalningar som har införts? 

Tycker man ska debattera och vara tydlig men du och andra har ju nu i flera månader tydligt visat att dere ikke vill ha några tilltak. Trots att dere hittills har fått det som dere vill så verkar det som att det motsatta har varit fallet. Först om några dagar införs antagligen de första tilltaken nu i höst och jag tvivlar på att det kommer bli en katastrof eller presedans för vad som man kommer göra för all evighet. Tilltaken er ikke heller väldigt inskränkande och varken på kommune eller nationell nivå verkar flertallet intresserade i att okritisk införa hårda tiltak eller ens tiltak.  

Vi har i alla fall med ett virus som er vansklig å kontrollera och smitten stiger raskt i Norge och många andra länder. Ingen vet hur det kommer gå trots vaksinering. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (25 minutter siden):

Nei, svaret er ikke åpenbart. Og nettopp derfor bør det debatteres. Nå er det i praksis ingen debatt, bare en rekke mer eller mindre effektive tiltak som innføres uten forvarsel.

FHI har lenge etterlyst en offentlig debatt, men ingen virker å være interessert i å ta den.

De har jo langt på vei innrømmet at det ikke lenger er snakk om corona-tiltak men "bedre sykehus"-kapasitet på grunn av alle slags luftveisvirus-tiltak. Dette handler ikke lenger om corona. Vaksinene virker jo mot alvorlig sykdom, men nå lager de et regnestykke hvor de legger sammen de som vaksinen desverre ikke virker så godt på+influensasyke+ande virussyke=ikke nok kapasistet=medisinsk unntakstilstand/lockdown. Det er jo genialt for politikere som ikke ønsker å bedre helsevesenet men heller utvide den ødeleggende byråkratiske new public management-modellen og skyve ansvaret fra seg. Skylde på kapasistetmanngel og stenge samfunnet istedenfor. The New Normal. Altså en permanent endring av samfunnet til det verre.

Jeg har blitt beskyldt for stråmann, av uklare grunner fordi jeg nevnte influensasesongen vinteren 2018 selv om det er en hløyst 100% relevant sammenligning. Det handler om sykehuskapasistet, men det er politisk bestemt og ikke noe befolkningen skal holdes som gisler for på permanent basis. Dette maktmisbruket må ta slutt. Det handler ikke lenger om corona; det har vi vaksiner mot; dette er maktmisbruk og et ganske stygt et også. Jeg har deltatt i dugnaden men nå er det nok selv om beskyldninger om konspirasjonsteorier og "ytre høyre" vil kommme fra de som ikke vil innse at dette må debatteres.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (10 minutter siden):

Nu ökar faktiskt också antal inlagda på grund av korona i Norge. Antal döda tror jag också ökar lite. 

Det samma gäller i många andra länder. 

Det er likevel overhodet ikke noen grunn til å tvinge samfunnet til å stenge ned. Ikke i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Stenge ned? Hvor har du dette fra, er vel ikke noe som tyder på at man skal stenge ned nå?

Ikke ennå. Men om problemene med kapasistet i helsevesenet(noe som i høy grad skylkdes politikk, og ikke virus)ikke forsvinner med munnbindtvang og begrensning av gjester på sosiale steder, hva er da neste steg?

Lenke til kommentar

Lørenskog kommune

Sitat

En undersøkelse utført av Helsedirektoratet viser at 4 av 10 ikke holder seg hjemme når de er syke. Smitten stiger igjen og vi deler dette skjema fra FHI som viser hvordan du skal forholde deg når du får symptomer på luftveisinfeksjon.

Det er særlig viktig at du holder deg hjemme i det du får de første tegn på akutt luftveisinfeksjon. Du er mest smittsom de første dagene med symptomer.
Hva skal du gjøre hvis du er ungdom/voksen med nyoppståtte luftveissymptomer?

253932710_4511947228896739_7959588704400119897_n.png.f6ae35c278778edb0ce6686dfbc81924.png

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/hva_skal_du_gjore_ved_nye_luftveissymptomer/

Endret av Subara
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

At det blir noen kortvarige og relativt lite inngripende lokale tiltak denne vinteren for å opprettholde pasientsikkerhet og unngå sykehustrøbbel var nå ganske så forventa. Sier seg selv at noe må gjøres hvis helsevesenet sliter. Mye bedre det enn å la det løpe løpsk så man slipper å iverksette nasjonale anbefalinger igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

At det blir noen kortvarige og relativt lite inngripende lokale tiltak denne vinteren for å opprettholde pasientsikkerhet og unngå sykehustrøbbel var nå ganske så forventa. Sier seg selv at noe må gjøres hvis helsevesenet sliter. Mye bedre det enn å la det løpe løpsk så man slipper å iverksette nasjonale anbefalinger igjen.

Det finnes ørten eksempler på at "helsevesenet sliter" fra de siste tjue årene uten at man implementerte den type tiltak som det nå lefles med. Dersom helsevesenet sliter, så får man ordne dette slik man alltid har gjort det: mer overtidsarbeid, innkallelse av alt som kan krype og gå av vikarer, og, hvis nødvendig, så får man heller gjøre noen tøffe valg i henhold til omprioritering i helsekøen.

Videre er det slik at det du definerer som "lite inngripende tiltak" kan oppleves svært subjektivt. Innføring av "meteren" kan virke lite inngripende for deg, men for svært mange virksomheter medfører dette store økonomiske problemer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

At det blir noen kortvarige og relativt lite inngripende lokale tiltak denne vinteren for å opprettholde pasientsikkerhet og unngå sykehustrøbbel var nå ganske så forventa. Sier seg selv at noe må gjøres hvis helsevesenet sliter. Mye bedre det enn å la det løpe løpsk så man slipper å iverksette nasjonale anbefalinger igjen.

Men er det lovhjemmel for det om det ikke skyldes direkte pandemien? Nå virker det ikke som at sykehusene sliter pga antall innlagte og alvorlig syke pga corona isolert, men at tiltak delvis ønskes innført pga andre luftveissykdommer og delvis fordi den kommunale helsetjenesten sliter. Gir smittevernloven rom for å innføre tiltak/restriksjoner ovenfor hele befolkningen i et område da? Om noen prøver på det, så hadde det vært høyst ønskelig om noen skarpskodde jurister prøvde dette i retten. Det nærmer seg helsediktatur om man skal bruke alle mulige begrunnelser for å iverksette noe annet enn helt målrettede tiltak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, basillen said:

Tromsø er faretruende nær å implementere tiltak som, for svært mange virksomheter, vil være ekvivalent med å stenge ned.

Ok, du må de ha kommit med nya forslag till tiltak efter att jag läste dem. 

De ända som kanske skulle behöva stänga i tiltaken jag såg var utelivet som lever på att sälja alkohol. Dokk usikker på hvis de ens skulle trenge det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

At det blir noen kortvarige og relativt lite inngripende lokale tiltak denne vinteren for å opprettholde pasientsikkerhet og unngå sykehustrøbbel var nå ganske så forventa. Sier seg selv at noe må gjøres hvis helsevesenet sliter. Mye bedre det enn å la det løpe løpsk så man slipper å iverksette nasjonale anbefalinger igjen.

De kan anbefaler hva de vil. Jeg kommer ikke til å følge en eneste en av anbefalinger de gir nå. Dugnaden er over for lenge siden for mitt vedkommende. Jeg kommer til å omgi meg med så mange jeg vil, når jeg vil og med hvem jeg vil, reise hvor jeg vil på ferie uten at byråkrater og politikere jeg betaler lønna til har noe de skal ha sagt. Angende anbefalinger, så vil jeg anbefale politkerne å skrote NPM-modellen i helsevesenet og reudsere en god del meningsløst byråkrati som ikke har noe i et helsevesen å gjøre. Det er en anbefaling fra min side.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er helsediktatur det nye moteordet til dere som ikke vil ha tiltak til enhver pris nå? Husker faktisk at enkelte i KRF brukt det ordet for et lite tiår siden når leger ikke skulle få lov å nekte kvinner abort på grunn av sin trosretning, artig ord å se igjen i denne debatten.  Hva med metrologisk diktatur når vi blir pålagt restriksjoner og fratatt bevegelsesfrihet på grunn av ekstremvær? Eller natur diktatur når folk blir tvunget til å flytte fra hjemmene sine fordi en er redd for at ei fjellhylle kan dette ned? Det er mange diktaturer der ute da 👀

Endret av Evil-Duck
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Samme her. Det eneste jeg kommer til å gjøre i vinter er å holde meg hjemme om jeg blir syk. Ellers blir det absolutt nada, iallfall av det som er anbefalinger. Egentlig mener jeg at dugnaden var over den dagen de totalpulveriserte den individuelle retten til å ta avgjørelser på egne vegne i vår, da de gjorde det nesten umulig å få Janssen-vaksinen. Det var spikeren i kista for min del.

Endret av OlavEH
  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (9 minutter siden):

Samme her. Det eneste jeg kommer til å gjøre i vinter er å holde meg hjemme om jeg blir syk. Ellers blir det absolutt nada, iallfall av det som er anbefalinger. Egentlig mener jeg at dugnaden var over den dagen de totalpulveriserte den individuelle retten til å ta avgjørelser på egne vegne i vår, da de gjorde det nesten umulig å få Janssen-vaksinen. Det var spikeren i kista for min del.

Angående munnbind så mener jeg at om man er forkjøet og aboslutt må bevege seg på en offentlig arena, som bussen eller butikken, eller noe annet er det bra om man da har på seg munnbind for ikke å smitte andre og jeg er med på å gjøre det dersom jeg er forskjøet og merker det, men ikke ellers. Av hensyn til andre. Men så har jeg alltid vært hensynsfull iht. forkjøelsle. Men om jeg føler meg "frisk som en fisk" er munnbind 100%uaktuelt.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg litt folk som jobber på sykehus i Osloregionen, og noen har sluttet, andre ser etter ny jobb. "Da får de bare jobbe ekstra og stå på litt" leser jeg over her, vel, gjett hva, det er grenser for hvor lenge folk gidder å jobbe tolvtimersvakter og blir beordret på jobb hver helg. Det har vært status veldig lenge for veldig mange. Alt fordi noen bortskjemte trassunger ikke gidder å løfte en finger for å hjelpe situasjonen. "Orker ikke mer hjemmekontor". "Munnbind på bussen er uaktuelt". "Dugnaden er over". 

Kan tro det blir artig for oss alle hvis ansatte faktisk slutter i stor skala. 

Politikerne må gjerne få ut fingeren og gjøre det mer levelig å jobbe på sykehus, men mens de surrer med det kan vi andre bidra med det vi kan, eller? 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (39 minutter siden):

Nå kjenner jeg litt folk som jobber på sykehus i Osloregionen, og noen har sluttet, andre ser etter ny jobb. "Da får de bare jobbe ekstra og stå på litt" leser jeg over her, vel, gjett hva, det er grenser for hvor lenge folk gidder å jobbe tolvtimersvakter og blir beordret på jobb hver helg. Det har vært status veldig lenge for veldig mange. Alt fordi noen bortskjemte trassunger ikke gidder å løfte en finger for å hjelpe situasjonen. "Orker ikke mer hjemmekontor". "Munnbind på bussen er uaktuelt". "Dugnaden er over". 

Kan tro det blir artig for oss alle hvis ansatte faktisk slutter i stor skala. 

Politikerne må gjerne få ut fingeren og gjøre det mer levelig å jobbe på sykehus, men mens de surrer med det kan vi andre bidra med det vi kan, eller? 

Og med å bidra med det vi kan skal vi måtte finne oss i alt det som politikerne vedtar med råd fra kommuneoverlegen, rådmann og helsebyråkrater? Uansett hva det dreier seg om? No fucking way. Jeg synes synd på helsepersonellet, men det bør ikke være tale om at det innføres ganske inngripende restriksjoner nok en gang, og denne gang fordi kommunepolitikerne ikke har gjort jobben sin med å dimensjonere helsevesenet tilstrekkelige. Det er kanskje egoistisk, men det er sannelig egoisitisk å forvente at ALLE skal innskrenke sin egen hverdag igjen og igjen og igjen på denne måten.

Endret av OlavEH
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...