Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Gargantua skrev (4 timer siden):

Jeg tror ikke uname, PgUp, Red Frostraven et al. skjønner problemstillingen. Det er ingen av oss woke-motstandere som er redd for kvinner, homofile eller svarte. Men vi syns det er patetisk å skvise inn minoriteter i krampeaktig dydsposering overalt der det overhodet ikke passer. Det er ingen grunn til at døtrene til William J. Blazkowicz fra Wolfenstein skal være skruller av dimensjoner. Det er ingen grunn til at alver i Middle Earth skal ha mørk hud. Det er ingen grunn til at en kvinne skal pryde coveret på Battlefield 5. Det viser liten respekt for og forståelse av kildematerialet og er historieløst. Det er denne "shoehorning'en" (i mangel av et bra norsk ord) som er så påtatt og utstudert. 

Vi ser ingenting galt med at de putter minoriteter inn i populærmedia. Vi mener ikke det er dydposering. Vi mener det er helt naturlig at hvis du lager en serie i 2024 så ekskluderer du ikke folk basert på hudfarge. Ikke når du allerede tar enorme friheter i kildematerialet, så er det ikke en fotnote engang at du har kvinner og fargede i fiksjonelle univers og spill. Om det er for å appellere og selge mer, hva så. Hvor er problemet. Hvem skader det? 

Vi ser ingen problem med det. Vi tenker det er positivt og naturlig. Og de jeg har pratet med som har store problemet med akkurat dette, er etter min erfaring, folk som generelt sett er kritisk til minoriteter og kvinner. Ikke bare i spillene sine. Gjerne godt ute på høyresiden, og ønsker et mer konservativt samfunn. Mulig dere ikke mener det, men det er mitt inntrykk av de som prater om hvor woke samfunnet er. De er ofte ikke så fryktelig glad over MENA innvandring og kvinner i toppstillinger.

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, PgUp said:

Vi ser ingenting galt med at de putter minoriteter inn i populærmedia.

Ikke vi heller. Det er måten det blir gjort på.

1. Da Samus, helten i Metroid på NES i spillet fra 1986, på slutten tok av seg hjelmen, og jeg innså at karakteren jeg styrte hele tiden hadde vært en kvinne. Veldig, veldig kult.

2. Da Netflix race-swappet Kleopatra og lot en svart kvinne gestalte den greske dronningen. Veldig, veldig woke.

Ser du forskjellen mellom 1 og 2?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (26 minutter siden):

Ikke vi heller. Det er måten det blir gjort på.

1. Da Samus, helten i Metroid på NES i spillet fra 1986, på slutten tok av seg hjelmen, og jeg innså at karakteren jeg styrte hele tiden hadde vært en kvinne. Veldig, veldig kult.

2. Da Netflix race-swappet Kleopatra og lot en svart kvinne gestalte den greske dronningen. Veldig, veldig woke.

Ser du forskjellen mellom 1 og 2?

Ironisk nok er det ofte det du kaller woke folka som klager mest på race swapping, f.eks. Scarlett Johansson i Ghost in the shell ikke var asiatisk. Tom cruise i the last samurai. Matt damon i the great wall.

Finner du det problematisk? Isåfall har du mye til overs med woke folket. Hvis ikke, hvorfor ikke?

Mitt inntrykk er at dere bare bryr dere om den ene veien.

Endret av PgUp
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (5 timer siden):

Jeg tror ikke uname, PgUp, Red Frostraven et al. skjønner problemstillingen. Det er ingen av oss woke-motstandere som er redd for kvinner, homofile eller svarte. Men vi syns det er patetisk å skvise inn minoriteter i krampeaktig dydsposering overalt der det overhodet ikke passer. Det er ingen grunn til at døtrene til William J. Blazkowicz fra Wolfenstein skal være skruller av dimensjoner. Det er ingen grunn til at alver i Middle Earth skal ha mørk hud. Det er ingen grunn til at en kvinne skal pryde coveret på Battlefield 5. Det viser liten respekt for og forståelse av kildematerialet og er historieløst. Det er denne "shoehorning'en" (i mangel av et bra norsk ord) som er så påtatt og utstudert. 

En oppsummering av diskusjonen:

 

Woke-kritkere: Vi liker blant annet ikke endring på eksisterende karakterer, lite respekt for etablert lore, lite respekt for faktisk historie, unaturlig fordeling av kjønn og etnisitet, stikk mot menn eller hvite eller at den generelle kvaliteten forderves. 

Woke-fans: *woke-tolkning* Javel, så dere HATER alle som ikke er hvite menn altså.

Woke-kritikere: Eh nei, andre enn hvite menn har vært med lenge før woke og nærmest ingen har klaget på det. Akkurat som woke-kritikere består av andre enn hvite menn.

Woke-fans: *klikk - aktiver wokebot modus* Dere hater alle som ikke er hvite menn, dere er lurt av ondskap i form av radikale høyre, dere er en ubetydelig liten minoritet.

Woke-kritikere: Nok en gang, nei det er ikke riktig. Dessuten, om vi er en ubetydelig minoritet hvorfor bryr dere såpass om hva vi som kunder mener. Vi har da rett til våre egne preferanser samt kunne snakke om dette.

Woke-fans: *klikk - aktiver wokebot modus* Dere hater alle som ikke er hvite menn, dere er lurt av ondskap i form av radikale høyre, dere er en ubetydelig liten minoritet.

Woke-kritikere: Eh, hallo?

Woke-fans: *klikk - aktiver wokebot modus* Dere hater alle som ikke er hvite menn, dere er lurt av ondskap i form av radikale høyre, dere er en ubetydelig liten minoritet.

Woke-kritikere:  Takk for debatten, for denne gang.

 

Satt på x repeat.

 

 

 

 

 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (19 minutter siden):

En oppsummering av diskusjonen:

 

Woke-kritkere: Vi liker blant annet ikke endring på eksisterende karakterer, lite respekt for etablert lore, lite respekt for faktisk historie, unaturlig fordeling av kjønn og etnisitet, stikk mot menn eller hvite eller at den generelle kvaliteten forderves. 

Woke-fans: *woke-tolkning* Javel, så dere HATER alle som ikke er hvite menn altså.

Woke-kritikere: Eh nei, andre enn hvite menn har vært med lenge før woke og nærmest ingen har klaget på det. Akkurat som woke-kritikere består av andre enn hvite menn.

Woke-fans: *klikk - aktiver wokebot modus* Dere hater alle som ikke er hvite menn, dere er lurt av ondskap i form av radikale høyre, dere er en ubetydelig liten minoritet.

Woke-kritikere: Nok en gang, nei det er ikke riktig. Dessuten, om vi er en ubetydelig minoritet hvorfor bryr dere såpass om hva vi som kunder mener. Vi har da rett til våre egne preferanser samt kunne snakke om dette.

Woke-fans: *klikk - aktiver wokebot modus* Dere hater alle som ikke er hvite menn, dere er lurt av ondskap i form av radikale høyre, dere er en ubetydelig liten minoritet.

Woke-kritikere: Eh, hallo?

Woke-fans: *klikk - aktiver wokebot modus* Dere hater alle som ikke er hvite menn, dere er lurt av ondskap i form av radikale høyre, dere er en ubetydelig liten minoritet.

Woke-kritikere:  Takk for debatten, for denne gang.

 

Satt på x repeat.

 

 

 

 

 

 

Det er komisk at dere kaller oss woke, når det vi sier er at vi bryr oss særdeles lite om hudfarge og kjønn i spill og filmer.

Det er jo dere som bryr dere så fryktelig om race swapping, i vaskeekte woke stil. Dere er minst like woke for å klikke når det er en svart historisk karakter er mer i Assassin's creed. som når woke folka klikker over at scarlett Johansson i ghost in the shell ikke er asiatisk.

Endret av PgUp
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 minutter siden):

Det er komisk at dere kaller oss woke, når det vi sier er at vi bryr oss særdeles lite om hudfarge og kjønn.

Det er jo dere som bryr dere så fryktelig om race swapping, i vaskeekte woke stil. Dere er minst like woke for å klikke når det er en svart historisk karakter er mer i Assassin's creed. som når woke folka klikker over at scarlett Johansson i ghost in the shell ikke er asiatisk.

Åpenbart er de som pusher race-swapping mangfoldskvoter som bryr seg i overkant om kjønn og rase, hvis ikke så hadde det jo ikke vært noe tema. 

Hvis noen kommer og maler et svært hakekors på huset ditt så du ville du nok reagert, er det da du som er opptatt av nazisme? 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (22 minutter siden):

En oppsummering av diskusjonen:

 

Woke-kritkere: Vi liker blant annet ikke endring på eksisterende karakterer, lite respekt for etablert lore, lite respekt for faktisk historie, unaturlig fordeling av kjønn og etnisitet, stikk mot menn eller hvite eller at den generelle kvaliteten forderves. 

Woke-fans: *woke-tolkning* Javel, så dere HATER alle som ikke er hvite menn altså.

Woke-kritikere: Eh nei, andre enn hvite menn har vært med lenge før woke og nærmest ingen har klaget på det. Akkurat som woke-kritikere består av andre enn hvite menn.

Woke-fans: *klikk - aktiver wokebot modus* Dere hater alle som ikke er hvite menn, dere er lurt av ondskap i form av radikale høyre, dere er en ubetydelig liten minoritet.

Woke-kritikere: Nok en gang, nei det er ikke riktig. Dessuten, om vi er en ubetydelig minoritet hvorfor bryr dere såpass om hva vi som kunder mener. Vi har da rett til våre egne preferanser samt kunne snakke om dette.

Woke-fans: *klikk - aktiver wokebot modus* Dere hater alle som ikke er hvite menn, dere er lurt av ondskap i form av radikale høyre, dere er en ubetydelig liten minoritet.

Woke-kritikere: Eh, hallo?

Woke-fans: *klikk - aktiver wokebot modus* Dere hater alle som ikke er hvite menn, dere er lurt av ondskap i form av radikale høyre, dere er en ubetydelig liten minoritet.

Woke-kritikere:  Takk for debatten, for denne gang.

 

Satt på x repeat.

 

 

 

 

 

 

Gross generalizations are of no use to anyone and contribute to ignorance.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (9 minutter siden):

Åpenbart er de som pusher race-swapping mangfoldskvoter som bryr seg i overkant om kjønn og rase, hvis ikke så hadde det jo ikke vært noe tema. 

Hvis noen kommer og maler et svært hakekors på huset ditt så du ville du nok reagert, er det da du som er opptatt av nazisme? 

 

Hvem er det som pusher mangfoldskvoter her?

 

Founding Fathers from Hamilton.  One of the most successful Broadway productions in modern times.  The actor's races were irrelevant, only their performance was important

Review: 'Hamilton,' Young Rebels Changing History and Theater - The New  York Times

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (21 minutter siden):

Åpenbart er de som pusher race-swapping mangfoldskvoter som bryr seg i overkant om kjønn og rase, hvis ikke så hadde det jo ikke vært noe tema. 

Hvis noen kommer og maler et svært hakekors på huset ditt så du ville du nok reagert, er det da du som er opptatt av nazisme? 

 

Her er vi inne på noe. For å dra en analogi:

Hvis noen er anti-hvit bekjemper du ikke det med å bli anti-svart. 

Du bekjemper ikke rasisme med rasisme. Du bekjemper rasisme med å gå imot rasismen, og si at hudfarge har lite å si, og vi ønsker å behandle alle mest mulig likt uavhengig av abstrakte egenskaper som hudfarge.

Gir det mening? 

Endret av PgUp
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 minutter siden):

At disse ville, intense og massive reaksjonene ikke har noe med at personen er svart å gjøre, men kun at det er historisk feil, må dere lenger ut på landet med. Absolutt ingen som tror på det.

Det er identitet, noe som ble ignorert tidligere når hvite skuespillere spilte minoriteter,  da ble det lite motstand blant hvite mot dette historisk feil.  Da utfordret det ingens hvite identitet bare minoritetenes

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, uname -i said:

Ja, grunnen til at svarte og kvinner ikke reagerer på rollebesetningen i spillene dine er nok at de ikke skjønner noen ting.  Ingen annen forklaring er mulig, som for eksempel at det du påstår er det komplette BS.



Jeg vet ikke om jeg kan forklare dette for deg/dere noe enklere enn dette.

  • Positiv diskriminering er fortsatt diskriminering.
  • Positiv diskriminering har også negative konsekvenser for andre med annen hudfarge, kjønn og legning.
  • Rasisme og en kjønnsdiskriminering av lave forventninger er dehumaniserende for personen som blir positivt diskriminert.
  • Det er en grunn til at folk i rullestol f.eks blir lei av at alle skal hjelpe dem i tide og utide.
  • Det beste du kan gjøre for noen er å behandle dem likt - ikke forskjellig - og gi dem sjansen til å konkurrere på like vilkår.
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Brother Ursus said:



Jeg vet ikke om jeg kan forklare dette for deg/dere noe enklere enn dette.

  • Positiv diskriminering er fortsatt diskriminering.
  • Positiv diskriminering har også negative konsekvenser for andre med annen hudfarge, kjønn og legning.
  • Rasisme og en kjønnsdiskriminering av lave forventninger er dehumaniserende for personen som blir positivt diskriminert.
  • Det er en grunn til at folk i rullestol f.eks blir lei av at alle skal hjelpe dem i tide og utide.
  • Det beste du kan gjøre for noen er å behandle dem likt - ikke forskjellig - og gi dem sjansen til å konkurrere på like vilkår.

Jeg kan legge til at det jeg reagerer negativt på med woke, er at minoriteter - for å bruke en fellesbetegnelse - ofte blir skviset inn i roller kun i kraft av at de er minoriteter. Rey i Star Wars er en helt papirtynn, 1-dimensjonal figur hvis eneste "kvalitet" er at hun er kvinne. En irriterende Mary Sue som blir en bedre jedi på en uke enn det Luke klarte på tre filmer over flere år. Hva faen er vitsen?

Det var ingen som reagerte på at Blade og Spawn er svarte, fordi de alltid har vært svarte. Det var ikke deres eneste "kvalitet", de var tredimensjonale figurer som tilfeldigvis var svarte. Men hvis Superman blir castet som afrikaner, er det en hån mot kildematerialet. Sikkert mange woke-folk som hadde klappet og vært fra seg av glede over en svart Superman.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (11 minutter siden):


 

  • Det beste du kan gjøre for noen er å behandle dem likt - ikke forskjellig - og gi dem sjansen til å konkurrere på like vilkår.

Men hvis du har et pakistansk navn så vet du at et norsk navn favoriseres når du søker jobb.  Det må bare aksepteres ser det ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, jjkoggan said:

Men hvis du har et pakistansk navn så vet du at et norsk navn favoriseres når du søker jobb.  Det må bare aksepteres ser det ut.

Denne tråden heter Woke i moderne underholdningsindustri. Kan du gå å dydsposere et annet sted med irrelevante avsporinger?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gargantua said:

Jeg kan legge til at det jeg reagerer negativt på med woke, er at minoriteter - for å bruke en fellesbetegnelse - ofte blir skviset inn i roller kun i kraft av at de er minoriteter. Rey i Star Wars er en helt papirtynn, 1-dimensjonal figur hvis eneste "kvalitet" er at hun er kvinne. En irriterende Mary Sue som blir en bedre jedi på en uke enn det Luke klarte på tre filmer over flere år. Hva faen er vitsen?

Det var ingen som reagerte på at Blade og Spawn er svarte, fordi de alltid har vært svarte. Det var ikke deres eneste "kvalitet", de var tredimensjonale figurer som tilfeldigvis var svarte. Men hvis Superman blir castet som afrikaner, er det en hån mot kildematerialet. Sikkert mange woke-folk som hadde klappet og vært fra seg av glede over en svart Superman.



Mange av de som skriver disse historiene er heller ikke kvalifiserte i kraft av meritter eller erfaring, men er selv innkvotert eller hanket inn av felles bekjente med samme politiske meninger fra Twitterverset. Slik at det burde jo ikke overraske når kvaliteten på produktene er lave. Nesten alle de verste eksemplene på "woke" underholdning i USA, Canada, Storbritannia osv. er skrevet av hvite kvinner i 20-30 årene.

Jeg humrer også hver gang jeg husker at f.eks Huffington Post, som er ekstremt woke, og hele tiden kritiserte manglende mangfold, selv ser slik ut...

 

lvlj91v.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (24 minutter siden):



Jeg vet ikke om jeg kan forklare dette for deg/dere noe enklere enn dette.

  • Positiv diskriminering er fortsatt diskriminering.
  • Positiv diskriminering har også negative konsekvenser for andre med annen hudfarge, kjønn og legning.
  • Rasisme og en kjønnsdiskriminering av lave forventninger er dehumaniserende for personen som blir positivt diskriminert.
  • Det er en grunn til at folk i rullestol f.eks blir lei av at alle skal hjelpe dem i tide og utide.
  • Det beste du kan gjøre for noen er å behandle dem likt - ikke forskjellig - og gi dem sjansen til å konkurrere på like vilkår.

Hvor fikk du dette fra? Ingen har argumentet i mot disse tingene. Positiv diskriminering er bare et annet ord for diskriminering. Tror dere vi er for diskriminering? Det er jo det vi sier vi ikke er, gang på gang. 

Vi reagerer på at dere peker ut en svart historisk karakter i assasins creed som problematisk. At dere ikke mener kvinner passer i et spill satt i 2. Verdenskrig. At dere fokuserer utelukkende på kvinner og minoriteter og problematiserer dette. 

 

Endret av PgUp
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, jjkoggan said:

Men hvis du har et pakistansk navn så vet du at et norsk navn favoriseres når du søker jobb.  Det må bare aksepteres ser det ut.



Jeg er ikke imot f.eks anonymisering av søkernavn.

Det finnes måter å løse reelle problemer på uten at løsningene er verre enn problemene.

Kvotering er å fiske med dynamitt.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (13 minutter siden):



Jeg vet ikke om jeg kan forklare dette for deg/dere noe enklere enn dette.

  • Positiv diskriminering er fortsatt diskriminering.
  • Positiv diskriminering har også negative konsekvenser for andre med annen hudfarge, kjønn og legning.
  • Rasisme og en kjønnsdiskriminering av lave forventninger er dehumaniserende for personen som blir positivt diskriminert.
  • Det er en grunn til at folk i rullestol f.eks blir lei av at alle skal hjelpe dem i tide og utide.
  • Det beste du kan gjøre for noen er å behandle dem likt - ikke forskjellig - og gi dem sjansen til å konkurrere på like vilkår.

Så svarte, kvinnet og homser blir dehumanisert og diskriminert uten at de vet om det selv?. Det er kun du som skjønner hvorfor det skjer? Det var ikke verst.

Hva slags positiv diskriminering er det at en person i et spill er svart? Mener du at det er noe datagrafikk av en hvit mann som må ta den tunge veien til arbeidsformidlingen? Hva er problemet egentlig?

Det er bare så store ord og floskler. Dehumanisering, JFC,  Men spør man hva slags direkte konsekvenser det har for deg så er det tyst. For det er ingen. 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (3 minutter siden):

Jeg kan legge til at det jeg reagerer negativt på med woke, er at minoriteter - for å bruke en fellesbetegnelse - ofte blir skviset inn i roller kun i kraft av at de er minoriteter. Rey i Star Wars er en helt papirtynn, 1-dimensjonal figur hvis eneste "kvalitet" er at hun er kvinne. En irriterende Mary Sue som blir en bedre jedi på en uke enn det Luke klarte på tre filmer over flere år. Hva faen er vitsen?

Det var ingen som reagerte på at Blade og Spawn er svarte, fordi de alltid har vært svarte. Det var ikke deres eneste "kvalitet", de var tredimensjonale figurer som tilfeldigvis var svarte. Men hvis Superman blir castet som afrikaner, er det en hån mot kildematerialet. Sikkert mange woke-folk som hadde klappet og vært fra seg av glede over en svart Superman.

Hva er det som gjør endringer i hudfarge et hån?  Hva om klær og aksent og sko?

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...